Jump to content

Zaag filament/plastic shredder


leon-knook

Recommended Posts

Posted · Zaag filament/plastic shredder

Ik maak maar even een nieuwe topic voor het vervolg van mijn pogingen een plastic/filamentshredder te maken. Ik heb weinig geld dus het moet van materiaal komen wat ik toevallig heb liggen. Dit is mijn derde type machine. De laatste zaag-shredder bracht mij toch op het idee dat een hoog toeren hard getande cirkelzaag, prachtige mooie stukjes uit plastic hapt. Vandaar dat ik hier op door ben gegaan. Mijn gedachten kwamen plotseling op een oude slijpmachine die ik nog had liggen. En verder had ik nog twee scherpe zaagbladen van mijn schoonvader gekregen waar ik jaren niets mee gedaan heb. Volg de foto's van de bouw van mijn niet mooie waar redelijk functionele zaagblad-shredder. Kijk voor grotere foto's in mijn gallery http://umforum.ultimaker.com/index.php?/gallery/album/1909-saw-shredder/

sml_gallery_36494_1909_782991.jpg

sml_gallery_36494_1909_1253701.jpg

Ik heb een aantal ringen geprint in massief hard ABS om de zaagbladen te bevestigen.

sml_gallery_36494_1909_131332.jpg

sml_gallery_36494_1909_1910787.jpg

sml_gallery_36494_1909_1249275.jpg

sml_gallery_36494_1909_2192927.jpg

sml_gallery_36494_1909_901063.jpg

sml_gallery_36494_1909_1042903.jpg

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Zaag filament/plastic shredder

    sml_gallery_36494_1909_1431415.jpg

    En nu direct testen of het allemaal wel zin heeft om door te bouwen.

    Ja, ik ben tevreden mooie kleine stukjes.

    sml_gallery_36494_1909_1627355.jpg

    enge zagen afgetimmerd en het is meteen een koker naar de vloergericht

    om de stukjes op te vangen.

    sml_gallery_36494_1909_471300.jpg

    sml_gallery_36494_1909_1898097.jpg

    Hier een metalen bak met mislukte 3D prints. Alvast wat klein gestampt met een grote voorhamer en een doek er omheen om opspattende stukken filament weer terug te ketsen in de bak.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Zaag filament/plastic shredder

    sml_gallery_36494_1909_15885.jpeg

    Een paar uur bezig geweest en heel mijn voorraad mislukte 3D prints erdoor.

    Ik schat dat 60% van deze korrels al geschikt is om door een filastruder-achtig apparaat heen te halen

    maar die heb ik nog niet gebouwd ;-)

    Misschien dat drie keer erdoor halen voldoende is om alles te verwerken, deze zak weegt anderhalve kilo.

    Zachte shampooflessen gaan niet zo goed, je kan maar door blijven shredden, maar blijft zitten met vrij grote dunne stukken van ongeveer 2cm. Dat plastic ga ik nog door een blender heen halen wat als tweede run prima kan om de laatste verkleining toe te passen. De doppen gaan wel weer goed. Hele dunne filamentplakjes zijn niet geschikt voor deze machine, ze komen vrij snel rechtop tussen bladen te zitten waardoor je een vastloper krijgt. Die stukken gaan naar de blender toe. De komende tijd zoveel mogelijk plastic shredden om ervaring op te doen en om voorraad op te bouwen voor de diy filastruder.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Zaag filament/plastic shredder

    Er kan nog wel wat verbeterd worden aan de machine om de toevoer van plastic makkelijker te maken. Ik heb nu een trespa plank er op gehad en die steeds vastgeklemd met twee klemmen. Ik ga dus nog een trechter er op maken met een tussenschuif om continue te kunnen doorvoeren.

    Er is een hoop scepsis over het recyclen van filament en andere plastics. Volgens mij vaak door mensen die er op één op andere manier belang bij hebben dat we dure rollen filament blijven kopen. Hoe dan ook, langdurig testen en printen zal uiteindelijk uitwijzen wat er gedaan kan worden en welke eigenschappen de verschillende plastics hebben.

    We gaan het zien!

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Zaag filament/plastic shredder

    toch even gegoogled hoe zo'n ding er profesioneel uitziet ;) interesant project maar lassen gaat mijn skills te boven....

    http://www.alibaba.com/product-detail/SHRED-KING-Plastic-Waste-Shredder-for_140503541.html

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Zaag filament/plastic shredder

    vanaf 200duuzend.. :???:.

    daar moeten voor de kostprijs toch nog wel 3 nullen wegbezuinigd worden :)

    we denken verder.....

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Zaag filament/plastic shredder

    Hier voor 370 euro. Moet dan nog een handslinger of een motor op e.d. Materiaal moet er 2 tot drie keer door heen om geschikt te zijn voor een draadsmelter.

    http://filamaker.eu/product/mini-shredder/

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Zaag filament/plastic shredder

    sml_gallery_36494_1909_1166407.jpg

    Hier de constructie met de klemmen en een opvangtas.

    sml_gallery_36494_1909_737176.jpg

    Mislukte ABS prints gaan prima

    sml_gallery_36494_1909_1975821.jpg

    plastic speelgoed van de kinderen van 20 jaar geleden

    PP is vaak keihard. De zaag hapt niet echt maar verpulverd

    en verbrijzeld meer, ook veel poeder.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Zaag filament/plastic shredder

    heb je al eens wat info gevraagd aan de vrienden van Perpetual Plastic? die doen dit veel op beurzen.. volgens mij gebriken die ook schredders die open source zijn..

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Zaag filament/plastic shredder

    Ja die kunnen zichzelf uitstekend promoten. De geprinte resultaten zijn helaas niet echt hoopgevend en een shredder heb ik niet gezien op hun site.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Zaag filament/plastic shredder

    Haha promotie is een kunst ;)

    Resultaten vind ik eigenlijk wel prima. Ongefilterd .ateriaal wat je ter plaatste snel shred en extrude en dan print.. Dan vind ik het nog behoorlijk knap.

    Misschien kun je eens vragen wat vokr shredders zij ge ruiken? Ik denkd at je met tegen elkaar draaiende bladen moet gaan werken wil je echt gaan shredden, nu is het meer verpulveren..

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Zaag filament/plastic shredder

    Mooi spul Leon. Ook lachen dat je er ander plastic doorheen haalt. Mooie manier van compact plastic recyclen ipv onze enorme volumes in de bakken bij de supermarkt.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Zaag filament/plastic shredder

    Hoi...

    Ik zal ook weer eens iets tiepen (op het nieuwe forum) dacht ik net.

    Vandaag in de weer geweest met shredderen voor Precious Plastic.

    Deze keer geen zelfbouw maar een aangepaste granulator, maar dat mag hier ook wel hoop ik..

    ik ben wel bezig met een eigenbouw shredder, dus met 2 tegen elkaar in draaiende mes-assen.

    Maar de combinatie, shredderen (plastic in stukken trekken) en granuleren (stukjes van 5mm max) kan ik voorlopig nog niet in een

    werkgang combineren.

    Fijne vertanding op de messen, is nog niet envoudig te combineren met intrekken van bv. een petfles of een grotere verpakking.

    De output van een standaard filamaker is nog vrij grof, het zelf laseren of watersnijden van dunnere messen met fijne vertanding is

    ook een dure hobby.

    Maar... nou stond er in de werkplaats een granulator (ooit door dave hakkens op de kop getikt) een joekel van een motor, zware

    vertragingskast, zware snijkop.

    Veel kabaal, maar het resultaat is super, heb er wel een trechter voor gemaakt met een aanduwer erin, zodat je wat druk op het

    product(petfles/jerrycan) kan uitoefenen.

    Kost wel iets 2e hands natuurlijk (500€ ?), maar voor dat geld denk ik niet dat jezelf een shredder met deze output kan maken (Blijft

    wel het doel natuurlijk ;) )

    (poging3 om er fotoos bij te krijgen pffff.)

    IMAG0156.thumb.jpg.78b3ca526d5d82963eb6f12b8d6b91c3.jpg

    De snij kop

    IMAG0169.thumb.jpg.2daa123e6b53b4ecfe5c3833db5e189c.jpg

    Het thuis gespaard afval

    IMAG0170.thumb.jpg.55eb3c34502e33d86d0871469cebdf99.jpg

    De troep in het bakkie

    IMAG0171.thumb.jpg.7f35af326f4ee9f86f18f55512943c93.jpg

    en het eindresultaat(misschien nog wel iets aan de fijne kant)

     

     

    IMAG0156.thumb.jpg.78b3ca526d5d82963eb6f12b8d6b91c3.jpg

    IMAG0169.thumb.jpg.2daa123e6b53b4ecfe5c3833db5e189c.jpg

    IMAG0170.thumb.jpg.55eb3c34502e33d86d0871469cebdf99.jpg

    IMAG0171.thumb.jpg.7f35af326f4ee9f86f18f55512943c93.jpg

    • Like 1
    Link to post
    Share on other sites

    Posted · Zaag filament/plastic shredder

    Woow dat is een mooie machine. Ik kan het formaat van de korrels niet goed zien eigenlijk. Een close-up-foto met wat korrels op je hand zou mooi zijn voor de beoordeling. Ik ben zelf nog steeds bezig met een korrelsmelter. De eerste proeven zijn hoopvol, al ben ik er wel meteen achter gekomen dat het scheiden van de verschillende plasticsoorten van cruciaal belang is. Ook mislukte prints van b.v. colorfabb XT geven slechte resultaten in de onderlinge kleuren! Dus ik heb geleerd: verzamel zoveel mogelijk kilo's van 1 gelijke soort en kleur plastic. Het verschil zorgt voor klonten in je filamentdraad, eigenlijk ook wel logisch allemaal. We weten dat de ene kleur lekkerder print dan de andere van 1 merkt en type. Korrelsmelter is klaar, waterkoeler is klaar, ben nu bezig met de draadpuller en dan nog als laatste de draadwikkelaar. Veel vallen en weer opstaan, maar ik blijf doorgaan. Plastic recyclen is mijn einddoel.

    • Like 1
    Link to post
    Share on other sites

    Posted · Zaag filament/plastic shredder

    Update 28-5-2015

    Doel is niet te bereiken helaas (niet door mij althans). Ik heb een aantal filastruder-achtige varianten gebouwd en geen van allen kon een constante filamentdraad produceren. Althans niet van gerecycled plastic. Pellets heb ik niet geprobeerd maar dat is voor mij niet interessant, het ging er om plastic te recyclen en geen nieuwe plastics de wereld in te pompen.

    Het grote probleem met gerecycled plastic is dat kleine stukjes plastic tussen de metalen wokkel en de buiswand klem komen te zitten. Hierdoor moet de motor immense krachten leveren om het plastic er door te drukken. De aandrijving van de motor draaide verschillende keren aan stront. Ook heb ik een variant geprobeerd waar het toevoer-gat in de wokkel zo dicht mogelijk bij de hittezone zat. Mijn idee daarbij was dat het plastic vrijwel direct zou smelten en zo soepel getransporteerd kon worden zonder klem te komen zitten. Dat soepele klopte, maar er bleek vrijwel geen druk opgebouwd te kunnen worden om op deze manier om het plastic door de nozzle te krijgen. De plastic-smurrie bleef zeg maar ronddraaien om de wokkel heen zonder getransporteerd te worden. Als je naar professionele filamentwokkels kijkt, dan zie dat deze in het begin veel diepgang hebben maar dat dit langzaam steeds minder wordt naar de nozzle toe. Vlak bij de nozzle is er nog maar nauwelijks profiel te zien wat dus de druk veroorzaakt om het plastic er door te krijgen. Dit soort wokkels haal je niet bij de bouwmarkt, dat is duidelijk.

    Nou ja daar zit ik dan met een voorraad gemalen plastickorrels en een plastic-cruncher zonder er iets zinnigs mee te kunnen doen :-(

    Laat deze ervaring een hulpmiddel of afschrikking zijn voor toekomstige wereldverbeteraars :-))

    Wat nu nog mogelijk zou kunnen zijn is een injection molding machine te maken. 3D-Print een vorm en vul deze met gerecycled plastic. Een hoop beren op de weg. Hoe raak je de hitte snel kwijt als de vorm gevuld is.

    Mwa, misschien horen julie nog wel eens iets van mij ;-)

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Zaag filament/plastic shredder
    Link to post
    Share on other sites

    Posted (edited) · Zaag filament/plastic shredder

    Het enige wat je nu nog nodig hebt is:

    https://www.indiegogo.com/projects/protocycler-free-sustainable-3d-printer-filament#/story

    Leuk.

    Edited by Guest
  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 18 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...