er is altijd ruimte zat
@ Sjoerd, wat is er dan met je printkop?
temp sensor zit erin vast, en vuil in vast waar al een tijdje mee zit, eigenlijk verwarmings element en temp sensor echt kapot, de kop zelf na goede schoonmaakbeurt wel weer bruikbaar.
Maar dat was ik dus van plan, en dat ging helemaal fout, al zat hij al langer met de temp sensor te kloten, die viel regelmatig uit, en dan sensor error
die temp sensor heb ik ook wel eens vast gehad, maar dat was redeijk vlot te verhelpen met een waterpomptang en heel zachtjes draaien..
Wat mij betreft was dit weer een succesvolle avond. Totaal nieuw inzicht gekregen over de verschillende formaten nozzles laaghoogtes en de settings in Cura. Mijn eerste UM2 nozzle is nu uitgeboord naar 0.75mm. Direct Laywood D3 geprint, gaat als een tierelier!
Ik begin het onderhand wel irritant te vinden dat er nergens iets te vinden is over de registratie van deze ulti-avonden. Een schat aan digitale informatie in de vorm van video's, foto's, complete instructies bijven onzichtbaar voor ultimakergebruikers around the world. Doe er wat mee! En zeg niet 'we zijn er mee bezig' ;-)
Hey Leon,
Ik heb vrijdag een afspraak met Duco die alles filmt om alles wat beter te stroomlijnen.
Op vimeo wordt het meeste geupload, en ik probeer het ook vaak in de thread van de bijpassende ulti-evening te posten.
.. We zijn er mee bezig!
Totaal nieuw inzicht gekregen over de verschillende formaten nozzles laaghoogtes en de settings in Cura.
Vooral hier ben ik benieuwd naar!
die temp sensor heb ik ook wel eens vast gehad, maar dat was redeijk vlot te verhelpen met een waterpomptang en heel zachtjes draaien..
en eerst even opwarmen wil vaak ook helpen .... maar pas op voor je vingers
Ja ik ook... wegens dingen met onze werf niet geraakt tot mijn grote spijt. Ziet ernaar uit dat ik weer een kanjer van een avond gemist heb :(
Ik hoop dat er documentatie online wordt gezet met tips/tricks zodat ik het zelf kan proberen te doen Verder was ik benieuwd of jullie ook nog toelichten welke grootte waarvoor handig is/de gevolgen er van.
Dremel (kun je vast van iemand lenen als je er geen hebt) en een boortje 0.6 / 0.8 voor 2 euro bij de ijzerhandel (niet bij de praxis, maar bij de pro's die je op de meeste industrie terreinen wel vindt) Boren vanuit de binnenkant van de nozzle, dat centreert je boor automatisch. nozzle in een bankschroef of andere klem vastzetten.
Heb dit weekeinde nog m'n UM2 0.6 opgeboord naar 0.8 en de "schouder" wat groter geschuurd, gaat probleemloos.
Met een 0.6 kon ik tot zo'n 1.2 mm wanddikte komen (spiralize) nu met 0.8 en bredere "schouder" (+/- 1.5mm) heb ik de grens nog niet gevonden, maar 1.5 mm gaat met gemak, met PLA & XT.
Ja die presentatie van Joris van Tubergen zou ik graag terug zien op video. Ik heb niet alles kunnen onthouden dus dan is het perfect even terug kijken wat hij zei. Ben nog volop aan het testen met de 0.75 nozzle. Het is onwennig hoe snel sommige modellen klaar zijn. Ik ben nu bezig met hoe je met een wijde nozzle toch fijne details kunt printen. Hoe ver kun je komen.
Laywood D3
Wou dat ik voor job ook met een 3d printer mocht spelen
Wat doe je dan qua vlakke kant onderaan de nozzle (shoulder)? Wordt daarvoor alles wat afgeschuurd of is er nog genoeg over van het origineel na uitboren om er niets aan te hoeven doen?
Leuk Arjan boren vanuit de binnenkant. Joris zie juist boren vanuit de buitenkant. Als je start zit je meestal wel in het midden en is het startpunt goed. Boren lopen altijd weg tijdens het boren dus zal die niet precies in het midden aan de andere kant eruit komen. Joris gaf wel toe dat het ook wel niet zoveel uitmaakt als het gat niet precies in het midden uitkomt. Wel naschuren met korrel 300 of zoiets.
Tevens deed Joris niet zo moeilijk met boren een gewone accu boormachine met de hand huppeke inboren.
Dremel (kun je vast van iemand lenen als je er geen hebt) en een boortje 0.6 / 0.8 voor 2 euro bij de ijzerhandel (niet bij de praxis, maar bij de pro's die je op de meeste industrie terreinen wel vindt) Boren vanuit de binnenkant van de nozzle, dat centreert je boor automatisch. nozzle in een bankschroef of andere klem vastzetten.
Ik kan hem prima even onder de kolomboor gooien, dat is het probleem niet(volgens mij heb ik zelfs de boortjes ook nog liggen). Het is meer dat ik niet weet welke diameter te kiezen En volgens mij is mijn shoulder al vrij breed, hier een foto van mijn nozzle die aan het slijten is(zie deze thread: http://umforum.ultimaker.com/index.php?/topic/8189-um2-nozzle-deteriorating-and-desintegrating/?hl=glowfill ) +de reserve die ik bij de printer kreeg:
@Leon, waar zit de winst hem precies in? Want ik zou zeggen dat je met een 0.6 nozzle nog steeds 2 passes wil op de shell, dus 1.2 shell thickness. Ook hoeveelheid infill lijnen blijft gelijk, ze worden alleen wat dikker.
Kan je gewoon met een hogere snelheid printen, of minder top/bot thickness?
Wou dat ik voor job ook met een 3d printer mocht spelen
Wat doe je dan qua vlakke kant onderaan de nozzle (shoulder)? Wordt daarvoor alles wat afgeschuurd of is er nog genoeg over van het origineel na uitboren om er niets aan te hoeven doen?
Ja ik voel mij bevoorrecht dit te kunnen doen, alhoewel het er allemaal wel 'even' bij gedaan moet worden :wink:
Ik heb helemaal niets aan de shoulder gedaan. Joris zei dat ik al een goed vlak had. Dat is dus de originele nozzle af fabriek. Hoe hij dat zo even kon weten is wel merkwaardig, je zou op z'n minst iets willen opmeten. Ik kom hier later op terug. Hij boorde uit de losse hand met een schroefboormachine het gat van de buitenkant naar binnen.
@Leon, waar zit de winst hem precies in? Want ik zou zeggen dat je met een 0.6 nozzle nog steeds 2 passes wil op de shell, dus 1.2 shell thickness. Ook hoeveelheid infill lijnen blijft gelijk, ze worden alleen wat dikker.
Kan je gewoon met een hogere snelheid printen, of minder top/bot thickness?
De winst is dat je sneller kunt printen en met 1 passe kunt werken. Verder zal de nozzle veel minder snel verstoppen. Zo kon in dus woodfill 3D zonder problemen heel heet (235) of koud (185) doorvoeren. Joris van Tubergen heeft een discussie gevoerd over de settings in een google group, zolang de video nog niet online staat kunnen we daar misschien meer info vandaan halen. Hij kwam met settings die afwijken van de 'regel' maar ondervond veel tegenstand en ongeloof. Het kost meer filament uiteraard en ja ook de infill is natuurlijk dikker. Als je mag kiezen welke diameter te nemen begin dan niet met een groot gat, je kan altijd nog groter gaan. Joris zei dat je al veel plezier kunt hebben van een 0.5.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de uitleg van Joris bij vlagen wat warrig vond, maar volgens mij is dit de essentie van wat hij mee wilde geven;
hij gaf aan dat, bij printen, de essentie ligt rondom de druk waarmee je het materiaal aanvoert, de temperatuur van het materiaal zelf en de shoulder waarmee je het materiaal spreid. een combinatie van die 3 zorgt uiteindelijk voor je lijn.
als je de nozzle vergroot naar bijvoorbeeld 0.6 heb je minder temperatuur nodig, want er is minder druk om het materiaal door te voeren. je moet nog wel steeds een shoulder hebben om het materiaal daadwerkelijk aan te duwen\spreiden. heb je geen shoulder om het nozzle gaat heen zitten, dan krult het meteen omhoog.
zijn argument waarom de nozzle size eigenlijk onzin was in Cura was omdat niet je nozzle de breedte van je lijnen bepaald, maar je shoulder breedte. je nozzle size zal echter wel in verhouding moeten staan tot je shoulder breedte.
hoe dit nu precies gemeten werd werd meer afgedaan als experimenteren en een gevoel erbij.
Dus, effe een quick poll:
Hoe breed zijn jullie gegaan en waarom?
ik heb een 0.6 bij gemaakt.
Voor de Woodfill had ik al een 0.8 gemaakt; dat werkt lekker ivm de vezels en voor grotere voorwerpen.
Maar het is meteen 'erg' groot, dus vandaar de 0.6.
Het grootste verschil zit hem in de radius van de hoeken die je maakt in je model. Laagdikte is gewoon aan te passen.
Ik wil nu gaan experimenteren met de boodschap die Joris meegaf: shell thickness is niet afhankelijk van de nozzle opening, maar van het samenspel van shoulder, temperatuur en aanvoer van materiaal.
Interesting, gezien mijn reeds best wel grote nozzle, zou ik met mijn .4(inmiddels gesleten naar .5 gok ik) dus een dikkere shell neer kunnen leggen, en daardoor tijd besparen. Gonna try that!
Ja je kunt een dikkere shell printen, zonder problemen een vaas met 1.5 mm wanddikte met een 0.8 nozzle.
Ik heb de 0.8 tot nu vooral gebruikt voor spiralize vazen, maar ook handig voor snel en grof mechanisch werk.
I zet in cura de nozzle op 0.8 en de shell op 1mm, dan kan ik met de flow ongeveer de wanddikte bepalen, b.v. flow 120% wordt een wanddikte van 1.2 mm.
Wil je een waterdichte bodem dan is het handig de flow hoger te houden dan 100% zodat je overextrusion krijgt in de bodem lijnen, op 100% wordt je bodem niet waterdicht.
Maar doet cura dan niet alsnog 2 passes voor de shell?
nee. wat Cura in principe doet is de wall thickness delen door nozzle size. dus een 0.9mm wall met een 0.4 mm nozzle zorgt voor 2 passes en 0.1 MM aan ruimte tussen de passes waardoor een wall uit elkaar kan vallen.
een 0.8mm wall met een 0.4mm nozzle zorgt voor een mooie aangesloten wall met 2 passes
een 0.8mm wall met een 0.8mm nozzle zorgt voor een enkele pass...
Maar van Joris theorie uitgaand:
" shell thickness is niet afhankelijk van de nozzle opening, maar van het samenspel van shoulder, temperatuur en aanvoer van materiaal."
Zou je dus met een .4 nozzle met 1 pass een .5 kunnen printen als je shoulder/temp/flow maar goed is bijvoorbeeld? Correct?
Maar dit doe je dan zeker door wel .4 nozzle op te geven en shell .4 en dan je temp+flow omhoog gooien.
Recommended Posts
Top Posters In This Topic
12
11
10
8
Popular Days
Nov 4
10
Nov 20
9
Nov 19
7
Nov 26
7
Top Posters In This Topic
korneel 12 posts
leon-knook 11 posts
Titus 10 posts
SandervG 8 posts
Popular Days
Nov 4 2014
10 posts
Nov 20 2014
9 posts
Nov 19 2014
7 posts
Nov 26 2014
7 posts
robert-b 0
Als er nog ruimte is wil ik er vanavond ook graag bij zijn met mijn ultimaker 2
Link to post
Share on other sites