Jump to content

Printcores hoogte verschil


Joostdrijvers

Recommended Posts

Posted · Printcores hoogte verschil

Bij het uitvoeren van een actieve kalibratie krijgen steeds een error: het verschil tussen de gedecteerde  hoogte van beiden printcores overschrijdt een realistische waarde.

Nu zie ik wel dat de linker printcore iets hoger zit dan de rechter maar we hebben het niet kunnen oplossen. Printcores al diverse malen verwijderd en netjes terug geplaatst maar het helpt niet.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Printcores hoogte verschil

    Dag Joost,

     

    bedankt voor je bericht. Is dit een nieuwe Ultimaker 3 Extended, die je voor het eerst aan wilt zetten of heeft deze het voorheen wel gedaan?

     

    Misschien moet je de switch bay eerst eens kalibreren als je dat nog niet gedaan hebt. De rechter print core kan dan via een hendel omhoog en omlaag afgesteld worden. 

    Het is ook aan te raden eerst handmatig je build plate af te stellen, zodat deze redelijk vlak staat. En als laatste is het belangrijk dat beide print cores helemaal schoon zijn, en dat er geen afgekoelde stukjes plastic onder uit steken. 

     

    Succes!

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Printcores hoogte verschil

    De printcore beweegt niet op en neer bij en kalibreren van de switchbay, ook niet bij het plaatsen van een nieuwe printkop. Ik heb het kalibreren nu 3 x uitgevoerd. Als het het kalibreren uitvoer dan doet de software van de printer dat maar 1 op de 4/5 keer daartussen gebeurt er niets.

    De build plate was al handmatig ingesteld en dat heb ik nogmaals gedaan. Dat lijkt oke, maar bij het uitvoeren van een actieve kalibratie krijg ik weer dezelfde foutmelding.

     

    helaas nog geen stap verder gekomen duss...

     

    Gegroet,

    Joost

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Printcores hoogte verschil

    Ik heb het hele proces nogmaals goed bekeken en zag nu dat ik het kalibreren van de switch eerst niet goed deed. Nu heb ik het wel goed uitgevoerd maar helaas levert ook dat geen verandering op, nog steeds krijg ik de foutmelding dat 'het verschil in gedetecteerde hoogte van beide printcores overschrijdt een realistische waarde'. Een week geleden hebben nog de weg de xy offset kalibratie uitgevoerd nu lukt ook dat niet meer.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Printcores hoogte verschil
    3 hours ago, Joostdrijvers said:

    De printcore beweegt niet op en neer bij en kalibreren van de switchbay, ook niet bij het plaatsen van een nieuwe printkop. Ik heb het kalibreren nu 3 x uitgevoerd.

     

    Dat klinkt niet juist. Als je een print core plaatst in slot B, en je beweegt handmatig het hendeltje aan de zijkant, dan beweegt je print core niet? Misschien kun je een paar foto's delen van je print core / print kop en positie wanneer deze terug naar de 'switch bay' is gegaan, om te zien of er iets opvalt? 

     

    Bedankt,

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Printcores hoogte verschil

    De print core in slot B beweegt netjes als ik de hendel naar voren zet, zie foto's. Ik had ook al de printerkop verwisselt voor een nieuwe omdat we dachten dat de kop misschien kapot was, De oude was een BB 0,4 en de nieuwe is een AA 0,4 kop.

    Ook heb ik de procedures enkele malen herhaalt om te kijken of ik er 'doorheen' zou komen maar dat lukt ook niet. 

    Het leek er even op dat de Switchbay kalibreren hielp maar dat was wishfull thinking. Wat me wel steeds opvalt is dat het platform heel vaak handmatig gekalibreerd moet worden. Dat is al zo vanaf het begin een jaar geleden. Ik vind dat erg omslachtig en snap het niet zo goed hoe de printer steeds zo snel weer 'out of sync' is. Ondertussen heb ik het buikgevoel dat er meer mis is, want toen we bij aanschaf de doos opende zat de printerkop los, hij was van een van de geleidestangen afgeschoten. Waarschijnlijk lomp mee omgesprongen bij transport.  Ik heb hem toen terug geklikt en zag verder geen schade maar misschien is er toch schade opgetreden...

    Ik geef les in het vak Media Vormgeving en ICT, we gebruiken de printer in periodes, een half jaar geleden was het nog veel uitproberen maar nu moeten we toch dringend aan de slag ermee anders loopt mijn lesprogramma in de soep. Ik hoop dat jullie snel een oplossing weten.

     

    gegroet, Joost

    IMG_7416.JPG

    IMG_7417.JPG

    IMG_7418.JPG

    IMG_7412.JPG

    IMG_7413.JPG

    IMG_7415.JPG

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Printcores hoogte verschil

    Hallo, 

     

    even een paar dingen los van elkaar pakken.

     

    Benamingen: 

    Printkop: Dat is het gehele blok waar de assen doorheen lopen.

    Print core: Dat zijn de units die opwarmen en waardoor geprint wordt. Die zijn er in verschillende types en formaten. 

    Print core AA: Deze gebruik je voor praktisch alle materialen, behalve PVA en abbrasive materialen zoals carbon fibre etc.

    Print core BB: Deze gebruik je alleen voor PVA. 

     

    • Je zegt dat de print core niet beweegt tijdens het calibreren, maar hij beweegt wel wanneer je het hendeltje handmatig heen en weer beweegt? Dat klinkt alsof je de calibratie misschien niet goed uitvoert, want dat is niks anders dan een 'houder' waar tegen de printkop het hendeltje heen en weer beweegt. Ik zou aan willen raden om de stappen nogmaals rustig te doorlopen. Zorg dat het hendeltje naar voren wijst, breng handmatig de print kop in positie zodat het hendeltje in de opening van de switch bay steekt, en rond de calibratie af.  

    1218935219_Screenshot2020-11-17at12_01_04.thumb.png.732dd5c586b10204e4aea1def8ab1ecc.png

     

    • Je zegt dat je de procedure een aantal hebt geprobeerd om er 'doorheen' te komen. Waar kom je niet doorheen? En welke procedure heb je het dan over?
       
    • Wat bedoel je hiermee? 'Als het het kalibreren uitvoer dan doet de software van de printer dat maar 1 op de 4/5 keer daartussen gebeurt er niets.'
       
    • Kun je me vertellen op welke firmware versie de UM3 draait? Misschien is deze ernstig verouderd. 
       
    • 2 hours ago, Joostdrijvers said:

      Wat me wel steeds opvalt is dat het platform heel vaak handmatig gekalibreerd moet worden.

      Wat geeft je de indruk dat deze opnieuw handmatig gekalibreerd moet worden? Wanneer je deze eens goed afstelt, zou het automatische proces het praktisch altijd af moeten kunnen handelen. 
       
    • Misschien moet ik ook wat basis-principes uitleggen over de printer. Het is de bedoeling dat een print core hoger of lager zit dan de andere. Als ze op hetzelfde niveau zitten heb je een toegenomen kans dat de ene print core tegen een opstekend randje van je 3D print botst. Daarom kunnen ze in hoogte afgesteld worden. Dit kan de printer automatisch wanneer dit moet, via het calibratie proces van de switch bay. 
    • Voor een print start, controleert de machine altijd of je glas plaat nog goed is afgesteld. Het wordt aangeraden om deze af en toe met de hand redelijk goed af te stellen, en de printer kan dan de puntjes op de i zetten. Dit controleert hij voor elke print. Als ik je goed begrijp, is het dus niet zo dat hij 'out of sync' is, elke keer wanneer hij je glas plaat hoogte controleert. 
    • Het kan zijn, wanneer er afgekoeld plastic aan/onder je print core zit, dat dit het meten van je glasplaat ondermijnt, en dat dit daarom mislukt. Daarom is het belangrijk om er zorg voor te dragen dat er geen blobje onder zit.
    • Het kan zijn wanneer de glas plaat vies is, of er nog restanten van plastic of lijm zitten, dat dit de leveling ondermijnt. Zorg daarom dat je glas plaat schoon is voor je begint. 
    • Je bed mag niet te hoog afgesteld zijn, wanneer de printer begint met het levelen, moet er minstens 0,5mm tussen het puntje van de nozzle en het glas zitten. Maar ook niet heel veel meer. Dit is eigenlijk wat je doet tijdens het handmatig afstellen. 
       
    • Als er een as uit een houder was gesprongen tijdens transport, denk ik niet direct dat er reden is voor een mechanisch probleem. 

    De foto's zien er allemaal prima uit. Het is me niet duidelijk wat je bedoeld met dat de software maar 1 vd 4x reageert, maar wanneer je zegt dat de rechter print core wel beweegt wanneer je het hendeltje handmatig verzet, dan denk ik dat je problemen hun oorsprong vinden in juiste calibratie. 

     

    Je kan een deel uit mijn tekst selecteren, en dan op 'quote selection' klikken om ergens specifiek op te reageren. Er zal in jouw tekst-veld dan een quote van mijn reactie verschijnen. Alvast bedankt, 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Printcores hoogte verschil

    Ik snap dat mijn verhaal misschien verwarrend overkomt. Vergeet even alles wat ik geschreven heb.

    Ik heb idd in eerste instantie de Switchbay niet goed gekalibreerd omdat de instructie wat onduidelijk was. Maar in mijn tweede bericht heb ik gemeld dat het uiteindelijk wel goed ging. Hij beweegt netjes mee.

    Alleen heeft dit niet het gewenste effect en de automatisch uitgevoerde kalibratie blijft dezelfde foutmelding geven.

    De handmatige kalibratie lukt wel goed.

    Alle punten die je me mailt heb ik al eens doorlopen en geen van de genoemde punten is van toepassing.

    Wat betreft de print core (sorry ik noemde het eerst printkop) weet ik dat ze voor verschillende materialen bestempeld zijn, ik wilde met het wisselen alleen uitsluiten of het probleem werd veroorzaakt door de print core.

    De beide print cores staan ongelijk dus dat is ook goed.

     

    Tot zover is geen van de genoemde punten van toepassing en lijkt alles goed te zijn ingesteld behalve de firmware al lijkt me dat onwaarschijnlijk.

     

    Ik laat ICT nog even kijken naar een update van de firmware. De printer is niet rechtstreeks aangesloten op ons netwerk omdat de beheerder dat niet toelaat. Maar dat is tot nu toe het enige dat ik nog kan bedenken.

     

    Joost

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Printcores hoogte verschil

    Dag Joost, 

     

    Ik heb hier nog een link voor je van onze Amerikaanse partner welke nog een aantal dingen goed uitlegt: https://ultimakernasupport.zendesk.com/hc/en-us/articles/115005705806-Why-Isn-t-My-Active-Leveling-Working-

     

    Er zitten handige foto's bij die je het verschil in hoogte van je glasplaat laten zien, hoe je deze kan afstellen aan de hand van de schroeven. Er staat ook wat informatie over kabels die je kan controleren, die evt storing kunnen geven gedurende het proces. Rood/wit en zwart/wit. 

     

    Succes, hopelijk heb je er wat aan!

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Printcores hoogte verschil

    Beste Sander,

     

    Ik heb alles nogmaals doorgenomen en het lijkt erop dat ik de oorzaak gevonden heb. De actieve kalibratie wordt nu wel goed uitgevoerd en ik krijg geen error melding meer. De glasplaat stond blijkbaar te hoog geschroefd ten opzichte van het plateau. 

    Dank je voor alle hulp, ik hoop dat het hierbij blijft.

     

    Joost

    • Heart 1
    Link to post
    Share on other sites

    Posted · Printcores hoogte verschil

    Dag Joost,

     

    Ik moet u feliciteren!!!  Ik kreeg al dikwijls die fout. Met de printcore BB te vervangen en terug manueel te kalibreren kreeg ik de fout  'het verschil in gedetecteerde hoogte van beide printcores overschrijdt een realistische waarde" Zoeken en opnieuw kalibreren bleef hetzelfde. Nochtans had mijn printer van nieuw altijd vlot gewerkt. Met uw tip heb ik de vijzen ingedraaid en de glasplaat dichter bij het metalen platform gezet. En inderdaad, het was opgelost. Zoek daarachter......   Dus Dank u wel. We weten nu weer iets meer 🙂 

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 18 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...