Ha Kevin, in Cura bepaal je of iets met 2 kleuren geprint wordt, daar heeft de CAD softwaar waar je het model in maakt niks mee te maken. In de CAD software (Computer Aided Design) maak je enkel het model. Door in Cura 2 modellen in te laden (die in elkaar passen, omdat je ze samen getekend hebt in bijv TinkerCad), kun je inderdaad zeggen, ik wil stl 1 in wit en stl 2 in rood.
7 minutes ago, Kevin77 said:Moet ik bij de dobbelsteen body al rekening houden met de cijfers die erop komt? Hierbij bedoel ik: moet dan er inhammen gemaakt worden voor de cijfers?
Dat is wel aan te raden ja, anders kan het voor Cura ingewikkeld worden wat hij verwacht wordt te printen, het 'rode' of het 'witte' gedeelte.
8 minutes ago, Kevin77 said:Ik neem aan als ik inhammen op de dobbelsteen body maak, moet ik met dezelfde afmeting de cijfers maken in het rood, correct? Of is dat niet nodig omdat Cura dat automatisch doet met mergen?
Jep, vanwege de zojuist genoemde reden.
8 minutes ago, Kevin77 said:Dus STL1 en STL2 worden dan automatisch zonder enkele problemen gemerged op Cura?
Jep. Belangrijk is wel om te melden, maar misschien is dat voor nu nog iets te technisch, is dat het point of origin gelijk moet zijn. Dat betekend in het kort dat het ankerpunt van beide modellen dezelfde coordinatie hebben, zodat ze goed in elkaar passen als een puzzel.
Als dit afwijkt, kan het zijn dat Cura probeert je rode cijfers op zijn kop te mergen. Cura weet niet wat boven en onder is, die weet alleen wat jij hebt aangegeven wat onder is.
- 1
Recommended Posts
SandervG 1,521
Ha Kevin,
Daarvoor heb je Cura nodig. Dit kun je downloaden van onze site onder software.
Je hebt gelijk, je model moet uit 2 delen bestaan, bijv de body van de dobbelsteen, welke je in wit wil printen, en alle cijfers/puntjes die je rood wilt printen.
Via tinkercad kun je beide STL's afzonderlijk exporteren, en in Cura kun je deze 'mergen' als je ze beide inlaadt. Dan moet je kiezen welk model je met welke extruder (en dus filament) wilt printen.
geert_2 558
In ieder geval: gebruik zeker *geen* SketchUp, want dat is een garantie op zware problemen bij het 3D-printen. Dit komt doordat SketchUp geen waterdichte, solide 3D-modellen maakt, maar eerder een soort "papieren" modellen, met spleten tussen de naden. Zulke eindeloos dunne papieren wanden zijn niet printbaar. SketchUp is nooit ontworpen voor 3D-printen, maar alleen voor visuele representatie van gebouwen op een computer; en daarvoor is het wel goed.
Ik zou voorstellen dat je op Youtube eens kijkt naar DesignSpark Mechanical ("DSM"). Dat is freeware, en vereist enkel registratie. Verdeeld door de elektronica-distributeur RS Components. Het is een afgeslankte versie van het betalende SpaceClaim, maar het is meer dan goed genoeg voor 3D-printen. Kijk eens dat je bevalt? Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur inzake user-interface en workflow.
Er zijn op Youtube een massa goede demo-video's en tutorials te vinden. DesignSpark Mechanical kan je op enkele dagen leren gebruiken, in tegenstelling tot de maanden bij veel andere programmma's.
DSM heeft een eenvoudige user-interface en werkt handig en snel. En in de 2.5 jaar dat ik het gebruik, heb ik nog nooit problemen gehad bij het printen, veroorzaakt door de software. (Wel natuurlijk door ontwerpfouten van mijzelf, maar dat is iets anders.)
Edit: hoe je in meerdere kleuren moet printen, eens je het model ontworpen hebt, weet ik niet. Ik heb alleen printers met één nozzle, dus voor eenkleurige prints.
Edited by geert_2Link to post
Kevin77 2
He Sander,
Cura software heb ik al gedownload anders kon ik geen dobbelsteen printen op Ultimaker ?
Maar dus volgens jou kan ik dus op TinkerCAD een witte dobbelsteen body ( STL1) maken en de rode cijfers (STL2).
Moet ik bij de dobbelsteen body al rekening houden met de cijfers die erop komt? Hierbij bedoel ik: moet dan er inhammen gemaakt worden voor de cijfers? Omdat de dobbelsteen body wit wordt en de cijfers rood.
Ik neem aan als ik inhammen op de dobbelsteen body maak, moet ik met dezelfde afmeting de cijfers maken in het rood, correct? Of is dat niet nodig omdat Cura dat automatisch doet met mergen?
Dus STL1 en STL2 worden dan automatisch zonder enkele problemen gemerged op Cura?
He Geert
Ik heb allereerst TinkerCAD gebruikt, vond hem heel gemakkelijk te volgen. Vervolgens ben ik op advies van mijn vriendin (grafisch achtergrond) op Blender gegaan alleen deze software vind ik heel erg ingewikkeld (te professioneel) in vergelijking met TinkerCAD.
Zojuist Fusion 360 geïnstalleerd.
Raad je mij nog steeds aan om DSM te proberen in plaats van Fusion 360? Je kan met DSM ook 2 kleuren printen?