Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
MarijnHeeren

Feeder hapert en stopt met printen

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb a veel topics op het forum bekeken maar mijn specifieke probleem staat er, volgens mij, niet bij.

De laatste tijd heb ik regelmatig dat mijn prints (UM2) half geprint afgerond zijn (ik zit er niet altijd bij totdat hij klaar is met printen). Wat erg vreemd is aangezien ik al meerdere malen de Atomc Method heb gebruikt en daar is niks mis mee. Hij komt er volledig schoon uit en ik kan van bovenaf recht door de nozzle naar beneden kijken. Deze is dus schoon.

Vandaag ben ik er toch een keer bijgebleven en het gebeurde weer. Dit keer lukte mijn eerste printje prima (printje van ongeveer een uurtje) maar bij het tweede printje ging het ongeveer halverwege (na een uurtje) mis, ik hoorde al een aantal keren dat de feeder oversloeg en ik had toen al het gevoel dat het mis ging en ja hoor hij ging verder printen in het luchtledige. Hij maakte het printje dus af zonder verder materiaal te gebruiken.

Ik print over het algemeen met de meeste standaard waarden van Cura dus ik pa bijvoorbeeld de snelheid niet aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha Martijn,

Ik heb je topic even verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum.

Als je op een andere plek een thread wil plaatsen, zul je merken dat de voertaal daar Engels is dus in het Engels posten zal ook zeker bij dragen in het krijgen van een reactie ;)

Heb je misschien wat foto's van de prints die mislukken?

Kun je ook een foto plaatsen van de printkop?

Foto's zijn altijd een goed idee om toe te voegen.

Het tikken van je feeder kan meerdere redenen hebben.

Met wat meer info kunnen we hopelijk je probleem sneller vinden.

Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Martijn,

Er van uit gaande dat je wel engels kunt lezen... (anders google translate..) hier een lijstje van goeroe george (gr5)...

https://ultimaker.com/en/community/view/17024-print-quality-degrading-and-prints-stopping-by-themselves#reply-115274

In eerste instantie denk ik aan fillament dat niet lekker afrolt (laatste beetje op de rol?) of je bent toe aan een nieuwe PTFE (witte dingetje in je hot end), heb je veel op hoge temperatuur geprint ?

Laat inderdaad even een foto zien je jer er niet uitkomt.

edit; lange links werken niet: http://tinyurl.com/na97jqb

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het verplaatsen van dit bericht. Dit is de eerste keer dat ik een probleem op het forum plaats.

Ik heb het vandaag weer geprobeerd, maar wederom net voordat hij klaar is ging het mis. Uit frustratie heeft dit betreffende printje het niet overleefd, dus een foto van deze print zit er niet in, maar morgen zal ik foto's van zowel een printje als van de printkop plaatsen. Alvast bedankt voor de reacties.

Morgen zal ik het andere topic (gelukkig kan ik inderdaad engels) ook doornemen of ik er wat mee kan.

Ik heb de printer nog maar een paar maanden en er zit nog aardig wat materiaal op de rol.

Morgen dus even meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMAG0003.thumb.jpg.cdbc0381fa371cc003e748b8082377b6.jpg

Hier twee foto's, het printje gaat tot op zekere hoogte goed, maar het lijkt wel of hij te veel problemen heeft bij het laatste stuk waar steeds maar een klein beetje materiaal gebruikt wordt.

Aan de printkop zit nu wat materiaal geplakt, maar dat is er zo weer af als ik hem opwarm.

IMAG0004.thumb.jpg.27dc01bfcd0105b93c2caf7f17b179ab.jpg

IMAG0003.thumb.jpg.cdbc0381fa371cc003e748b8082377b6.jpg

IMAG0004.thumb.jpg.27dc01bfcd0105b93c2caf7f17b179ab.jpg

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Materiaal lijkt ook niet al te best, ik keek zojuist bij mijn printer en het filament was afgebroken.

Ik heb mijn printer op zolder staan en in de ruimte daarnaast een condensdroger, maar daarentegen staat er wel een raam open dus vochtige lucht kan gewoon weg.

Eind van de week ga ik nieuw filament bestellen dus misschien is daarmee het probleem opgelost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Marijn,

als je je filament buigt, zou hij niet moeten breken. Dat is meestal geen goed teken.

Filament is best wel gevoelig voor vochtigheid, in de zin van dat het ook kan uitdrogen als het te lang buiten de verpakking is, of bijvoorbeeld veel in de zon heeft gelegen. Een symptoom kan zijn dat het breekt ipv buigt.

Wat een symptoom is van teveel vocht opname zou ik je verschuldigd moeten blijven.

Tip: Wanneer je een print maakt met een smalle bovenkant, is het aan te raden de print 2 keer te printen, of een staaf/toren/blokje ernaast en dan in de settings in Cura: Print at the same time. Dit is aan te raden omdat wanneer je Ultimaker enkel het smalle bovenkantje print je PLA niet de kans krijgt het af te koelen en gesmolten blijft, daarnaast blijft de hete nozzle het zojuist gedeponeerde filament smelten, waardoor je geen mooie print krijgt.

Wanneer de nozzle heen en weer blijft travelen tussen 2 prints, kan het filament afkoelen en krijg je een mooiere print.

De stringing die in je print zit kun je nog elimineren door je temperatuur een graad of 5 / 10 naar boven of beneden af te stellen. De ideale print temperatuur kan variëren tussen kleur, filaments type (PLA/ABS) en merk.

Succes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Sander,

Bedankt voor de informatie, ik vond het inderdaad ook al vreemd dat het zo snel filament zo snel breekt.

Maar op sommige plaatsen buigt het juist heel gemakkelijk. Misschien is het wel een fout in de rol. Maar dit is hopelijk opgelost als ik nieuw filament heb.

Ik ben nu hetzelfde printje aan het doen maar nu op 75% van de snelheid. Ik ben benieuwd wat dat voor effect heeft.

Als dat niet werk ga ik inderdaad eens proberen om de temperatuur bij te stellen. Het vreemde is wel dat er in het begin wel een redelijk aantal printjes goed gelukt zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Martijn,

Dat is vervelend om te horen, dit is niet de eerste ervaring waar we op uit zijn.

Snelheid hoeft ook niet het probleem te zijn, heb je ook verschillende temperaturen geprobeerd?

Als vuistregel hanteer ik meestal het volgende:

35mm/s - 200ºC

50mm/s - 215ºC

75mm/s - 235ºC

Maar zoals ik eerder zei, dit kan iets variëren afhankelijk van je model en filament.

Aan te raden is om met stapjes van 5ºC je temperatuur bij te stellen tot je de 'sweet spot' gevonden hebt.

Is dat Ultimaker silver waarmee je print?

Heb je meer dan 1 rol tot je beschikking, om die eens te testen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het idee dat het aan het materiaal ligt wordt naar mijn idee steeds aannemelijker. Wederom was het afgebroken (kan misschien ook zijn omdat het door verstopping niet verder kon) en het breekt inderdaad erg snel.

Ik ga nieuw materiaal bestellen en ga het dan daarmee weer testen. Dit was inderdaad nog de rol die erbij geleverd is. Zou dit door een fabrieksfout kunnen komen, of komt het door de omstandigheden hier, dat is natuurlijk dan de vraag.

Edit: Nu weet ik he bijna zeker dat het aan het filament ligt. Toen ik het material change wilde doen kwam het materiaal eruit en brak het gewoon af.

Ik ga nieuw filament bestellen en kijken of het opgelost is. Ik zal laten weten hoe het is gegaan.

Edited by Guest
Extra informatie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Marijn,

Dat het meteen afbreekt is niet de bedoeling.

Meestal heb ik een tang nodig om een stuk af te knippen, of moet je het een paar keer ronddraaien eer het breekt. Simpelweg breken lukt meestal niet.

Ik kan aanraden om filament bij Ultimaker te bestellen, Colorfabb of innofil (qua nederlandse leveranciers dan).

Ik weet natuurlijk niet wat de mogelijkheden zijn, maar je zou eens kunnen proberen op een andere plek te printen met nieuw filament, als het dan goed gaat de Ultimaker weer naar dezelfde plek verhuizen en kijken of het dan nog goed gaat.

Zou denk ik antwoord moeten geven op beide stellingen.

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het raam open staat en het tocht kan dat zeker je print kwaliteit beinvloeden.

Voor PLA is dat niet noodzakelijk ivm gassen, wat men tot nu toe weet.

Wanneer je ooit met ABS zou printen is dat wel aan te raden.

Mijn bevindingen met tocht tijdens een print is dat ik een hogere temperatuur nodig heb, afhankelijk van de tocht soms wel tot 230/240ºC.

Maar dat is alsnog met filament dat niet zomaar breekt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als op je huidige UM2 de nozzle versleten is, dan heb je wel ff werk om het allemaal te vervangen en heb je grote kans dat je de sensor breekt bij het vervangen van de heaterblok (= nog meer werk want dan moet je de sensor ook vervangen)

Met een Olsson vervang je je verstopte of versleten nozzle in 30 seconden.

Alsook heb je de kans om te experimenteren met andere nozzle sizes (0.25 tot 1mm) en andere nozzle materialen (bras, stainless steel, hardened steel)

Het was wel even zoeken voor mij om het ding in elkaar te krijgen maar achteraf bekeken had ik deze upgrade beter uitgevoerd toen ik mijn UM2 direct gekocht had. (dan zat de sensor nog niet zo klem en kon ik alleen de block vervangen from the start)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Our picks

    • How to 3D print with reinforced engineering materials
      Ultimaker is hosting a webinar where we explain how you can achieve and maintain a high print success rate using these new reinforced engineering materials. Learn from Ultimaker's Product Manager of Materials and top chemical engineer Bart van As how you can take your 3D printing to that next level.
      • 0 replies
    • "Back To The Future" using Generative Design & Investment Casting
      Designing for light-weight parts is becoming more important, and I’m a firm believer in the need to produce lighter weight, less over-engineered parts for the future. This is for sustainability reasons because we need to be using less raw materials and, in things like transportation, it impacts the energy usage of the product during it’s service life.
        • Like
      • 12 replies
×

Important Information

Welcome to the Ultimaker Community of 3D printing experts. Visit the following links to read more about our Terms of Use or our Privacy Policy. Thank you!