Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
Kevin77

Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

Recommended Posts

4 minutes ago, SandervG said:

Mooi! Je kan als het goed is instellen met welke software je automatisch STL bestanden wil openen. Als je dit insteld naar Ultimaker Cura, en/of rechter klik - open met Ultimaker Cura kiest dan zou het op je 1e laptop ook moeten werken. 

Succes verder! ?

Ja dat zal ook moeten lukken met de 1e laptop.

Het is ook gelukt met 2 getallen te mergen. Ik ben echt blij dat het nu gelukt is. Heel erg bedankt voor jou hulp Sander!

Schermafdruk 2018-07-03 14.38.30.png

He iedereen,

Het is mij gelukt om met Cura 2 modellen te mergen.

Ik heb zelf een dobbelsteen (30x30x30 mm) gemaakt met 2 getallen namelijk 1 en 2. Hierbij wil ik dat de body een zwarte kleur en de getallen een oranje kleur. Ik gebruik ABS in zwart en oranje. Zoals je het misschien ziet (zie bijlage) ben ik er mee gestopt met printen circa halverwege. Je ziet dat er cracks in de body zijn ontstaan en verder de cijfers zijn niet of nauwelijks gevuld met oranje ABS materiaal. Verder Heb ik de printsnelheid op FAST 0,2 mm gezet.

Ik denk om nog een keer opnieuw te proberen alleen dan met een langzamere snelheid zoals 0,1 mm en kleinere model 10x10x10 mm.

Hoe kan ik dit oplossen? Elke tip en raad zijn welkom

mislukte dobbelsteen print.jpg

Ha Kevin, ik zou om te beginnen sowieso met PLA beginnen. ABS is niet prettig om mee te printen, behalve dat het stinkt en dat aanbevolen is dit alleen in een goed geventileerde ruimte te gebruiken, is het erg gevoelig. 

Sommige plastics zijn gevoeliger voor wisselende temperaturen dan anderen. ABS krimpt wat wanneer het te snel af koelt. Het kan gebeuren dat de ene laag al begint met krimpen voor de volgende goed is neergelegd of zich een soortgelijke temperatuur aanmeet als de vorige laag. Dan worden de lagen wat uit elkaar getrokken. Dit heet 'delamination'. 

PLA heeft dit allemaal niet, en ruikt prettiger. Dus mijn tip zou zijn; start met PLA ?

1 minute ago, SandervG said:

Ha Kevin, ik zou om te beginnen sowieso met PLA beginnen. ABS is niet prettig om mee te printen, behalve dat het stinkt en dat aanbevolen is dit alleen in een goed geventileerde ruimte te gebruiken, is het erg gevoelig. 

Sommige plastics zijn gevoeliger voor wisselende temperaturen dan anderen. ABS krimpt wat wanneer het te snel af koelt. Het kan gebeuren dat de ene laag al begint met krimpen voor de volgende goed is neergelegd of zich een soortgelijke temperatuur aanmeet als de vorige laag. Dan worden de lagen wat uit elkaar getrokken. Dit heet 'delamination'. 

PLA heeft dit allemaal niet, en ruikt prettiger. Dus mijn tip zou zijn; start met PLA ?

Het was ook mijn 1e gedacht om met PLA te werken maar had geen 2 kleuren ervan helaas. Of bedoel je 1 PLA en ander ABS materiaal?

Ik zal dan waarschijnlijk nieuwe voorraad bij moeten bestellen. Hoe snel is de levertijd, Eindhoven?

He Sander,

Zal het nog effect hebben om bijvoorbeeld settings als: Wipe nozzle, prime tower of ooze shield toe te voegen? Geen idee of je het weet. Ik kan sowieso zeker uitproberen.

Ik lees wel over algemeen dat je dan meer filamant extra kwijt ben en tijd denk ik. Maar als het zal lukken dan is het natuurlijk geweldig.

Ik zou om te beginnen gewoon standaard profiel van Cura aan houden. We hebben hier een heel team dat die profielen samensteld voor een goede start. Zeker wanneer je net start is het een goed startpunt. En later, wanneer je wat meer bekend bent met alles kun je eens proberen wat settings te veranderen en kijken hoe dat je print beinvloed, nadat je een ietwat betrouwbaar referentiekader hebt opgebouwd. 

Ooze shield staat volgens mij uit standaard. Prime tower staat voor en dual extrusion print PLA-PLA volgens mij ook standaard uit. 

Tijd en materiaal wat je kwijt bent is marginaal, daar zou ik me niet teveel zorgen om maken tenzij elke minuut telt. 

• Like 1

17 minutes ago, SandervG said:

Ik zou om te beginnen gewoon standaard profiel van Cura aan houden. We hebben hier een heel team dat die profielen samensteld voor een goede start. Zeker wanneer je net start is het een goed startpunt. En later, wanneer je wat meer bekend bent met alles kun je eens proberen wat settings te veranderen en kijken hoe dat je print beinvloed, nadat je een ietwat betrouwbaar referentiekader hebt opgebouwd. 

Ooze shield staat volgens mij uit standaard. Prime tower staat voor en dual extrusion print PLA-PLA volgens mij ook standaard uit. 

Tijd en materiaal wat je kwijt bent is marginaal, daar zou ik me niet teveel zorgen om maken tenzij elke minuut telt. 

Oke, ik ga dan gewoon eerst simpel paar modellen printen en later beetje variëren met de setting.

Zolang maar niet bezig is als iedereen hier weg is, want je weet maar nooit wat er gebeurd als je weg ben en het model schiet los van de plaat bijvoorbeeld 

5 hours ago, SandervG said:

Daarom is het altijd aan te raden de 1e laag te inspecteren om te kijken of deze goed vast hecht. Wanneer de 1e laag goed is, zal de rest van je print hoogstwaarschijnlijk ook goed gaan. 

Ik laat nu een stukje brim maken want dan blijft de modellen meestal goed zitten.

Ik had wel een probleempje met de extruder, er zat nog wat ABS materiaal achter en daardoor kon er geen PLA materiaal doorheen komen. Gelukkig ging het uiteindelijk wel weer, door de temperaturen.

On 7/9/2018 at 1:05 PM, custom3d said:

image.thumb.png.ef298bbe249836aef41bad11d3bd8157.png

ze bewegen tegelijkertijd en daardoor lukt het niet om de tekst op de cirkel te zetten, heb precies gedaan wat je hebt verteld, geen idee wat ik fout doe, kun je helpen? dankjewel

He Custom3D,

Ik had vakantie dus kon helaas niet op reageren.

Als ik het goed begrijp wil jij graag de tekst op de cirkel zetten?

Ik heb ook 2 modellen namelijk "cirkel" en "tekst" zie 1e foto.

En dan beide selecteren en mergen krijg ik dit, zie 2 foto.

Ik heb op 2 manieren gedaan om te kijken of er een verschil is.

-1e manier is gewoon 2 modellen pakken dus: een cirkel (cilinder) en een tekst. Vervolgens beide openen in Cura en selecteren en mergen.

-2e manier is zoals eigenlíjk hieronder is beschreven maar dan de "inkeping" op de cirkel zetten en dan zodat Cura weet dat daar een inkeping zit en dat daar dan het model "tekst" erop past. 

Maar het maakte niks uit beide manieren werkte bij mij.

Of bedoelde jij tekst in de cirkel?

Ik weet niet of jij het zoiets bedoelde? Als 1e moet je een inkeping maken voor je tekst, zie 3e foto.

Vervolgens kan je model "tekst" en "cirkel" mergen en dat ziet vervolgens zo uit, zie 4e foto.

Hopelijk help dit.

tekst op cirkel 1.jpg

tekst op cirkel 2.jpg

cirkel met tekst 1.jpg

cirkel met tekst 2.jpg

Edited by Kevin77

He SandervG,

Ik heb hulp nodig bij het modelleren van een model op TinkerCad.

Zoals je op het plaatje kan zien heb ik een cirkel gemaakt en wil daarop letters op plaatsen (vervolgens wil ik daarop weer een cirkel plaatsen en dan weer letters). Het is best lastig om ook de geplaatste letters in dezelfde richting te krijgen. Dit doe ik nu handmatig maar dan is het nog niet precies genoeg. 

Is hier een eenvoudiger manier ervoor? Of weet jij misschien hoe ik dit beter kan oplossen?

letters op de cirkel.jpg