Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts

Recommended Posts

Posted · Blobs bij overhangs

Hallo,

 

Ik heb een probleempje met het printen van object in bijlage (Deksel voor een RPi 4 Rack doosje)

In de zijkanten heb ik ventilatieopeningen voorzien en daar situeert zich het probleem.  Deze zijn op 45° gemaakt zodat in principe de overhang geen probleem zou mogen zijn.

Nu in een deel van de gevallen is dit zo, een ander deel zit er niet uit.

Als je alleen al de linker en rechterzijde vergelijkt dan zie meteen dat de kant waar ook de uitsparingen zitten voor de aansluitingen erg ruw is. Op de foto's heb ik dan zelfs al een deel van de rommel weg geschraapt. De andere kant is redelijk, maar niet 100% toppie.

Zelfs aan de "slechte" zijde zijn er een paar zijdes van de overhangs die er relatief "goed" uitkomen.

 

Vraag is nu hoe ik dit kan verbeteren? (verschil tussen links en rechts en overal fijnere afwerking)

- Ik oriënteer momenteel het stuk met de bovenzijde (ronde ventilatierooster) plat op de buildplate, met de uitsparingen voor de netwerk en USB achteraan.

- 0.4 nozzle met 0.1mm laaghoogte

- Materiaal is Formfutura ASA (I know officieel niet ondersteund door UM2+) temp 240° buildplate op 90°

- ASA is ABS-like dus dat zou moeten lukken. Ik had ventilators al beetje aangezet maar durfde ze niet vollenbak te zetten omdat op de doos van het filament staat 0% fan

 

Ik had ook al gelezen dat "trager" printen een oplossing zou kunnen zijn, maar wat is "trager" 😕

(Als je goed kijkt op de foto's heb ik ook last van "ringing", maar dat is blijkbaar een printerinstelling zelf, niet in cura, volgens de 3dverkstan.se site)

 

Aangezien één print toch al 9 uur beslag neemt had ik graag al wat tips gekregen om in de goede richting te zijn, kwestie van niet teveel materiaal (en tijd) te verspillen.

 

tips?

IMG_1670.JPG

IMG_1669.JPG

RPi Rack Case Cover.stl

  • Link to post
    Share on other sites
    • 2 months later...
    Posted · Blobs bij overhangs

    Dit is wel degelijk een koelprobleem. Je kunt tijdens het printen de koeling aanpassen zodat je stapsgewijs de koeling verhoogt of verlaagt bijvoorbeeld in stappen van 10 procent. Er gaat niets kapot hoor als je de koeling verhoogt. 50 procent lijkt me al een minimum.

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    ×
    ×
    • Create New...