Jump to content

NL: Korneel's manier van de kop schoon te maken!


korneel

Recommended Posts

Posted · NL: Korneel's manier van de kop schoon te maken!

op verzoekt ook een Nederlandse vertaling dan van mijn topic in BUilding, Cleaning and Maintaining your printer;

en een beetje in de trend van, als er een Atomic Bob methode kan zijn van de cold pull, kan er een Korneel's methode zijn van de kop schoon te maken ;)

het probleem:

ik heb een UM2 die ongeveer 24 uur per dag draait.. prive printjes, printjes voor vrienden en 3Dhubs.. en om de zoveel tijd, 300 to 500 uur, dan gebeurd er wel iets met de hot-end.. een PTFE coupler geeft de geest, filament kruipt om de kop heen, iedereen heeft het wel eens gehad. ik sta er niet te lang bij stil, oude kop eraf, PTFE element eruit, alles terug in mekaar met andere onderdelen en dan klaar. maar, wat te doen met de oude kop? er zit allemaal troep op, en troep trekt helaas troep aan. er blijft makkelijk nieuw filament aan kleven wat snel leidt tot weer een vervuilde kop. nu brande ik de kop meestal schoon, maar dan bleeft er nog wat troep achter op of rond de kop.. nooit echt mooi strak schoon. dus ik heb wat topics gestart en flink gezocht naar een methode die gewoon werkt. ik heb wat gezien met aceton (maar werkt alleen met ABS, ik print ook met PLA en XT) je hebt accoustisch schoonmaken (maar die apparatuur hebben slechts weinigen) of gevaarlijke chemicalien..

afbranden werkt redelijk goed, maar de pest is een beetje dat er dan gewoon veel troep achterblijft waardoor onder andere de draadeinden niet meer goed werken.. dus je moet die weer helemaal met een scalpel schoon gaan maken.

ik heb het een beetje uitgewerkt tot een makkelijk methode die iedere makkelijk en goedkoop thuis kan doen.

Wat voor nozzles maak ik dan schoon?

WP 20150227 004

WP 20150227 003

WP 20150214 007

WP 20150214 003

zoals je kunt zien, er zit veel troep op de nozzles.. een combinatie van verbrand filament, gesmolten filament en troep van vorige schoonmaakbeurten.

wat heb je dan nodig?

(let op! ik heb dit in de keuken gedaan onder de afzuigkap omdat ik t buiten te koud vond. maar doe dit altijd in een goed geventileerde ruimte of buiten.)

-iets waar het plastic op kan druipen en wat niet zomaar in brand vliegt. in dit voorbeeld heb ik behandeld karton gebruikt.

-pure alcohol (naja, 97 procent volgens mij)

-een oud kopje

-een kleine knijptang

-een fatsoenlijke gasbrander

-een poeder blusser of een branddeken bij de hand. NOOIT MET WATER BLUSSEN ALS HET OM VLOEISTOFFEN GAAT.

dit zijn mijn tools;

WP 20150227 006

WP 20150227 007

WP 20150227 008

giet de alchohol in het kopje zodat er genoeg is om het object volledig onder te dompelen. ik ga zowel de kop als het ijzeren koppelstuk als mede het schroefje schoonmaken.

pak de puntbektang en pak het onderdeel wat je wilt schoonmaken vast. net stevig genoeg! niet te hard knijpen, want dan kun je ze vervormen. pak het object beet op een schone plek.

richt nu een geconcentreerde vlam op het plastic wat je weg wilt hebben en beweeg rustig heen en weer. indien het object roodgloeiend wordt is het te warm! het plastic gaat branden, laat maar lekker branden. ga door met verwarmen tot bijna al het plastic ofwel rood opgloeit of weg is gebrand.

zorg dat er NIETS meer brand en doop het object in de alchol. het alcohol kookt meteen. roer het een beetje heen en weer en je ziet een boel zwarte troep eruit komen. als je het er te heet in gooit of in brand, vliegt ook de alcohol in brand. geen nood, daarvoor was de branddekenpoederblusser.. of je pakt een klein schoteltje en legt het op het kopje om zo de zuurstof te onttrekken.

let wel op dat brandende plastic giftig is!

WP 20150227 009

WP 20150227 010

WP 20150227 011

herhaal dit proces tot hij keurig schoon is. let wel op, sommige dingen die je vaak schoon hebt gemakt zullen zwarte vlekken hebben.

WP 20150227 012

WP 20150227 013

nadat je klaar bent moet je wel door de nozzle heen kunnen kijken! van bovenaf zie je een klein gaatje zitten!

als je er blij mee bent kun je hem nog mooi oppoetsen dmv koperpoets.

wanneer je de nozzle weer inbouwt, doe dan eerst een atomic pull (met nylon het liefste!) voordat je de nozzle gaat gebruiken om de laatste resten uit de nozzle te trekken.

klaar! een goede nozzle!

 

dit werkt overigens voor alle metalen delen met plastic erop gebrand.

 

dit is dan wat je er net vanaf hebt gebrand;

WP 20150227 014

 

 

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 15 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...