Dag Corne,
Bedankt voor je reactie.
Wat was je 'gevoel'?
Hoe je je print neer legt maakt niet heel veel uit.
Wat je zou kunnen overwegen is als een print een steile 'overhang' heeft, zoals 'V'
dat je de schuin opstaande rand richting de dual-fans richt, dus van links naar rechts ipv voor naar achter.
Dit omdat deze kanten dan optimale koeling krijgen van de fans, en je dus een mooiere surface quality zal hebben. Ondanks de stijle hoek.
Dit is geen gigantisch verschil, maar misschien interessant om te noemen.
Er is ontzettend veel mogelijk met 3D Printen, maar wellicht tegen de verwachting in van sommige mensen zijn er wel richtlijnen.
De richtlijnen zijn er niet om een grens op te werpen tussen wat mogelijk is of onmogelijk. Maar eerder het verschil te maken tussen een mooie print met een gebruiksvriendelijke ervaring, tegenover een slordige print die nog post processing vereist bijvoorbeeld.
Recommended Posts
SandervG 1,519
Dag Corne,
Dat is een beetje afhankelijk van de vorm van het model.
Met zo min mogelijk support printen is sowieso het beste, omdat dit extra materiaal en tijd kost en er een kans is dat na het verwijderen er toch wat minimale randjes van zichtbaar blijven.
Ter illustratie, als je 'T' moet printen, is het het best deze op zijn rug te leggen, ipv recht op staand. De onderste laag van de bovenkant wordt verwacht te blijven zweven, en zou dus support nodig hebben. Wanneer je die plat neer legt ben je sneller klaar, met minder materiaal, en je hebt een mooiere print.
Print je een 'H'. kan op beide manieren, plat en recht op staand. Omdat het verbind-stukje in de 'H' 2 steunpunten heeft, zowel links als rechts, (in tegenstelling tot de 'T'), is deze een stuk beter te printen.
Daarnaast is het waardevol om een zo groot mogelijke 'footprint' te hebben, dus het oppervlakte wat op het bed zit moet zo groot mogelijk zijn.
Een 'piramide op zijn kop' zal waarschijnlijk los komen en mislukken, terwijl als hij op de normale manier georiënteerd staat de print blijft staan op het bed en de print zal slagen.
Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.
Als het antwoord afdoende is, denk je er dan aan om een 'best answer' te selecteren?
Dit helpt toekomstige bezoekers om zo snel mogelijk het juiste antwoord te vinden.
Bedankt!
cornelisp 0
Bedankt voor je antwoord en bevestigd mijn 'gevoel'..
Overigens, maakt het nog uit hoe je de T of H op de neerlegt? Dus meer gedraaid of juist meer naar je toe (breedte / diepte)? Sory weet even niet hoe ik het beter moet formuleren.