Jump to content

XT Copolyester (colorfabb)


meltx

Recommended Posts

Posted · XT Copolyester (colorfabb)

Ik bedoelde daarmee het beste alternatief voor dat Nylon filament :-) Omdat ik geen hele rol ga kopen voor gewoon atomic pulls mee te doen. Heb daarnet met PLA getest en werkte ook wel goed. Heb het wel 3 keer na elkaar moeten doen maar ik ben er ook geraakt

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    waarom geen rol kopen? dat kost je misschien 25 euro.. en dan kun je de levensduur van je printer zo ongeveer vooruit.. een PTFE coupler kost meer ;)

    pla werkt matig. zeker als je ABS wilt spoelen moet je een pull doen met PLA die je eerst op 260 verhit.. oftewel je maakt nieuwe verkoling..

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Laatste vraag of topic: Waarom verhoog je de levensduur daardoor? Waarom zou de PTFE coupler sneller slijten als er nog wat residu overblijft in de nozzle?

    Ontopic: Ik heb vorige week een sample pack XT filament besteld van Colorfabb, man dat print echt geweldig goed zeg... Gewoon op mijn glasplaat met haarspray op 70 graden, werkt perfect.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Laatste vraag of topic: Waarom verhoog je de levensduur daardoor? Waarom zou de PTFE coupler sneller slijten als er nog wat residu overblijft in de nozzle?

    Ontopic: Ik heb vorige week een sample pack XT filament besteld van Colorfabb, man dat print echt geweldig goed zeg... Gewoon op mijn glasplaat met haarspray op 70 graden, werkt perfect.

     

    uhm ik zei niet dat je de levensduur ermee verhoogt..

    ik zei dat als je een rol nylon koopt, je daarmee de gehele levensduur van je printer daarmee vooruit kan. oftewel, je hebt maar 1 rol nodig ;)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Aah, ok nu is het duidelijk :-) Ik verstond uit je eerste post wat anders ;-)

    Dit weekend nog wat prints gedaan met dan XT colorfabb filament. Print even gemakkelijk als PLA, geen warping, niks problemen. Ik vraag me af in vergelijking met ABS hoe sterk dit materiaal werkelijk zou zijn :-)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Ik vraag me af in vergelijking met ABS hoe sterk dit materiaal werkelijk zou zijn :smile:

     

    XT is nagenoeg even sterk als ABS in mijn beleving.

    XT heeft een hogere impact sterkte dan ABS (+50%), verder zijn de eigenschappen qua hardheid en stevigheid mijn inziens hetzelfde.

    Voordelen van XT t.o.v. ABS is het geurloze printen, geen warping en krimping van het geprinte object.

    Belangrijk is wel de XT op een juiste temperatuur te printen voor een goede laaghechtring.

    Op dit forum zijn daar al een aantal topics aan gewijd.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Dus eigenlijk kunnen we zeggen dat ABS heeft afgedaan :-) Buiten het feit dat het XT filament dubbel zo duur is. Ik moet zeggen met mijn vorige printer heb ik er mij enkele keren aan gewaagd aan ABS printen en heb het snel opgegeven. Het bed van mijn printer geraakte maar tot 80 graden, bewegend bed = tocht. Het was een ramp om dit te printen. Nu ik bij mijn UM2 4 rollen ABS heb bijgekregen en het zonde zou zijn om deze te laten liggen heb ik nog eens een poging gewaagt op mijn UM2.. Wat een verschil.. Buiten de geur zou je niet zeggen dat ik ABS aan het printen ben, de printer neemt het aan en print het zonder problemen, nog geen warp gezien (op kapton tape). Ik moet wel zeggen dat het met "ice ABS+" filament is, waar er van gezegt wordt dat het minder zou warpen:

    http://www.icefilaments.com/abs-young-yellow-transparent.html

    Nu staat er een print op van 4 uur met dit filament, ik ben benieuwd. Ik print nu op 255 graden.

    Dat is het enige waar ik wat schrik van heb om te printen op zo een hoge temperaturen, aangezien de PTFE coupling daar zo hard van zou afzien.. (en deze kostelijk is om te gaan vervangen) Ik weet natuurlijk ook niet op wat een termijn deze eraan zou zijn als ik enkel ABS zou gaan printen.

    Het XT filament print anderzijds ook geweldig, gewoon op glas en haarspray, geen gekl**t met kapton tape, niet zo lang wachten tot het bed 90 graden heeft, geen geur, en blijkbaar evenwaardige of zelfs betere materiaal-eigenschappen.. Alleen spijtig van de prijs ervan. Ik heb er een rol zwart van besteld, voor als ik eens mechanische onderdelen zou willen printen maar na vandaag besef ik dat ik even gemakkelijk met ABS had kunnen printen :-D

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    hoezo prijzig?

    88 euro voor een rol van 2200 gram.. vind ik niet duur..

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Ik maakte voornamelijk de vergelijking tussen de prijs ABS en XT

    Goedkope ABS heb je aan 20 euro per kilo, XT is dan eerder rond de 40 euro per kilo. Als iets 2 keer zo duur is dan mag je toch wel zeggen dat de prijs een minpunt is he :-)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Print zelf alles op Kapton tape, maar heb dan ook meerdere glasplaten die ik uitwissel.

    Als dat ICE ABS goed print, gewoon opmaken !

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Ik maakte voornamelijk de vergelijking tussen de prijs ABS en XT

    Goedkope ABS heb je aan 20 euro per kilo, XT is dan eerder rond de 40 euro per kilo. Als iets 2 keer zo duur is dan mag je toch wel zeggen dat de prijs een minpunt is he :smile:

     

    tja, maar de vraag is wat voor kwaliteit je krijgt... ik vraag me af hoe hoog d ekwaliteit van de ABS is als je er 20 euro per kilo voor betaald..

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Ik print al van in de beginne met PLA aan 16,40 euro per kilo (zonder btw). Geen enkel probleem mee gehad. Dat ABS dat ik heb liggen idem prijs, nog niet zo veel mee geprint maar wat ik er al mee geprint heb is er perfect uit gekomen :-)

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Tsjah, ik heb mijn printer in de woonkamer staan. ABS is geen optie, vanwege de stank.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Ik ben student en zit op een studio van 30 m², ik vind het sterk overdreven dat je niet in dezelfde kamer kan zitten waar ABS aan het printen is eerlijk gezegt. je ruikt het inderdaad wel, maar op een meter of 2 afstand heb ik daar al geen last meer van :-)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Kan toch adviseren om je raam open te laten staan. Je zal er niet dood aan gaan, maar het is irriterend voor je luchtwegen.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Ik ben student en zit op een studio van 30 m², ik vind het sterk overdreven dat je niet in dezelfde kamer kan zitten waar ABS aan het printen is eerlijk gezegt. je ruikt het inderdaad wel, maar op een meter of 2 afstand heb ik daar al geen last meer van :smile:

     

    wat Nallath zegt.. ook al "heb je er geen last meer van" op 2 meter afstand is het er, zeker zonder ventilatie, nog steeds aanwezig..

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Ik print om de zoveel tijd ABS en naast de printer is de geur toch sterk aanwezig. De ruimte zelf valt wel mee. Maar als je de kamer inloopt dan ruik je duidelijk dat er ABS geprint wordt. Dit wordt iets minder als ik mijn afzuiging aanzet maar blijft aanwezig. De een heeft een beter reuk orgaan dan de ander maar ik vind het niet prettig om lange tijd in dezelfde ruimte te zitten waar ABS geprint wordt.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    sorry, ik denk dat men hier wat ontgaat.. het gaat niet om de lucht die wellicht onprettig is, het gaat hier om gezondheid. of je het nu wel of niet ruikt doet niet veel ter zake. het is niet goed voor je, dus gewoon niet doen in een ongeventileerde ruimte :)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Zoek in princiepe altijd de MSDS kaarten van dingen op voordat je met materialen gaat werken. Goede gewoonte die mijn vader, een scheidkundige, me ooit aangeleerd heeft. Het kost je nauwelijks extra tijd (en dwingt je om na te denken wat je aan het doen bent!)

    ABS valt opzich wel mee. Het is niet goed voor je, maar je zal er waarschijnlijk geen permanente schade aan overhouden als je in die dampen gaat zitten.

    http://www.plasticsmadesimple.com/DataSheets/ABS_MSDS_GP.pdf

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    post je wel even een plaatje van je koppeling? straks is t dat niet.

     

    20150103 13022920150103 13024020150103 13025020150103 13031320150103 130328

     

    Beste korneel,

    Hierbij wat foto's

    Het heeft even geduurd maar ik ben erg druk geweest de laatste tijd.

    Het probleem zat in de nozzle en niet in de PTFE coupler !!

    Maar toch bedankt voor de info.

    Nu die weer helemaal schoongemaakt is print ik weer perfect XT materiaal.

    gr. Renier

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    20150103 13022920150103 13024020150103 13025020150103 13031320150103 130328

    Ik ben deze topic gestart vanwege het probleem met het printen van XT filament.

    Achteraf bleek dat het probleem niet in het filament zat maar in de nozzle.

    Deze bleek achteraf helemaal verstopt te zitten. En om de nozzle zelf, had zich een enorme brok kunststof verzameld. Onderhoud is dus toch een belangrijk punt bij het gebruiken van de printer.

    Dat heb ik hier weer van geleerd.

    XT filament Print nu ook op mijn printer geweldig !!

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Hey Meltx dat is goed nieuws! Ik print xt nu zowel op de ultimaker als op de delta met full metal e3d nozzle. Ik heb geweldige resultaten!!!! Mijn beginnersfout was dus dat ik een te lage flow had.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 13 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...