Jump to content

hulp gevraagd


ron

Recommended Posts

Posted · hulp gevraagd

Hallo

Wij hebben een ultimaker 2 met PLA filament

Maakt mooie prints maar er gaan er ook heeeel veeeel fout

en waarom? we snappen er niets van.

Is er iemand die ons kan assisteren/les hoe we de settings moeten gebruiken

De forums zijn in het Engels en te technisch.

Bestaat er niet een Nederlandse gebruikergroep/workshop ?

We hebben veel vragen

Moet het bed met PLA verwarmd worden?

We gebruiken pritstift als hechting

De ene keer wil het filament niet hechten aan het bed de andere keer

is de print er niet vanaf te krijgen

Wie kan ons bijstaan?

Groet Ron

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · hulp gevraagd

    Het beste is wat foto's te posten zodat we kunnen zien wat de problemen zijn, en de problemen proberen op te lossen.

    Het bed verwarmen helpt om de print na afkoeling makkelijk van de glas plaat los te krijgen.

    check de hoogte van het bed tov van de nozzle, je moet er net een stukje papier er tussen krijgen, te dichtbij kan het lastiger maken op het object los te krijgen, te ver af dan kan tijdens het printen het object los loskomen.

    misschien kan je langskomen op de UltiEvening van Ultimaker Maandag 27e aanstaande, daar zij de experts aanwezig

    http://umforum.ultimaker.com/index.php?/topic/4136-ulti-evening-27-januari/?hl=%2Bulti+%2Bevening

    en kan je Ultimaker mee nemen.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · hulp gevraagd

    Het kan geen kwaad om in het begin behoorlijk te experimenteren. Dan mislukt er ook wel eens wat. :)

    Wat ik zelf op mijn UM2 doe is of:

    - met pritstift op glas en 45C plaattemp (smalle/hoge voorwerpen wel met een 'raft' (extra brede bodem/aanzet; advanced settings in Cura)

    - op schone glasplaat printen zonder lijm en op 75C plaattemp.

    Beide gaat erg goed en ik heb liever dat het object beter vast zit dan iets te los (vooral bij hoge/smalle prints).

    Bij grote oppervlakten op de plaat of dunne uitstekende delen in je object is 'warping'/'buiging door afkoeling' van PLA en ABS een uitdaging in enkele gevallen. Wederom, een goede 'plak' op de bodem is cruciaal hiervoor.

    De hoogtekalibratie van de kop t.o.v. de plaat is nog wel het belangrijkste detail. Gebruik een papiertje onder de extrusie kop. Er zorg dat je heel lichte weerstand voelt als je het papier heen en weer schuift (schone plaat en schone extrusie kop!).

    Hoop dat je hier iets mee kunt!

    Succes!

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · hulp gevraagd

    Dank jullie wel voor een response

    Jammer Tilburg is bij ons niet naast de deur, Beverwijk.

    Het bed levellen doen we zoals aangegeven

    Het gekke is 5 keer het zelfde printen gaat goed daarna lukt het voor geen meter meer halverwege fouten in het werkstuk

    probeerde eerder al eens een foto te uploaden maar dan vraagt de icoon "image" om een url en die heb ik niet

    Hoe krijg ik eenfoto gepost?

    Groet Ron

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · hulp gevraagd

    Het klinkt alsof tijdens de print de boel verstopt raakt, dit kan komen dat de spoel met PLA vies is, dan raad ik aan om een droog stukje spons rond de PLA invoer te doen, deze kan je met een knijper of zo klemmen, een beetje zoals dit.

    http://www.thingiverse.com/thing:190118

    lichte stof kan al problemen veroorzaken, is mijn ervaring.

    Of de gebruikte PLA is niet van constante dikte en raakt klem in de Bowden tube, of wordt dan niet goed door de feeder door gedrukt, neem een schuifmaat en meet de dikte op diverse plekken op.

    als je een verstopping hebt, loont het om deze goed te reinigen voordat je verder gaat, het kan zijn dat het obstakel in de nozzle blijft zitten, en steeds weer voor problemen zorgt.

    het gemakkelijkste om foto's te posten via een Dropbox account, zet de foto's in de "Public" map, en maak daar en "Public link" van (rechts klikken op foto "copy Publik Link)

    Je kan ook kijken of er een Fablab in de buurt is die toevallig een Ultimaker heeft, misschien kan je daar voor directe hulp terecht.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · hulp gevraagd

    je relaas aanhorend is de tip van Xeno, het opmeten met een schuifmaat, je eerste doel.

    Toevallig heb ik net twee verschillende gevallen onder behandeling. 1 bij een rol van de Kaasfabriek, de ander bij een nieuwe klant van een Classic, die zijn eerste prints om en om ziet veranderen in luchtledige prints met soms een wirwar van draadjes en soms helemaal niets.

    Controleer vooraf de afstelling van de veerdruk op het filament. Ik kan je helaas niet uitleggen hoe dat bij de II moet.

    Eén advies, hang je rol op zijn eigen houder, trek er 5 - 10 meter van af. Zet het begin met plakband stevig vast aan een deurkruk oid en meet met je schuifmaat om de 10cm de dikte van het filament. Je hoeft je geen zorgen te maken over een paar tiende milimeter te dun, 0,1mm te dik geeft al problemen. We hebben stukken van 2.0mm gevonden dat is funest. De hele rol is dan verdacht. Hel filament wordt als 3,0mm aangeduid, is echter 2,85mm in de ideale situatie. Als je klaar bent met opmeten, haak je de rol van de houder en rolt deze op naar het begin toe. Doe dat zorgvuldig en stop het begin meteen terug in de extruder of in een gaatje van de rolhouder. Doe je dat niet, legt het filament gemakkelijk onderweg een lus over zichzelf en dan heb je alsnog onderweg een probleem.

    Wil je een paar extra ogen die meekijken, kun je a.s donderdagavond bij Fablab de Kaasfabriek in Alkmaar langskomen, dan ben ik er zelf van 19-22.00uur. Donderdag en vrijdagmiddag ben je ook welkom tot 17.00uur, maar dan ben ik er zelf niet. De donderdag daarop is een terugkomavond van de Ultimaker workshop van het weekend daarvoor en heb ik afhankelijk van de aandacht die de bouwers van mij vragen iets minder tijd, maar de koffie staat klaar:-) En het is ook leuk voor deze mensen om eens een UMII in levende lijve te zien.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · hulp gevraagd

    Hallo Xeno en one too Much

    Het filament loopt goed dus dat is niet het probleem

    Het heeft iets te maken met instellingen en temperatuur denk ik

    Dank voor de uitnodiging.

    as Donderdagavond kom ik naar de Kaasfabriek in Alkmaar en neem mijn laptop en Ultimaker2 mee

    Groet Ron

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · hulp gevraagd

    probeer ook eens een simpel blokje te printen, en met de hand voelen of de PLA regelmatig door loopt,

    het kan ook zijn dat er gruis om de doorvoer bolt zit, en die af en toe slipt (heb ik ook soms na problemen)

    check dat er geen gruis resten zitten op die plek.

    laten we hopen dat ze je Donderdag kunnen helpen :)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · hulp gevraagd

    Donderdag met UMII naar de Kaasfabriek in Alkmaar geweest

    We waren behoorlijk onder de indruk van wat de mannen daar hebben neergezet. Een aantal zeecontainers gestapeld

    en daar een studio met 3D apparatuur ingebouwd.

    Men heeft ons aardig op weg geholpen met de settings van de printer. Zodra er een workshop voor de UMII wordt gehouden zijn we van de partij. De Kaasfabriek is een echte aanrader voor allerlei 3D systemen

    PS maar waarom is er geen Nederlands afdeling op forum International ?

    Groetjes Lia en Ron

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · hulp gevraagd

    Donderdag met UMII naar de Kaasfabriek in Alkmaar geweest

    We waren behoorlijk onder de indruk van wat de mannen daar hebben neergezet. Een aantal zeecontainers gestapeld

    en daar een studio met 3D apparatuur ingebouwd.

    Men heeft ons aardig op weg geholpen met de settings van de printer. Zodra er een workshop voor de UMII wordt gehouden zijn we van de partij. De Kaasfabriek is een echte aanrader voor allerlei 3D systemen

    PS maar waarom is er geen Nederlands afdeling op forum International ?

    Groetjes Lia en Ron

     

    Hoi,

    Ik ben voor een Nederlandse afdeling hier :)!

    Tot die tijd kun je evt https://www.facebook.com/groups/Allesmaker/ hier ook terecht.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · hulp gevraagd

    Hoi,

    Ik ben voor een Nederlandse afdeling hier :)!

    Tot die tijd kun je evt https://www.facebook.com/groups/Allesmaker/ hier ook terecht.

     

    Liever niet, ik wil niets met Facebook te maken hebben, een Ned afdeling is gewoon beter :)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · hulp gevraagd

    @Ron&Lia

    bedankt voor het compliment, ik schuif hem door naar de KF:-D

     

    PS maar waarom is er geen Nederlands afdeling op forum International ?

     

    ++1 - Dat is een hele goeie. Ik ben alleen bang dat er niet voor gekozen is om te voorkomen dat het de hoofd afdeling op het forum gaat worden en dat is niet zo leuk voor het internationale publiek hier. Maar dat hoeft nog geen reden te zijn om het toch niet uit te voeren voor het overgrote deel van de Nederlandse deelnemers hier.

    Misschien is het een compromis, om je vraag om verduidelijking/vertaling van de Engelse tekst gewoon in het Nederlands te stellen. Dat kunnen onze buitenlandse lezers natuurlijk ook in het Engels doen. We leven tenslotte in een multiculturele samenleving waarin het Engels van veel buitenlandse deelnemers aan eender welk gesprek, ook niet altijd bepaald duidelijk of zonder spel- en/of stijlfouten is waardoor misverstanden al gauw aan de orde zijn.

    De moeite waard om het uit te proberen lijkt me. (misschien een nieuw(e) discussie (topic:)) waard?

     

    Zodra er een workshop voor de UMII wordt gehouden zijn we van de partij.

     

    Als je mij aangeeft welke problemen je verder nog tegen komt met de UMII, wil ik best een eventuele standaard workshop met de oplossingen uitbreiden. De basisworkshop voor het fablab is wat algemener uitgevoerd om je vertrouwd te maken met alle machines die we hebben staan, zodat je bij een volgend bezoek zelfstandig aan het werk kan en onze Labmeesters je met een gerust hart kunnen laten knutselen, dus specifieke vragen zullen niet zo snel beantwoord worden.

    We zien jullie graag terug natuurlijk:-)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • Introducing Universal Cura Projects in the UltiMaker Cura 5.7 beta
        Strap in for the first Cura release of 2024! This 5.7 beta release brings new material profiles as well as cloud printing for Method series printers, and introduces a powerful new way of sharing print settings using printer-agnostic project files! Also, if you want to download the cute dinosaur card holder featured below, it was specially designed for this release and can be found on Thingiverse! 
          • Like
        • 10 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...