Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts

Cura 2.4.0 bottom layer printing order.


Holly
 Share

Recommended Posts

Posted · Cura 2.4.0 bottom layer printing order.

Hallo,

ik ben nu ondertussen een maand of 3 met Cura aan het "spelen" en op dit moment op zoek naar een instelling waarvan ik zelfs niet weet of Cura (2.4.0) deze kent. In het begin heb ik wel een raft gebruikt om de hechting op het bed te verbeteren, maar ben daar de laatste tijd van af gestapt (gebruik enkel nog een korte skirt om de nozzle goed op gang te krijgen. Een raft geeft mij een te lelijk oppervlak.) Tijdens het printen van de eerste paar layers wordt elke keer eerst de contour (walls) geprint en daarna de body (infill). Ik heb echter gemerkt dat met name in het geval van een contour waarvan de eerste laag uit kleine cirkels of veel bochten bestaat, de hechting op het bed onvoldoende is (filament wordt van het bed af getrokken). Bij het printen van de eerste paar lagen zou ik in zo'n geval eigenlijk de print volgorde om willen draaien, dus eerst de body (infill) printen en daarna pas de contour (walls). Kan iemand mij vertellen of en hoe ik dat in Cura (2.4.0) in kan stellen? Mocht deze mogelijkheid er niet zijn, waar / hoe dien ik dan een feature request hiervoor in?

Groeten, Henk

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Cura 2.4.0 bottom layer printing order.

    Dat probleem had ik in het begin ook. Mogelijke oorzaken: te grote afstand tussen glasplaat en nozzle, of slechte hechting aan het bed.

    Oplossing in het eerste geval voor UM2 (voor UM3 weet ik niet): tijdens het printen van het skirt manueel de hoogte een beetje bijregelen door aan de drie schroefjes te draaien. De eerste laag moet goed aangedrukt zijn, maar ook weer niet extreem.

    Oplossing in het tweede geval: eerst bed grondig reinigen met isopropyl alcohol of zoiets, dan opnieuw reinigen met alleen water. En dan één van de vele bonding methods toepassen.

    Voor PLA gebruik ik mijn "salt method": de glasplaat afvegen met een papieren doekje, bevochtigd met zout water. Zachtjes blijven vegen terwijl het opdroogt, zodat een bijna onzichtbaar laagje zout achterblijft, als een fijne mist (dat ziet er een beetje uit zoals de aanslag op een wijnglas dat te lang in de kast gestaan heeft).

    Voor de volledige omschrijving, zie de PDF-manual op: https://www.uantwerpen.be/nl/personeel/geert-keteleer/manuals/

    Andere mensen gebruiken verdunde witte houtlijm (vb. ca. 1 deel lijm op 10 delen water), of haarlak (op doekje spuiten, dan daarmee glasplaat afvegen), of 3D LAC spuitbus, enz...

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Cura 2.4.0 bottom layer printing order.

    Hallo Geert,

    Ik gebruik op dit moment blauw 3M afplaktape. Dat schuur ik wat op en maak het schoon met 99% alcohol (goed nat maken en laten verdampen). Ik moet de prints met behoorlijk wat geweld van het bed af halen. De hechting ben ik dus eigenlijk best tevreden over en de prints zien er ook goed uit. Met zout water zal ik overigens ook eens proberen. Ik denk echter dat in sommige gevallen de hechting nog beter kan door enkel voor de onderste 1 of 2 lagen de volgorde (wall / inner) om te draaien. Elke keer in de G-code gaan hacken zit ik ook niet op te wachten. Een van de Cura ontwikkelaars die de slicer goed kent zou misschien eens kunnen kijken of dit eenvoudig als een "Experimental" feature toe te voegen is. Ik denk echt dat het in sommige gevallen goed zou werken. Ik was net zelf al in de Cura code aan het graven, maar zonder info kun je daar "heerlijk" in verzuipen.

    Groeten, Henk

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
     Share

    • Our picks

      • The Ultimaker Showcase — October 14. What's new?
        Your dear friends at Ultimaker have some exciting news and insights for you!
         
        • 0 replies
      • New here? Get ahead with a free onboarding course
        Hi,
         
        Often getting started is the most difficult part of any process. A good start sets you up for success and saves you time and energy that could be spent elsewhere. That is why we have a onboarding course ready for
        Ultimaker S5 Pro Bundle, Ultimaker S5, Ultimaker S3 Ultimaker 2+ Connect.   
        They're ready for you on the Ultimaker Academy platform. All you need to do to gain access is to register your product to gain free access. 
        Ready? Register your product here in just 60 seconds.
          • Like
        • 8 replies
    ×
    ×
    • Create New...