Jump to content

kort overzicht van verbetering aan de UM2


korneel

Recommended Posts

Posted · kort overzicht van verbetering aan de UM2

allen;

ik heb nu een maand of 3 mijn Ultimaker 2, veel fijne momenten mee gehad, en ook een berg wat minder fijne momenten..

gelukkig heb ik tijdens de fijne momenten ook enkele verbeteringen kunnen uitprinten waar ik veel plezier van heb gehad, en die mijn printer ook echt verbeterd hebben.. wilde jullie hiervan toch een kort overzicht geven;

allereerst, een cable management systeem dmv een cable chain;

https://www.youmagine.com/designs/ultimaker2-cable-chain

vrij simpel te printen. heb hem zowel in ABS als in XT gedaan. zou hem zelf niet in PLA printen ivm warmte van de buildplate aan de bovenkant.

mijn ervaring:

blij dat ik hem heb toegevoegd. was vaak wat bang dat de kabel wat ging krullen of tegen de plaat aankwam. ziet er ook een stuk strakker uit.

een andere fan mount:

heb er 2 geprobeerd;

https://www.youmagine.com/designs/ultimaker-2-fan-mount-dual--2

ik heb de V06 versie gebruikt. goed te printen in zowel ABS als XT. PLA heeft weer het probleem van warm worden alhoewel ik daar geen klachten over heb gehad.

ik heb hem er wel weer uitgehaald. nadeel van dit ding was dat de airflow erg op de nozzle stond. als de fan hard blies dan verloor de nozzle teveel temperatuur, kon de UM niet boven de 230 graden krijgen. extra issue wat ik erbij had was dat ik het gevoel had dat hij vooral op de nozzle blies en niet op de print; wel makkelijk te verwijderen ten opzichte van de orginele fan mount.

daarna heb ik deze fan mount geprobeerd:

https://www.youmagine.com/designs/fan-base-um2

stukken beter. ik heb hem geprint in ABS en XT, beide werken prima. wordt gezegd dat er wat staal in moet, heb dat niet gedaan. geen vervormingen gehad, werkt perfect. blaast mooi op de print, krijg merkbaar strakkere prints.grote nadeel : de fans zitten een stukje hoger dus als je bij je kop moet zijn moet je beide fans losschroeven voordat je erbij kan. ik heb ook de "tralies" eruit gebroken om de kop beter te kunnen zien.. het logo had ook niet gehoeven voor mij maargoed.. verder grote aanrader!

rail systeem:

stiekem echt een must have;

https://www.youmagine.com/designs/ultimaker2-rail-system-u2rs

kost even wat materiaal om te printen maar wat een mooi systeem!

je moet even de stekker van je feeder losmaken zodat je hem daarna al "hangend" kan monteren maar verder hoeven er geen gaten geboord te worden, geen rare dingen, het gaat allemaal met bestaande gaten dus ook volledig zonder sporen na te laten weg te halen. 2 rollen tegelijk, veel betere flow van materiaal. met de stock feeder merkte ik al meteen, zeker tegen het einde van de rol, een flinke verbetering qua underextrusion. ook zijn de rollen veel makkelijker te verwisselen en is alles veel toegankelijker. aanrader! ik heb hem geprint in zowel PLA als XT, perfect!

cable clip voor het railsysteem

https://www.youmagine.com/designs/cableclip-for-ultimaker2-rails-system-u2rs

geprint in zowel PLA als XT.. om dat vervelende kabeltje van je feeder goed te managen :)

https://www.youmagine.com/designs/feeder-for-ultimaker-2-rail-system

tja, het beste van ROberts feeder met wat kleine verbeteringen voor het rail systeem. fijnste feeder die ik heb geprobeerd! gebruik deze nu al een flink tijd, en geen enkele under extrusion meer gehad.. ook bij tests met PLA op 220 graden de test tot 10mm/s kunnen halen. echt perfect. (had eerst dezelfde feeder van UltiArjan, maar deze versie hoeft niet op een feederplate gemonteerd te worden maar integreerd in het systeem).

printen met ABS of XT. PLA breekt bij een feeder, liever niet doen. andere grote voordeel is dat deze makkelijk open klikt en je dus heel simpel materiaal kan wisselen. sinds de nieuwe feeder heb ik geen een keer meer het wisselprogramma nodig gehad. het maakt de atomic method ook veel makkelijker.

grote aanrader dus! zeker in combinatie met het rail system

https://www.youmagine.com/designs/compact-low-friction-spool-holder

nu heb je ook nog wat nodig om de spoelen op het railsysteem te bevestigen;

de low friction spool holder. het is irritant dat je er weer allemaal M8 draad voor nodig hebt en wat ballbearings, maar als je dat dan bij elkaar hebt gescharreld dan werkt dat echt ontzettend mooi. heb er een aantal geprint in PLA, ABS en XT, werkt allemaal perfect. makkelijk ook te wisselen tussen spoelen. benoidigd voor het railsysteem dus.. 2 stuks.

OctoPrint:

beetje vreemde eend in de bijt, maar ik heb er even wat gedoe mee gehad, maar wat fijn is dat zeg..

heb er een mooie behuizing voor geprint en een houdertje

https://www.youmagine.com/designs/raspberry-and-raspicam-mount-for-ultimaker-2

je hebt ook een raspberry PI en een Camera Module nodig. deze monteer je in de print en je klikt hem op de UM2.

als instellingen moet je even het bed iets groter zetten in je settings in OCtoprint, de rest op automatisch en gaan met die banaan, aansluiten via USB. kan zelfs wireless!

let even op dat in Cura je sliced met gewone gcode en niet met ulticode.

paar kleine minpuntjes;

je moet dus slicen met temperatuur. wil je printen met een ander materiaal dan moet je opnieuw slicen of met de hand editten. irritant.

ook warmt je kop en plaat tegelijk op. die kop is veel eerder heet dus die gaat druppelen. hij extrude maar een heel klein beetje, dus even met de hand aandrukken als de kop opgewarmd is anders mis je een begin van de print.

verder, grote aanrader!

dan wil ik ook nog wel een aanbod doen;

heb je nu een UM2 en wil je wat van die verbeteringen hebben\monteren, dan heb je daar vaak specifieke schroefjes en gereedschap voor nodig. omdat sommige van die dingen alleen per 100 of per meter te krijgen waren, heb ik van veel dingen dubbele hoeveelheden.. en sommige mensen vinden het eng om het ding een aardig eind uit elkaar te draaien.. ik wil aanbieden om, tegen kostprijs, de verbeteringen te printen en op je UM2 te zetten.. ik hoef er geen cent aan te verdienen maar het moet mij ook niet ineens geld gaan kosten ;)

tenzij een moderator daar niet blij mee is, wil ik dat aanbod graag doen :)

naja, hoop dat dit een beetje inzicht heeft gegeven in de add-ons..

en vooral: add-on makers, bedankt!

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · kort overzicht van verbetering aan de UM2

    Ik vind het een prima aanbod hoor Korneel. ;)

    Kun je ook wat foto's posten van je eigen Ultimaker?

    Ik zou het ook interessant vinden om daadwerkelijk het verschil in printkwaliteit te zien.

    Heb je nog oudere prints en nieuwe prints, waarin je bijvoorbeeld het verschil in fans kan zien?

    Een aantal hacks kende ik nog niet, dus bedankt!

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · kort overzicht van verbetering aan de UM2

     

    tuurlijk; zie hieronder;

    dit is mijn Ultimaker 2, met kastje waarin ik alle filamenten bewaar en al het gereedschap;

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    en dit is een print van zo'n rail systeem wat ik vandaag heb gedaan. in doorzichtig XT, spul waar het vaak toch wat moeilijker mee is om zowel een goede flow te krijgen als het vermijden van "haren".

    dit is geprint op 240 (minimale temp), 50mm/s en 0.1MM, 100 procent flow.

     

     

     

     

     

     

     

    zelfs de wat tricky delen zien er superstrak uit.

    dit is allemaal zonder nabewerking, dus geen schuren ofzo.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · kort overzicht van verbetering aan de UM2

    Hey korneel, geweldige post!

    Had die rails van Arjan al gezien op YM en vond het idee geweldig. Toen ik ze vorige keer "in het echt" zag op je printer nog meer overtuigd. Maar, zoals je zelf al aangaf: al die stukjes en zo, heb geen zin om die dingen los te gaan kopen.

    Moet me maar eens een prijsje maken voor "een set" als je wilt, kunnen we dat een van de komende Ulti-Eve's wel regelen.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · kort overzicht van verbetering aan de UM2

    Heb je de body van de feeder in XT geprint? Dan zou je bij slijtage mini deeltjes xt in je bowden/kop kunnen krijgen wat gezien de hogere nodige print temp. verstopping kan geven bij pla printen. In theorie het zelfde als met abs deeltjes van de stock feeder. Zou dus de body in pla printen.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · kort overzicht van verbetering aan de UM2

    Mbt de kabel geleider binnen in de printer. Heeft er ooit iemand gehoord dat de kabel daadwerkelijk voor een probleem heeft gezorgd? Ik heb er iig nooit een probleem mee gehad.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · kort overzicht van verbetering aan de UM2

    Heb je de body van de feeder in XT geprint? Dan zou je bij slijtage mini deeltjes xt in je bowden/kop kunnen krijgen wat gezien de hogere nodige print temp. verstopping kan geven bij pla printen. In theorie het zelfde als met abs deeltjes van de stock feeder. Zou dus de body in pla printen.

     

    hmm interessant..

    allereerst, ontzettend bedankt voor je werk aan de verbeteringen! zowel de feeder als het railsysteem maken van de UM2 echt een beter apparaat. chapau!

    snap je punt over de particles.. heb dat niet ervaren moet ik eerlijk zeggen maar ook niet over nagedacht. denk je dat PLA sterk genoeg is? de feeder motor wordt stiekem wel erg heet en ook de arm zet er behoorlijk wat druk op.. dan zou ik eerder een metalen sleeve in de ingang zetten.. ik ga daar eens even naar kijken..

     

    Mbt de kabel geleider binnen in de printer. Heeft er ooit iemand gehoord dat de kabel daadwerkelijk voor een probleem heeft gezorgd? Ik heb er iig nooit een probleem mee gehad.

     

    ik heb zelf gehad dat hij op een gegeven moment begon te "krullen".. was er bang voor dat hij ergens tussen ging komen bij langere prints waarbij de gehele hoogte van de printer gebruikt werd..

    meer in de categorie better safe than sorry.. en t ziet er goed uit ;)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · kort overzicht van verbetering aan de UM2

    Heb zelf geen probleem met hitte van de motor op de pla feeder. Heb me wel eens afgevraagd hoeveel het zou helpen, mocht het nodig zijn, om simpelweg koelribben op de motor behuizing te plakken. Er is iemand op het forum (vergeten wie) die water koeling op zn motor heeft... maar dat lijkt erg overkill...

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · kort overzicht van verbetering aan de UM2

    ik denk dat de motor uit de behuizing halen al ontzettend veel heeft geholpen..

    ik ga even de feeder herprinten in PLA.. :)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · kort overzicht van verbetering aan de UM2

    Goed idee dit allemaal eens in een lijst te zetten! Een aantal heb ik al, maar b.v. de Zetoff fanduct nog niet, die ga ik eens proberen.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · kort overzicht van verbetering aan de UM2

    even kleine tik :) ik had nog wat PLA HPA over (intens green) en heb daar nog een railsysteem met feeder mee geprint.. geinteresseerden?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 18 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...