Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts

RBRCH

Member
  • Content count

    7
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

Personal Information

  1. RBRCH

    Print oppervlak aan bouwplaat zijde

    Een duidelijk voorbeeld wat je daar geeft, in dat geval zijn het inderdaad de bovenste hoeken die duidelijk een stukje optrekken. In mijn eerste foto is te zien dat het wel gaat om de onderste hoeken die iets optrekken, het daar getoonde vlak zat op de bouwplaat. De afstand dat hij kromtrok is maar heel gering, wellicht een 0,5mm maar het is genoeg om op te vallen in het spiegelende vlak. Het sluit aan met jou bevindingen zo te horen.
  2. RBRCH

    Print oppervlak aan bouwplaat zijde

    Hallo Geert, Vrijwel geen brim dus, ik ben ondertussen flink aan het printen met inderdaad ook allerlei verschillende testjes. En ik moet zeggen, ook meerdere zonder brim met goed resultaat hoor. Dat hier de hechting erg belangrijk is mag duidelijk zijn maar kromtrekken in zijn geheel waardoor de nozzle gaat botsen en het onderdeel los tikt heb ik nog niet meegemaakt maar wel dat hoekjes iets optrekken. Dat zie je ook op de eerste foto die ik poste in dit topic. Op zo'n moment neig je toch weer naar een brim. Ik was benieuwd of je daar een best practice in had en wat voor belang jij hecht aan een brim. Ik print uiteraard het liefste zonder want de afwerking is dan stukken fraaier. Ik expirimenteer nog even verder, bedankt voor je reactie:-)
  3. RBRCH

    Print oppervlak aan bouwplaat zijde

    Ondertussen wat testprints gemaakt met de zout water methode. En inderdaad deze werkt prima, de hechting aan de plaat was goed en het oppervlak wat de bouwplaat raakt is nu een stuk fraaier, veel egaler en ook glanzend.. Wel had ik de verhouding zout/water wat te rijk waardoor er wat witte puntjes zichtbaar waren maar dat is een kwestie van uitproberen. Het oppervlak wat ik geprint heb was ongeveer 130x100mm, met een dikte van 4mm. De hechting was dermate goed dat het geheel ook niet kromtrok. Ik heb hem wel met een brim geprint van 5mm. Ik vraag mij af of het nodig geweest was als ik zie hoe dit is gegaan. Gebruiken jullie een brim of alleen een skirt?
  4. RBRCH

    Print oppervlak aan bouwplaat zijde

    Dat is een eenvoudige methode die je beschrijft, lijkt me de moeite waard eens te proberen. Ik ga het artikel doorlezen en dan de test even doen. De 3dlac bus zie ik regelmatig voorbij komen, maar omdat het gebruik ervan in de printer niet wenselijk is en je dus eigenlijk de glasplaat er steeds uit moet halen om hem schoon te houden vond ik de stic prettiger. Het uitwrijven zal ik ook eens proberen maar ik merk wel dat je deze lijm erg snel wegveegt, wanneer er nog genoeg overblijft zal ik eens moeten ondervinden. Wort vervolgd:-)
  5. RBRCH

    Print oppervlak aan bouwplaat zijde

    Hallo @peggyb en @geert_2, Bedankt voor jullie reactie en meedenken. De plaat iets dichter bij de nozzle stellen heb ik inmiddels gedaan, hij staat nu wat strakker op het papiertje afgesteld. Een nieuwe print maken moet nu nog gebeuren. De lijm dun uitsmeren, ik gebruik nu een glue stic, ik stift er een enkele laag mee op zodat he print oppervlak helemaal mat is. Niet dubbeldik. Bedoel je deze lijm met het uitsmeren of in combinatie met andere lijm? Met een vochtige doek veeg ik de lijm namelijk geheel weg. Welk type gebruiken jullie? T.a.v. onderextrusie en printsnelheid ben ik geneigd te zeggen dat die wel goed is omdat de rest van de layers fraai geprint worden. In dit geval zou ik over alle layers nadelige effecten moeten kunnen zien toch?
  6. Hallo, Wanneer ik een onderdeel print dan is de eerste layer aan bouwplaat zijde niet zo heel fraai. Wel in de zin van gladheid en cherpte, maar optisch niet zo fraai. In een aantal gevallen moet deze zijde juist de zichtzijde worden en dan is het toch jammer. Weet iemand of dit te voorkomen is of heeft misschien een oplossing? Een andere print oriëntatie heb ik uiteraard overwogen maar dat verplaatst het probleem. Op de twee foto's is het goed te zien, onderkant versus binnenkant. Ik heb hier Jupiter PLA gebruikt, en de lijmstick van UHU. M.vr.gr, Roy
  7. RBRCH

    Big blob at end of print, UM2+

    Hi guys, i encountered the same problem, this info was very useful for me too. thx!
×

Important Information

Welcome to the Ultimaker Community of 3D printing experts. Visit the following links to read more about our Terms of Use or our Privacy Policy. Thank you!