Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts

scheuren van het werkstuk


Jantje
 Share

Recommended Posts

Posted · scheuren van het werkstuk

Hoi Allemaal.

Ik ben nu al even bezig om deze print goed te krijgen maar het lukt niet misschien heeft iemand een tip voor mij.

Het probleem is dat het werkstuk gaat scheuren tijdens het printen ook het opbouwmateriaal scheurt.

Ik heb het werkstuk ook al 90 gr gedraaid maar dan wordt het nog erger.

Instellingen zijn nu abs 2,85/ 0,6 nozzle /profile staat op fine 0,15mm/print set up staat op recommended/ en de dichtheid(infill) heb ik op 50% gezet.

2.JPG.80121fdd49918005d48c973eff226d29.JPG[/media]

Ik hoor het graag als iemand een tip heeft.

Groeten Jan.

2.JPG.80121fdd49918005d48c973eff226d29.JPG

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · scheuren van het werkstuk

    Ha @Jantje, wat je ziet is delaminatie, wat vaker gebeurt bij ABS. ABS krimpt wanneer het afkoelt, en wat je dan vaak ziet is dat een laag al is afgekoeld voor de volgende laag wordt neergelegd, en dan hechten ze niet goed op elkaar en dan krijg je scheuren. Wat ik aan zou raden is printen zonder fan en met een enclosure rondom je printer zodat de hele print warmer blijft gedurende je print. Succes!

  • Link to post
    Share on other sites

    • 2 weeks later...
    Posted · scheuren van het werkstuk

    Ha @Jantje, wat je ziet is delaminatie, wat vaker gebeurt bij ABS. ABS krimpt wanneer het afkoelt, en wat je dan vaak ziet is dat een laag al is afgekoeld voor de volgende laag wordt neergelegd, en dan hechten ze niet goed op elkaar en dan krijg je scheuren.  Wat ik aan zou raden is printen zonder fan en met een enclosure rondom je printer zodat de hele print warmer blijft gedurende je print. Succes!

    Hoi Sander, Ik ga dit eens proberen, bedankt voor je antwoord.

    Groeten Jan.

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
     Share

    • Our picks

      • The Ultimaker Showcase — October 14. What's new?
        Your dear friends at Ultimaker have some exciting news and insights for you!
         
        • 0 replies
      • New here? Get ahead with a free onboarding course
        Hi,
         
        Often getting started is the most difficult part of any process. A good start sets you up for success and saves you time and energy that could be spent elsewhere. That is why we have a onboarding course ready for
        Ultimaker S5 Pro Bundle, Ultimaker S5, Ultimaker S3 Ultimaker 2+ Connect.   
        They're ready for you on the Ultimaker Academy platform. All you need to do to gain access is to register your product to gain free access. 
        Ready? Register your product here in just 60 seconds.
          • Like
        • 8 replies
    ×
    ×
    • Create New...