Jump to content

Cura Advies voor het printen


meltx

Recommended Posts

Posted · Cura Advies voor het printen

Wat ik mis in de software van Cura is een advies van de software om het model zo optimaal mogelijk te printen.

Het moet toch mogelijk zijn dat de software het model analyseert en dan met een advies komt hoe hij zo goed mogelijk de laagjes kan opbouwen.

Als iemand software kent waarin dit wel mogelijk is graag een reactie.

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Cura Advies voor het printen

    Tsja, software weet natuurlijk nooit wat de bedoeling is van je object.

    Is het een mechanisch functioneel ding of is het een beeldje .... wil je snel en functioneel of zeer precies ... moet het sterk zijn ...

    Ik vrees dat je je toch zelf een beetje zult moeten inlezen als je de settings wilt leren toepassen.

    Ik zou me wel voor kunnen stellen dat software een advies zou kunnen geven over het zo goed mogelijk voorkomen van 'overhang' maar ik ken geen software die dit heeft ...

    David, de ontwikkelaar van Cura werk momenteel aan een nieuwe versie (pink unicorn) waarin wat meer mogenlijkheden voor presets zou kunnen zitten ... hij werkt ook aan een mogelijkheid om de software optimale instellingen te laten kiezen binnen een maximale ingestelde printtijd...

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Cura Advies voor het printen

    Inderdaad !!

    Dat is wat ik bedoel 'overhang'

    Je moet veel dingen uitproberen om te zien of het werkt.

    Het zou een hoop tijd en materiaal schelen.

    Ik moet wel zeggen dat je door het experimenteren natuurlijk veel leert over het gedrag van de kunststoffen en de printer, en dat is ook belangrijk.

    Bedankt voor je reactie. :smile:

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Cura Advies voor het printen

    Zo ver zijn ze nog niet met de software, maar ik ben er van overtuigd dat we die kant op gaan, om een optimale consumenten printer te maken.

    En zoals UltiArjan zegt, je moet zelf ook wel een beetje technisch inzicht hebben om de print er goed uit te krijgen (bij de complexere objecten)

    maar dat is iets wat je leert tijdens het printen, als ik nu terug kijk op mijn eerste jaar met de UM1, ben ik verbaasd van mezelf wat ik voor fouten in het begin gemaakt heb :)

    Cura maakt het printen heel gebruiksvriendelijk, en kan je veel spelen met instellingen :)

    jammer vindt ik wel dat er veel variabelen zijn die invloed hebben om een specifiek printjob te doen slagen, en een slimmer software/hardware pakket zou dan wel prettig zijn,

    maar wij als prosumers zijn op dit moment de testers van het uiteindelijke consumenten 3D printen tijdperk, en dat nog een tijdje gaat duren :)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Cura Advies voor het printen

    Klopt,

    Wat mij trouwens ook makkelijk lijkt is een status van welke layer hij actueel print.

    Dan kun je het proces beter volgen en goed kijken en vergelijken met de slicer.

    Ik zou in de toekomst willen experimenteren met implantaten dus op een bepaalde hoogte metalen of aluminium voorwerpen plaatsen in het model en daarna weer door printen.

    Hiermee zou je de mechanische eigenschappen sterk kunnen beïnvloeden.

    Ik denk zelfs dat het softwarematig mogelijk moet zijn om de implantaten al mee te nemen in het ontwerp.

    Dus meerdere objecten met elkaar combineren en onderscheid maken tussen printmateriaal en toegevoegd materiaal.

    Dat is ook zo leuk aan 3D printen je kunt zelf je eigen ideeën ontwikkelen. en vervolgens weer delen. :smile:

    20141117 082150

    20141112 165253

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Cura Advies voor het printen

    Als je een UM1 hebt, kan je nog via Cura zien wat deze aan het printen is, niet exact per layer, maar wel ongeveer waar je zit in de tekening.

    en is er ook een plugin waarmee je tijdens de print kan pauzeren, ik heb deze gebruikt bv voor koelkast magneten :)

    In cad is het gemakkelijk om in layers de implantaat en insert apart aan te geven, en kan je selectief het te printen deel saven als STL,

    zo maak ik mijn iPhone hoesjes, aan de hand van een standaard iPhone tekening, waar ik de hoes omheen teken, of met bolean verwijder.

    en alle ideeën die jij verzint en oplost kan weer een toevoeging zijn voor latere hardware en software :)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Cura Advies voor het printen

    Het is een gigantisch moeilijk probleem om een 'perfecte' orientatie voor een model te vinden (voor een computer that is). Zelfde is ook waar voor support en voor het object in onderdelen ophakken. Al die problemen zijn in de academische computer science wereld nog zgn 'open' problemen (er zijn wel oplossingen die soort van werken, maar niet echt goed omdat ze niet altijd werken, moeilijk te implementeren zijn of een supercomputer aan rekenkracht nodig hebben).

    Ga er niet van uit dat die problemen de komende 5 jaar echt opgelost worden.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Cura Advies voor het printen

    Beste Nallath,

    Bedankt voor je reply.

    gr. Renier

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • Introducing the UltiMaker Factor 4
        We are happy to announce the next evolution in the UltiMaker 3D printer lineup: the UltiMaker Factor 4 industrial-grade 3D printer, designed to take manufacturing to new levels of efficiency and reliability. Factor 4 is an end-to-end 3D printing solution for light industrial applications
          • Thanks
          • Like
        • 3 replies
      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 26 replies
    ×
    ×
    • Create New...