Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
Sign in to follow this  
korneel

NL: Korneel's manier van de kop schoon te maken!

Recommended Posts

op verzoekt ook een Nederlandse vertaling dan van mijn topic in BUilding, Cleaning and Maintaining your printer;

en een beetje in de trend van, als er een Atomic Bob methode kan zijn van de cold pull, kan er een Korneel's methode zijn van de kop schoon te maken ;)

het probleem:

ik heb een UM2 die ongeveer 24 uur per dag draait.. prive printjes, printjes voor vrienden en 3Dhubs.. en om de zoveel tijd, 300 to 500 uur, dan gebeurd er wel iets met de hot-end.. een PTFE coupler geeft de geest, filament kruipt om de kop heen, iedereen heeft het wel eens gehad. ik sta er niet te lang bij stil, oude kop eraf, PTFE element eruit, alles terug in mekaar met andere onderdelen en dan klaar. maar, wat te doen met de oude kop? er zit allemaal troep op, en troep trekt helaas troep aan. er blijft makkelijk nieuw filament aan kleven wat snel leidt tot weer een vervuilde kop. nu brande ik de kop meestal schoon, maar dan bleeft er nog wat troep achter op of rond de kop.. nooit echt mooi strak schoon. dus ik heb wat topics gestart en flink gezocht naar een methode die gewoon werkt. ik heb wat gezien met aceton (maar werkt alleen met ABS, ik print ook met PLA en XT) je hebt accoustisch schoonmaken (maar die apparatuur hebben slechts weinigen) of gevaarlijke chemicalien..

afbranden werkt redelijk goed, maar de pest is een beetje dat er dan gewoon veel troep achterblijft waardoor onder andere de draadeinden niet meer goed werken.. dus je moet die weer helemaal met een scalpel schoon gaan maken.

ik heb het een beetje uitgewerkt tot een makkelijk methode die iedere makkelijk en goedkoop thuis kan doen.

Wat voor nozzles maak ik dan schoon?

WP 20150227 004

WP 20150227 003

WP 20150214 007

WP 20150214 003

zoals je kunt zien, er zit veel troep op de nozzles.. een combinatie van verbrand filament, gesmolten filament en troep van vorige schoonmaakbeurten.

wat heb je dan nodig?

(let op! ik heb dit in de keuken gedaan onder de afzuigkap omdat ik t buiten te koud vond. maar doe dit altijd in een goed geventileerde ruimte of buiten.)

-iets waar het plastic op kan druipen en wat niet zomaar in brand vliegt. in dit voorbeeld heb ik behandeld karton gebruikt.

-pure alcohol (naja, 97 procent volgens mij)

-een oud kopje

-een kleine knijptang

-een fatsoenlijke gasbrander

-een poeder blusser of een branddeken bij de hand. NOOIT MET WATER BLUSSEN ALS HET OM VLOEISTOFFEN GAAT.

dit zijn mijn tools;

WP 20150227 006

WP 20150227 007

WP 20150227 008

giet de alchohol in het kopje zodat er genoeg is om het object volledig onder te dompelen. ik ga zowel de kop als het ijzeren koppelstuk als mede het schroefje schoonmaken.

pak de puntbektang en pak het onderdeel wat je wilt schoonmaken vast. net stevig genoeg! niet te hard knijpen, want dan kun je ze vervormen. pak het object beet op een schone plek.

richt nu een geconcentreerde vlam op het plastic wat je weg wilt hebben en beweeg rustig heen en weer. indien het object roodgloeiend wordt is het te warm! het plastic gaat branden, laat maar lekker branden. ga door met verwarmen tot bijna al het plastic ofwel rood opgloeit of weg is gebrand.

zorg dat er NIETS meer brand en doop het object in de alchol. het alcohol kookt meteen. roer het een beetje heen en weer en je ziet een boel zwarte troep eruit komen. als je het er te heet in gooit of in brand, vliegt ook de alcohol in brand. geen nood, daarvoor was de branddekenpoederblusser.. of je pakt een klein schoteltje en legt het op het kopje om zo de zuurstof te onttrekken.

let wel op dat brandende plastic giftig is!

WP 20150227 009

WP 20150227 010

WP 20150227 011

herhaal dit proces tot hij keurig schoon is. let wel op, sommige dingen die je vaak schoon hebt gemakt zullen zwarte vlekken hebben.

WP 20150227 012

WP 20150227 013

nadat je klaar bent moet je wel door de nozzle heen kunnen kijken! van bovenaf zie je een klein gaatje zitten!

als je er blij mee bent kun je hem nog mooi oppoetsen dmv koperpoets.

wanneer je de nozzle weer inbouwt, doe dan eerst een atomic pull (met nylon het liefste!) voordat je de nozzle gaat gebruiken om de laatste resten uit de nozzle te trekken.

klaar! een goede nozzle!

 

dit werkt overigens voor alle metalen delen met plastic erop gebrand.

 

dit is dan wat je er net vanaf hebt gebrand;

WP 20150227 014

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Our picks

    • How to 3D print with reinforced engineering materials
      Ultimaker is hosting a webinar where we explain how you can achieve and maintain a high print success rate using these new reinforced engineering materials. Learn from Ultimaker's Product Manager of Materials and top chemical engineer Bart van As how you can take your 3D printing to that next level.
      • 0 replies
    • "Back To The Future" using Generative Design & Investment Casting
      Designing for light-weight parts is becoming more important, and I’m a firm believer in the need to produce lighter weight, less over-engineered parts for the future. This is for sustainability reasons because we need to be using less raw materials and, in things like transportation, it impacts the energy usage of the product during it’s service life.
        • Like
      • 12 replies
×

Important Information

Welcome to the Ultimaker Community of 3D printing experts. Visit the following links to read more about our Terms of Use or our Privacy Policy. Thank you!