Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts

Witte uitslag op PLA na schuren


Recommended Posts

Posted · Witte uitslag op PLA na schuren

Ik heb een object geprint met ondervulling. Dat was makkelijk weg te halen en met een diamant slijptolletje op lage toeren had ik de restanten zo weg. Na schuren van grof naar fijn werd alles mooi glad en de printstructuur mag in dit geval wel blijven. Het probleem wat ik nu wel heb is dat er een oerlelijke witte laag achterblijft. Weet iemand een oplossing/methode/middel hiervoor om te witte waas weer mooi plastic te doen lijken. Ik heb even geen aceton in huis, is dat de oplossing?

 

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · Witte uitslag op PLA na schuren

    Ik heb in een post-processing guide gelezen dat opwarmen met een heatgun tot het lichtjes smelt de kleur zou terugbrengen. Zie hier, onder "Sanding". Misschien best eerst wat oefenen op iets minder belangrijk :)

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · Witte uitslag op PLA na schuren

    De witte laag is eenvoudig weg te halen zoals Blizz aangaf.

    Zelf doe ik het niet met een heatgun maar hou ik het object een cm of 20 boven een laag gaspitje.

    Hou het object niet stil erboven, maar beweeg deze over het gaspit net zolang totdat de witte laag weg is.

    Aceton werkt niet met PLA, alleen met ABS.

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · Witte uitslag op PLA na schuren

    Als je object van ABS is dan kan je aceton gebruiken, daar zijn her en der tutorials voor.

    voor PLA zou ik gewoon een blanke lak aanraden, geen olie, dat droogt niet.

    een goede blanke nagellak doet wonderen, en droogt snel.

    en een warmte is erg tricky, de overgang van hard naar te zacht gaat erg snel, en loop je sterk de kans dat het object vervormd.

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · Witte uitslag op PLA na schuren

    Ik heb daar zo'n crème brûlée brander voor. Heb al gezocht naar zo'n heatgun met een kleine nozzle maar alles wat ik hier in de buurt kan vinden zijn die voor verf af te branden. Zou nochtans een stuk beter zijn want daarmee heb je veel meer controle over de temperatuur. Zoals Xeno net zei ben je snel schade aan het veroorzaken, vandaar ook mijn tip om zeker eerst op wat anders te oefenen.

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · Witte uitslag op PLA na schuren

    Gas soldeerbout! Die dingen kosten een paar tientjes, maar hebben een fantastische nozzle waar hete lucht uit komt.

    Ik ben overigens een groot fan van PVC lijm. Probeer zo dun mogelijke te gebruiken. Coat je printje met het spul en het is gelijk een stuk steviger en heeft een water (en lucht) dichte coat. Laat zich ook nog eens prima opschuren ook.

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · Witte uitslag op PLA na schuren

    Woow wat een hoop bruikbare tips. Ik heb zo'n kleine mini gassoldeerbrander met een opzetstukje voor hete lucht.

    Iedereen bedankt, ik laat het resultaat binnenkort zien.

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · Witte uitslag op PLA na schuren

    Een klein beetje olijfolie doet eigenlijk al wonderen. Toch wou ik zien wat de brander deed, dus olie er weer afgewassen met afwasmiddel. Witte waas kwam maar beperkt terug. Brander er op en ja hoor, met voorzichtige bewegingen wordt het filament plotseling weer hoogglans en de kleur komt terug. Dan direct stoppen en naar de volgende plek. Pas op voor vervormen van het model.

    20140904_222103.jpg?psid=1

    En hieronder dan foto's van het uiteindelijke model. De bodemplaat wordt tegen een raam aangeplakt en in het bakje komen visitekaartjes waar bezoekers dan een kaartje uit kunnen nemen met info naar website. Laatste foto van brander.

    20140904_222425.jpg?psid=1&ck=1&ex=720

    20140904_222607.jpg?psid=1&ck=1&ex=720

    20140904_223427.jpg?psid=1

    brander is te vullen met gasaansteker navulfles

    IMG-20140905-WA0004.jpg?psid=1&ck=1&ex=720

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · Witte uitslag op PLA na schuren

    Dat is precies de brander die ik ook gebruik :) Vind je trouwens het resultaat van de hitte of van de olie beter?

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · Witte uitslag op PLA na schuren

    Die olie is eigenlijk al heel acceptabel. Het gebruik van het model kan de olie misschien laten verdwijnen. Maar zoals gezegd na grondig borstelen met afwasmiddel kwam de witte waas maar beperkt terug. De brander geeft het beste resultaat maar het is erg oppassen dat je het model niet vervormd. Mijn model is massief, maar met minder gevulde objecten kan het sneller gebeuren. Misschien is snel afkoelen in koud water een optie.

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · Witte uitslag op PLA na schuren

    Ik heb de afwerking met een soldeerbout gedaan. Dit kan ik iedereen aanbevelen. Gebruik een soldeerstation met regelbare temperatuur. Oneffenheden strijk je moeiteloos glad en het filament behoud zijn volle kleur en glans. Met de fijne punt van de soldeerbout kun je overal goed bij.

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · Witte uitslag op PLA na schuren

    Je kan waarschijnlijk ook een heatgun gebruiken. Bij conrad heb ik er ooit een gekocht. Is een verfstripper maar heb ook een opzetstuk voor kleinere straal. Het uitgebreide model is temperatuur instelbaar tussen 50-400graden. Die regeling werkt vrij goed. Bij de juiste temperatuur zal je niet snel problemen krijgen met verbranding.

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · Witte uitslag op PLA na schuren

    Ik heb net even met de soldeerbout de grijze plekjes die ontstaan bij het afbreken van de supports bijgewerkt. Fijne methode! Ik hoef de soldeerbout er geeneens tegenaan te houden, gewoon heel dichtbij. En de plekjes versmelten!

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • Talking additive | The 3D printing podcast
        Why should we be the only ones asking questions? Join us and ask Jabil all your questions on September 22nd 5pm CET
          • Like
        • 3 replies
      • Ultimaker masterclass: Optimizing your Ultimaker Cura workflow
        Save your seat for either broadcast on September 23.
        What will you learn?
        · Best practices for iterative print preparation and every lesson you should learn from each print
        · The right way to use per-object settings and when they are most useful
        · Easy-to-use resources for anyone who wants to develop their own printer definitions, plugins, or print profiles
        · How to optimize print profile settings and whether to “keep” or “discard” changes
        · When is the right time to export your drawing from CAD? (Based on Ultimaker Cura’s surprising power as 3D control software)
        · And a whole lot more tips and tricks!
         
        How can I join?
        This free masterclass will take place twice:
        1. 11am CEST (5pm SGT, 5am EDT)
        2. 5pm CEST (11am EDT, 8am PDT, 11pm SGT)
          • Like
        • 0 replies
      • Do you use 3D printing at work? Let us know
        It doesn't matter if you are using 1 Ultimaker or 10, there is inspiration in everything. We're looking for ...
        • 1 reply
    ×
    ×
    • Create New...