Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
Sign in to follow this  
jechsturk

Overhang/kleine objecten verbeteren

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben nog redelijk nieuw in het 3d printen, en ik ben al een geruime tijd aan het testen met van alles en nog wat. Een probleem bij mij blijft het printen van overhang, en vooral bij kleine objecten.

 

 

Zo als te zien is in de bovenstaande afbeeldingen zijn mijn kleine objecten niet heel erg goed gelukt. De blauwe pla is van ultimaker zelf, en de witte van formfutura.

Voor het witte poppetje heb ik de volgende instellingen gebruikt

Speed: 50 mm/s

Bed: 55 graden

Nozzle: 200 graden

Layer: 0.06 mm

overige instellingen zijn standaard

Zoals op de plaatjes te zien is is dit poppetje goed gelukt, behalve op de stukken van de overhang. Hier valt nog veel aan te verbeteren, maar ik zou niet weten waar precies. Het bed kan ik niet op 0 graden zetten omdat de PLA dan niet hecht (met lijmstick & zonder lijmstick). Met de blauwe pla van ultimaker zelf heb ik hier minder problemen mee. De pla van formfutura hecht slecht vergeleken met de pla van ultimaker, maar als het wel goed hecht is de kwaliteit een stuk beter.

De eiffeltorens zijn geprint op 190 nozzle temp & 60 graden bed temperatuur met een layerthickness van 0.06. De ene eiffeltoren is geprint met ondersteuning en de andere zonder.

Alle objecten zijn per stuk geprint op de glasplaat, blauwe pla met lijmstick en de witte zonder.

Heeft iemand nog tips voor het verbeteren van de kwaliteit? Ik hoor het graag.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meestal gaan kleine prints een stuk beter als je er meerdere tegelijk van print. Bevoorbeeld, het Ultimaker Robotje wordt iets mooier als je er 2 tegelijk print. Ik verwacht dat dit met deze prints ook zo zal zijn.

Kleine prints is moeilijker dan groote prints, omdat de cooling een stuk lastiger is.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Our picks

    • How to 3D print with reinforced engineering materials
      Ultimaker is hosting a webinar where we explain how you can achieve and maintain a high print success rate using these new reinforced engineering materials. Learn from Ultimaker's Product Manager of Materials and top chemical engineer Bart van As how you can take your 3D printing to that next level.
      • 0 replies
    • "Back To The Future" using Generative Design & Investment Casting
      Designing for light-weight parts is becoming more important, and I’m a firm believer in the need to produce lighter weight, less over-engineered parts for the future. This is for sustainability reasons because we need to be using less raw materials and, in things like transportation, it impacts the energy usage of the product during it’s service life.
        • Like
      • 12 replies
×

Important Information

Welcome to the Ultimaker Community of 3D printing experts. Visit the following links to read more about our Terms of Use or our Privacy Policy. Thank you!