Jump to content

Feeder hapert en stopt met printen


MarijnHeeren

Recommended Posts

Posted · Feeder hapert en stopt met printen

Hallo,

Ik heb a veel topics op het forum bekeken maar mijn specifieke probleem staat er, volgens mij, niet bij.

De laatste tijd heb ik regelmatig dat mijn prints (UM2) half geprint afgerond zijn (ik zit er niet altijd bij totdat hij klaar is met printen). Wat erg vreemd is aangezien ik al meerdere malen de Atomc Method heb gebruikt en daar is niks mis mee. Hij komt er volledig schoon uit en ik kan van bovenaf recht door de nozzle naar beneden kijken. Deze is dus schoon.

Vandaag ben ik er toch een keer bijgebleven en het gebeurde weer. Dit keer lukte mijn eerste printje prima (printje van ongeveer een uurtje) maar bij het tweede printje ging het ongeveer halverwege (na een uurtje) mis, ik hoorde al een aantal keren dat de feeder oversloeg en ik had toen al het gevoel dat het mis ging en ja hoor hij ging verder printen in het luchtledige. Hij maakte het printje dus af zonder verder materiaal te gebruiken.

Ik print over het algemeen met de meeste standaard waarden van Cura dus ik pa bijvoorbeeld de snelheid niet aan.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Ha Martijn,

    Ik heb je topic even verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum.

    Als je op een andere plek een thread wil plaatsen, zul je merken dat de voertaal daar Engels is dus in het Engels posten zal ook zeker bij dragen in het krijgen van een reactie ;)

    Heb je misschien wat foto's van de prints die mislukken?

    Kun je ook een foto plaatsen van de printkop?

    Foto's zijn altijd een goed idee om toe te voegen.

    Het tikken van je feeder kan meerdere redenen hebben.

    Met wat meer info kunnen we hopelijk je probleem sneller vinden.

    Bedankt!

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted (edited) · Feeder hapert en stopt met printen

    Martijn,

    Er van uit gaande dat je wel engels kunt lezen... (anders google translate..) hier een lijstje van goeroe george (gr5)...

    https://ultimaker.com/en/community/view/17024-print-quality-degrading-and-prints-stopping-by-themselves#reply-115274

    In eerste instantie denk ik aan fillament dat niet lekker afrolt (laatste beetje op de rol?) of je bent toe aan een nieuwe PTFE (witte dingetje in je hot end), heb je veel op hoge temperatuur geprint ?

    Laat inderdaad even een foto zien je jer er niet uitkomt.

    edit; lange links werken niet: http://tinyurl.com/na97jqb

    Edited by Guest
  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Bedankt voor het verplaatsen van dit bericht. Dit is de eerste keer dat ik een probleem op het forum plaats.

    Ik heb het vandaag weer geprobeerd, maar wederom net voordat hij klaar is ging het mis. Uit frustratie heeft dit betreffende printje het niet overleefd, dus een foto van deze print zit er niet in, maar morgen zal ik foto's van zowel een printje als van de printkop plaatsen. Alvast bedankt voor de reacties.

    Morgen zal ik het andere topic (gelukkig kan ik inderdaad engels) ook doornemen of ik er wat mee kan.

    Ik heb de printer nog maar een paar maanden en er zit nog aardig wat materiaal op de rol.

    Morgen dus even meer.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted (edited) · Feeder hapert en stopt met printen

    IMAG0003.thumb.jpg.cdbc0381fa371cc003e748b8082377b6.jpg

    Hier twee foto's, het printje gaat tot op zekere hoogte goed, maar het lijkt wel of hij te veel problemen heeft bij het laatste stuk waar steeds maar een klein beetje materiaal gebruikt wordt.

    Aan de printkop zit nu wat materiaal geplakt, maar dat is er zo weer af als ik hem opwarm.

    IMAG0004.thumb.jpg.27dc01bfcd0105b93c2caf7f17b179ab.jpg

    IMAG0003.thumb.jpg.cdbc0381fa371cc003e748b8082377b6.jpg

    IMAG0004.thumb.jpg.27dc01bfcd0105b93c2caf7f17b179ab.jpg

    Edited by Guest
  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Materiaal lijkt ook niet al te best, ik keek zojuist bij mijn printer en het filament was afgebroken.

    Ik heb mijn printer op zolder staan en in de ruimte daarnaast een condensdroger, maar daarentegen staat er wel een raam open dus vochtige lucht kan gewoon weg.

    Eind van de week ga ik nieuw filament bestellen dus misschien is daarmee het probleem opgelost.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Dag Marijn,

    als je je filament buigt, zou hij niet moeten breken. Dat is meestal geen goed teken.

    Filament is best wel gevoelig voor vochtigheid, in de zin van dat het ook kan uitdrogen als het te lang buiten de verpakking is, of bijvoorbeeld veel in de zon heeft gelegen. Een symptoom kan zijn dat het breekt ipv buigt.

    Wat een symptoom is van teveel vocht opname zou ik je verschuldigd moeten blijven.

    Tip: Wanneer je een print maakt met een smalle bovenkant, is het aan te raden de print 2 keer te printen, of een staaf/toren/blokje ernaast en dan in de settings in Cura: Print at the same time. Dit is aan te raden omdat wanneer je Ultimaker enkel het smalle bovenkantje print je PLA niet de kans krijgt het af te koelen en gesmolten blijft, daarnaast blijft de hete nozzle het zojuist gedeponeerde filament smelten, waardoor je geen mooie print krijgt.

    Wanneer de nozzle heen en weer blijft travelen tussen 2 prints, kan het filament afkoelen en krijg je een mooiere print.

    De stringing die in je print zit kun je nog elimineren door je temperatuur een graad of 5 / 10 naar boven of beneden af te stellen. De ideale print temperatuur kan variëren tussen kleur, filaments type (PLA/ABS) en merk.

    Succes!

    • Like 1
    Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Hallo Sander,

    Bedankt voor de informatie, ik vond het inderdaad ook al vreemd dat het zo snel filament zo snel breekt.

    Maar op sommige plaatsen buigt het juist heel gemakkelijk. Misschien is het wel een fout in de rol. Maar dit is hopelijk opgelost als ik nieuw filament heb.

    Ik ben nu hetzelfde printje aan het doen maar nu op 75% van de snelheid. Ik ben benieuwd wat dat voor effect heeft.

    Als dat niet werk ga ik inderdaad eens proberen om de temperatuur bij te stellen. Het vreemde is wel dat er in het begin wel een redelijk aantal printjes goed gelukt zijn.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Printen op 75% heeft geen effect, sneller printen ook niet.

    Ik heb ondertussen meer mislukte dan gelukte prints

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Dag Martijn,

    Dat is vervelend om te horen, dit is niet de eerste ervaring waar we op uit zijn.

    Snelheid hoeft ook niet het probleem te zijn, heb je ook verschillende temperaturen geprobeerd?

    Als vuistregel hanteer ik meestal het volgende:

    35mm/s - 200ºC

    50mm/s - 215ºC

    75mm/s - 235ºC

    Maar zoals ik eerder zei, dit kan iets variëren afhankelijk van je model en filament.

    Aan te raden is om met stapjes van 5ºC je temperatuur bij te stellen tot je de 'sweet spot' gevonden hebt.

    Is dat Ultimaker silver waarmee je print?

    Heb je meer dan 1 rol tot je beschikking, om die eens te testen?

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted (edited) · Feeder hapert en stopt met printen

    Het idee dat het aan het materiaal ligt wordt naar mijn idee steeds aannemelijker. Wederom was het afgebroken (kan misschien ook zijn omdat het door verstopping niet verder kon) en het breekt inderdaad erg snel.

    Ik ga nieuw materiaal bestellen en ga het dan daarmee weer testen. Dit was inderdaad nog de rol die erbij geleverd is. Zou dit door een fabrieksfout kunnen komen, of komt het door de omstandigheden hier, dat is natuurlijk dan de vraag.

    Edit: Nu weet ik he bijna zeker dat het aan het filament ligt. Toen ik het material change wilde doen kwam het materiaal eruit en brak het gewoon af.

    Ik ga nieuw filament bestellen en kijken of het opgelost is. Ik zal laten weten hoe het is gegaan.

    Edited by Guest
    Extra informatie
  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Dag Marijn,

    Dat het meteen afbreekt is niet de bedoeling.

    Meestal heb ik een tang nodig om een stuk af te knippen, of moet je het een paar keer ronddraaien eer het breekt. Simpelweg breken lukt meestal niet.

    Ik kan aanraden om filament bij Ultimaker te bestellen, Colorfabb of innofil (qua nederlandse leveranciers dan).

    Ik weet natuurlijk niet wat de mogelijkheden zijn, maar je zou eens kunnen proberen op een andere plek te printen met nieuw filament, als het dan goed gaat de Ultimaker weer naar dezelfde plek verhuizen en kijken of het dan nog goed gaat.

    Zou denk ik antwoord moeten geven op beide stellingen.

    Succes!

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Ik was inderdaad van plan om bij colorfabb te bestellen. Ik zal inderdaad ook eens kijken of ik hem ergens kan neerzetten. Misschien is dicht bij een raam toch niet een heel goede plek.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Als het raam open staat en het tocht kan dat zeker je print kwaliteit beinvloeden.

    Voor PLA is dat niet noodzakelijk ivm gassen, wat men tot nu toe weet.

    Wanneer je ooit met ABS zou printen is dat wel aan te raden.

    Mijn bevindingen met tocht tijdens een print is dat ik een hogere temperatuur nodig heb, afhankelijk van de tocht soms wel tot 230/240ºC.

    Maar dat is alsnog met filament dat niet zomaar breekt..

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Het lijkt wel of het gemakkelijker breekt naar mate ik verder bij het einde van de rol kom. ik kan het breken zonder enige moeite en ik hoef het maar één kant op te bewegen.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Zojuist een ander filament gebruikt (een PLA sample van EUmakers) en deze gaat gelijk goed. Lijkt er dus sterk op dat het aan de rol heeft gelegen. Ik heb ook filament besteld dus die zal ik volgende week wel ontvangen en dan kan ik meer zeggen.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Geef zeker ook de PLA en andere filamenten van Colorfabb een kans. Ik heb hier de mooiste resultaten met tot op heden....

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Dat ga ik zeker doen, ze zijn besteld, ik ben erg benieuwd!

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    En overweeg zeker ook een Olsson block, dit was voor mij de beste upgrade voor mijn UM2.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    En overweeg zeker ook een Olsson block, dit was voor mij de beste upgrade voor mijn UM2.

     

    Een Olsson Block heeft ook zeker voordelen, maar staat in mijn ogen los van de huidige situatie.

    @MarijnHeeren, hoe staat het met je filament en printkwaliteit?

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Op dit moment heb ik nieuw filament, en ben aan het experimenteren. Het loopt nog steeds niet helemaal lekker, maar het probleem is niet meer dat hij in de lucht begint te printen.

    Ik wil nog wat verder proberen en dan zal ik weer laten weten.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Ik heb geen problemen meer, het lag dus echt aan het materiaal.

    Ik heb nu al meerdere prints gemaakt en allen waren prima.

    Bedankt voor alle informatie.

    • Like 1
    Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Ik heb geen problemen meer, het lag dus echt aan het materiaal.

    Ik heb nu al meerdere prints gemaakt en allen waren prima.

    Bedankt voor alle informatie.

     

    top :)

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

     

    @frederiekpascal, kun je uitleggen wat een Olsson block precies inhoud, ik heb zitten zoeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer, er zijn zo veel topics over

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Feeder hapert en stopt met printen

    Als op je huidige UM2 de nozzle versleten is, dan heb je wel ff werk om het allemaal te vervangen en heb je grote kans dat je de sensor breekt bij het vervangen van de heaterblok (= nog meer werk want dan moet je de sensor ook vervangen)

    Met een Olsson vervang je je verstopte of versleten nozzle in 30 seconden.

    Alsook heb je de kans om te experimenteren met andere nozzle sizes (0.25 tot 1mm) en andere nozzle materialen (bras, stainless steel, hardened steel)

    Het was wel even zoeken voor mij om het ding in elkaar te krijgen maar achteraf bekeken had ik deze upgrade beter uitgevoerd toen ik mijn UM2 direct gekocht had. (dan zat de sensor nog niet zo klem en kon ik alleen de block vervangen from the start)

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 18 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...