Jump to content

Ulti-evening 17 November


SandervG

Recommended Posts

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted · Ulti-evening 17 November

temp sensor zit erin vast, en vuil in vast waar al een tijdje mee zit, eigenlijk verwarmings element en temp sensor echt kapot, de kop zelf na goede schoonmaakbeurt wel weer bruikbaar.

Maar dat was ik dus van plan, en dat ging helemaal fout, al zat hij al langer met de temp sensor te kloten, die viel regelmatig uit, en dan sensor error

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Wat mij betreft was dit weer een succesvolle avond. Totaal nieuw inzicht gekregen over de verschillende formaten nozzles laaghoogtes en de settings in Cura. Mijn eerste UM2 nozzle is nu uitgeboord naar 0.75mm. Direct Laywood D3 geprint, gaat als een tierelier!

    @SandervG

    Ik begin het onderhand wel irritant te vinden dat er nergens iets te vinden is over de registratie van deze ulti-avonden. Een schat aan digitale informatie in de vorm van video's, foto's, complete instructies bijven onzichtbaar voor ultimakergebruikers around the world. Doe er wat mee! En zeg niet 'we zijn er mee bezig' ;-)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Hey Leon,

    Ik heb vrijdag een afspraak met Duco die alles filmt om alles wat beter te stroomlijnen.

    Op vimeo wordt het meeste geupload, en ik probeer het ook vaak in de thread van de bijpassende ulti-evening te posten.

    .. We zijn er mee bezig! ;)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Totaal nieuw inzicht gekregen over de verschillende formaten nozzles laaghoogtes en de settings in Cura.

     

    Vooral hier ben ik benieuwd naar!

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    die temp sensor heb ik ook wel eens vast gehad, maar dat was redeijk vlot te verhelpen met een waterpomptang en heel zachtjes draaien..

     

    en eerst even opwarmen wil vaak ook helpen .... maar pas op voor je vingers ;)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Ja ik ook... wegens dingen met onze werf niet geraakt tot mijn grote spijt. Ziet ernaar uit dat ik weer een kanjer van een avond gemist heb :(

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Ik hoop dat er documentatie online wordt gezet met tips/tricks zodat ik het zelf kan proberen te doen :) Verder was ik benieuwd of jullie ook nog toelichten welke grootte waarvoor handig is/de gevolgen er van.

     

    Dremel (kun je vast van iemand lenen als je er geen hebt) en een boortje 0.6 / 0.8 voor 2 euro bij de ijzerhandel (niet bij de praxis, maar bij de pro's die je op de meeste industrie terreinen wel vindt) Boren vanuit de binnenkant van de nozzle, dat centreert je boor automatisch. nozzle in een bankschroef of andere klem vastzetten.

    Heb dit weekeinde nog m'n UM2 0.6 opgeboord naar 0.8 en de "schouder" wat groter geschuurd, gaat probleemloos.

    Met een 0.6 kon ik tot zo'n 1.2 mm wanddikte komen (spiralize) nu met 0.8 en bredere "schouder" (+/- 1.5mm) heb ik de grens nog niet gevonden, maar 1.5 mm gaat met gemak, met PLA & XT.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Ja die presentatie van Joris van Tubergen zou ik graag terug zien op video. Ik heb niet alles kunnen onthouden dus dan is het perfect even terug kijken wat hij zei. Ben nog volop aan het testen met de 0.75 nozzle. Het is onwennig hoe snel sommige modellen klaar zijn. Ik ben nu bezig met hoe je met een wijde nozzle toch fijne details kunt printen. Hoe ver kun je komen.

    gallery_36494_1491_1937484.jpg

    Laywood D3

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Wou dat ik voor job ook met een 3d printer mocht spelen :)

    Wat doe je dan qua vlakke kant onderaan de nozzle (shoulder)? Wordt daarvoor alles wat afgeschuurd of is er nog genoeg over van het origineel na uitboren om er niets aan te hoeven doen?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Leuk Arjan boren vanuit de binnenkant. Joris zie juist boren vanuit de buitenkant. Als je start zit je meestal wel in het midden en is het startpunt goed. Boren lopen altijd weg tijdens het boren dus zal die niet precies in het midden aan de andere kant eruit komen. Joris gaf wel toe dat het ook wel niet zoveel uitmaakt als het gat niet precies in het midden uitkomt. Wel naschuren met korrel 300 of zoiets.

    Tevens deed Joris niet zo moeilijk met boren een gewone accu boormachine met de hand huppeke inboren.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Dremel (kun je vast van iemand lenen als je er geen hebt) en een boortje 0.6 / 0.8 voor 2 euro bij de ijzerhandel (niet bij de praxis, maar bij de pro's die je op de meeste industrie terreinen wel vindt) Boren vanuit de binnenkant van de nozzle, dat centreert je boor automatisch. nozzle in een bankschroef of andere klem vastzetten.

     

    Ik kan hem prima even onder de kolomboor gooien, dat is het probleem niet(volgens mij heb ik zelfs de boortjes ook nog liggen). Het is meer dat ik niet weet welke diameter te kiezen :p En volgens mij is mijn shoulder al vrij breed, hier een foto van mijn nozzle die aan het slijten is(zie deze thread: http://umforum.ultimaker.com/index.php?/topic/8189-um2-nozzle-deteriorating-and-desintegrating/?hl=glowfill ) +de reserve die ik bij de printer kreeg:

     

     

    @Leon, waar zit de winst hem precies in? Want ik zou zeggen dat je met een 0.6 nozzle nog steeds 2 passes wil op de shell, dus 1.2 shell thickness. Ook hoeveelheid infill lijnen blijft gelijk, ze worden alleen wat dikker.

    Kan je gewoon met een hogere snelheid printen, of minder top/bot thickness?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Wou dat ik voor job ook met een 3d printer mocht spelen :)

    Wat doe je dan qua vlakke kant onderaan de nozzle (shoulder)? Wordt daarvoor alles wat afgeschuurd of is er nog genoeg over van het origineel na uitboren om er niets aan te hoeven doen?

     

    Ja ik voel mij bevoorrecht dit te kunnen doen, alhoewel het er allemaal wel 'even' bij gedaan moet worden :wink:

    Ik heb helemaal niets aan de shoulder gedaan. Joris zei dat ik al een goed vlak had. Dat is dus de originele nozzle af fabriek. Hoe hij dat zo even kon weten is wel merkwaardig, je zou op z'n minst iets willen opmeten. Ik kom hier later op terug. Hij boorde uit de losse hand met een schroefboormachine het gat van de buitenkant naar binnen.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    @Leon, waar zit de winst hem precies in? Want ik zou zeggen dat je met een 0.6 nozzle nog steeds 2 passes wil op de shell, dus 1.2 shell thickness. Ook hoeveelheid infill lijnen blijft gelijk, ze worden alleen wat dikker.

    Kan je gewoon met een hogere snelheid printen, of minder top/bot thickness?

     

     

    De winst is dat je sneller kunt printen en met 1 passe kunt werken. Verder zal de nozzle veel minder snel verstoppen. Zo kon in dus woodfill 3D zonder problemen heel heet (235) of koud (185) doorvoeren. Joris van Tubergen heeft een discussie gevoerd over de settings in een google group, zolang de video nog niet online staat kunnen we daar misschien meer info vandaan halen. Hij kwam met settings die afwijken van de 'regel' maar ondervond veel tegenstand en ongeloof. Het kost meer filament uiteraard en ja ook de infill is natuurlijk dikker. Als je mag kiezen welke diameter te nemen begin dan niet met een groot gat, je kan altijd nog groter gaan. Joris zei dat je al veel plezier kunt hebben van een 0.5.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik de uitleg van Joris bij vlagen wat warrig vond, maar volgens mij is dit de essentie van wat hij mee wilde geven;

    hij gaf aan dat, bij printen, de essentie ligt rondom de druk waarmee je het materiaal aanvoert, de temperatuur van het materiaal zelf en de shoulder waarmee je het materiaal spreid. een combinatie van die 3 zorgt uiteindelijk voor je lijn.

    als je de nozzle vergroot naar bijvoorbeeld 0.6 heb je minder temperatuur nodig, want er is minder druk om het materiaal door te voeren. je moet nog wel steeds een shoulder hebben om het materiaal daadwerkelijk aan te duwen\spreiden. heb je geen shoulder om het nozzle gaat heen zitten, dan krult het meteen omhoog.

    zijn argument waarom de nozzle size eigenlijk onzin was in Cura was omdat niet je nozzle de breedte van je lijnen bepaald, maar je shoulder breedte. je nozzle size zal echter wel in verhouding moeten staan tot je shoulder breedte.

    hoe dit nu precies gemeten werd werd meer afgedaan als experimenteren en een gevoel erbij.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Dus, effe een quick poll:

    Hoe breed zijn jullie gegaan en waarom? :)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    ik heb een 0.6 bij gemaakt.

    Voor de Woodfill had ik al een 0.8 gemaakt; dat werkt lekker ivm de vezels en voor grotere voorwerpen.

    Maar het is meteen 'erg' groot, dus vandaar de 0.6.

    Het grootste verschil zit hem in de radius van de hoeken die je maakt in je model. Laagdikte is gewoon aan te passen.

    Ik wil nu gaan experimenteren met de boodschap die Joris meegaf: shell thickness is niet afhankelijk van de nozzle opening, maar van het samenspel van shoulder, temperatuur en aanvoer van materiaal.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Interesting, gezien mijn reeds best wel grote nozzle, zou ik met mijn .4(inmiddels gesleten naar .5 gok ik) dus een dikkere shell neer kunnen leggen, en daardoor tijd besparen. Gonna try that!

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Ja je kunt een dikkere shell printen, zonder problemen een vaas met 1.5 mm wanddikte met een 0.8 nozzle.

    Ik heb de 0.8 tot nu vooral gebruikt voor spiralize vazen, maar ook handig voor snel en grof mechanisch werk.

    I zet in cura de nozzle op 0.8 en de shell op 1mm, dan kan ik met de flow ongeveer de wanddikte bepalen, b.v. flow 120% wordt een wanddikte van 1.2 mm.

    Wil je een waterdichte bodem dan is het handig de flow hoger te houden dan 100% zodat je overextrusion krijgt in de bodem lijnen, op 100% wordt je bodem niet waterdicht.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Maar doet cura dan niet alsnog 2 passes voor de shell?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    nee. wat Cura in principe doet is de wall thickness delen door nozzle size. dus een 0.9mm wall met een 0.4 mm nozzle zorgt voor 2 passes en 0.1 MM aan ruimte tussen de passes waardoor een wall uit elkaar kan vallen.

    een 0.8mm wall met een 0.4mm nozzle zorgt voor een mooie aangesloten wall met 2 passes

    een 0.8mm wall met een 0.8mm nozzle zorgt voor een enkele pass...

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ulti-evening 17 November

    Maar van Joris theorie uitgaand:

    " shell thickness is niet afhankelijk van de nozzle opening, maar van het samenspel van shoulder, temperatuur en aanvoer van materiaal."

    Zou je dus met een .4 nozzle met 1 pass een .5 kunnen printen als je shoulder/temp/flow maar goed is bijvoorbeeld? Correct?

    Maar dit doe je dan zeker door wel .4 nozzle op te geven en shell .4 en dan je temp+flow omhoog gooien.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

    • Our picks

      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 18 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...