Jump to content

Ultimaker gebruiken voor serieproductie!


olafweller

Recommended Posts

Posted · Ultimaker gebruiken voor serieproductie!

Dag allemaal,

Ik gebruik mijn Ultimaker om een deel van een lamp te produceren welke ik verkoop via mijn label Weller Design, zie olafweller.nl/printlamp

Ik ben nu de print methode aan het optimaliseren en automatiseren zodat ik zoveel mogelijk kapjes kan printen met zo min mogelijk werk.

Het lijkt me leuk om deze zoektocht hier met jullie te delen en zo bij te dragen aan de kennis op dit forum.

Aangezien er 7 kapjes uit 1 rol gaan wil ik dat de printer in 1 keer 7 kapjes achter elkaar kan printen en tussendoor steeds een kapje uit de printer gooit. (1 kap duurt 8 uur)

Ik kwam erachter dat ik hiervoor de printerkop heel goed kan gebruiken. Wanneer het heated bed is afgekoeld komt de kap namelijk los en is er weinig kracht nodig om de kap er af te schuiven.

Zie hier mijn eerste test:

http://youtu.be/WzwOH8pYft4

http://youtu.be/y8w6HEIEknk

De volgende stap is nu om een adapter te maken voor op de print kop, op de plek waar je normaal een 2e ventilator zou plaatsen, zodat ik de uitduw beweging heel goed kan controleren.

Dan wil ik de uitduw beweging in de Gcode opnemen aan het eind van de print nadat het bed is afgekoeld en na de uitduw beweging weer dezelfde print Gcode opnemen. Dus je krijgt straks een hele lange Gcode met: print,uitduw,print,uitduw etc.

Dan word de uitdaging om tussendoor filament te extruden en ergens te dumpen zodat hij elke keer met een goed gevulde kop kan beginnen :)

Ik zal deze thread steeds weer up daten naarmate ik dichter bij mij doel kom! Hoop dat jullie dit interessant vinden en reageer gerust

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker gebruiken voor serieproductie!

    Duurde ff eer ik het terug gevonden had,

    Misschien al gelezen, maar anders heb je misschien wat aan.

    https://www.ultimaker.com/blogs/news/2013/03/14/start-your-own-mini-factory-with-autoprints

    ooit heb ik het wel eens geprobeerd, maar sinds het Heated bed niet meer eigenlijk.

    Als je er achter bent, hoe een afkoeltijd in te bouwen, hoor ik het graag :)

    Gr. Kees

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker gebruiken voor serieproductie!

    Duurde ff eer ik het terug gevonden had,

    Misschien al gelezen, maar anders heb je misschien wat aan.

    https://www.ultimaker.com/blogs/news/2013/03/14/start-your-own-mini-factory-with-autoprints

    ooit heb ik het wel eens geprobeerd, maar sinds het Heated bed niet meer eigenlijk.

    Als je er achter bent, hoe een afkoeltijd in te bouwen, hoor ik het graag :)

    Gr. Kees

     

    Kan dat niet simpelweg met M190?

    Dus: M190 S01.000000 aan het eind van de Gcode?

    bedankt voor de link trouwens

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker gebruiken voor serieproductie!

    Ik had ergens gelezen dat M190 niet gebruikt kan worden om te wachten op afkoelen, dat het alleen wacht bij het opwarmen.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker gebruiken voor serieproductie!

    Ik ben filosofisch tegen de gedachte van serieproductie met 3D printers. 3D printen is ideaal voor prototypes, zelfgebruik, complexe vormen of unieke ontwerpen (al-dan-niet parametrisch, denk aan wisselbare afmetingen, een andere lettercombinatie e.d).

    Als je iets in serie wilt produceren kan je beter gaan kijken naar andere productiemethoden.

    Maar dit is mijn mening.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker gebruiken voor serieproductie!

    Hee Ignace bedankt voor je mening ;)

    Ik zie voor mijzelf de 3D printer ook als een apparaat (evenals een lasersnijder) die het mogelijk maakt om op kleine schaal een product voor meerdere mensen te maken zonder hoge investeringskosten. Daarnaast creëer ik met de printer een interne structuur die zichtbaar wordt wanneer de lamp aangaat welke niet met een andere methode zoals spuitgieten mogelijk is.

    We kunnen hier zeker eens verder over praten, ben ook benieuwd hoe het met jou architectonisch toepassingen staat! ;)

    Hier een kleine update:

    http://youtu.be/WnTFN4txcyQ

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker gebruiken voor serieproductie!

    Nuja dan vallen wellicht in onze eerdere discussie waarbij het parametrisch ontwerp een meerwaarde kan bieden voor het individu, maar moeilijk te visualiseren en communiceren is bij de aanbieding van het product, en dat je hierom verkiest voor de one-size-fits-all, een lamp is immers geen schoen.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker gebruiken voor serieproductie!

    G4 is een delay commando, dus daar kun je mee wachten als je dat nodig hebt.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker gebruiken voor serieproductie!

    G4 is een delay commando, dus daar kun je mee wachten als je dat nodig hebt.

     

    Thanks Daid! DIe kwam ik tegen idd. Het duurt een half uur voor het bed om af te koelen naar 30 graden op welk punt de kap los kan komen dus G4 S1800 is de oplossing :)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker gebruiken voor serieproductie!

    Je zou er een siliconen-mal ervan kunnen maken, dan kan je een kap maken per 20 min,

    en kan je zelfs alle kleuren maken die je kan bedenken :)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker gebruiken voor serieproductie!

    Ok volgende stap in het proces: weer met een volle nozzle beginnen en hem afstrijken aan het bed.

    Aan het eind van een print moet het bed afkoelen zodat de kap eraf geduwd kan worden. Op dat moment is de nozzle nog heet en vloeit daar PLA uit. Wanneer ik dan een nieuwe print zou starten zou er in het begin geen PLA uitkomen aangezien hij de nozzle weer moet vullen plus het PLA wat er uit is gevloeid hoopt op op het bed rond het nulpunt.

    Om dit op te lossen heb ik het bed iets opgeschoven zodat het nulpunt niet meer boven het bed zit en heb ik een stuk uit de mdf plaat gehaald waar mijn pcb op rustte zodat het uitvloeiende PLA op de bodem van de ultimaker valt. Het grote voordeel hiervan is nu ook dat ik het bed kan gebruiken om de nozzle af te strijken zodat hij elke print weer schoon start..

    Om het te testen (zie video) heb ik eerst een print gemaakt op 230. Vervolgens heb ik de nozzle af laten koelen en het PLA uit laten vloeien. Toen hij helemaal afgekoeld was heb ik de nozzle temp. weer op 230 gezet en hem 2 cm PLA in plaats van de gebruikelijke 3 mm laten extruden, wat hij standaard aan het begin van een nieuwe print doet.

    Zie de video voor het resultaat. Weer een stapje dichterbij het eind doel :)

    http://youtu.be/CgFaF88mdnk

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker gebruiken voor serieproductie!

    Je zou er een siliconen-mal ervan kunnen maken, dan kan je een kap maken per 20 min,

    en kan je zelfs alle kleuren maken die je kan bedenken :)

     

    Hee Xeno, dat doe ik inderdaad voor mij betonnen lamp. Voor deze lamp werkt die methode niet, zie mijn eerdere uitleg: "Daarnaast creëer ik met de printer een interne structuur die zichtbaar wordt wanneer de lamp aangaat welke niet met een andere methode zoals spuitgieten mogelijk is."

    En bekijk de foto's op olafweller.nl/printlamp om te zien wat ik bedoel

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker gebruiken voor serieproductie!

    Aahh, :) ik dacht een structuur aan de binnen wand.

    wow mooie lamp, als ik jou was zou ik experimenteren door het ge-laserde hout te vervangen met ...mat acrylaat, chroom, brons, roestend staal o.i.d

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker gebruiken voor serieproductie!

    Nice, ik zat er ook al een keer te denken aan om dat hoekje er uit te halen, kan je ook mooi je nozzle "afvegen" om schoon een print te starten.

    @Ignace, dit kan ook worden gebruikt voor "serie" productie waarbij je bijv een afmeting of instelling veranderd, om zo 10 kopieën te maken met andere eigenschappen voor een test. Serie productie staat niet meteen haaks op de uniekheid van een print. :p Ook dat gebruikers iets kunnen ontwerpen, naar de printer sturen, en dat hij het vorige eraf duwt voordat de nieuwe print gestart wordt kan handig zijn. Zo kunnen printers zonder personeel mensen zelf unieke dingen laten printen :p

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 26 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...