Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
PeerKaan

Welke soorten filament?

Recommended Posts

Ik heb sinds een paar maanden een Ultimaker Original, al diverse leuke printjes gemaakt met PLA. Nu informeerde ik bij een leverancier van 3D printers of er nog andere materialen geprint konden worden met mijn printer maar hij zegt dat ik er alleen PLA mee kan printen. Ik vind dit nogal beperkt. Klopt dit?

er zijn genoeg leuke filamenten te printen, zoals PET (van Refil gaan heel goed) en de filamenten gevuld met metaalpoeder (koper, brons, messing) of hout, kurk en zo. Hiervoor kun je beter een grotere nozzle gebruiken die heel makkelijk te wisselen is, anders verstopt de boel vrij snel met de standaard 0.4. Colorfabb verkoopt ook sample packs als je dingen wilt proberen.

Flexibele filamenten vergen wat meer handigheid, die zou ik even laten liggen.

Dank voor je antwoord, Sander. Ik heb helaas geen heated bed, maar als dat meer mogelijkheden zou bieden overweeg ik het wel aan te schaffen. Kun je me vertellen welke soorten ik met en welke ik zonder heated bed kan verwerken?

Edited by PeerKaan

Op deze site kun je wat meer informatie vinden: https://ultimaker.com/en/resources/49799-material-compatibility

Zoals je kan zien, zonder heated bed is PLA het beste materiaal om te gebruiken. Voor andere materialen, heb je een verwarmd bed nodig voor extra adhesion of om warping tegen te gaan, zoals bijv bij ABS. 

Met heated bed, zou je de volgende materialen kunnen proberen:

Tough PLA, ABS, Nylon, CPE, CPE+ & PC. Voor sommige materialen, zoals ABS, zou je misschien willen overwegen om bijv de zijkanten ook dicht te maken om meer warmte binnen te houden en daarmee warming en delaminatie te minimaliseren. 

Wederom bedankt voor je snelle reactie Sander. Hier kan ik iets mee. Ga nu informeren wat de kosten zijn van een heated bed, want dat vergroot toch wel de mogelijkheden dan. De zijkanten dichtmaken gaat ook wel lukken.

De upgrade kit is al twee jaar niet meer leverbaar. De officiele upgrade kit bestond uit veel meer dan alleen een PCB heated bed en een stukkie glas. Je kocht er het hele aluminium bed en een stepper met leadscrew van de UM2 bij, plus nog electronica en een nieuwe voeding. Je "kreeg" er zelfs een 14mm hout-boor bij om een gat in de behuizing te boren voor de stekker. En een prit-stift. Vergeet de prit-stift niet.

Op zich kan je via de officiele dealers (MakerPoint) alle onderdelen van een UMO+ los bestellen (moet je ze wel voor bellen/mailen, want niet alles staat op de website), en dan zou je de kit nog grotendeels bijelkaar kunnen schrapen. Je zult dan ook je electronica moeten vervangen door een UM2 bord want de losse print om het Heated Bed aan te sturen zal niet meer te koop zijn. Dan moet je wel ook weer lastig gaan doen met de temperatuur sensor in je hotend.

Hoewel, het is natuurlijk wel allemaal open source... https://github.com/Ultimaker/HeatedBedUpgrade . Ze hebben zelfs een technische tekening gemaakt van het tubetje smeer dat je erbij kreeg.

Maar goed, lang verhaal kort: lastig. Wellicht is zelf bouwen een optie?

https://www.youtube.com/watch?v=SUb1pAB8O2k