Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts

Blake 3d prints


Vima81
 Share

Recommended Posts

Posted · Blake 3d prints

Hoi ik heb een vraag. Ik ben volledig nieuw met 3d printen en ik ben het nog een beetje aan het uitproberen. heb sinds kort een ultimaker 2. Deze heb ik tweedehands gekocht en hij werkt top. nu had ik wel een vraag .

Als je een plat object print dan krijg ik hem niet netjes van de hearing plate af. Heeft iemand een tip hoe ik dit netjes kan doen. Ik gebruik nu een paletmes en ik zet de heating plate op 100 graden.  Maar ik krijg hem er niet mooi strak af.  Ik hoop dat iemand mij kan helpen. 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Blake 3d prints

    Je kan het best de bouwplaat af laten koelen en niet teveel, en de juiste lijm gebruiken (als je lijm gebruikt). Wanneer je met PLA print, wellicht iets afhankelijk van de grootte van je print, maar heb je misschien niet perse lijm nodig en is de hitte van de bouwplaat afdoende om ervoor te zorgen dat je print blijft zitten. Een paletmes is opzich een prima tool om een print van je bouwplaat te krijgen, als je maar van je af steekt en oppast voor je vingers 😉

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Blake 3d prints

    hoi.

    Ik heb het met en zonder lijm geprobeerd maar zonder lijm blijft het niet zitten dus ik moet wel lijm gebruiken merk ik. ik heb de eerste keer het een beetje laten afkoelen dat ging niet zo best en een keer de plaat verwarmd en dat is ook niet zo succes. nu zag ik van die flexibele matten, maar is dat wat? 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Blake 3d prints

    Sommige gebruikers vinden het fijn, maar het is sowieso niet noodzakelijk. Ik denk dat je gewoon wat ervaring moet opdoen met printen. Zorg dat je nozzle niet te dicht op de glasplaat zit, je kan vrij simpele pritt-stift gebruiken als lijm en daar een dun laagje van aanbrengen. 

     

    Hier heb je een aantal tips en er staan nog andere relevante artikelen in de sidebar: https://support.ultimaker.com/hc/en-us/articles/360011848060-Bed-leveling-for-the-Ultimaker-2

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Blake 3d prints

    Voor PLA gebruik ik geen lijm, maar ik doe een paar druppels zout water op de glasplaat, en smeer dat met een doekje heel dun uit, tot er een bijna onzichtbaar dun laagje zout achterblijft: een vage mist, zoals bij een wijnglas dat een jaar ongebruikt in de kast gestaan heeft. Dit geeft goede hechting bij een warm bed (60°C), maar totaal geen hechting na afkoelen, dus je kan na afkoelen de modellen gewoon los van de plaat nemen.

     

    Werkt zeer goed bij lage voorwerpen, zoals meetlatten. Maar werkt niet goed bij dunne hoge voorwerpen zoals lantaarnpalen: die komen soms los.

     

    Teveel zout is ook niet goed, het moet een heel dunne film zijn, dat werkt bij mij het beste.

     

    Zie mijn oude maar nog bruikbare handleiding op mijn pagina (en dan een beetje scrollen):

    https://www.uantwerpen.be/nl/personeel/geert-keteleer/manuals/

     

    Ik zou zeggen: probeer het eens, maar blijf erbij om te kijken of het goed houdt. Test dit met lastige modellen zoals omgekeerde prisma's (=afgeknotte punt naar beneden) zoals op deze foto. Dan weet je waar de grens zit.

    inverted_pyramid.thumb.jpg.c3c49b00905b923abd3f6e8f02b77847.jpg

     

    Zo ziet het zoutlaagje er ongeveer uit: bijna onzichtbaar als je er loodrecht op kijkt, en een dunne aanslag als je er heel schuin op kijkt:

    saltmethod3.jpg.b36952a07208ed06aea2e5142716121c.jpg

     

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
     Share

    • Our picks

      • Ultimaker showcase | April 2022 | 4pm CEST | 10am EDT
        I'm excited because I've personally produced this showcase event, so if you are curious what else I'm up to nowadays, come check it out and say hi in the chat! It would mean a lot! 
          • Thanks
          • Like
        • 4 replies
      • New here? Get ahead with a free onboarding course
        Hi,
         
        Often getting started is the most difficult part of any process. A good start sets you up for success and saves you time and energy that could be spent elsewhere. That is why we have a onboarding course ready for
        Ultimaker S5 Pro Bundle, Ultimaker S5, Ultimaker S3 Ultimaker 2+ Connect.   
        They're ready for you on the Ultimaker Academy platform. All you need to do to gain access is to register your product to gain free access. 
        Ready? Register your product here in just 60 seconds.
          • Like
        • 11 replies
    ×
    ×
    • Create New...