Jump to content

UM2+ extended of een Big-Builder?


3dcase

Recommended Posts

Posted · UM2+ extended of een Big-Builder?

Hallo hallo,

Zijn hier mensen met Big-Builder ervaringen?

Op mijn werk (technische school) is budget vrij gemaakt voor een extra printer, mijn keuze zal gaan tussen een UM2+ extended of een Big-Builder, als Um gebruiker van het eerste uur denk je dan aan een UM2 natuurlijk.

Maar de rest hoort er voor de argumentatie ook bij.......

De printoppervlakken liggen nagenoeg gelijk, maar de Builder kan 600mm hoog.. en er zit een foefje op dat je 2 kleuren kan mengen. dat staat de kunstzinniger designers wel aan.

Bij de Builder is een heated bed een extra optie, maar dan nog wordt afgeraden er abs mee te printen.

De werktuigbouwkunde en mechatronica leerlingen moeten er toch wel sterkere/specialere materialen dan PLA mee kunnen printen, dus dan wordt het een UM2....

Ik denk dat ik het voor mezelf wel weet :), maar ben benieuwd naar andere ervaringen....

Gr. Kees

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · UM2+ extended of een Big-Builder?

    Hallo Kees,

    zelf geen ervaring mee, maar ik heb ze wel regelmatig zien printen, en dat ziet er goed uit, elk jaar op de RapidPro staan alle printers daar altijd volop te draaien. Zelfs de optie voor 2 materialen ziet er goed uit, en werkt ook.

    Misschien iets om rekening mee te houden, als er al meer printers aanwezig zijn, de Builder werkt met 1.75 filament, het lijkt me lastig/onhandig om met verschillende filamenten te werken.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · UM2+ extended of een Big-Builder?

    Beste Kees,

    Ik werk zelf zowel met de builder als de Ultimaker. Het grootste verschil zit hem erin dat Builder hun slimme systeem heeft met dual extrusion in een kop waardoor je geen last krijgt van lekkende nozzles of nozzles die elkaars bouwerk omstoten. Echter omdat deze techniek veel precisie vereist tijdens het extruden heeft de builder twee vrij zware extruders op de kop waardoor hij minder precies en langzamer is.

    Builder heeft laats een nieuw model uitgebracht de premuim, deze printer heeft wat van de zwakke punten van de oude builder opgelost (bedleveling, heated bed) en heeft ook wat extra functies (camera, WiFi). Hier komen natuurlijk ook wel extra kosten bij, maar mocht je voor een builder willen gaan zou ik die zeker aanraden.

    De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is wat je belangrijker vind. De precisie en snelheid van de ultimaker? Die heeft nu nog mee precisie en is iets veelzeidiger dankzij de nieuwe upgrades bij de UM2+ versies.

    Of wil je de optie om twee materialen te printen. Dit kan niet alleen leuk zijn voor kleur mengen maar kan ook makkelijk zijn om pva supports te printen (water oplosbaar) op die manier kun je complexere vormen printen en met water toch de supports helemaal wegkrijgen. Dit is fijn bij veel overhang

    De software is helemaal hetzelfde allebei Cura.

    Ultimaker heeft inderdaag 2,85 en builder 1,75.

    Als u meer wil weten stuur me gerust een bericht. Ik werk in een winkel die veel scholen adviseert over 3d printen. Ik weet alleen niet of ik mag zeggen welk bedrijf omdat het anders net reclame lijkt. Mocht je dat toch willen weten kijk gerust op mijn profiel.

    Ik hoop dat u zo goed geinformeerd bent.

    Met vriendelijke groet,

    Job van Gennip

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · UM2+ extended of een Big-Builder?

    Er staan nu een aantal orcabots en die gebruiken 1,75 dus dat is inderdaad wel een dingetje Peggy!

    En Job, ik zie het al, gister ook al met Albert gebeld, we zitten op het TU terrein, dus dik kans dat ie in elk geval bij jullie vandaan komt :).

    2 kleuren 2 materialen is wel een pre natuurlijk, maar ook al komt het uit 1 nozzle, het zal toch wel blijven lekken neem ik aan. De retraction zal zonder bowden wel beter zijn dan mijn thuis UM met dual upgrade en het valt niet op omdat het hetzelfde gat komt.

    Bedankt voor de reacties.....

    We zullen er nog eens overdenken ;)

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · UM2+ extended of een Big-Builder?

    Nee het lekken is echt helemaal geen probleem dat is dus waarom de Builder voor 2 materialen een hele goede keuze is. Kom gerust een keer langs we hebben beide printers ook printend in de winkel staan dus dan kun je ze ook in actie zien.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · UM2+ extended of een Big-Builder?

    Ha @Job_van_Gennip, bedankt voor je reactie.

    Wat betreft de twee materialen optie op de builder, is het niet zo dat deze niet 2 printkoppen heeft maar 1 printkop met een 'Y' splitsing erboven?

    In de prints die ik daarvan zie, zie ik vrijwel altijd een kleurverloop, wat een esthetisch leukigheidje is maar niet de functionaliteit biedt die je wil hebben met 2 verschillende materialen. Hoe voorkom je als je bijvoorbeeld PLA en ABS print, dat de ABS niet de PLA verstopt? Of ABS met PVA? Er blijft toch altijd wat residu achter in de hot end.

    Als ik het design niet goed begrijp dan hoor ik graag waar ik het mis heb, maar zo stel ik me dat voor.

    @3DCase, goed dat je je horizon verbreedt en kijkt wat er nog meer is. Wat betreft Ultimaker weet jij als geen ander wat een werkpaarden dit zijn en de filosofie achter het design, dus dat zit denk ik wel goed!

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · UM2+ extended of een Big-Builder?

    Beste SandervG (ik weet niet hoe je mensen kan taggen:P)

    Je kunt altijd een beetje kleur overlopen krijgen maar het verbaasd mij ook nog steeds hoe strak de overgangen gaan. Je opmerking over PLA en ABS tegelijk printen is heel terecht. Dit zorgt wel voor wat problemen omdat de nozzle maar een en dezelfde temperatuur heeft. Bij PVA en PLA gaat dit gelukkig wel heel erg goed. Je kunt hier heel strakke prints uit krijgen.

    Zijn er betreffende de ultimaker filosofie nog dingen die ik in mijn uitleg mistte, ik wil de klanten hier ook graag zo goed mogelijk informeren over de bedrijven en hun filosofieën. Dus mocht ik iets belangrijks zijn vergeten naast de betrouwbaarheid en de onevenaardbare precies dan hoor ik het graag.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · UM2+ extended of een Big-Builder?

    Ha Job,

    Het taggen kan vrij makkelijk dmv een '@' voor de volledige username te plaatsen.

    Dit voorbeeld is precies wat ik bedoel waar ik denk dat deze dual optie geschikt voor is:

    builder-mix4.jpg Wat wel mooi is hoor, begrijp me niet verkeerd :)

    Heb je foto's van prints die met PLA en PVA gemaakt zijn? Ben ik wel benieuwd naar.

    Wat betreft Ultimaker heb je helemaal gelijk. Betrouwbaarheid en precisie staan erg hoog in het vaandel, maar de service en community die daar achter schuil gaan behoren toch ook zeker tot grote hoekstenen van de Ultimaker filosofie.

    En laten we niet vergeten dat we ook het beste voor hebben met onze klanten door onze laatste ontwikkelingen ook backwards compatible aan te bieden aan onze bestaande klanten!

    Maar behalve mijn mening ben ik benieuwd naar de mening van andere die ook beide machines kennen. @3DCase, misschien kun je overwegen je vraag ook nog in het Engelse deel te posten, hoewel ik niet echt een idee heb hoe groot Builders internationale draagvlak is..

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · UM2+ extended of een Big-Builder?

    Volgens mij gewoon de @ ervoor zetten @Job_van_gennip :)

    Die mengoplossing voor kleuren is een leuke oplossing, zit al een paar jaar in mijn bovenkamer te spoken 8) het fysieke stuk lijkt me niet zo moeilijk op een UMorg te bouwen, maar ik struikelde over het aansturen van de 2 extruders tegelijkertijd. Maar als builder dat ook lukt, moet er wel een vrijwilliger voor te vinden zijn om er een cura plugin voor te maken....

    Ik zal het allemaal nog eens over denken en overleggen, zal er ook nog aan liggen uit welk afdelingsbudget het eigenlijk komt. We hebben een Ontwerp/design afdeling die zullen voor het uiterlijk, de hoogte en het mengen gaan. Maar de werktuigbouwers en robot/mechatronica mensen gaan toch voor precisie en exotischer materialen....

    Kijken wie er het hardste roept ;) en anders gaan we maar voor 2 haha...

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · UM2+ extended of een Big-Builder?

    DSC_0699.thumb.JPG.e432a8382f034f36f9e8f431aaca48ea.JPG

    Hier heb ik wel een voorbeeld van zowel de strakke kleur overgang met verschillende kleuren PLA (links) en de PVA en PLA print (rechts). Dit is een simpel voorbeeld van hoe je op deze manier complexere vormen kunt printen zonder vervelende support residu. Ja support en community vertel ik er ook vaak bij, maar op het forum leek me dat niet nodig. de backwards campatibilty is een hele goede, ik zal hier in de toekomst ook rekenening mee houden.

    DSC_0699.thumb.JPG.e432a8382f034f36f9e8f431aaca48ea.JPG

    • Like 1
    Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • Introducing Universal Cura Projects in the UltiMaker Cura 5.7 beta
        Strap in for the first Cura release of 2024! This 5.7 beta release brings new material profiles as well as cloud printing for Method series printers, and introduces a powerful new way of sharing print settings using printer-agnostic project files! Also, if you want to download the cute dinosaur card holder featured below, it was specially designed for this release and can be found on Thingiverse! 
          • Like
        • 10 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...