Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts

printen van extreem kleine onderdelen


leon-knook

Recommended Posts

Posted · printen van extreem kleine onderdelen

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen. Ik print een klein onderdeeltje voor een demomodel. Als hij bovenaan komt en de top moet afmaken dan gaat de nozzel zitten roeren in een heet half vloeibaar filamentprutje. De bedoeling is dat hij daar een vierkant blokje op print van ongeveer 2x2x2mm. Ik heb dit ook met andere modellen die puntig en klein van boven zijn. Ik heb verschillende laaghoogtes gebruikt, maar het probleem komt steeds terug. PLA, 210graden, speed30, bed0graden, flow 100%.

IMG_2375.JPG?psid=1

 

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · printen van extreem kleine onderdelen

    Zoals UltiArjan al zei, meerdere tegelijk printen, maar ook je "minimal layer time" op 0 zetten wil wel helpen,

    voor kleine objecten of puntige objecten is de Minimal leyer time een pest, want hij gaat steeds langzamer en in gesmolten pap roeren :)

     

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · printen van extreem kleine onderdelen

    Het is uiteindelijk wel goed gekomen! Ik ben geswitched van PLA lichtblauw naar transparant groen. Minimal layertime op nul gezet. temp205 bed40 flow100 fan100 Vanaf bodem 0.3 laaghoogte en dan op 17mm hoogte een Swap met de nieuwe plugin naar 0.1 laaghoogte, zoals je op de foto kunt zien. Ik ben nu al blij met die Swap, meteen een praktisch toepassing kunnen gebruiken. Depressie omgeslagen in blijdschap. Goede resultaat kan ook te maken hebben met mijn nieuwe fan cap die een betere luchtstroom van de fans naar de nozzle geeft.

    IMG_2377.JPG?psid=1

    20140913_203608.jpg?psid=1

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · printen van extreem kleine onderdelen

    Nice :) Dacht even dat je mijn foto gebruikt had voor die fan shroud ;)

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · printen van extreem kleine onderdelen

    gaat dat goed met die fan shroud van PLA (wordt dat niet te warm??) ik zou dat denk ik met XT hebben gedaan ...

    merk je hier echt effect van ?

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · printen van extreem kleine onderdelen

    Je kan eventueel een warmte schild maken zie het andere ontwerp. (wel andere maten)

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · printen van extreem kleine onderdelen

    Geen probleem hier met die shroud. Deze raakt het warme gedeelte niet en zit gewoon vast, dus zelf al zou de zijkant wat plastisch worden, het beweegt allemaal niet dus geen prob.

    Ik heb de indruk dat het wel helpt, maar ik heb het nog niet praktisch uitgetest, dus da's geen objectieve mening.

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · printen van extreem kleine onderdelen

    Nu ik hem er op heb zitten is het lastig vergelijken met de originele metalen versie. Die ga ik er niet opzetten af en toe om iets te zien. Mogelijk kan ik bepaalde objecten beter of niet beter printen. Ik ga in dit geval blind af op kennis van anderen. Zo'n feeder is makkelijk te controleren, airflow eigenlijk niet. Ik vond mij dunne geprinte topjes geweldig. Als anderen dat niet kunnen dan zou het de shroud kunnen zijn.

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · printen van extreem kleine onderdelen

    hmmm... dan moet ik denk ik zelf maar een voor & na test gaan doen :-P geen idee wanneer, misschien a.s. weekeinde ....

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · printen van extreem kleine onderdelen

    Leon heb jij geen last met de eind stop/startplaats linksachter.?

    ik heb dat wel de bovenste eind-micro schakelaar weigerd (staat te scherp - wordt niet genoeg ingedrukt).

    Omdat de FanDuct tegen de linker zijbeplating komt.

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · printen van extreem kleine onderdelen

    Leon heb jij geen last met de eind stop/startplaats linksachter.?

    ik heb dat wel de bovenste eind-micro schakelaar weigerd (staat te scherp - wordt niet genoeg ingedrukt).

    Omdat de FanDuct tegen de linker zijbeplating komt.

     

    Sorry voor de late reactie maar de printer zat in een lange run dus kon ik niet goed kijken.

    Nee geen probleem mee. Hier een aantal foto's misschien heb je hier iets aan.

    20140916_142711.jpg?psid=1&ck=2&ex=720

    20140916_142747.jpg?psid=1

    20140916_142820.jpg?psid=1

    20140916_142839.jpg?psid=1

    20140916_144240.jpg?psid=1

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · printen van extreem kleine onderdelen

    zojuist de fanduct erop gezet, ik had hetzelfde ... linkerkant kwam tegen de zijwand.

    Makkelijk op te lossen, gewoon de eindstop schakelaar links achter iets uitbuigen (metalen lipje met tang iets naar voren krom buigen) en klaar .... let op!! niet te ver buigen want dan wordt de schakelaar helemaal niet meer ingedrukt...

    Na verbuigen even checken door met de stroom eraf de kop naar links achter te schuiven, per as aan beide zijkanten beetpakken zodat je de assen niet krom buigt....

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · printen van extreem kleine onderdelen

    bewijs ;)

    FanXT

     

    Geprint in colorfabbXT, 100%fill, is 15gram, vs de 25 gram van het orgineel.

    Heb ook nog even een "wetenschappelijk" onderzoek gedaan met een voor en na printje van de UM robot.

    De "na" versie (links) heeft een duidelijk beter geprint rechter oor. Lijkt me een aantoonbare verbetering ....

    UM2FanVSnewFanholder

     

    En nog even de link voor wie dit later leest :

    https://www.youmagine.com/designs/ultimaker-2-fan-mount-dual--2

    versie: "Fan Base V06 Rev01"

     

  • Link to post
    Share on other sites
    Posted · printen van extreem kleine onderdelen

    Goed dat je die test even hebt gedaan. Het is inderdaad duidelijk, die toppen van die tonnetjes van mij kwamen er ineens ook zo mooi uit. Maar ik wisselde ook van filament en dat is geen wetenschappelijk verantwoorde methode :wink:

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Archived

    This topic is now archived and is closed to further replies.

    ×
    ×
    • Create New...