Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
Sign in to follow this  
leon-knook

Laaghoogte 0.3 optimale snelheid UM2

Recommended Posts

Ik heb even een andere benadering gekozen voor het optimaliseren van de printsnelheid. De bedoeling hier is zo snel mogelijk te kunnen printen met laaghoogte 0.3. Ik wil een object snel kunnen printen zonder dat de geprinte lijnen van elkaar wijken. Alles moet gesloten zijn en in elkaar over vloeien. Ik ben mij er van bewust dat dit nooit een standaard kan zijn voor alle filamenten, de onderstaande methode is getest op standaard PLA wit van Colorfabb. Wil je het zelfde resultaat voor een ander merk filament of zelfs een andere kleur binnen het zelfde merk, dan moet deze test opnieuw uitgevoerd worden en kunnen er andere settings uit voort komen.

Ik heb 16 vlakken gemaakt met een laaghoogte van 0.3mm die je hier kunt downloaden. Ik heb de print gestart en ben met tune aan de slag gegaan voor het gewenste resultaat. Het is een kwestie van een balans vinden tussen de snelheid, de temperatuur van de nozzle en de snelheid van de draadtoevoer. Daarnaast staan de ventilatoren altijd op 100%. Verder heb ik de modificatie toegepast voor de airflow waardoor de luchtstroom beter langs de nozzle gericht staat.

Onderstaande foto laat de eerste test zien zonder het gewenste resultaat. Ik zat op absurde settings die ik hier niet zal noemen. Het kon niet anders dan dat mijn bedlevel te hoog stond.

20140924_105652.jpg?psid=1&ck=0&ex=720

Bedlevel opnieuw gekalibreerd met een metalen voelermaat van 0.15 mmm. Op gevoel kon ik de voelermaat met een licht weerstand bewegen. Onderstaande foto laat direct voor de eerste vlakken een verbetering zien. Gaandeweg steeds verder getuned. Laatste vlak linksboven is precies wat ik wil. Snel en een gesloten vlak, prima geschikt voor een print waar het grove van de 0.3 wat minder belangrijk is.

Ik kon dit bereiken met de volgende settings:

Speed 85

Temp 260

Flow 110

Fan 100

Lijkt absurd en erg heet, maar met een dergelijke snelheid zal je nozzle toch echt heet genoeg moeten zijn om om het filament er doorheen geperst te krijgen.

De rekensom speed85 x nozzle0.4 x laagdikte0.3 geeft 10,2 kubieke milimeter filament per seconde. Dat is dus precies het maximum wat volgens ingewijden (Blizz) gehaald kan worden met een Ultimaker2.

20140924_115936.jpg?psid=1&ck=0&ex=720

Morgen laat ik een model zien wat geprint is met deze settings.

Zoals vaak worden 3D-prints 's nachts uitgevoerd :wink:

Hier onder net begonnen.

20140924_120900.jpg?psid=1

Voor zover ik het begrijp betekent een flow van 110 dat je inderdaad 110% van het in de gcode gevraagde filament extrude betekent dus inderdaad 10% meer dan Cura aangeeft. Tenminste dit geld voor normale print snelheden. Als je op de grens werkt, zoals hier, zul je met 100% under extrusion krijgen waardoor 110% (in combinatie met de hoge temperatuur) in werkelijkheid (ook door under extrution) weer in de buurt van 100 echte % uit komt. Hoeveel het echt is zal je eigenlijk niet kunnen bepalen maar als het er opties het zelfde uit ziet zal het niet veel schelen :-).

20140925_075416.jpg?psid=1&ck=1&ex=720

20140925_075509.jpg?psid=1&ck=0&ex=720

deze grove lijnen aan de binnenkant

vallen een beetje tegen. gelukkig ligt hier

de adapter op waardoor je er niets

meer van ziet

20140925_075456.jpg?psid=1&ck=0&ex=720

Heeft nog wel wat nabewerking nodig

maar ik ben best tevreden over het resultaat

20140925_081625.jpg?psid=1&ck=0&ex=720

20140925_081644.jpg?psid=1&ck=1&ex=720&authkey=!AHU_sjfq7P8g91E

Deze methode kan natuurlijk ook toegepast worden op andere laaghoogtes. Misschien kom ik hier nog eens op terug in een nieuwe topic.