Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
  • Sign Up
Pompopom

UM2+ nieuwe eigenaar

Recommended Posts

Posted · UM2+ nieuwe eigenaar

Hallo,

 

Niet helemaal nieuw in 3D ontwerpen, maar tot nu steeds het printen uitbesteed. Deze week dan uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en een UM2+ besteld.  Ben dus wel nieuw hier 🙂

In afwachting van de levering aan het rondlezen en enkele prints aan het voorbereiden met Cura.

 

Enkele do’s maar vooral dont’s die een newbie moet weten?

 

grtz,

Koen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted · UM2+ nieuwe eigenaar

Ik zou zeggen: begin met kleine testprintjes, die niet te complex zijn. Blijf bij de printer en kijk nauwkeurig toe terwijl hij bezig is, zodat je een goed idee krijgt hoe alles werkt, en hoe de normale situatie is.

 

Begin vanaf de standaardsettings, die zijn behoorlijk goed. Verhoog en verlaag dan de temperatuur in stapjes van 5°C terwijl de print loopt, via het Tune-menu, om te zien hoe de printer en het materiaal reageren.

 

Print nooit te heet, want dan ontbindt en verbrandt het materiaal in de nozzle. Print ook niet te koud, want dan smelt het niet voldoende, en gaat het aandrijfwieltje slippen over het filament, en daar een stuk uit wegschuren.

 

Verhoog en verlaag ook de snelheid, en kijk wat dat doet op de vorm-nauwkeurigheid, en op de flow.

 

Ikzelf print liever iets koeler en trager dan de standaardwaarden, omdat ik meestal tamelijk fijne modellen heb, en dat een betere kwaliteit geeft.

 

Verder, bestudeer de diverse "bonding methods" om je model goed aan het glas te laten kleven: dat mag nooit loskomen en van het glas vallen, want dan krijg je een hoop "spaghetti".

 

Neem een stabiele, non-slip tafel, zodat de printer stevig staat.

 

Bewaar je filament in een afgesloten doos met vochtopslorper (het soort dat je in de microgolfoven kan drogen en hergebruiken).

 

Begin met PLA als materiaal, tot je dat goed beheerst. (Maar laat die prints nooit in de auto in de zon liggen, want ze vervormen gegarandeerd boven 50°C, en dat haal je snel.)

 

Ontwerp je modellen voor optimale printbaarheid: groot plat vlak onderaan, weinig of geen overhangen, geen te dunne wanden (niet dunner dan nozzle + 10%).

 

Wellicht heb je al CAD-software. Zoniet, kies iets dat kan wat je nodig hebt, waarvan de user-interface je bevalt, dat makkelijk aan te leren is, en dat goed printbare modellen genereert. Vermijd SketchUp, dat geeft altijd problemen. Ikzelf gebruik DesignSpark Mechanical (gratis, vereist alleen registratie). Zie Youtube voor demo-video's.

 

Dat zal het zo ongeveer zijn, denk ik, wat betreft de belangrijkste punten...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted · UM2+ nieuwe eigenaar
On 5/8/2020 at 12:51 PM, geert_2 said:

Ik zou zeggen: begin met kleine testprintjes, die niet te complex zijn. Blijf bij de printer en kijk nauwkeurig toe terwijl hij bezig is, zodat je een goed idee krijgt hoe alles werkt, en hoe de normale situatie is.

Check

 

On 5/8/2020 at 12:51 PM, geert_2 said:

 

Begin vanaf de standaardsettings, die zijn behoorlijk goed. Verhoog en verlaag dan de temperatuur in stapjes van 5°C terwijl de print loopt, via het Tune-menu, om te zien hoe de printer en het materiaal reageren.

Waarom afwijken van de standaardsettings? Ik zou ervan uit gaan dat er daarmee toch al genoeg geprint is om te weten of ze goed zijn / dan niet?  Of komt hier de "omgeving" waar de printer staat teveel in tussen? bvb bij de ene staat die in een hobbykamer op de zolder onder dak waar het in de zomer klimt naar 35°C, bij de ander in de mancave in de kelder aan een constante 18°C

 

On 5/8/2020 at 12:51 PM, geert_2 said:

 

Print nooit te heet, want dan ontbindt en verbrandt het materiaal in de nozzle. Print ook niet te koud, want dan smelt het niet voldoende, en gaat het aandrijfwieltje slippen over het filament, en daar een stuk uit wegschuren.

 

Verhoog en verlaag ook de snelheid, en kijk wat dat doet op de vorm-nauwkeurigheid, en op de flow.

Check

 

On 5/8/2020 at 12:51 PM, geert_2 said:

 

Ikzelf print liever iets koeler en trager dan de standaardwaarden, omdat ik meestal tamelijk fijne modellen heb, en dat een betere kwaliteit geeft.

 

Verder, bestudeer de diverse "bonding methods" om je model goed aan het glas te laten kleven: dat mag nooit loskomen en van het glas vallen, want dan krijg je een hoop "spaghetti".

 

Neem een stabiele, non-slip tafel, zodat de printer stevig staat.

 

Bewaar je filament in een afgesloten doos met vochtopslorper (het soort dat je in de microgolfoven kan drogen en hergebruiken).

 

Begin met PLA als materiaal, tot je dat goed beheerst. (Maar laat die prints nooit in de auto in de zon liggen, want ze vervormen gegarandeerd boven 50°C, en dat haal je snel.)

 

Ontwerp je modellen voor optimale printbaarheid: groot plat vlak onderaan, weinig of geen overhangen, geen te dunne wanden (niet dunner dan nozzle + 10%).

Check

 

On 5/8/2020 at 12:51 PM, geert_2 said:

 

Wellicht heb je al CAD-software. Zoniet, kies iets dat kan wat je nodig hebt, waarvan de user-interface je bevalt, dat makkelijk aan te leren is, en dat goed printbare modellen genereert. Vermijd SketchUp, dat geeft altijd problemen. Ikzelf gebruik DesignSpark Mechanical (gratis, vereist alleen registratie). Zie Youtube voor demo-video's.

Ik heb inderdaad tot nu toe altijd met Sketchup getekend.  Eigenlijk nooit problemen ondervonden.  Ik gebruik wel de Cleanup en Solid Inspector extensions.  In afwachting van levering van de printer heb ik nu al enkele ontwerpen door de CURA slicer gehaald en daar nog geen foutmeldingen gekregen. Aan wat van problemen kan ik mij dan wel verwachten tijdens het printen?

Nieuwe software aanleren schrikt mij niet meteen af, maar als 't niet meteen nodig is 🙂 Onze oudste hier thuis (10 jaar) tekent ook af en toe iets met Sketchup. Zou daar dus liever aan vasthouden.

 

On 5/8/2020 at 12:51 PM, geert_2 said:

 

Dat zal het zo ongeveer zijn, denk ik, wat betreft de belangrijkste punten...

Bedankt alvast voor je uitgebreide antwoord. Hier kunnen we zeker iets mee!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted · UM2+ nieuwe eigenaar

De standaardsettings zijn een goed gemiddelde. Maar voor zeer kleine voorwerpen, of als hoge nauwkeurigheid vereist is en je wilt in dunne lagen printen, kan je beter koeler en trager gaan. En omgekeerd: als je zeer snel wil printen in dikke lagen, kan je beter wat warmer gaan. Het is goed om dat in testprints eens uit te proberen, gewoon om inzicht en ervaring te krijgen in wat het precies doet. Maar als de standaard prima voldoet voor jouw modellen, is er inderdaad geen reden om ervan af te wijken.

 

Over SketchUp: hier op het forum zien we de hele tijd modellen voorbij komen die mislukken, omdat SketchUp fouten maakt: dat levert geen waterdichte, soliede modellen, maar eerder een soort kartonnen, in elkaar geplakte modellen met spleten tussen de aaneenzetten. Dat geeft gaten in de prints, of bedoelde gaten vallen weg, onbedoelde vlakken ontstaan, enz... Dat kost een hoop moeite om te repareren, als het al gaat. SketchUp is ontworpen voor visuele modellen, niet voor 3D-printen. Vandaar. Maar het is natuurlijk jouw keuze, als dat voor jou geen al te grote hinderpaal is... Mocht je toch ooit overwegen om iets anders te zoeken, zoek dan eerst naar demo-video's van gebruikers (niet alleen van fabrikanten), en kijk welke user-interface en workflow je bevalt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited) · UM2+ nieuwe eigenaar

Ik zou aanraden om de Tinker firmware te installeren, dan kan je een aantal extra instelligen doen, zoals verlichting en scherm uit na x tijd, dat piepend geluid bij het bedienen van de draaiknop uitschakelen, en nog wat extra mogelijkheden. (werking van d eprinter blijft identiek)

Voor de rest blijft het volgens mij de beste single extrusion printer van Ultimaker.

In Cura het je een een aantal goed ingestelde profielen, die je op weg zullen helpen. Bespaar niet op filament, Pla is een goede start, voor stevigeren stukken heb je tough pla, ook zeer eenvoudig te printen. Ik gebruik als hechting op de glazen plaat een dun laagje 3DLAC. Werkt altijd.

 

Edited by RudydG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted · UM2+ nieuwe eigenaar

Heb ondertussen printer ontvangen en al wat testprintjes gedaan met de bijgeleverde rol PLA.  Dat werkte naar mijn gevoel dik ok.

 

Daarna geprint met ASA. In theorie niet ondersteund door de printer, mezelf materiaal profiel, adhv datasheet, geüpload via SD kaart en dat werkte meteen goed.  Alleen leek mij hier de adhesie van de lagen niet evenwaardig met de PLA. ‘T Is niet dat het stuk uiteenvalt, ver van, maar als ik (Veel) trekkracht zet dwars op de lagen dan kan ik het uit elkaar trekken en dat lijkt mij niet de bedoeling (maar ik kan me vergissen) Dus misschien toch iets warmer printen dan wat aangegeven staat op de sheet?  Met hoeveel graden spelen jullie overigens? Is dat echt per graad? Of per blokjes van 5 graden om effect te zien?

 

Wat me zowel met PLA als de ASA een beetje tegenviel was de overhang. De startlaag is mooi glad (mede door de glasplaat) zijvlakken en topvlak ook in orde.  Maar een overhang, zelfs van een paar mm (cfr de ultimaker robot) is aan de onderzijde van de overhang wat te “rafelig” naar mijn zin. Ben ik te kieskeurig of hoe lossen we zoiets op?  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted · UM2+ nieuwe eigenaar
22 minutes ago, Pompopom said:

Heb ondertussen printer ontvangen en al wat testprintjes gedaan met de bijgeleverde rol PLA.  Dat werkte naar mijn gevoel dik ok.

 

Daarna geprint met ASA. In theorie niet ondersteund door de printer, mezelf materiaal profiel, adhv datasheet, geüpload via SD kaart en dat werkte meteen goed.  Alleen leek mij hier de adhesie van de lagen niet evenwaardig met de PLA. ‘T Is niet dat het stuk uiteenvalt, ver van, maar als ik (Veel) trekkracht zet dwars op de lagen dan kan ik het uit elkaar trekken en dat lijkt mij niet de bedoeling (maar ik kan me vergissen) Dus misschien toch iets warmer printen dan wat aangegeven staat op de sheet?  Met hoeveel graden spelen jullie overigens? Is dat echt per graad? Of per blokjes van 5 graden om effect te zien?

 

Wat me zowel met PLA als de ASA een beetje tegenviel was de overhang. De startlaag is mooi glad (mede door de glasplaat) zijvlakken en topvlak ook in orde.  Maar een overhang, zelfs van een paar mm (cfr de ultimaker robot) is aan de onderzijde van de overhang wat te “rafelig” naar mijn zin. Ben ik te kieskeurig of hoe lossen we zoiets op?  

Als je twijfelt aan de "laaghechting", zou ik de temp iets laten stijgen, 5g of max 10g.

Overhang is natuurlijk de reden waarom dual extrusie bestaat. De UM robot is altijd wel wat moeilijk te printen, het is tenslotte een teststukje.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted · UM2+ nieuwe eigenaar

ik las dit stuk toevallig en ik ben ook reeds eigenaar geworden van een um2+extended, en heb al verschillende prints geprobeerd in abs en pla, nu merk ik dat op een punt in de print een donker plekje zit het lijkt verbrand enig idee hoe dit zou kunnen ? ook toevallig nog tips over de fan speed. ik heb het gevoel dat hij die soms uit laat ik weet niet of dit enig nadelig effect zou kunnen hebben. 

 

hartelijk dank alvast voor de tips.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted · UM2+ nieuwe eigenaar

Hallo, maak je je nozzle goed schoon tussen ABS en PLA door? ABS verbruikt een stuk hogere temperatuur dan PLA. Het kan zijn dat als je eerst PLA print en daarna ABS, dat er nog wat PLA in je nozzle wat, welke verbrand bij de hogere temperatuur en er dan zwarter uit komt. Bij het gebruik van meerdere materialen met zulke uiteenliggende temperaturen kan het ook voorkomen dat de verbrande stukjes (of filament dat niet volledig smelt bij de lagere temperatuur) je nozzle zullen verstoppen. 

 

Wellicht kun je overwegen om een aparte PLA en ABS nozzle te gebruiken. Fan speed wordt doorgaans gereguleerd in Cura en die zou afgestemd moeten zijn om wat voor filament je gebruikt. Dus die zou je niet direct aan hoeven te passen. 

 

Je wilt wel er voor zorgen dat de metalen kapjes redelijk sluiten zodat de airflow goed bij de print kan, en niet door alle kiertjes ontsnapt. Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted · UM2+ nieuwe eigenaar

Als de "verbrande stukjes" eruit zien als kleine zwarte schilfertjes, dan komen ze wellicht uit de nozzle: dan is die van binnen aangekoekt en moet je die reinigen met "atomic pulls". Zoek hier ergens op de Ultimaker-site. Of kijk even naar mijn soortgelijke maar veel zachtere methode hier (en dan een beetje omlaag scrollen):

https://www.uantwerpen.be/nl/personeel/geert-keteleer/manuals/

 

Als de verbrande dingen eruit zien als lichtbruine smurrie, in een blob op de print, dan komt dat waarschijnlijk van de buitenkant van de nozzle: soms blijft daar materiaal tegenaan kleven, en na een tijdje gaat dat verbranden en zakt het af, tot het op de print valt. Die blob wordt dan door de nozzle een beetje uitgesmeerd bij volgende passages. Vooral bij kleverige materialen zoals PET gebeurt dit gemakkelijker. In mijn UM2 (non-plus) heb ik dit verminderd door de nozzle te behandelen met teflon-olie en siliconen-olie. De nozzle opwarmen tot 200°C (zonder filament erin!), en dan een beetje van die olie op een stukje zeemvel spuiten, en dat zeemvel tegen de nozzle drukken. Zodat de olie en teflon tegen die nozzle gebakken worden. Dit elimineert het probleem niet, maar het wordt wel minder.

 

Dit zijn geen officiële methodes, ik ben geen Ultimaker-personeelslid, maar voor mij werken ze wel.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...