Jump to content

Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren


Kevin77

Recommended Posts

Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren
4 minutes ago, SandervG said:

Mooi! Je kan als het goed is instellen met welke software je automatisch STL bestanden wil openen. Als je dit insteld naar Ultimaker Cura, en/of rechter klik - open met Ultimaker Cura kiest dan zou het op je 1e laptop ook moeten werken. 

 

Succes verder! ?

 

Ja dat zal ook moeten lukken met de 1e laptop.

Het is ook gelukt met 2 getallen te mergen. Ik ben echt blij dat het nu gelukt is. Heel erg bedankt voor jou hulp Sander!

Schermafdruk 2018-07-03 14.38.30.png

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    He iedereen,

     

    Het is mij gelukt om met Cura 2 modellen te mergen.

    Ik heb zelf een dobbelsteen (30x30x30 mm) gemaakt met 2 getallen namelijk 1 en 2. Hierbij wil ik dat de body een zwarte kleur en de getallen een oranje kleur. Ik gebruik ABS in zwart en oranje. Zoals je het misschien ziet (zie bijlage) ben ik er mee gestopt met printen circa halverwege. Je ziet dat er cracks in de body zijn ontstaan en verder de cijfers zijn niet of nauwelijks gevuld met oranje ABS materiaal. Verder Heb ik de printsnelheid op FAST 0,2 mm gezet.

    Ik denk om nog een keer opnieuw te proberen alleen dan met een langzamere snelheid zoals 0,1 mm en kleinere model 10x10x10 mm.

     

    Hoe kan ik dit oplossen? Elke tip en raad zijn welkom

     

     

     

     

    mislukte dobbelsteen print.jpg

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Ha Kevin, ik zou om te beginnen sowieso met PLA beginnen. ABS is niet prettig om mee te printen, behalve dat het stinkt en dat aanbevolen is dit alleen in een goed geventileerde ruimte te gebruiken, is het erg gevoelig. 

    Sommige plastics zijn gevoeliger voor wisselende temperaturen dan anderen. ABS krimpt wat wanneer het te snel af koelt. Het kan gebeuren dat de ene laag al begint met krimpen voor de volgende goed is neergelegd of zich een soortgelijke temperatuur aanmeet als de vorige laag. Dan worden de lagen wat uit elkaar getrokken. Dit heet 'delamination'. 

     

    PLA heeft dit allemaal niet, en ruikt prettiger. Dus mijn tip zou zijn; start met PLA ?

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren
    1 minute ago, SandervG said:

    Ha Kevin, ik zou om te beginnen sowieso met PLA beginnen. ABS is niet prettig om mee te printen, behalve dat het stinkt en dat aanbevolen is dit alleen in een goed geventileerde ruimte te gebruiken, is het erg gevoelig. 

    Sommige plastics zijn gevoeliger voor wisselende temperaturen dan anderen. ABS krimpt wat wanneer het te snel af koelt. Het kan gebeuren dat de ene laag al begint met krimpen voor de volgende goed is neergelegd of zich een soortgelijke temperatuur aanmeet als de vorige laag. Dan worden de lagen wat uit elkaar getrokken. Dit heet 'delamination'. 

     

    PLA heeft dit allemaal niet, en ruikt prettiger. Dus mijn tip zou zijn; start met PLA ?

     

    Het was ook mijn 1e gedacht om met PLA te werken maar had geen 2 kleuren ervan helaas. Of bedoel je 1 PLA en ander ABS materiaal?

    Ik zal dan waarschijnlijk nieuwe voorraad bij moeten bestellen. Hoe snel is de levertijd, Eindhoven?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Als je via onze reseller pagina kijkt, zie je dat er een reseller zit in Eindhoven, als je daar langs kan gaan heb je helemaal geen levertijd ?

    Je kan sommige materialen ook combineren. Maar in het geval van ABS, zit je nog steeds met dezelfde temperatuurs-gevoeligheden. 

    • Like 1
    Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    He Sander,

     

    Zal het nog effect hebben om bijvoorbeeld settings als: Wipe nozzle, prime tower of ooze shield toe te voegen? Geen idee of je het weet. Ik kan sowieso zeker uitproberen.

    Ik lees wel over algemeen dat je dan meer filamant extra kwijt ben en tijd denk ik. Maar als het zal lukken dan is het natuurlijk geweldig.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Ik zou om te beginnen gewoon standaard profiel van Cura aan houden. We hebben hier een heel team dat die profielen samensteld voor een goede start. Zeker wanneer je net start is het een goed startpunt. En later, wanneer je wat meer bekend bent met alles kun je eens proberen wat settings te veranderen en kijken hoe dat je print beinvloed, nadat je een ietwat betrouwbaar referentiekader hebt opgebouwd. 

     

    Ooze shield staat volgens mij uit standaard. Prime tower staat voor en dual extrusion print PLA-PLA volgens mij ook standaard uit. 

    Tijd en materiaal wat je kwijt bent is marginaal, daar zou ik me niet teveel zorgen om maken tenzij elke minuut telt. 

    • Like 1
    Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren
    17 minutes ago, SandervG said:

    Ik zou om te beginnen gewoon standaard profiel van Cura aan houden. We hebben hier een heel team dat die profielen samensteld voor een goede start. Zeker wanneer je net start is het een goed startpunt. En later, wanneer je wat meer bekend bent met alles kun je eens proberen wat settings te veranderen en kijken hoe dat je print beinvloed, nadat je een ietwat betrouwbaar referentiekader hebt opgebouwd. 

     

    Ooze shield staat volgens mij uit standaard. Prime tower staat voor en dual extrusion print PLA-PLA volgens mij ook standaard uit. 

    Tijd en materiaal wat je kwijt bent is marginaal, daar zou ik me niet teveel zorgen om maken tenzij elke minuut telt. 

     

    Oke, ik ga dan gewoon eerst simpel paar modellen printen en later beetje variëren met de setting.

    Zolang maar niet bezig is als iedereen hier weg is, want je weet maar nooit wat er gebeurd als je weg ben en het model schiet los van de plaat bijvoorbeeld 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Daarom is het altijd aan te raden de 1e laag te inspecteren om te kijken of deze goed vast hecht. Wanneer de 1e laag goed is, zal de rest van je print hoogstwaarschijnlijk ook goed gaan. 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren
    5 hours ago, SandervG said:

    Daarom is het altijd aan te raden de 1e laag te inspecteren om te kijken of deze goed vast hecht. Wanneer de 1e laag goed is, zal de rest van je print hoogstwaarschijnlijk ook goed gaan. 

     

    Ik laat nu een stukje brim maken want dan blijft de modellen meestal goed zitten.

    Ik had wel een probleempje met de extruder, er zat nog wat ABS materiaal achter en daardoor kon er geen PLA materiaal doorheen komen. Gelukkig ging het uiteindelijk wel weer, door de temperaturen.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    image.thumb.png.ef298bbe249836aef41bad11d3bd8157.png

     

    ze bewegen tegelijkertijd en daardoor lukt het niet om de tekst op de cirkel te zetten, heb precies gedaan wat je hebt verteld, geen idee wat ik fout doe, kun je helpen? dankjewel

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted (edited) · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren
    On 7/9/2018 at 1:05 PM, custom3d said:

    image.thumb.png.ef298bbe249836aef41bad11d3bd8157.png

     

    ze bewegen tegelijkertijd en daardoor lukt het niet om de tekst op de cirkel te zetten, heb precies gedaan wat je hebt verteld, geen idee wat ik fout doe, kun je helpen? dankjewel

     

    He Custom3D,

     

    Ik had vakantie dus kon helaas niet op reageren.

     

    Als ik het goed begrijp wil jij graag de tekst op de cirkel zetten?

    Ik heb ook 2 modellen namelijk "cirkel" en "tekst" zie 1e foto.

    En dan beide selecteren en mergen krijg ik dit, zie 2 foto.

    Ik heb op 2 manieren gedaan om te kijken of er een verschil is.

    -1e manier is gewoon 2 modellen pakken dus: een cirkel (cilinder) en een tekst. Vervolgens beide openen in Cura en selecteren en mergen.

    -2e manier is zoals eigenlíjk hieronder is beschreven maar dan de "inkeping" op de cirkel zetten en dan zodat Cura weet dat daar een inkeping zit en dat daar dan het model "tekst" erop past. 

    Maar het maakte niks uit beide manieren werkte bij mij.

     

    Of bedoelde jij tekst in de cirkel?

    Ik weet niet of jij het zoiets bedoelde? Als 1e moet je een inkeping maken voor je tekst, zie 3e foto.

    Vervolgens kan je model "tekst" en "cirkel" mergen en dat ziet vervolgens zo uit, zie 4e foto.

     

    Hopelijk help dit.

    tekst op cirkel 1.jpg

    tekst op cirkel 2.jpg

    cirkel met tekst 1.jpg

    cirkel met tekst 2.jpg

    Edited by Kevin77
  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    He SandervG,

     

    Ik heb hulp nodig bij het modelleren van een model op TinkerCad.

    Zoals je op het plaatje kan zien heb ik een cirkel gemaakt en wil daarop letters op plaatsen (vervolgens wil ik daarop weer een cirkel plaatsen en dan weer letters). Het is best lastig om ook de geplaatste letters in dezelfde richting te krijgen. Dit doe ik nu handmatig maar dan is het nog niet precies genoeg. 

    Is hier een eenvoudiger manier ervoor? Of weet jij misschien hoe ik dit beter kan oplossen?

    letters op de cirkel.jpg

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Je zou eens kunnen kijken bij Shape generators > Featured > Custom Font Text. 

     

    tinkercad.thumb.png.2fd55656b214bd7851b52acae00c8292.png

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren
    On 9/18/2018 at 2:14 PM, SandervG said:

    Je zou eens kunnen kijken bij Shape generators > Featured > Custom Font Text. 

     

    tinkercad.thumb.png.2fd55656b214bd7851b52acae00c8292.png

     

    Bedankt! Zal eens naar kijken

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • Introducing Universal Cura Projects in the UltiMaker Cura 5.7 beta
        Strap in for the first Cura release of 2024! This 5.7 beta release brings new material profiles as well as cloud printing for Method series printers, and introduces a powerful new way of sharing print settings using printer-agnostic project files! Also, if you want to download the cute dinosaur card holder featured below, it was specially designed for this release and can be found on Thingiverse! 
          • Like
        • 10 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...