Jump to content

Blauwe PLA plakt niet op plaat


esra

Recommended Posts

Posted (edited) · Blauwe PLA plakt niet op plaat

Ik heb net een nieuwe rol blauwe PLA op de Ultimaker 2+ gezet.

 

Gelijk een probleem dat het product niet op de plaat blijft kleven. Met de vorige rol, grijs PLA geleverd met de machine, geen problemen gehad.

Met het blauwe PLA  blijft het product niet op de plaat kleven en ontstaat een kluwen plastic rond de kop.Zie film /foto

 

Machine goed uitgelijnd, materiaal vloeit goed. temperatuur instelling spuitmond 210 graden plaat op 60 graden.
 

Plaat insmeren met bijgeleverde lijmstick maakt geen verschil

 

Wat nu te doen?

 

Groeten,

 

Silvio Rademaker

5a8479411ad37_ultimate1.thumb.jpg.b866daf5b2eefd7f647f9e8c88371a2d.jpg5a84793b58542_ultimate3.thumb.jpg.8b4b89ba91418faf3aff72974450f07a.jpg

                                                                        5a847984dc5c3_ultimate2.thumb.jpg.5b2b4b6c1eccbd8f92c24adb81b3b838.jpg

Edited by esra
type failure
  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Blauwe PLA plakt niet op plaat

    Het is moeilijk met zekerheid te zeggen, maar zo op het eerste zicht lijkt de nozzle een beetje te ver van de plaat te staan. Dus het worstje is nogal rond ipv. echt platgedrukt? Zou dat kunnen? Probeer dat misschien eerst eens bij te regelen door de schroefwieltjes onderaan de glasplaat een kwartslag te draaien, terwijl de eerste laag geprint wordt. Ik controleer de dikte gewoonlijk terwijl het skirt geprint wordt (=outline rondom het model, op een paar mm afstand ervan). Ik print gewoonlijk drie lijnen skirt, net om dit te controleren en om tijd te hebben om het bij te regelen.

     

    Verder raden sommige users aan om de lijm na het aanbrengen uit te smeren met een vochtig of nat doek, tot een zeer dunne gelijkmatige laag. Te dik of onregelmatig werkt niet goed.

     

    User gr5 gebruikt een oplossing van 10% witte houtlijm in water; user neotko gebruikt haarlak, sommige anderen gebruiken 3DLac voor de hechting.

     

    Ik zelf reinig de glasplaat met een doekje met *zout* water. Na het drogen blijft daar een bijna onzichtbaar, zeer dun laagje zout op liggen. Ziet eruit alsof het glas een beetje stoffig is, zoals een wijnglas dat een heel jaar in de kast gestaan heeft. Dat geeft bij mij zeer goede hechting, zonder lijm, mits de glasplaat op 60°C is. Zodra ze afkoelt tot 25°C, vallen de modellen er vanzelf af. Waarom zout goed hecht, weet ik nog altijd niet, maar het werkt al twee jaar super (maar alleen voor PLA, niet voor ABS, PET, enz...). Voor de volledige handleiding, zie mijn site (en scroll daar een beetje omlaag): https://www.uantwerpen.be/nl/personeel/geert-keteleer/manuals/

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Blauwe PLA plakt niet op plaat

    Hallo Geert_2,

     

    Dank voor je tips.

     

    Ik ben vanochtend als volgt te werk gegaan: Eerst heb ik de temperatuur van 210 omhoog gezet naar 225 en daarbij de plaat van 60 naar 55.

     

    Dit werkte 5 minuten goed. Maar toen werd het werkstuk inclusief skirt in zijn geheel opgetild.

    Waarschijnlijk was de "worst" nog  wat stug  en de hechting op de plaat onvoldoende.

    Mijn lijmlaag was namelijk aan de dikke kant. Deze hebben we nu weggepoetst.

    Ook heb ik de temperatuur van 225 naar 230 verhoogd en de plaat weer op 60.

     

    Lijkt nu weer goed te werken.

     

    De tip van zout water ga ik zeker uit proberen. Wat is de verhouding?

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Blauwe PLA plakt niet op plaat

    De nozzle op 230°C voor PLA lijkt mij nogal veel, tenzij je snel print, of in een dikke layers. Anders is de kans groot dat het snel gaat aanbakken in de nozzle.

     

    Ik gebruik meestal 210°C bij 50mm/s en 0.1mm layers. En 185 à 200°C voor 25 à 30mm/s bij 0.1mm layers. Bed altijd op 60°C: als het kouder is, kan het model er af springen; als het hoger is, blijft het PLA te zacht en kan het model van het bed lospellen door kromtrekken. Tenminste, dat is mijn ervaring, maar het kan natuurlijk anders zijn bij andere mensen in andere omstandigheden.

     

    De verhouding zout / water is niet kritisch: ik neem gewoon een oude glazen confituurpot, doe daar lauw water in, dan een lepel zout, deksel erop, schudden, en klaar. En dan bewaar ik het in de ijskast. Op kamertemperatuur gaat misschien ook, maar ik heb nu eenmaal die ijskast voor allerlei potjes en producten.

     

    Blijf de eerste keren wel bij je printer, tot je zeker weet dat het goed werkt en dat er geen andere problemen zijn.

     

    • Like 1
    Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • Introducing the UltiMaker Factor 4
        We are happy to announce the next evolution in the UltiMaker 3D printer lineup: the UltiMaker Factor 4 industrial-grade 3D printer, designed to take manufacturing to new levels of efficiency and reliability. Factor 4 is an end-to-end 3D printing solution for light industrial applications
          • Thanks
          • Like
        • 3 replies
      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 26 replies
    ×
    ×
    • Create New...