Hallo Geert_2,
Dank voor je tips.
Ik ben vanochtend als volgt te werk gegaan: Eerst heb ik de temperatuur van 210 omhoog gezet naar 225 en daarbij de plaat van 60 naar 55.
Dit werkte 5 minuten goed. Maar toen werd het werkstuk inclusief skirt in zijn geheel opgetild.
Waarschijnlijk was de "worst" nog wat stug en de hechting op de plaat onvoldoende.
Mijn lijmlaag was namelijk aan de dikke kant. Deze hebben we nu weggepoetst.
Ook heb ik de temperatuur van 225 naar 230 verhoogd en de plaat weer op 60.
Lijkt nu weer goed te werken.
De tip van zout water ga ik zeker uit proberen. Wat is de verhouding?
Recommended Posts
geert_2 560
Het is moeilijk met zekerheid te zeggen, maar zo op het eerste zicht lijkt de nozzle een beetje te ver van de plaat te staan. Dus het worstje is nogal rond ipv. echt platgedrukt? Zou dat kunnen? Probeer dat misschien eerst eens bij te regelen door de schroefwieltjes onderaan de glasplaat een kwartslag te draaien, terwijl de eerste laag geprint wordt. Ik controleer de dikte gewoonlijk terwijl het skirt geprint wordt (=outline rondom het model, op een paar mm afstand ervan). Ik print gewoonlijk drie lijnen skirt, net om dit te controleren en om tijd te hebben om het bij te regelen.
Verder raden sommige users aan om de lijm na het aanbrengen uit te smeren met een vochtig of nat doek, tot een zeer dunne gelijkmatige laag. Te dik of onregelmatig werkt niet goed.
User gr5 gebruikt een oplossing van 10% witte houtlijm in water; user neotko gebruikt haarlak, sommige anderen gebruiken 3DLac voor de hechting.
Ik zelf reinig de glasplaat met een doekje met *zout* water. Na het drogen blijft daar een bijna onzichtbaar, zeer dun laagje zout op liggen. Ziet eruit alsof het glas een beetje stoffig is, zoals een wijnglas dat een heel jaar in de kast gestaan heeft. Dat geeft bij mij zeer goede hechting, zonder lijm, mits de glasplaat op 60°C is. Zodra ze afkoelt tot 25°C, vallen de modellen er vanzelf af. Waarom zout goed hecht, weet ik nog altijd niet, maar het werkt al twee jaar super (maar alleen voor PLA, niet voor ABS, PET, enz...). Voor de volledige handleiding, zie mijn site (en scroll daar een beetje omlaag): https://www.uantwerpen.be/nl/personeel/geert-keteleer/manuals/