Jump to content
Slimprint

Need help bij het printen van smalle pilaren - UM2+

Recommended Posts

Posted · Need help bij het printen van smalle pilaren - UM2+

Hallo allemaal,

 

Afgelopen week wilde ik met mijn Ultimaker 2+ een testprint doen met een model van Prototypehubs, echter liep ik steeds (ongeveer 6 keer) tegen hetzelfde probleem dat de linker pilaar afbreekt/ of wordt omgetikt door de nozzle. Ik heb geprobeerd het probleem te verhelpen door wijzigingen aan te brengen in de instellingen van Cura 4.3.0, alleen heeft dit tot op heden nog niets opgeleverd. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of het aan de software/instellingen ligt, of de hardware.

 

De kwaliteit van de print ziet er verder goed uit, alleen breekt de (boog) overhang telkens af op hetzelfde linkerpunt. Ik heb dit probleem één keer eerder gehad met het vampire castle model van Miniworld3D. Daar braken smalle pilaren (met overhangs) aan de zijkant van het kasteel telkens af, ook dat probleem heb ik niet kunnen verhelpen. 

 

Aangezien ik een Ultimaker 2+ heb gekocht als hobbyist en zelf (nog) niet beschik over zeer technische kennis, vroeg ik mij af of iemand mij met dit probleem kan helpen.

Ik heb onderstaand mijn printsettings en foto's toegevoegd, hopelijk dat iemand mij hiermee kan helpen. Als er vragen of opmerkingen zijn, hoor ik dat graag!

 

De printsettings die ik heb gebruikt zijn:

Poging 1

0.15mm layer height (0.4mm nozzle)

2 perimeters

Scale 125%

Printspeed 30mm/sec

Infill 20%

Printtemperatuur 200 graden celcius

Cooling 100%

Bed 60 graden celcius

 

Poging 2

0.15mm layer height (0.4mm nozzle)

3 perimeters

Scale 140%

Print speed 35mm/sec

Infill 30%

Temperatuur 210 graden

Cooling 100%

Bed 60 graden celcius

 

Poging 3

0.15mm layer height (0.4mm nozzle)

4 perimeters

Scale 150%

Print speed 35mm/sec

Infill 30%

Temperatuur 210 graden

Cooling 100%

Bed 60 graden celcius

 

Poging 4

0.1mm layer height (0.4mm nozzle)

3 perimeters

Scale 100%

Print speed 30mm/sec

Infill 30%

Temperatuur 210 graden

Cooling 100%

Bed 60 graden celcius

 

Poging 5

0.1mm layer height (0.4mm nozzle)

3 perimeters

Scale 100%

Print speed 30mm/sec

Infill 40%

Temperatuur 210 graden

Cooling 100%

Bed 60 graden celcius

 

Het model dat ik voor deze test heb gebruik is hier te vinden:

https://www.myminifactory.com/object/3d-print-protocity-hubs-91415

 

Met vriendelijke groet,

Erwin Boxen

20191103_211523.jpg

20191103_211846.jpg

20191103_211848.jpg

20191103_211850.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted · Need help bij het printen van smalle pilaren - UM2+

Randen van overhangende delen hebben de neiging om op te krullen, waarna de nozzle daar met geweld tegenaan kan botsen. Deed zich dat hier ook voor? En dunne paaltjes gaan soms wiebelen.

 

Verder: kijk eerst eens in Cura met transparant view en x-ray view of er geen defecten in het model zelf zitten? Indien het okee is, probeer dan eens in een ander materiaal te printen? Gewoon standaard PLA of zo.

 

Dit lijkt een "filled material" te zijn, dus met partikeltjes, en die zijn meestal veel brosser dan gewone materialen. Kan je de afgebroken paaltjes manueel makkelijk verder breken?

 

Als opkrullende randen een oorzaak zouden zijn, probeer dan een dikkere laaghoogte. Als onvoldoende hechting tussen de lagen een oorzaak zou zijn, probeer dan dunnere lagen bij dezelfde snelheid en temperatuur.

 

Of probeer nog meer randdikte, tot die paaltjes volledig gevuld zijn.

 

Je snelheid en temperatuur lijken mij okee voor gewoon PLA, dus dat zou het niet mogen zijn.

 

Wat je ook kan proberen als het zou blijven breken: de print ofwel even pauzeren, ofwel laten lopen, en dat losse stukje ofwel vastplakken met secondenlijm, ofwel manueel vasthouden tot het terug vastzit langs boven. Of los laten en nadien erin plakken. Afhankelijk van de hoeveelheid nabewerking die je wilt doen (vb. schilderen), kan dat ook nog acceptabel zijn.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted · Need help bij het printen van smalle pilaren - UM2+
20 hours ago, geert_2 said:

Randen van overhangende delen hebben de neiging om op te krullen, waarna de nozzle daar met geweld tegenaan kan botsen. Deed zich dat hier ook voor? En dunne paaltjes gaan soms wiebelen.

 

Verder: kijk eerst eens in Cura met transparant view en x-ray view of er geen defecten in het model zelf zitten? Indien het okee is, probeer dan eens in een ander materiaal te printen? Gewoon standaard PLA of zo.

 

Dit lijkt een "filled material" te zijn, dus met partikeltjes, en die zijn meestal veel brosser dan gewone materialen. Kan je de afgebroken paaltjes manueel makkelijk verder breken?

 

Als opkrullende randen een oorzaak zouden zijn, probeer dan een dikkere laaghoogte. Als onvoldoende hechting tussen de lagen een oorzaak zou zijn, probeer dan dunnere lagen bij dezelfde snelheid en temperatuur.

 

Of probeer nog meer randdikte, tot die paaltjes volledig gevuld zijn.

 

Je snelheid en temperatuur lijken mij okee voor gewoon PLA, dus dat zou het niet mogen zijn.

 

Wat je ook kan proberen als het zou blijven breken: de print ofwel even pauzeren, ofwel laten lopen, en dat losse stukje ofwel vastplakken met secondenlijm, ofwel manueel vasthouden tot het terug vastzit langs boven. Of los laten en nadien erin plakken. Afhankelijk van de hoeveelheid nabewerking die je wilt doen (vb. schilderen), kan dat ook nog acceptabel zijn.

 

 

Hallo Geert,

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie met tips, dat waardeer ik oprecht. Ik heb het afbreken één enkele keer zien gebeuren, toen werd de pilaar omgetikt door de nozzle, dus het zou kunnen zijn dat 'ie was opgekruld, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Dus om antwoord te geven op je eerste vraag: ja, de pilaar werd omgetikt door de nozzle.

 

Wat betreft je overige tips, ik ga deze meenemen en kijken of ik het probleem kan verhelpen door een standaard PLA te gebruiken. Ik was me er niet bewust van dat filament met composietdeeltjes  brosser zijn dat reguliere PLA, dus handig om te weten!

 

Voor nu bedankt voor alle tips, ik zal je laten weten hoe het is verlopen.

 

Een prettig weekend gewenst!

 

Met vriendelijke groet,

Erwin Boxen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

Welcome to the Ultimaker Community of 3D printing experts. Visit the following links to read more about our Terms of Use or our Privacy Policy. Thank you!