Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
marcogiers

3d pen lost wax?

Recommended Posts

Ik zou graag weten of het mogelijk is met 3d pen een MOLDLAY (of iets dergelijks) te gebruiken voor verloren wastechnieken. 

Zijn er sowieso forumleden die met 3d printer werken die deze techniek gebruiken? 

Kan je mij wegwijs maken voor aankoop printer? En welke filamenten? 

 

Veel dank. 
Marc. 

Edited by marcogiers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha Marco, wat wil je maken? Een 3D pen moet je echt zien als iets voor de lol waar je niet echt accurate of functionele dingen mee kan maken. Ik weet niet of je dingen die je daarmee hebt gemaakt wil herproduceren via lost wax, maar in theorie als je er gips omheen giets en daarna weg brandt dan zou dat met PLA wel moeten lukken. Wat ook in een 3D Pen kan.

 

Maar als je iets fatsoenlijks zou willen maken, zou ik wel een 3D printer overwegen. ... zoals een Ultimaker ofzo 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor uw antwoord, Sander. 
Het project wat ik nu voor ogen heb gaat over unieke stukken (juwelen) die moeten "geboetseerd" worden ahw. Het is maw onmogelijk dit in 3d te ontwerpen en met de printer uit te printen. Maar ik ken niet zo veel van de beschikbare filamenten en ik las ook dat bij verschillende pennen geen wax filament kan gebruikt worden. Maar als het ook met pla kan, dan zou dit dus wel lukken. 

Edited by marcogiers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afhankelijk van het formaat van je juwelen, is dit wel te 3D printen. Sowieso 3D modelleren, wellicht vergt dit wat oefening. 

Als je heel kleine gedetailleerde modellen wil printen, zou ik aanraden een SLA of DLP printer te bekijken. Meest bekende is waarschijnlijk wel FormLabs. 

 

Je zou ook FDM kunnen proberen met een 0.25mm nozzle, maar dat zou echt afhankelijk zijn van je ontwerpen. 

Qua FDM is er een materiaal beschikbaar wat boetseerbaar/makkelijk bewerkbaar is genaamd 'Skulpt filament'. Wellicht de moeite om daar ook eens naar te kijken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij een voorbeeld van de beoogde vormgeving. Het is een vrij "los" ontwerp. En het is niet nodig er twee of meer van te maken. Dit is dus "per stuk" uniek geboetseerd. Daarvoor lijkt de pen mij wel geschikt, voor wat ik er van weet. 
Ik ben inderdaad op zoek naar het aankopen van een printer voor strakkere voorwerpen. 

ring.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Marc,

MoldLay is prima te gebruiken met een 3d printer en waarschijnlijk ook met een 3d pen, en zoals Sander al zegt, is ook regulier PLA te gebruiken als 'lost wax' model. (PLA is het meest gebruikte filament voor 3d printers).

Voor gietmodellen zal een 3d pen minder geschikt zijn omdat de resultaten rommelig zijn en bestaan uit een dunne (0.4) geëxtrudeerde draadjes waardoor het een moeilijk gipsmodel zal worden en dus ook het giet resultaat.

Voor het boetseren zou je een basis model kunnen printen en het een warm hulpmiddel (soldeerbout, vlam) nabewerken, vergt wel enige oefening.

Een 3d printer met filament zal altijd laagjes laten zien en kleine details komen niet goed uit.

 

 

Er zijn ook software paketten (Meshmixer, sculptris, zbrush) die kunnen 'kleien'

2017-03-24 15.08.51.jpg

2017-06-14 13.09.07.jpg

2015-12-13 12.44.49.jpg

2015-12-13 12.45.38.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog niet zelf met 3D-pen gewerkt, maar het al wel zien doen in de winkel. In mijn ogen is dat waardeloze brol. Een paar jaar geleden was dat een hype, maar nu hoor je daar niets meer van. Dus ik denk niet dat die gebruikers daar veel voldoening uit gehaald hebben. Het resultaat is erg bibberig, met veel gaten en slechte verbindingen. Ik denk niet dat je daar een deftig afgietsel van kan maken. En als het wel lukt, gaat het model wellicht kapot bij het verwijderen (kapotkloppen) van de mal.

 

Als je het model liefst wil maken met handwerk, (ipv. op de computer), dan kan je het beter in tandheelkundige was boetseren. Daar bestaan honderden kleine basisvormen en dunne draadjes in was, die je zo aan elkaar kan smelten en kan plooien. Dat gaat veel mooier zijn dan een 3D-pen. Juweliers zullen ook wel zulke basisvormen in was hebben die je aan elkaar kan smelten, denk ik?

 

Wil je liever 3D-printen, dan zou ik zeggen: ontwerp een testmodel dat alle delicate aspecten bevat die typisch zijn voor jouw ontwerpen. En laat dat model dan op verschillende soorten printers printen. In België kan het bij Materialise in Leuven, en bij Melotte (denk ik), of in de UK bij Shapeways (?). Beetje Googelen.

 

Daarbij kan je ook de productiemethode kiezen. Dus je kan gaan voor lasersintering (aan elkaar gesmolten poeder), voor laserstraal in vloeistof, FDM (zoals Ultimakers), lichtbak in vloeistof, gips; en andere technieken. Voor kleine voorwerpen is de kostprijs daarvan nog beperkt, omdat die meestal berekend wordt per gewicht + setup kosten. Misschien is laten printen in wax ook mogelijk?

 

Of je kan het ineens laten printen in metaal, met diverse soorten afwerking (ruw, gepolijst,...). Dat kan ook handig zijn voor unieke stukken. En dan zelf evtl. nog verder polijsten, vergulden of verzilveren.

 

Op die manier kan je alle productiemethodes naast elkaar vergelijken tegen een betaalbare prijs.

 

Alleszins, zelf je model in was maken, of (laten) 3D-printen, gaat veel betere kwaliteit opleveren dan een 3D-pen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een 3D-pen gebruikt en heb er erg van genoten. Ik gebruik het om zeer organische vormen te maken die niet goed zijn voor 4D-afdrukken. Of gewoon omdat het elke keer dat je het gebruikt een heel individueel stuk is. Ik heb een afdruk die ik op de UM3E van verschillende exemplaren heb gemaakt. Dan ga ik naar binnen en gebruik de 3D-pen om dingen aan te passen die alleen maar een probleem zouden zijn bij het afdrukken van 3D-gloeidraad. Het maakt ook van elke afdruk een aangepaste taak.

In dit stuk, waar ik voor het eerst mee speelde, heb ik het gebruikt om wortels en bomen te leggen voordat ik het diorama-type foilage aanbracht.

 

Ze zijn niet duur en vereisen niet veel om mee te spelen. Het gepubliceerde voorbeeld kan worden gedaan door rond een rond object een specifieke grootte te zoeken.
Maar ik ben het grotendeels eens met de bovenstaande uitspraken. Het hangt echt af van wat u probeert te doen.
Ik vond niet dat er verbroken verbindingen of broze constructies waren. Het geeft me de uitstraling die ik gewenst heb voor een specifiek type project.

Terwijl ik alle pennen probeerde (Crafty Pen 3D Printing Pen, 3Doodler Create 3D Pen, MYNT3D Professional Printing 3D Pen) was de 3Doodler mijn minst favoriete. Het werkt echt alleen goed met recht filament en je kunt echt goedkoop filament krijgen dat goed is voor de andere pennen. Het is niet slecht, maar ik vind de besturing voor de anderen beter.

Het is goedkoop genoeg om mee te spelen. Maar het is erg beperkt en houd rekening met bovenstaande berichten omdat het de resultaten die ze laten zien niet haalt. Maar ik kan het zien aan het voorbeeld dat je van de ring hierboven hebt getoond.

Ze nemen allemaal PLA die ik zou willen voorstellen, omdat je er daarna mee kunt spelen met verwarmen en bewegen achteraf.

 

Deze informatie gaat specifiek over de 3D-pennen. Voor fijn gedetailleerd werk, zou ik kijken naar de opties geplaatst door @SandervG.

 

Man, I hope that translates properly.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/25/2018 at 10:16 AM, marcogiers said:

Dank je wel kmanstudios. Prachtig werk! 
Ik heb mijn 3dpen gekocht en ik ben er mee aan de slag gegaan. Ik denk dat het mooi wordt. 
 

 

Kan je bij gelegenheid eens een paar resultaten tonen? Nadat je wat ingewerkt bent. Het kan altijd nuttig zijn voor andere mensen met diezelfde vragen.

 

In modelbouw, om bij een treinlandschap bomen, takken, struiken, en hekken rond een weide te maken, kan ik het nut inderdaad wel zien. Daar mag je wat grilligere en onregelmatigere vormen hebben. En dan heb je unieke modellen tegen een fractie van de prijs van de commerciële modelbouwspullen.

 

De 3D-pen die ik gezien heb, was iets met "doodle" in de naam, en je moest er rechte staafjes filament bij kopen, dus mogelijk de 3Doodler die kmanstudios beschreef?

 

@peggyb: misschien zou je het laagjes-effect in je modellen weg kunnen krijgen met het aceton smoothing van cloakfiend? Bij hem zie je zelden laagjes, maar er gaat toch niet veel detail verloren. Maar ik weet niet of dat met moldlay en soortgelijke ook werkt? Of inplaats van aceton een ander oplosmiddel? Bij wax zou eerst diepvriezen en dan de buitenste laag kort verhitten met een hete-luchtblazer misschien ook werken? En dan direct terug afkoelen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Announcements

  • Our picks

    • Architect Design Contest | People
      The goal of this contest is to design a set of people figurines that could be used in such a project to make an area, office or mall seem populated. 
      Think of different types of people in different environments, like walking people, people standing still, working people, and both men and women.
       
      • 4 replies
    • Taking Advantage of DfAM
      This is a statement that’s often made about AM/3DP. I'll focus on the way DfAM can take advantage of some of the unique capabilities that AM and 3DP have to offer. I personally think that the use of AM/3DP for light-weighting is one of it’s most exciting possibilities and one that could play a key part in the sustainability of design and manufacturing in the future.
        • Like
      • 3 replies
×

Important Information

Welcome to the Ultimaker Community of 3D printing experts. Visit the following links to read more about our Terms of Use or our Privacy Policy. Thank you!