Jump to content
Rene88

Pla+ under extrusion

Recommended Posts

Posted · Pla+ under extrusion

Hallo Allemaal.

 

ik zit al 2 weken met een probleem met printen van PLA+.

Ik heb erg veel last van under extrusion in mijn prints. het lijkt wel under extrusion pas gebeurd bij het terug trekken van het filament tijdens de prints.

dus hij print de bodem wel goed maar zodra die gaat beginnen met terug trekken van het filament om naar een andere plek te gaan dat hij daarna under extrusion krijgt.

niet altijd want soms gaat het antallen lagen wel weer goed.

Het is ook zo hoe meer die moet verplaatsen en dus terug trekken hoe meer het voorkomt.

 

ik heb foto's bij gevoegd om een beeld te geven. 

Hopelijk heeft iemand van jullie een idee. ben er nu al zo lang mee bezig

heb al veel oplossingen die ik op internet gevonden heb geprobeerd maar krijg het maar niet juist.

 

heb een ultimaker2 ext+ met TinkerGnome firmware erop.

ik gebruik eSun Pla+ Zwart 2.85mm

20190819_070516.jpg

20190819_070540.jpg

20190819_070550.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted · Pla+ under extrusion

Heb je alle punten op gr5's checklist al geprobeerd? Die is ergens te vinden op dit forum, maar ik weet niet precies waar. Daarop staan zowat alle mogelijke oorzaken.

 

Ik zou in de eerste plaats denken aan versleten teflon coupler, 3e fan (kleintje achteraan) die niet goed werkt, te dik of slecht filament, te snel of te koud (voor die snelheid) printen. Maar er zijn er nog tientallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted · Pla+ under extrusion

dank je wel en zal de lijst gaan zoeken. 

 

het is nog steeds niet verholpen nadat ik zoveel geprobeerd heb. 

en zoveel uur heeft de printer nog niet gedraaid.

 

ja temp en snelheid is lastig. hoe weet je welke temp welke snelheid het beste is?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted · Pla+ under extrusion
On 8/29/2019 at 11:56 AM, Rene88 said:

...

ja temp en snelheid is lastig. hoe weet je welke temp welke snelheid het beste is?

 

Ik zie je vraag nu pas. Het antwoord is simpel: gewoon uitproberen...

 

Begin met de standaardwaarden: voor mijn printers (Ultimaker 2) was dat voor PLA: 210°C, 50mm/s, bed 60°C.

 

En dan een testprintje maken, en tijdens het printen in stapjes van 5°C de temperatuur verlagen en verhogen, en gewoon zien wat voor effect het heeft. Idem voor de snelheid, in stapjes van 10mm/s.

 

Voor fijne modellen gebruik ik dikwijls: 25mm/s bij 195°C, 0.1mm layers. Voor ruwere modellen en 0.2mm layers blijf ik bij de standaard.

 

Bed temperatuur blijf je beter af: beneden 50°C is de hechting te laag en komen de modellen los met een plof. Boven de 65°C is de temperatuur te hoog, smelt de onderste laag, en pellen de modellen af van het bed omdat ze te week zijn. Als je dat uitprobeert, blijf bij de printer zodat je die onmiddellijk kan stoppen als de modellen loskomen, anders krijg je een grote bol "spaghetti" rond de nozzle.

 

Als jouw waarden tever zouden afwijken van de standaardwaarden, dan is er iets mis, en moet je echt die hele lijst van gr5 doorlopen met mogelijke oorzaken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

Welcome to the Ultimaker Community of 3D printing experts. Visit the following links to read more about our Terms of Use or our Privacy Policy. Thank you!