Jump to content

PLA papje


victor

Recommended Posts

Hallo ik heb sinds een paar weken een ultimaker original gekocht.

Maar ik zit met een probleem.

Als ik iets probeer uit te printen lijkt het alsof de spuitmond veels te veel pla uitspuit.

Waardoor het een papje word waar de spuitmond als het ware in roert.

Of ik nu 0,1mm ruimte heb tussen het bed en spuitmond of dat er bijna een kwart cm tussen zit.

Ik zou het heel erg fijn vinden als iemand mij zou willen helpen want na ongeveer 100 mislukte prints begin ik radeloos te worden.

Met vriendelijke groeten,

Victor

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Op welke temperatuur staat je printer ingesteld? Als er een soort papje uitkomt is het waarschijnlijk dat de nozzle veel te warm word. Probeer ook eens op 190 graden iets te printen.

    Het kan overigens voorkomen dat je temperatuur sensor kapot is, waardoor deze een afwijking heeft.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    probeer als je een print start, eerst voor te verwarmen: prepare--> preheat pla. Als 210 bereikt is even aan het feeder wiel achterop draaien en check of het filament lekker doorloopt. print starten en eventueel het bed wat verstellen door aan de grijze bus te draaien onderaan de z-as.

    Iets anders om te controleren: je gebruikt , neem ik aan, Cura voor Original. Te herkennen aan de tekst 'Ultimaker" op het Cura, normal view, scherm. (en niet toevallig 'Ultimaker2'….)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Ik heb temperaturen geprobeerd van 190-240 graden, bij 190 verstopt de extruder waardoor er geen pla meer uitkomt.

    Als ik preheat pla doe en aan het wiel draai komt er wel pla uit maar niet heel makkelijk.

    En het verstellen van de z-as heb ik ook al geprobeerd dan doet die t ff goed maar hoopt het pla op en word het alsnog een papje.

    Heel erg bedankt voor jullie reacties :)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    https://www.youtube.com/watch?v=8Oulwdo5Ls4&feature=youtu.be

    Hier een filmpje sorry voor de slechte kwaliteit. Ik hoop dat je wat kunt zien.

    De temperatuur was 190, ik heb nadat ik gestopt was filmen de z-as iets omlaag gedaan.

    10 seconden later verstopte de spuitmond.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Is het verstoppen of het te vloeibaar zijn van het PLA nu het probleem? In hoeverre ik het kan zien ziet dit er prima uit.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Hier heb ik nog een filmpje ik krijg ze niet veel scherper sorry,

    https://www.youtube.com/watch?v=PlWgElk6mrQ&feature=youtu.be

    Als je op groot scherm goed kijkt zie je dat de spuitmond door het uitgeprinte pla heen gaat.

    De spuitmond zit IN het uitgeprinte pla, ipv erboven.

    Dat verstoppen was omdat 190 blijkbaar te koud was waardoor het pla te snel afkoelde.

    Ik stel het zeer op prijs dat jullie me helpen

    met vriendelijke groet

    victor

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Ik denk dat dit iets te maken heeft met de 'initial layer thickness' setting. Die staat bij cura standaard op 0.3 mm. Hij extrudeerd in het begin altijd te veel, om zo betere aan het bed te blijven plakken. Als je het bed dus heel erg dicht op de nozzle hebt afgesteld dan extrudeerd hij dus inderdaad te veel.

    Dit kan je oplossen door dus het bed wat minder strak af te stellen, of onderaan bij de bevestiging van de z-motor aan de schroef as een paar tikjes met de hand te draaien.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Ik heb dus geprobeerd om de afstand wat groter te maken, helaas maakt het niets uit.

    Het lijkt wel of het bed te langzaam zakt, want het pla haalt uiteindelijk tog de spuitmond weer in.

    Als in in cura de initial layer thickness lager doe blijft de printer dezelfde dikte filament printen

     

  • Link to post
    Share on other sites

    misschien ook even voor de zekerheid Cura resetten, dat alle instellingen weer op default staan,

    Waar zit je precies, misschien is er iemand in de buurt die kan helpen ?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Kom eens een keer naar een ulti evening en neem je printer mee. Debuggen over het internet maakt het een beetje lastig.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Ik heb gister idd alles gereset in cura, hij doet het veel beter!

    Het enige probleem wat ik nog heb ik dat het lijkt alsof het bed niet snel genoeg zakt.

    Dus de eerste paar layers gaan goed maar dan moet ik hem met de hand lager maken omdat de spuitmond dan gaat schrapen

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Dat klinkt als een koeling probleem van de stepper drivers (of van de steps per mm van de z).

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Probeer eens zonder te printen, in Cura of Ulticontroller, handmatig het bed naar beneden te bewegen in vaste stappen van (10mm of zo)

    en dan meten of het op grote afstand maat klopt (10X keer....)

    het kan zijn dat de basis instellingen in Cura van de UM niet goed zijn,

    je kan ook eens de firmware updaten naar de laatste versie.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Hallo sorry voor de late reactie ik heb het erg druk gehad,

    Wat houd stepper drivers precies in? (a-technisch).

    De maat klopt als ik het bed 10x 10mm laat zakken.

    Ik heb alles opnieuw gedowload en alles gereset, ik het begin doet alles het prima maar na een paar lagen blijft de spuitmond schrapen.

    Ik snap er helemaal niets meer van ik begin langzamerhand spijt te krijgen dat ik zoveel geld heb uitgegeven voor zoveel kopzorgen...

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Weet iemand wat een goede z-steps per mm is voor de ultiamker original?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Ha Victor,

    die Steps per mm kan ik niet meer checken, heb er een heated bed in met een andere spoed.

    Misschien gezichts bedrog maar het lijkt inderdaad of ie de 1ste lag een mm spuit.

    Het is wel een zootje inderdaad, dat komt niet alleen door een tiende verkeerde bedhoogte

    ik zie dat je een ulticontroler hebt, het is vrij eenvoudig om bij het begin van de 1ste laag de flow eens op 50% te zetten.

    (zit uit mijn hoofd, onder het tune menu). en kijken wat er dan gebeurt.

    Je kan ook checken of je draaddiameter en nozzle diameter goed zijn ingevuld. 2.85 als start en 0.4mm.

    Suc6

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Misschien is direct hands-on een oplossing, en als je tijd hebt en in de buurt woont,

    kan je naar de Ulti-evening komen, met je Ultimaker, 9-Feb in Utrecht.

    http://umforum.ultimaker.com/index.php?/topic/9409-ulti-evening-9-februari/

    of misschien woont er iemand in de buurt die je kan helpen ?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    3D printers zijn nog lang niet plug & play. Ondanks wat iedereen roept. Ik denk dat de beste optie is om eens naar de ulti evening te komen, daar zijn zat mensen die je probleem op kunnen lossen (en je een hoop over 3D printen kunnen vertellen).

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Helaas moet ik die datum werken,

    Ik ben al wel wat verder, de infill gaat goed daar schrapt die extruder niet overheen en heb ik ook geen overextrusion.

    Op een of andere vage manier doet hij dat nu alleen bij de 'outlines'.

    Dus de binnenkant van de print gaat goed alleen de buitenkant niet..

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Staat de flow op 100%?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Probeer ook eens een simpel blokje uit te printen, of de UM robot

    om een fout in de tekening ui te sluiten.

    en laat deze geheel uit printen, en post een foto van het resultaat.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Ik heb de flow op 100 en 80% geprobeerd ik krijg bij beide hetzelfde probleem.

    Hier heb ik nog een filmpje ( krijg ze helaas niet scherper ).

    In deze printsessie probeer ik de ultimaker robot te printen.

    Ik heb hem vroegtijdig moeten stoppen omdat de extruder ging schrapen.

    Zoals je in het filmpje (hopelijk) ziet zie je dat de rechter achterkant een zooitje is.

    Op de plaatjes ( die in in het filmpje geplakt heb) zie je de resultaten.

    Op het eerste en laatste plaatje zie je geprobeerde ultimaker robots, die ik allemaal vroegtijdig heb moeten stoppen.

    https://www.youtube.com/watch?v=niELvt-VFSo

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Ziet er uit als veel te warm extruderen. Heb je al geprobeerd om de firmware opnieuw te installeren? Kan zijn dat iets in het afregelen van de hot-end iets fout gaat.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 18 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...