Jump to content

De start van een nieuw avontuur


mimi

Recommended Posts

Posted · De start van een nieuw avontuur

Vorige week ontvingen we onze UMO +.

Vol goesting begonnen we nu maandag 23/02/'15 aan de DIY-kit.

Op mijn gemakje las ik de handleiding eens diagonaal door. Zodat ik wist waar we aan begon.

 

Langzaam aan begonnen we aan de kist. Lagers erin, ... iedereen die een UMO (+) heeft kent het wel.

Onze Problemen:

1. Foute "timing pullies"

Toen we aan het stuk kwamen in de handleiding waar we de tandwielen over de assen moesten glijden, kwamen we tot de constatatie dat we veel te veel kleine pullies hadden ontvangen.

14d1z7c.jpg

Meteen de klantendienst gecontacteerd en vrijdag 27/02 kregen we antwoord. Maar natuurlijk kon ik niet wachten totdat we de juiste pullies hadden ontvangen dus gingen we aan de slag met de draaibank en ruimden we de pullies tot 8H7, ideale glijpassing (misschien wel iets nauwkeuriger dan die van Ultimaker zelf? ).

29nuibq.jpg

enfin we kunnen toch alweer door doen met de bouw van de UMO +. Wat later kwamen we dit probleem tegen:

2. Slecht geboord heated bed/ Z-stage Nut

20fyzo1.jpg

Na wat draaien en keren zit deze moer dan toch in 3 van de 4 gaten vast. Ook hiervoor heb ik een berichtje gestuurd maar daar hebben we nog geen antwoord op gehad.

3. Opstart verliep niet vlot

Na wat avonden verder bouwen zat hij vrijdag dan uiteindelijk compleet in elkaar en was hij klaar voor te testen. Maar hij liep vast en de UMO+ herstartte constant.

Na een minuut of 10 had ik het door, door mijn eigen lompigheid had ik 1 van de 2 controllerfiches omgekeerd ingeplugd.

30ruz61.jpg

Laatste vra(a)g(en)

Bij de "molded parts" zaten een stuk of 4-5 zwarte 'blokjes' momenteel geen foto van, maar ik zorg voor een foto morgen! Moeten deze ergens gemonteerd worden? Hiervan vond ik niets terug in de handleiding, ofwel heb ik deze pagina telkens over gelaten?

opmerking: Grappig een hele zak "spare parts". ik dacht al, als ik eens iets van die miniatuur boutjes/moertjes/... laat vallen zeker? alles mooi in zakjes en genummerd etc. Maar toch bijna alles van mijn zakje "spare parts" moeten gebruiken. Dat vond ik heel raar, als je de handleiding overloopt dan weet je toch wel hoeveel M3x10's, M3x12's etc. je nodig hebt? Er is daar toch nog ruimte voor verbetering imo...

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · De start van een nieuw avontuur

    de zwarte onderdelen zijn identiek voor de Ultimaker Original en de Ultimaker+, behalve deze onderdelen die in de Ultimaker+ niet meer nodig zijn. De 4 blokjes zijn voor de bevestiging van het acrylaat bed (geen verwarmd bed) en het F deel is voor de verwarmingsprint printplaatje op de printkop. Deze is bij de + niet nodig vanwege de vernieuwde electronica.

    Veel succes met printen!

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · De start van een nieuw avontuur

    Het aanpassen van spuitgiet matrijs was duurder dan de deeltjes er in laten zitten. Misschien dat het duidelijker in de handleiding moet dat die onderdelen voor umo+ niet nodig zijn.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · De start van een nieuw avontuur

    Fijn! nou weet ik ook dat deze zwarte deeltjes niet vitaal zijn voor mijn UMO+.

    Gelukkig paste bij mij zo ongeveer alles wel goed, en zijn mijn eerste prints behoorlijk goed. Ik ben erg tevreden, en zeker over het zelf kunnen bouwen! Dat geeft zoveel meer inzicht. Ik zou hem bijna weer slopen om het nog eens te mogen doen.

    Wel even aan het puzzelen geweest met het hotend-huisje. De plaatjes over welke kant nou voor of naar links staat is wat verwarrend in de guide. Oh, en ik heb de kopse kanten van de assen iets conisch geslepen. Ze waren zo lang dat de wrijving tegen de houten afdekkapjes teveel werd. Even met hun kopjes tegen de Powerfile, en het wrijvingsoppervlak is naar nul (klein bolkopje overgehouden) en alles loopt soepel.

    En voor de lol nog een Ikea Dioder setje erin geplakt, gewoon met een eigen stroomvoorziening. Met wit licht voldoende om te kijken, en voor de show kan er nog een spooky blauw licht gemaakt worden. Of rood, maar dat kan te opwindend worden.

    Voor wat de bowden i.c.m. bekabeling betreft: ik had alles netjes in de coil plastic gedraaid, maar om de bowden eruit te halen voor een atomic pull of beetje precieser de filament in de nozzle krijgen, was het plaatselijk unwrappen wel handiger. Ik ben wel benauwd dat met het rukken aan de bowden ik teveel trekspanning op de kabels zet. Iemand daar ervaring mee? Of moet ik een trek-ontlast-kabeltje bijvoegen?

    Dank voor de tips alvast,

    Leo.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · De start van een nieuw avontuur

    En voor de lol nog een Ikea Dioder setje erin geplakt, gewoon met een eigen stroomvoorziening. Met wit licht voldoende om te kijken, en voor de show kan er nog een spooky blauw licht gemaakt worden. Of rood, maar dat kan te opwindend worden.

     

    Of gewoon LED strips (5 Euros de meter) aan de binnenkant plakken.

    Op de UMO+ bord is er zelf een LED uitgang... (wel oppassen, het is 24V, dus als je 12V LEDs gebruik, gewoon 2 in serie zetten)

     

    Voor wat de bowden i.c.m. bekabeling betreft: ik had alles netjes in de coil plastic gedraaid, maar om de bowden eruit te halen voor een atomic pull of beetje precieser de filament in de nozzle krijgen, was het plaatselijk unwrappen wel handiger.

     

    Ik haal de bowden nooit uit...

    Je kan gemakkelijk aan de overkant trekken ('Tegen' de extruder trekken, niet 'aan' de extruder :p )

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · De start van een nieuw avontuur

    oké ideaal dan mogen die de vuilbak in!

    nog een vraagje.

    het printen van kleine delen verloopt nu al redelijk vlotjes ik snap de parameters redelijk goed.

    Maar bij grote prints loopt het telkens fout.

    De print start goed maar dan na 1u/1u-30 min stopt het filament met vloeien en print hij niets meer, hij loopt wel het programma nog af maar er komt niets uit de kop.

    Ook zijn sommige lagen niet perfect dicht. eerst dacht ik dat dit kwam door de retractie van het filament maar na dit af te zetten en weer te printen is dit probleem nog niet helemaal weg.

    Is er nog iemand die dit tegen is gekomen?

    hier nog een foto van het probleem, misschien niet zo een heel duidelijk, maar ik zorg anders morgen wel voor betere :wink:

    155gk29.jpg

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • Introducing the UltiMaker Factor 4
        We are happy to announce the next evolution in the UltiMaker 3D printer lineup: the UltiMaker Factor 4 industrial-grade 3D printer, designed to take manufacturing to new levels of efficiency and reliability. Factor 4 is an end-to-end 3D printing solution for light industrial applications
          • Thanks
          • Like
        • 3 replies
      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 26 replies
    ×
    ×
    • Create New...