en uitflexen met slijptol
hoeken gelast met mig lasapparaat
vast gelast op frame
lekker levensgevaarlijk apparaat zo ;-)
en uitflexen met slijptol
hoeken gelast met mig lasapparaat
vast gelast op frame
lekker levensgevaarlijk apparaat zo ;-)
En nu direct testen of het allemaal wel zin heeft om door te bouwen.
Ja, ik ben tevreden mooie kleine stukjes.
enge zagen afgetimmerd en het is meteen een koker naar de vloergericht
om de stukjes op te vangen.
Hier een metalen bak met mislukte 3D prints. Alvast wat klein gestampt met een grote voorhamer en een doek er omheen om opspattende stukken filament weer terug te ketsen in de bak.
Een paar uur bezig geweest en heel mijn voorraad mislukte 3D prints erdoor.
Ik schat dat 60% van deze korrels al geschikt is om door een filastruder-achtig apparaat heen te halen
maar die heb ik nog niet gebouwd ;-)
Misschien dat drie keer erdoor halen voldoende is om alles te verwerken, deze zak weegt anderhalve kilo.
Zachte shampooflessen gaan niet zo goed, je kan maar door blijven shredden, maar blijft zitten met vrij grote dunne stukken van ongeveer 2cm. Dat plastic ga ik nog door een blender heen halen wat als tweede run prima kan om de laatste verkleining toe te passen. De doppen gaan wel weer goed. Hele dunne filamentplakjes zijn niet geschikt voor deze machine, ze komen vrij snel rechtop tussen bladen te zitten waardoor je een vastloper krijgt. Die stukken gaan naar de blender toe. De komende tijd zoveel mogelijk plastic shredden om ervaring op te doen en om voorraad op te bouwen voor de diy filastruder.
Er kan nog wel wat verbeterd worden aan de machine om de toevoer van plastic makkelijker te maken. Ik heb nu een trespa plank er op gehad en die steeds vastgeklemd met twee klemmen. Ik ga dus nog een trechter er op maken met een tussenschuif om continue te kunnen doorvoeren.
Er is een hoop scepsis over het recyclen van filament en andere plastics. Volgens mij vaak door mensen die er op één op andere manier belang bij hebben dat we dure rollen filament blijven kopen. Hoe dan ook, langdurig testen en printen zal uiteindelijk uitwijzen wat er gedaan kan worden en welke eigenschappen de verschillende plastics hebben.
We gaan het zien!
toch even gegoogled hoe zo'n ding er profesioneel uitziet interesant project maar lassen gaat mijn skills te boven....
http://www.alibaba.com/product-detail/SHRED-KING-Plastic-Waste-Shredder-for_140503541.html
vanaf 200duuzend.. :???:.
daar moeten voor de kostprijs toch nog wel 3 nullen wegbezuinigd worden
we denken verder.....
Hier voor 370 euro. Moet dan nog een handslinger of een motor op e.d. Materiaal moet er 2 tot drie keer door heen om geschikt te zijn voor een draadsmelter.
http://filamaker.eu/product/mini-shredder/
Hier de constructie met de klemmen en een opvangtas.
Mislukte ABS prints gaan prima
plastic speelgoed van de kinderen van 20 jaar geleden
PP is vaak keihard. De zaag hapt niet echt maar verpulverd
en verbrijzeld meer, ook veel poeder.
heb je al eens wat info gevraagd aan de vrienden van Perpetual Plastic? die doen dit veel op beurzen.. volgens mij gebriken die ook schredders die open source zijn..
Ja die kunnen zichzelf uitstekend promoten. De geprinte resultaten zijn helaas niet echt hoopgevend en een shredder heb ik niet gezien op hun site.
Haha promotie is een kunst
Resultaten vind ik eigenlijk wel prima. Ongefilterd .ateriaal wat je ter plaatste snel shred en extrude en dan print.. Dan vind ik het nog behoorlijk knap.
Misschien kun je eens vragen wat vokr shredders zij ge ruiken? Ik denkd at je met tegen elkaar draaiende bladen moet gaan werken wil je echt gaan shredden, nu is het meer verpulveren..
Mooi spul Leon. Ook lachen dat je er ander plastic doorheen haalt. Mooie manier van compact plastic recyclen ipv onze enorme volumes in de bakken bij de supermarkt.
Hoi...
Ik zal ook weer eens iets tiepen (op het nieuwe forum) dacht ik net.
Vandaag in de weer geweest met shredderen voor Precious Plastic.
Deze keer geen zelfbouw maar een aangepaste granulator, maar dat mag hier ook wel hoop ik..
ik ben wel bezig met een eigenbouw shredder, dus met 2 tegen elkaar in draaiende mes-assen.
Maar de combinatie, shredderen (plastic in stukken trekken) en granuleren (stukjes van 5mm max) kan ik voorlopig nog niet in een
werkgang combineren.
Fijne vertanding op de messen, is nog niet envoudig te combineren met intrekken van bv. een petfles of een grotere verpakking.
De output van een standaard filamaker is nog vrij grof, het zelf laseren of watersnijden van dunnere messen met fijne vertanding is
ook een dure hobby.
Maar... nou stond er in de werkplaats een granulator (ooit door dave hakkens op de kop getikt) een joekel van een motor, zware
vertragingskast, zware snijkop.
Veel kabaal, maar het resultaat is super, heb er wel een trechter voor gemaakt met een aanduwer erin, zodat je wat druk op het
product(petfles/jerrycan) kan uitoefenen.
Kost wel iets 2e hands natuurlijk (500€ ?), maar voor dat geld denk ik niet dat jezelf een shredder met deze output kan maken (Blijft
wel het doel natuurlijk )
(poging3 om er fotoos bij te krijgen pffff.)
De snij kop
Het thuis gespaard afval
De troep in het bakkie
en het eindresultaat(misschien nog wel iets aan de fijne kant)
Woow dat is een mooie machine. Ik kan het formaat van de korrels niet goed zien eigenlijk. Een close-up-foto met wat korrels op je hand zou mooi zijn voor de beoordeling. Ik ben zelf nog steeds bezig met een korrelsmelter. De eerste proeven zijn hoopvol, al ben ik er wel meteen achter gekomen dat het scheiden van de verschillende plasticsoorten van cruciaal belang is. Ook mislukte prints van b.v. colorfabb XT geven slechte resultaten in de onderlinge kleuren! Dus ik heb geleerd: verzamel zoveel mogelijk kilo's van 1 gelijke soort en kleur plastic. Het verschil zorgt voor klonten in je filamentdraad, eigenlijk ook wel logisch allemaal. We weten dat de ene kleur lekkerder print dan de andere van 1 merkt en type. Korrelsmelter is klaar, waterkoeler is klaar, ben nu bezig met de draadpuller en dan nog als laatste de draadwikkelaar. Veel vallen en weer opstaan, maar ik blijf doorgaan. Plastic recyclen is mijn einddoel.
Update 28-5-2015
Doel is niet te bereiken helaas (niet door mij althans). Ik heb een aantal filastruder-achtige varianten gebouwd en geen van allen kon een constante filamentdraad produceren. Althans niet van gerecycled plastic. Pellets heb ik niet geprobeerd maar dat is voor mij niet interessant, het ging er om plastic te recyclen en geen nieuwe plastics de wereld in te pompen.
Het grote probleem met gerecycled plastic is dat kleine stukjes plastic tussen de metalen wokkel en de buiswand klem komen te zitten. Hierdoor moet de motor immense krachten leveren om het plastic er door te drukken. De aandrijving van de motor draaide verschillende keren aan stront. Ook heb ik een variant geprobeerd waar het toevoer-gat in de wokkel zo dicht mogelijk bij de hittezone zat. Mijn idee daarbij was dat het plastic vrijwel direct zou smelten en zo soepel getransporteerd kon worden zonder klem te komen zitten. Dat soepele klopte, maar er bleek vrijwel geen druk opgebouwd te kunnen worden om op deze manier om het plastic door de nozzle te krijgen. De plastic-smurrie bleef zeg maar ronddraaien om de wokkel heen zonder getransporteerd te worden. Als je naar professionele filamentwokkels kijkt, dan zie dat deze in het begin veel diepgang hebben maar dat dit langzaam steeds minder wordt naar de nozzle toe. Vlak bij de nozzle is er nog maar nauwelijks profiel te zien wat dus de druk veroorzaakt om het plastic er door te krijgen. Dit soort wokkels haal je niet bij de bouwmarkt, dat is duidelijk.
Nou ja daar zit ik dan met een voorraad gemalen plastickorrels en een plastic-cruncher zonder er iets zinnigs mee te kunnen doen :-(
Laat deze ervaring een hulpmiddel of afschrikking zijn voor toekomstige wereldverbeteraars :-))
Wat nu nog mogelijk zou kunnen zijn is een injection molding machine te maken. 3D-Print een vorm en vul deze met gerecycled plastic. Een hoop beren op de weg. Hoe raak je de hitte snel kwijt als de vorm gevuld is.
Mwa, misschien horen julie nog wel eens iets van mij ;-)
http://www.instructables.com/id/Molds-directly-from-a-3d-printer-to-an-injection-/
Zoiets als dit misschien.
Het enige wat je nu nog nodig hebt is:
https://www.indiegogo.com/projects/protocycler-free-sustainable-3d-printer-filament#/story
Leuk.
Edited by Guest
Recommended Posts
leon-knook 4
4mm dikke strips er omheen
trechter eerst van karton maken
overtekenen op metalen achterplaat van een wasmachine