Jump to content

Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren


Kevin77

Recommended Posts

Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

Hallo allemaal,

 

Ik heb hulp nodig in ""eenvoudige"" (ik weet dat er geen eenvoudige software zijn vandaar tussenhaakjes) software om 2 kleuren te printen. Belangrijk nieuws, ik ben een beginner weet niks van modelleren of evt 3D software.

Het is mij gelukt om via TinkerCAD een eenvoudige dobbelsteen te printen. Maar nu wil ik in 2 kleuren printen. Bijvoorbeeld de cijfers die op de dobbelsteen staan een witte kleur geven en de dobbelsteen zelf rood. Hoe kan ik het beste uitvoeren en met welke software wat ""eenvoudig"" is.

Ik heb gelezen als men 2 kleuren wil printen dat je dan 2 STL bestanden nodig hebt, dus 2 keer printen. Maar dan is er een software nodig om te checken dat deze 2 bestanden ook werkelijk op elkaar passen of in elkaar. Welke software kunnen jullie mij het beste aanraden? Waarbij ik gemakkelijk kan leren en/of tutorials volgen.

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Ha Kevin,

     

    Daarvoor heb je Cura nodig. Dit kun je downloaden van onze site onder software. 

    Je hebt gelijk, je model moet uit 2 delen bestaan, bijv de body van de dobbelsteen, welke je in wit wil printen, en alle cijfers/puntjes die je rood wilt printen. 

     

    Via tinkercad kun je beide STL's afzonderlijk exporteren, en in Cura kun je deze 'mergen' als je ze beide inlaadt. Dan moet je kiezen welk model je met welke extruder (en dus filament) wilt printen. 

    • Like 1
    Link to post
    Share on other sites

    Posted (edited) · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    In ieder geval: gebruik zeker *geen* SketchUp, want dat is een garantie op zware problemen bij het 3D-printen. Dit komt doordat SketchUp geen waterdichte, solide 3D-modellen maakt, maar eerder een soort "papieren" modellen, met spleten tussen de naden. Zulke eindeloos dunne papieren wanden zijn niet printbaar. SketchUp is nooit ontworpen voor 3D-printen, maar alleen voor visuele representatie van gebouwen op een computer; en daarvoor is het wel goed.

     

    Ik zou voorstellen dat je op Youtube eens kijkt naar DesignSpark Mechanical ("DSM"). Dat is freeware, en vereist enkel registratie. Verdeeld door de elektronica-distributeur RS Components. Het is een afgeslankte versie van het betalende SpaceClaim, maar het is meer dan goed genoeg voor 3D-printen. Kijk eens dat je bevalt? Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur inzake user-interface en workflow.

     

    Er zijn op Youtube een massa goede demo-video's en tutorials te vinden. DesignSpark Mechanical kan je op enkele dagen leren gebruiken, in tegenstelling tot de maanden bij veel andere programmma's.

     

    DSM heeft een eenvoudige user-interface en werkt handig en snel. En in de 2.5 jaar dat ik het gebruik, heb ik nog nooit problemen gehad bij het printen, veroorzaakt door de software. (Wel natuurlijk door ontwerpfouten van mijzelf, maar dat is iets anders.)

     

    Edit: hoe je in meerdere kleuren moet printen, eens je het model ontworpen hebt, weet ik niet. Ik heb alleen printers met één nozzle, dus voor eenkleurige prints.

    Edited by geert_2
    • Like 2
    Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    He Sander,

    Cura software heb ik al gedownload anders kon ik geen dobbelsteen printen op Ultimaker ?

     

    Maar dus volgens jou kan ik dus op TinkerCAD een witte dobbelsteen body ( STL1) maken en de rode cijfers (STL2).

    Moet ik bij de dobbelsteen body al rekening houden met de cijfers die erop komt? Hierbij bedoel ik: moet dan er inhammen gemaakt worden voor de cijfers? Omdat de dobbelsteen body wit wordt en de cijfers rood.

    Ik neem aan als ik inhammen op de dobbelsteen body maak, moet ik met dezelfde afmeting de cijfers maken in het rood, correct? Of is dat niet nodig omdat Cura dat automatisch doet met mergen?

     

    Dus STL1 en STL2 worden dan automatisch zonder enkele problemen gemerged op Cura?

     

     

    He Geert

    Ik heb allereerst TinkerCAD gebruikt, vond hem heel gemakkelijk te volgen. Vervolgens ben ik op advies van mijn vriendin (grafisch achtergrond) op Blender gegaan alleen deze software vind ik heel erg ingewikkeld (te professioneel) in vergelijking met TinkerCAD.

    Zojuist Fusion 360 geïnstalleerd. 

    Raad je mij nog steeds aan om DSM te proberen in plaats van Fusion 360? Je kan met DSM ook 2 kleuren printen?

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Ha Kevin, in Cura bepaal je of iets met 2 kleuren geprint wordt, daar heeft de CAD softwaar waar je het model in maakt niks mee te maken. In de CAD software (Computer Aided Design) maak je enkel het model. Door in Cura 2 modellen in te laden (die in elkaar passen, omdat je ze samen getekend hebt in bijv TinkerCad), kun je inderdaad zeggen, ik wil stl 1 in wit en stl 2 in rood. 

     

    7 minutes ago, Kevin77 said:

    Moet ik bij de dobbelsteen body al rekening houden met de cijfers die erop komt? Hierbij bedoel ik: moet dan er inhammen gemaakt worden voor de cijfers?

    Dat is wel aan te raden ja, anders kan het voor Cura ingewikkeld worden wat hij verwacht wordt te printen, het 'rode' of het 'witte' gedeelte. 

     

    8 minutes ago, Kevin77 said:

    Ik neem aan als ik inhammen op de dobbelsteen body maak, moet ik met dezelfde afmeting de cijfers maken in het rood, correct? Of is dat niet nodig omdat Cura dat automatisch doet met mergen?

    Jep, vanwege de zojuist genoemde reden. 

     

    8 minutes ago, Kevin77 said:

    Dus STL1 en STL2 worden dan automatisch zonder enkele problemen gemerged op Cura?

     

    Jep. Belangrijk is wel om te melden, maar misschien is dat voor nu nog iets te technisch, is dat het point of origin gelijk moet zijn. Dat betekend in het kort dat het ankerpunt van beide modellen dezelfde coordinatie hebben, zodat ze goed in elkaar passen als een puzzel. 

    Als dit afwijkt, kan het zijn dat Cura probeert je rode cijfers op zijn kop te mergen. Cura weet niet wat boven en onder is, die weet alleen wat jij hebt aangegeven wat onder is. 

    • Like 1
    Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    He Sander,

     

    Ik heb nu zowel een dobbelsteen body als cijfers gemaakt beide een aparte STL bestand.

    Nu open ik hem in Cura en wil ze "mergen" werkt het niet lijkt mij. 

    Ik heb een screenshot erbij gedaan misschien zie jij het probleem. 

    Dobbelsteen en cijfers merg.jpg

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Ha Kevin, 

     

    Het is wellicht makkelijk om via YouMagine of Thingiverse een dual extrusion model te downloaden, waarvan je weet dat ze goed zijn en daarmee dit proces eens doorlopen. Dan heb je iets minder variabelen. 

     

    Maar in princiepe zou je beide modellen moeten selecteren, rechtermuis en dan merge models. 

    Het lijkt erop dat je dobbelsteen body geen uitsparingen heeft?

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted (edited) · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren
    35 minutes ago, SandervG said:

    Maar in princiepe zou je beide modellen moeten selecteren, rechtermuis en dan merge models. 

    Het lijkt erop dat je dobbelsteen body geen uitsparingen heeft?

    Zelfs met inham werkt niet, zie bijlage Enigste waar ik kan denken is dat het niet precies is.

     

    Maar dit is ook een punt waar ik over had, dat de software moeten weten of de modellen in elkaar passen of niet en bij TinkerCAD is daar geen optie voor zo te zien.

    Is er een software waar je ook simpel model kan creëren en ook kan testen of de modellen op elkaar passen/matchen?

     

    Ik heb een voorbeeld model gepakt bij een van jou genoemde sites en als ik dan vervolgens merge aanklikt dan doet het gewoon. Dus hij werkt wel op Cura.

    1923660542_Dobbelsteenmetinhamencijfers.thumb.png.3fd3c151b42037e20055764a33cb30da.png

    Dobbelsteen met inham en cijfers.png

    Edited by Kevin77
  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Ha Kevin,

     

    Zie afbeelding.

    Ik heb in tinkercad 2 modellen gemaakt, en cilinder die in een vierkant past. Ik selecteer eerst de cilinder en die export ik terwijl ze in elkaar steken, en daarna selecteer ik het vierkant en doe ik het zelfde. Dan laad ik beide STL's in Cura:

    dual color

     

    Als ik ze dan merge, ziet het er zo uit:

     

    1096787721_ScreenShot2018-06-08at13_08_07.thumb.png.3f88c9835aaf82eac8e6094c8e7a1060.png

     

    Succes!

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Blender is inderdaad erg ingewikkeld, en meer geschikt voor organische vormen dan voor geometrische vormen, dus niet optimaal voor dobbelstenen. Fusion 360 ken ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen. Misschien kan het ongeveer hetzelfde als DesignSpark Mechanical? Iedereen heeft zijn eigen voorkeur inzake programma's en user-interface, dus je moet iets zoeken dat je ligt; en dat genoeg mogelijkheden biedt. Youtube filmpjes vergelijken kan al een indicatie geven of het je ligt, en of het genoeg kan.


    Bij goede 3D-software moet je de uitsparingen voor de ogen in je dobbelsteen niet apart ontwerpen. Ontwerp eerst de steen. Ontwerp dan de ogen in een andere kleur, op de juiste plaats in die steen. En trek daarna de ogen af van de steen. De naam van die functie verschilt, soms noemt het boolean operations, soms subtract, soms cut... Op die manier heeft je steen automatisch de juiste openingen op de juiste plaats; en dan passen de ogen daar perfect in.

     

    Wil je erg ronde hoeken op je dobbelsteen, dan kan je een bol maken die iets groter is dan je steen, maar waar de hoekpunten er nog net uit steken. En dan die uitstekende hoekpunten buiten de bol eraf snijden.

     

    3D-ontwerpen is totaal anders van design-filosofie dan werken met klei, of dan draaien en freezen in hout en metaal. Het is even wennen. Het helpt om veel Youtube filmpjes te bekijken, gewoon maar om die workflow te zien. Het komt erop neer dat je moet denken in termen van "simpele basisvormen optellen en aftrekken", om zo tot zeer complexe vormen te komen. Dat kan zeker in DesignSpark Mechanical; en wellicht ook in Fusion 360.


    Na het ontwerp kan je de steen (=dus met uitsparingen) opslaan als apart bestand, en de ogen opslaan als een tweede bestand. En beiden exporteren als STL-bestanden om te kunnen printen. En deze dan in Cura laden en elk definieren als aparte kleur. Hoe je dat in Cura doet, laat ik aan Sander over, want ik heb geen UM3 of andere meerkleurenprinter.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren
    On 6/8/2018 at 1:08 PM, SandervG said:

    Ha Kevin,

     

    Zie afbeelding.

    Ik heb in tinkercad 2 modellen gemaakt, en cilinder die in een vierkant past. Ik selecteer eerst de cilinder en die export ik terwijl ze in elkaar steken, en daarna selecteer ik het vierkant en doe ik het zelfde. Dan laad ik beide STL's in Cura:

    dual color

     

    Als ik ze dan merge, ziet het er zo uit:

     

    1096787721_ScreenShot2018-06-08at13_08_07.thumb.png.3f88c9835aaf82eac8e6094c8e7a1060.png

     

    Succes!

     

    Beste Sander,

     

    Ik heb het even dezelfde dingen gedaan zoals jij het maakte. 

    Het is mij nu ook gelukt om een cilinder en een blok te maken.

    Komende week en anders volgende week uittesten met printen met 2 kleuren.

    Heel erg bedankt voor jou hulp!!

    cilinder en vierkant.jpg

    • Like 1
    Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren
    On 6/8/2018 at 3:48 PM, geert_2 said:

    Blender is inderdaad erg ingewikkeld, en meer geschikt voor organische vormen dan voor geometrische vormen, dus niet optimaal voor dobbelstenen. Fusion 360 ken ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen. Misschien kan het ongeveer hetzelfde als DesignSpark Mechanical? Iedereen heeft zijn eigen voorkeur inzake programma's en user-interface, dus je moet iets zoeken dat je ligt; en dat genoeg mogelijkheden biedt. Youtube filmpjes vergelijken kan al een indicatie geven of het je ligt, en of het genoeg kan.


    Bij goede 3D-software moet je de uitsparingen voor de ogen in je dobbelsteen niet apart ontwerpen. Ontwerp eerst de steen. Ontwerp dan de ogen in een andere kleur, op de juiste plaats in die steen. En trek daarna de ogen af van de steen. De naam van die functie verschilt, soms noemt het boolean operations, soms subtract, soms cut... Op die manier heeft je steen automatisch de juiste openingen op de juiste plaats; en dan passen de ogen daar perfect in.

     

    Wil je erg ronde hoeken op je dobbelsteen, dan kan je een bol maken die iets groter is dan je steen, maar waar de hoekpunten er nog net uit steken. En dan die uitstekende hoekpunten buiten de bol eraf snijden.

     

    3D-ontwerpen is totaal anders van design-filosofie dan werken met klei, of dan draaien en freezen in hout en metaal. Het is even wennen. Het helpt om veel Youtube filmpjes te bekijken, gewoon maar om die workflow te zien. Het komt erop neer dat je moet denken in termen van "simpele basisvormen optellen en aftrekken", om zo tot zeer complexe vormen te komen. Dat kan zeker in DesignSpark Mechanical; en wellicht ook in Fusion 360.


    Na het ontwerp kan je de steen (=dus met uitsparingen) opslaan als apart bestand, en de ogen opslaan als een tweede bestand. En beiden exporteren als STL-bestanden om te kunnen printen. En deze dan in Cura laden en elk definieren als aparte kleur. Hoe je dat in Cura doet, laat ik aan Sander over, want ik heb geen UM3 of andere meerkleurenprinter.

     

     

    He Geert,

    Bedankt voor jou informatie. 

    Ik zal later wat youtube filmpjes moeten afgaan om te bepalen wat voor mij het fijnste werkt, met in mijn achterhoofd dat ook later voor andere mensen ook gemakkelijk zal werken.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Hallo Sander,

     

    Ik probeer nu hetzelfde te doen voor de dobbelsteen. Ik heb nu even een simpel body en 1 cijfer gemaakt, getal 1. Als ik deze beide stl bestanden in Cura wil merge dan wil die niet op de juiste plek zitten. Het getal zit te laag, zie afbeelding.

    Ik heb de body met getal 1 inham gemaakt (zoals jij dat ook met het blok deed) en vervolgens het getal 1 erin gezet, zie afbeelding.

    Hoe moet ik dit oplossen?

    dobbelsteen getal 1 past niet.jpg

    dobbelsteen getal 1 thinkercad.jpg

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Ha Kevin,

     

    Zou je eens kunnen proberen om deze setting uit te zetten?

    1426529241_ScreenShot2018-06-26at10_30_47.thumb.png.522e902af1daaff9382252cd37c84ce0.png

     

    Als je naar preferences gaat, kun je hem vinden.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren
    4 minutes ago, SandervG said:

    Ha Kevin,

     

    Zou je eens kunnen proberen om deze setting uit te zetten?

    1426529241_ScreenShot2018-06-26at10_30_47.thumb.png.522e902af1daaff9382252cd37c84ce0.png

     

    Als je naar preferences gaat, kun je hem vinden.

     

    He Sander,

    Bedankt voor snelle reactie!

    Maar het lukt nog steeds niet, zie afbeelding. ?

    dobbelsteen getal 1 past niet poging2.jpg

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Ha Kevin,

     

    Het lijkt erop alsof je model wel op de goede hoogte zit. Heb je het model gemerged in Cura?

    Op je 1e foto lijkt het alsof je '1' in de goede orientatie zit, alleen te laag, maar in je 2e foto lijkt het alsof je '1' op de goede hoogte zit maar een kwartslag gedraaid. 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted (edited) · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren
    3 hours ago, SandervG said:

    Ha Kevin,

     

    Het lijkt erop alsof je model wel op de goede hoogte zit. Heb je het model gemerged in Cura?

    Op je 1e foto lijkt het alsof je '1' in de goede orientatie zit, alleen te laag, maar in je 2e foto lijkt het alsof je '1' op de goede hoogte zit maar een kwartslag gedraaid. 

     

    He Sander,

     

    Ik heb zoals je zei zowel de body als cijfer 1 geopend in Cura. En vervolgens merge gedaan alleen dan valt "'1"" te laag uit.

    De 2e foto waar jij over heb is precies hetzelfde alleen alles zit hoger omdat dat ene setting uit gevinkt had. 

    Hieronder nog een afbeelding van links naar recht: eerst alles openen in Cura, vervolgens alles selecteren, en dan mergen. Zoals je het ziet staan de getallen 1 en 2 lager maar ze zitten wel in de goede positie.

     

    Weet je evt oplossing hier voor? Online zie ik ook niet echt bepaalde oplossingen ervoor.

     

    dobbelsteen getal 1 en 2 passen niet.jpg

    Edited by Kevin77
  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Hallo Kevin,

     

    Kun je een screenshot delen van hoe je model er uit ziet in Tinkercad op het moment dat je de modellen exporteert? 

    Ik heb het net nog eens gedaan, en als ik eerst de dobbelsteen selecteer terwijl ze in elkaar steken zoals ik ze uiteindelijk wil printen in Tinkercad dan exporteer > stl kies, daarna alleen de 1, dan exporteer kies > stl, deze beide stl's dan in Cura laad en 'merge' selecteer krijg ik dit in Cura (overigens met 'drop models to buildplate' enabled). 

    724710735_ScreenShot2018-06-26at15_35_11.thumb.png.083c3319c97d719bc7310438fc740c94.png

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Ha,

    het zijn ook altijd dezelfden hier ?

    Ik ging ff thinker catten om te kijken waar het over ging, toen kwam ik bij autodesk terecht.

    Fushion360 is ook van autodesk dus kan met je zelfde inloggegevens!

    Laat ik dat fusion nou ook gebruiken.

    Ik vindt het een goed gratis vrij laagdrempelig en mooi programma, voor het uitgebreidere ontwerpen en modeleren.

    Maar die zijn er nog meer..... 

     

    Ik heb jullie posts globaal doorgekeken.

    Als ik een uitleg poging mag doen, zou ik zeggen...

     

    Als je iets in een 3d programma tekent (maakt niet uit welk), hangt daar een X Y Z as aan, die zie je meestal ergens op je scherm.

    Maar..... ook een nulpunt, want je programma en /of cura zal moeten weten waar dat onderdeel in de wereld zweeft/zwerft.

    Voor 1 enkel onderdeel maakt dat niet uit, cura plakt het met een zwaartepuntactie wel ergens in het midden van de bouwplaat...

    Wil je 2 onderdelen met elkaar mergen, plakken of samenvoegen in cura, kan dat alleen als ze hetzelfde nulpunt hebben.

    Anders wordt het giswerk en komt de 1 ook op de bouwplaat.

    Met 95% van de CAD programma,s (denk ook thinkercad maar weet nog niet, of en hoe) werk je dan met een assembly/samenstelling/Leeg BauTeil, whatever taal je ook praat.

    Je hebt dan dus eigenlijk 1 leeg onderdeel met daaronder, als in een stamboom, je dobbelsteenkubus en de losse cijfers...

    Dus eigenlijk 1 (leeg) hoofdonderdeel met daaronder de losse delen.

    Je tekent 1band 1velg en 4 moeren hangt dat onder een samenstelling. die kopieer je 3 keer en je hebt het begin van een auto. bijv.

     

     

     

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted (edited) · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Nog een paar plaatjes

     

    cijfers.JPG

    Hier dus een samenstelling c.q. leeg deel, met daaronder de solid kubus en weer een leegdeel met de cijfers.

    Beiden opslaan als STL. Door dat lege deel hebben ze allemaal hetzelfde coördinaat en nulpunt

     

    Ingeladen.JPG

    Inladen

     

     

    Selecteren.JPG

     

    Voor allebei een extruder toekennen, selecteren met shift en linkerklik en Merge kiezen vanonder de rechter muisklik. Dan zou het toch moeten werken.

     

    Edited by 3dcase
  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren
    On 6/26/2018 at 3:38 PM, SandervG said:

    Hallo Kevin,

     

    Kun je een screenshot delen van hoe je model er uit ziet in Tinkercad op het moment dat je de modellen exporteert? 

    Ik heb het net nog eens gedaan, en als ik eerst de dobbelsteen selecteer terwijl ze in elkaar steken zoals ik ze uiteindelijk wil printen in Tinkercad dan exporteer > stl kies, daarna alleen de 1, dan exporteer kies > stl, deze beide stl's dan in Cura laad en 'merge' selecteer krijg ik dit in Cura (overigens met 'drop models to buildplate' enabled). 

    724710735_ScreenShot2018-06-26at15_35_11.thumb.png.083c3319c97d719bc7310438fc740c94.png

     

     

    Beste Sander,

     

    Ik heb nu even alle stappen in de volgende afbeelding gezet (van links naar rechts), zie bijlages.

    Maar zodra ik de STL bestanden in Cura inlaad, zowel met 'drop models to buildplate' enabled als abled (zie laatste 2 plaatjes.

    Het is toch vreemd dat het bij mij niet lukt.

    Ik weet niet wat ik verkeerd doe ?

    van thinkercad naar cura.jpg

    van thinkercad naar cura 1.jpg

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren
    14 hours ago, 3dcase said:

    Nog een paar plaatjes

     

    cijfers.JPG

    Hier dus een samenstelling c.q. leeg deel, met daaronder de solid kubus en weer een leegdeel met de cijfers.

    Beiden opslaan als STL. Door dat lege deel hebben ze allemaal hetzelfde coördinaat en nulpunt

     

    Ingeladen.JPG

    Inladen

     

     

    Selecteren.JPG

     

    Voor allebei een extruder toekennen, selecteren met shift en linkerklik en Merge kiezen vanonder de rechter muisklik. Dan zou het toch moeten werken.

     

     

     

    He 3Dcase,

    Ik denk dat ik wel begrijp wat jij bedoeld met de oriëntatie (X Y Z) punt van de verschillende modellen. Ik heb geen idee of dat bij ThinkerCAD dat automatisch meegenomen wordt of niet. Misschien juist vanwege dat "oriëntatie" punt van de modellen (2e model) verschillend zijn dat in Cura met mergen verkeerd gaat. Maar dan vraag ik mij af hoe bij Sander het wel gelukt is. Waarvan ik alle stappen van hem precies gevolgd heb.

     

    Ik heb hier een plaatje toegevoegd, zie bijlage.

    Als 1e model is gewoon een vierkant met een cilinder erin. Hier heb ik eerst een vierkant model gepakt en vervolgens een cilinder model om een cilinder gat te creëren in het vierkant. Zoals je het ziet bij de 1e model werkt het wel.

     

    2e model, hierbij heb ik een vierkante model gepakt en vervolgens de "vorm" van getal 1 in het vierkant gemaakt. Dat zelfde parameters (maat) van het getal 1 heb ik gekopieerd om dan in Cura te laten mergen. Maar dat eindigt niet goed want (zie plaatjes van mijn andere post) valt getal 1 te laag uit of te wel hij zit niet in de vorm.

     

    3e model, hier heb ik gewoon een simpel vierkant en een getal gepakt. Zoals je het ook ziet staat het getal gewoon voor het vierkant "dus er tegenaan geplakt" Dus dit werkt ook wel.

     

    Maar het probleem zit echter bij model 2, waar het getal, niet juist in de vorm van het vierkant zit terwijl alle parameters overeenkomen van zowel vierkant als getal. Hoe moet ik het oplossen?

    cura voorbeeld vierkant met getal.png

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Wat is die software die nog tussen TinkerCad en Cura zit? 3D Builder als ik het goed lees?

    Wat gebeurt er als je die er tussen uit laat?

    • Like 1
    Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren
    1 minute ago, SandervG said:

    Wat is die software die nog tussen TinkerCad en Cura zit? 3D Builder als ik het goed lees?

    Wat gebeurt er als je die er tussen uit laat?

    Ja klopt, op een of ander manier opent hij altijd de 3D builder van Windows als ik hem opslaat als STL bestand.

    Nu ik met een andere laptop doe, krijg ik meteen Cura logo te zien van opgeslagen bestand. Eenmaal beide STL bestanden geopend in Cura en dan mergen, hij doet het Yes! Eindelijk, super bedankt!

    Schermafdruk 2018-07-03 14.25.13.png

    • Like 1
    Link to post
    Share on other sites

    Posted · Een beginner, hulp nodig met "eenvoudige" software voor 2 kleuren

    Mooi! Je kan als het goed is instellen met welke software je automatisch STL bestanden wil openen. Als je dit insteld naar Ultimaker Cura, en/of rechter klik - open met Ultimaker Cura kiest dan zou het op je 1e laptop ook moeten werken. 

     

    Succes verder! ?

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 16 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...