Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
PeerKaan

Prints lastig te verwijderen van tafel

Recommended Posts

Ik heb pas een Ultimaker Original. Na het afstellen van de tafel en het herstellen van montagefouten aan de feeder komen er toch al aardige printjes uit. Alleen het probleem blijft om het geprintte voorwerp makkelijk van de tafel los te krijgen, ze zitten elke keer muurvast. Het is een plexiglas tafel met daarop de blauwe 3M schilderstape geplakt. Iemand tips om het verwijderen te vergemakkelijken? Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha @PeerKaan, welkom in de community! 

Heb je misschien een foto van de 1e laag die je print? Misschien wordt je 1e laag iets te hard in de blauwe tape geperst waardoor je print er moeilijk vanaf komt. Je zou kunnen proberen je bed iets lager af te stellen zodat er iets meer ruimte tussen je nozzle en bouwplaat zit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan voor je snelle reactie Sander! Het zou kunnen dat dit gebeurt, de eerste laag lijkt de printer er wel heel dun in te "wrijven". Wat is dan de beste afstand? Ik vind het überhaupt niet gemakkelijk om de tafel goed vlak te krijgen. Heb je hier misschien ook een goed advies voor? Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is het advies 0.2mm, je zou er een velletje papier onder moeten kunnen schuiven met lichte weerstand. Ik begrijp dat 'lichte weerstand' ietwat subjectief is, maar wellicht heb je er wat aan. 

 

Het is alweer een tijdje geleden dat ik met een Ultimaker Original geprint heb, maar zit er niet leveling hulp in Cura? 

.. even gechecked.. als je in Cura een Ultimaker Original toevoegd, vraagt deze eerst of je ook een heated bed hebt, en daarna 'Start Build Plate Leveling', dit zou je moeten helpen. Probeer de stukken tape niet te laten overlappen, en op elke hoek met dat stukje papier even voelen of de afstand goed is. 

 

In het begin is dat even aftasten, maar je zult heel snel herkennen wat de goede afstand is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes! Ik zit net even mijn reactie terug te lezen, en zie dat ik 'niet' ben vergeten in dat je de tape 'niet' moet laten overlappen. Onhandige typfout, excuus. Achter dit randje zou de nozzle of je eerste laag kunnen blijven haken en dit zou een goede eerste laag in de weg kunnen zitten. 

 

Als je nog vragen hebt verder, foto's helpen altijd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

Welcome to the Ultimaker Community of 3D printing experts. Visit the following links to read more about our Terms of Use or our Privacy Policy. Thank you!