Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
Sign in to follow this  
sombetzki

Newbie vraagt om hulp, veel hairs en stringing.

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Sinds afgelopen vrijdag zijn we bij ons op kantoor in het bezit van een Ultimaker 2!

Heel erg blij mee en de eerste print ging ook best mooi. Zoals bijna iedereen (denk ik), hebben we eerst de robot afgedrukt;

AE410BDC-D8BB-47A4-87E1-9EBE725DED8C_zpsaeiquxfe.jpg

Afgezien van het oortje en het afbreken van het handje bij het lossnijden behoorlijk tevreden over de kwaliteit. Daarna geprobeerd om een model van de eiffeltoren te printen... En ai, viel dat tegen!

865A46ED-BDD8-48E5-BA03-EAA4F2FF94D3_zpsk6e6cu6x.jpg

Zonder support geprint, dus dat hij niet helemaal correct is snap ik, maar ik vind stringing binnenin niet mooi en het detail niveau viel me tegen. Dit is geprint met de bijgeleverde PLA van Ultimaker zelf, met de standaard PLA settings van de Ultimaker.

Idee was om hem nog een x te printen op grotere schaal in losse parts met tragere snelheid (30ms), lagere lijnhoogte (.075mm) en lagere temperatuur (200° ipv 210°).

In eerste instantie tikte de feeder bij 200°, dus toen heb ik de snelheid weer verhoogd naar 210°

Zo ziet het model er tot nu toe uit, en hij is nog bezig

DD80272A-5A8D-4283-AF15-E3EDCFC7934B_zpsbwkcujtx.jpg

45F7EAF9-FB7E-4426-8918-D5D5A9D71BCD_zpsyvwqf5sw.jpg

Hoop stringing te zien! Vraag me af wat de oorzaak hiervan is. Ik heb ook even gekeken naar het filament en dat ziet er zo uit in de bowden tube;

3E5CB7FF-3AD1-4440-8C17-39611EA11B2C_zpseqilgrqh.jpg

Is dit normaal?

Bij de feeder ziet het er zo uit;

8731B11C-F254-450E-9F2B-38B68AACE55B_zpsupytbbs9.jpg

FAA36453-CE5A-4D94-865D-13ECF289167E_zpsa79mcdkc.jpg

Dit lijkt mij niet de bedoeling of wel soms?

Kan iemand mij op weg helpen wat ik kan veranderen/verbeteren om dit te voorkomen?

We hebben ook een flinke partij filament van Colorfabb, dus dat wil ik sowieso testen als deze print klaar is.

Alvast bedankt!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een beetje experimenteren met de temp en zonder retracion, kan je al behoorlijk veel van die stringing tegen gaan,

wel moet je de onderlinge hechting van de layers in de gaten houden,

ook de snelheid bij het printen en jumpen van de ene naar de andere plek , kan je wat mee winnen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Our picks

    • Taking Advantage of DfAM
      This is a statement that’s often made about AM/3DP. I'll focus on the way DfAM can take advantage of some of the unique capabilities that AM and 3DP have to offer. I personally think that the use of AM/3DP for light-weighting is one of it’s most exciting possibilities and one that could play a key part in the sustainability of design and manufacturing in the future.
        • Like
      • 3 replies
×

Important Information

Welcome to the Ultimaker Community of 3D printing experts. Visit the following links to read more about our Terms of Use or our Privacy Policy. Thank you!