Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
Sign in to follow this  
roelf

Support niet of moeilijk te verwijderen van object

Recommended Posts

Hallo Roelf

Drie manieren, of misschien wel vijf:

- Het doel van de virtuele bouwplatform anders gepositioneerd algemeen minder dragermateriaal noodzakelijk.

- De 3D-model met software voordat u afdrukt, optimaliseren, bijvoorbeeld voeg extra ondersteunende structuren.

- Een andere software in voorbereiding voor het afdrukken (Slicing) gebruik. Bijvoorbeeld, zijn er "Repetier Host" met de "Slic3r".

- U kunt wachten op een tweede printkop die werkt met water oplosbaar materiaal.

- Handmatig opwerking van objecten met bestanden en schuurpapier (koud grind).

Markus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Makus,

Dank voor je snelle reactie. Heb voordat ik deze printer kocht een UP Plus 2 gehad welke perfect het support verzorgde zonder daar iets voor te hoeven doen. Echter kon deze geen PLA printen wat wel in de folder stond.

Het Object is een bootje wat overal rond is en support nodig heeft hoe je hem ook neer zet. Ik zal slic3r gebruiken om te kijken of dat beter werkt. Ik zie daar veel instellingen staan(ini) in hoeverre moet ik hier door heen lopen?

Support optie had ik gevonden maar de overige zijn deze erg belangrijk?

Dank alvast.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Roelf

Support structuur is al een tijdje niet optimaal, en zeker niet bij de laatste versie van Cura,

wat je kan proberen een oude versie van Cura te gebruiken die een betere Support structuur bied.

wel is het zo dat support altijd een wat ruwere uiterlijk geeft die nog nabewerkt moet worden, maar soms is de truc van de richting van het printen een oplossing.

Misschien kan je een afbeelding plaatsen van het bootje, zodat we een beter idee krijgen van het probleem,

in delen printen van een object is soms al een oplossing, of rechtopstaand printen.

is het alleen de romp of ook de opbouw ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roelf, laten ons zien wat je tot nu toe hebt afgedrukt. Misschien kun je dan beter bepalen of er kansen zijn voor verbetering. U bereikt uw persoonlijke galerie op uw forums profileren en gewoon een paar foto's te uploaden.

My Gallery

Zoals reeds Xeno schreef: Misschien helpt een oudere versie Cura.

Markus

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Support is ontzettend moeilijk om goed te krijgen. Omdat we maar met een beperkt aantal mensen aan Cura werken (en dan zeker aan de Cura Engine, die het slicen doet), is deze feature nog niet goed geïmplementeerd.

De oude versies van Cura hebben betere support omdat deze nog SkeinForge als slicing engine gebruikte. Nadeel ervan is dat deze ordegroten trager is dan de Cura engine (Waar cura in secondes resultaten geeft, doet skeinforge er minuten / uren over).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou sowieso proberen om rechtopstaand te printen, dan heb je al minder afwerking nodig, en de vorm van de romp wordt ook gladder.

ook een nadeel is dat support op een minimale afstand van het object geprint wordt, daardoor zakt het te printen materiaal tegen het support, en dat maakt het ook ruwer.

een andere optie is de opbouw en de romp te printen dat de support altijd aan de binnenzijde zit, wat minder afwerking nodig heeft en een deel kan laten zitten als je de 2 helften op elkaar lijmt.

of de boot met opbouw geheel in tweeën te delen, en voor en achterzijde rechtopstaand te printen zonder support, en deze twee helften aan elkaar te lijmen.

Boot%20delen%201.jpg

Boot%20delen%202.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het punt is dat ik met mijn vorige printer hier totaal geen problem mee heb gehad.

Deze modellen worden geheel radiorgafisch bestuurbaar gemaakt en daarom moet het boven- en onderdeel los kunnen.

Als het model recht is bij de twee delen zou je dit zo kunnen printen maar er zit een kromming in waardoor er support nodig is.

Wat ik jammer vindt is dat er allerlei filmpjes zijn waar support te zien is en ook goed lijkt te gaan. Helaas niet dus.

Ik hoop echt dat er een oplossing gevonden wordt bij Ultimaker anders moet ik op voor mijn derde printer denk ik. Dit kost alleen maar geld. :-|

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een quick fix is om het model door te knippen. Op de forums (aka; De engelstalige delen) zweven best wat profiles voor slic3r rond (ook UM2). Je kan overigens ook met meshmixer zelf support aanbrengen.

Dit hele probleem bestaat helaas uit overspannen verwachtingen over 3D printers. Veel mensen denken dat het machines zijn om eindproducten te maken. In veel gevallen klopt dit, maar in veel gevallen is een 3D printer meer een schroevendraaier waarmee je een kast bouwt; een handig gereedschap, maar niet het enige wat je nodig hebt om je product te maken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Roelf,

Er zijn ook een paar andere factoren die je kan onderscheiden denk ik.

Als je niet tevreden bent over de slice/support capaciteiten van Cura, betekend dit niet dat je op zoek moet naar

een andere printer (want die print gewoon goed?) maar naar een andere slicer.

Veel community members behalen goede resultaten via MeshMixer, en ik kan je ook aanraden om daar eens support te generen voor je boot.

Daarnaast zeg je dat de boven en onder kant open moeten kunnen, wat vind je van de eerste oplossing van Xeno?

Je print je boot andersom, dus op zijn kop. De buitenkant krijgt een mooie finish, en de binnenkant die esthetisch misschien minder perfect hoeft te zijn heeft de iets ruwere finish door support.

Succes!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Sander,

De oplossing van Xeno werkt alleen als de boot vlak is voor het deel wat op de HB ligt, dat is voor mij niet het geval.

 

Ik ben ook tegen een vergelijkbaar probleem gelopen, ik heb toen zelf een extra rand getekend op de niet platte vorm en deze naar de ondergrond geëxtrudeerd, dit randje is heel makkelijk achteraf te verwijderen, en is minder werk dan de support die Cura maakt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

Announcements

  • Our picks

    • Architect Design Contest | Vehicles.
      We're open for entries! - Design and submit your 3D designs of architectural entourage - vehicles - for a chance to win a large filament pack. Presenting an idea, an architectural design or something as big as an urban project isn't easy. A scaled model can really help to get your idea across.
      • 19 replies
    • What The DfAM?
      I'm Steve Cox, an experienced engineer familiar with 3D printing. I wanted to share some DfAM guidelines with this community to help and make stronger parts.
      I'm also an Autodesk Certified Instructor for Fusion 360, so many of the images in ...
        • Thanks
      • 18 replies
×

Important Information

Welcome to the Ultimaker Community of 3D printing experts. Visit the following links to read more about our Terms of Use or our Privacy Policy. Thank you!