Hi, thanks for your sesponse. No i couldn't manually push the fillament through. Looks black inside. I can't see through.
Ok, this sounds like the nozzle is blocked. If you don't succeed with the "atomic method", then I fear you need to take the head apart and clean out the nozzle with a hot flame (careful so you don't melt the metal).
Atomic method is described here:
Afbakken in je oven is nog een optie? Nog nooit geprobeerd, maar dan kan je de nozzle best wel een tijdje op 300 graden laten bakken om te kijken of je het dan schoon kan krijgen.
Nallath; ik ken niet veel ovens die warmer worden dan 300 graden..
en het zou het filament niet verbranden.. lijkt me niet de beste optie om eerlijk te zijn.
Gedeeltelijk uit elkaar gehaald zodat je alleen de nozzle nog kon verwarmen. Ik kon toen filament wel handmatig doorvoeren. Meteen even troep opgeruimd en schoongemaakt. Er zat wat filament naast de nozzle??? In elkaar gezet en kon toen weer niet printen. Bleek dat het filament in de doorvoer vast liep. Alle slangetjes en moter etc los gehaald. Sukje filament met verdikking er tussenuit gehaald. Nu werkt alles weer.
Bedankt voor alle suggesties.
Weet iemand of dit soort dingen in filmpjes terug te vinden is? We gaan de ultimaker op verschillende scholen inzetten maar er zijn niet zo eel leerkrachten die zover gaan als ik als er iets niet werkt.
Tsja, ik denk dat ze vrij snel doorhebben dat ze jou moeten bellen als er iets is :eek:
Serieus, een 3d printer is (nog) niet plug en play, dus er zal toch echt af en toe iemand met net iets meer dan doorsnee technische kennis (of durf en interesse) nodig zijn. Als zal het met met alleen PLA printen wel meevallen.
Mischien moet je een A4tje maken met basis instellingen om te voorkomen dat ze PLA op 260 graden gaan printen b.v.....
en voorzover je dit nog niet hebt gevonden, kijk eens naar deze links;
http://umforum.ultimaker.com/index.php?/topic/7467-a-few-tips-for-getting-better-prints/?p=69853
Recommended Posts
Nicolinux 288
Hi,
since you mentioned the atomic method - are you able to push filament at all through the nozzle (by hand)? Also if you look from the top (when the bowden tube is disconnected), can you see the small nozzle orifice where the ambient light shines through?