Jump to content
Cura Connect | Survey Read more... ×
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
Titus

Bronzefill polijsten: Tumblers

Recommended Posts

De vorige ulti-evening ging over na bewerken en ik was er even kort omdat ik graag meer wilde weten over een tumbler. Voornamelijk om Bronzefill prints te schuren en polijsten. Helaas heb ik het een en ander gemist en was er geen tumbler aanwezig.

@Sander is de (raw) video al beschikbaar?

Heeft iemand ervaring met tumblers, veel mensen adviseren er een zelf te maken maar ik zit toch krap qua tijd en ben benieuwd wat de aanschaf alternatieven zijn en waarop te letten. Iemand ook een idee waar je ze (het beste) kan halen. Ebay al een beetje afgestruind, maar heel erg veel uit de USA.

Over dingen als medium lees ik van pinnetjes tot schroeven, maar anderen lijken korreltjes of zelfs plastic bolletjes aan te raden. Wel of geen vloeistof erbij, en eventuele zeep/polijstpasta of -vloeistof?

@Sander, wie was het van het Ultimaker team die er mee werkte?

Het leek me handig om er een soort knowledge base voor op te zetten, misschien een artikel vanuit UM voor op de site ofzo, evt verschillende media testen en dingen aanraden. Mijn bronze prints zijn al best mooi, maar sommige hebben teveel detail om met de hand shiny te krijgen. Ook vraag ik me af of de wat fragielere prints het overleven in zo'n tumbler.

Edit: dit lijkt toch nog steeds het meest informatieve filmpje:

Dit is de (kleine) tumbler uit zijn video:

http://www.bodemschat.nl/shop/bodemschatten.php?cPath=1_9&products_id=82002

Mijn ervaring is dat een tumbler niet de heilige graal is voor het bewerken van bronzefill... Ik heb zo'n ding staan met een steelshot (zeer duur!). Ik vind het geld wat erin zit niet opwegen tegen het resultaat. Met de hand heel licht schuren, en vervolgens met het staalsponsje verder, is in mijn ogen ook heel mooi.

De brazzfill is een ander verhaal. Met messing schroefjes in de tumbler schijnt dat heel gaaf te worden...

Hmm, interessant. Ik ging er altijd vanuit dat kleine details zoals op deze prints verloren zouden gaan met de hand, maar niet in een tumbler:

Niet bewerkt: http://i.imgur.com/te1zIpc.jpg

Licht gepoetst maar zou veel meer moeten glimmen http://i.imgur.com/s2HpApr.jpg

Niet bewerkt: http://i.imgur.com/KLMHh4h.jpg

Heb je voorbeeld foto's van wat jouw tumbler/wat je er mee doet?

Als je met polijsten iets anders dan metaal gebruikt heb je meestal een heel doffe print:

Just using ceramic polishing medium creates a dull object

Brasso maakt het ook mooier doordat je een groene gloed (oxidatie) krijgt van het koper:

Brasso brings out more in bronzefill prints

Met een metalen polijstmedium (bijvoorbeeld schroeven) krijg je een residu op het voorwerp dat ook echt een metalen finish heeft. Links is onbewerkt, rechts heeft een nachtje in de trommelaar gezeten:

Non-polished versus polished

Rechts zie je ook nog een copperfill printje:

Much more shiny polished with metal screws

Ik heb zelf een tumbler gemaakt van Lego NXT, prima om even mee te experimenteren. Er draait een Heinz tomatenpuree pot rond op 3 wieltjes. 1 is aangedreven en de andere twee zijn 'ilders'.

Inmiddels hebben we een officiële tumbler op het (Ultimaker) kantoor, aangezien de methode "bewezen" is. En de Lego opstelling zal waarschijnlijk voortijdig slijtage oplopen, wat ik weer zonde vind.

Polijstmedium bij mooie resultaten is schroeven en het doffe resultaat was met "officieel" polijstmiddel (keramisch).

Mijn theorie is dat je juist de zachtere kunststof er een beetje vanaf wilt abraderen terwijl je het metaal overhoudt (dit is wat slijtvaster, dus dat blijft dan over).

In die tijdelijke Lego oplossing(ik heb zelf nog een RCX liggen :p), hoe had je de binnenkant van de pot zo gemaakt dat het mooi schepte, of is hij van origine niet rond? Brilliant, ik ga mijn Lego uit de kast halen :D Deze opstelling was veel te kritisch. Print even een verloopje uit zodat mijn normale motor erop kan gemonteerd worden en dat hij hem aandrijft via de Lego, zo kan ik een vertraging inbouwen. Genius!

Dan alleen nog een pot, en messing schroeven en dan kan de test nu wel 24 uur worden uitgevoerd.

Ik had om de ronde pot van binnen onregelmatig te maken een lang legoblokje van 1 breed vastgemaakt met hot glue. Simpel maar doeltreffend.

Maar als je al weet dat je wilt kunnen polijsten kan je natuurlijk ook in een duurzame opstelling investeren. Ik wilde het voor mezelf bevestigen voordat ik zoiets kocht. Conclusie: het werkt.

Weer simpel en doeltreffend het lego blokje :D

Tjsa ik wil voornamelijk kijken hoe mijn type prints uit een tumbler komen. En een Lego opstelling met wat geprintte hacks en onderdelen die ik nog heb liggen heeft dan qua budget de voorkeur. Een beetje tumbler ben je €100 euro aan kwijt zag ik, en dan heb je een kleiner volume dan wat je eventueel zelf zou klussen. Of mis ik de tumbler voor een knaak op de hoek van de straat winkel ergens ;)?

Ik heb net een tumbler gemaakt met wat onderdelen van een oude kopieermachine en een stukje lasergesneden acrylaat (FabLab Bergen op Zoom).Ik heb een paar prints gemaakt in bronzefill. Ik heb het getest met een object dat eerst 'voorgeschuurd'was en een object dat zo van de printer kwam. Ben wel tevreden met het resultaat. Ik heb momenteel messing schroefjes en kleine stukjes koperdraad in mijn trommeltje zitten.

Hier kun je wat meer zien over het scannen en trommelen: http://www.fablabbergenopzoom.nl/category/fabmoments

https://www.facebook.com/CTd.Oosterhout?ref=hl