Jump to content

Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat


svend

Recommended Posts

Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

Beste printfanaten,

Ik heb een vraag voor jullie;

 

We printen al een tijdje met een UM2. Nu hebben we de laatste tijd ineens het probleem dat er gaten vallen in de print. Zowel aan de zijkant als aan de bovenkant. Op de foto's staan een oude en een nieuwe print. De onderlaag van een mm of twee gaat goed, daarna begint de draad te "druppelen".

 

Wat heb ik al geprobeerd? temperatuur verhoogd met 10, Andere rol filament(zelfde kleur), een "cold pull" van de filament, tien minuten met max temperatuur geprint, feeder extra op druk gezet.

 

Ik weet niet wat ik nog meer zou kunnen proberen...

20140901 095644

20140901 095707

 

hopelijk kan een van jullie me op weg helpen naar weer mooie prints!

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Ik heb net een U2 en heb al aardig wat problemen gehad, net als je laat zien in je foto's. Het probleem zit waarschijnlijk in je feeder. Heb je nog een originele feeder er op zitten? Je nozzle kan ook (gedeeltelijk) verstopt zitten. Absolute voorwaarde voor een goede print is een soepel vloeiende uitvoer uit de nozzle. Ik heb met een lange satéprikker heel wat troep door de nozzle gedrukt om van verstoppingen af te komen. Verder is het niet verstandig bij het laden van de draad lekker lang te wachten om te zien hoe het filament door de nozzle gaat. Hierdoor kan er binnen in de nozzle filament verbranden, wat weer verstoppingen veroorzaakt. Dus draad laden een paar seconden kijken of de doorvoer ok is en dan meteen op de knop drukken. De nozzle koelt dan snel weer af en het filament verbrand niet. Check ook je diameter van je filament 2.85mm kwaliteit zo constant mogelijk. Hopelijk heb je hier wat aan.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Ik heb voor de nozzle zelf ook nog eens wat accupunctuur-naalden liggen. Je kan zo'n pak van 100stuks kopen op ebay voor een paar euro's en die zijn er in diameter 0.3mm en kleiner. Komt af en toe wel eens van pas voor de rommel waar je van bovenaan niet aan kan.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Er zit inderdaad nog een originele feeder op. Ik lees onderhand dat daar wel meer problemen mee zijn.

    Vervuilde nozzle klinkt ook logisch, maar hoe kan ik dat controleren? Rare is dat het begin van de print eigenlijk geen problemen geeft, en later pas de problemen ontstaan. Dan zou de feeder meer t probleem kunnen zijn. We gebruiken alleen originele filamenten, zit daar dan ook zoveel verschil in?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Heb je die feeder al eens opengemaakt? Ik ben benieuwd hoe bij jou de binnenboel eruit ziet. Kun je die eens openschroeven?

     

    Print je vaak met verschillende materialen? Welke filaments precies. Wat zijn je huidige settings? Bij het beoordelen van prints zou het heel tof zijn precies te weten welke software versie/settings zijn gebruikt.

     

    Dat http://support.3dverkstan.se/article/23-a-visual-ultimaker-troubleshooting-guide#pillowing effect van de bovenste foto. Wat is de dikte van de laag/toplaag? Draaien de fans bij het printen van de bovenste laag voluit?

     

    Ik krijg binnenkort mijn UM2, en één van mijn eerste prints wordt een nieuwe https://www.youmagine.com/designs/alternative-um2-feeder-version-two (ja ik ben heel optimistisch dat dat me gaat lukken :smile:)

     

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Nee ik heb de feeder nog niet van binnen bekeken. Zal daar eens foto's van plaatsen. Merk wel, dat bij het printen de feeder regelmatig een stukje terugschiet door de grote spanning van het filament. obstakel in de aanvoer lijkt mij wel logisch.

    We printen alleen met PLA Allemaal originele Ultimaker materialen, maar wel veel verschillende kleurtjes.

    Cura 14.07, nieuwe firmware moet nog worden geupdate.

    Layer 0,1; shell 0,8; bottom/top 0,6; fill 10% speed 50mm/s, bij 210 graden.

    fan weet ik niet, print duurt 17 uur

    bedankt voor die link van de pillowing, ik ga daar nog eens wat leeswerk doen. En die feeder heb ik nu inderdaad ook gedownload.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Hierbij de foto's van de feeder die opengeschroeft is...

    20140902 155806[1]

    20140902 155815[1]

    Het ziet er niet echt versleten of gebruikt uit..

    Gelijk maar een feedertest gedaan.... Dat is wel dramatisch..

    Sateprikker ga ik ook maar eens proberen...

    20140902 164559[1]

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Ziet er niet verontrustend uit idd, maar een ander type feeder zou toch een goede zet zijn, vroeg of laat zul je toch moeten overstappen. Ik gebruik het uitgerekte draad van een metalen springveertje om de nozzle van de onderkant af door te prikken. Van de lange sateprikker gebruik ik beide kanten. De stompe kant (=3mm) gebruik ik om het brede eerste deel van de nozzle alle resten filament er uit te duwen. Of steeds er in en uit en filament van de top weghalen, net zolang totdat er niets meer aan zit. De puntige kant van de prikker gebruik ik om filament van het puntige deel van de nozzle door te drukken. De sateprikker heeft het grote voordeel dat je het metaal van de nozzle niet kunt beschadigen. Deze methode heeft bij mij steeds gewerkt. Ik heb een tutorial gezien van het demonteren van de kop om bij de nozzle te komen, LIEVER NIET. Ik neem aan dat je weet dat je met de advanced settings op de machine de nozzle kunt opwarmen.

    Succes!

    @Blizz accupunctuur-naalden goed idee!

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Satéprikker heeft net m'n print gered. Zie je Leon, je bent me al dingen aan't leren.

    Heb er net een gebruikt om m'n nozzle helemaal netjes te krijgen en ben nu filaflex aan het printen, iets dat me lang niet meer gelukt is. Dank voor de tip.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Oh woow. Ach ja gewoon doen en durven dan ontdek je nog eens wat :mrgreen: Bij mij zit er wat druk op, de school waar de U2 draait wil met studenten opdrachten bij ons laten printen. Dan moet ik echt weten hoe je problemen oplost anders heb je een groot probleem met de levertijd. Trouwens al twee opdrachten gemaakt en verkocht en iedereen is laaiend enthousiast.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Aan die feeder mankeert zo op het oog niet veel. Al kan schoonmaken en misschien ontvetten geen kwaad. Op de eerste foto zie ik een heel klein groen stukje, en het lijkt net alsof daaronder langs de rand van het gat iets van slijtage zit. Die satéprikkers: gouden tip! Dank, het is weer een interessante thread. En met de foto's heb ik straks een referentie als mijn printer binnen is!

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Dank jullie voor alle tips!

    Ik heb sateprikkers klaargelegd om morgen te proberen!

    Moet ook maar eens op ebay snorren naar een stapeltje accupunctuur-naalden. Het verwarmen van de kop had ik idd al onder de knie! Maar je zal er maar naar opzoek zijn...

    Ik neem aan dat de temperatuur rond de 210 de beste schoonmaakresultaten geeft?

    Als de printkwaliteit weer is zoals het was, gaan we eerst maar eens 2 setjes feeders printen...

    overigens kwam ik filament klemmetjes tegen https://www.youmagine.com/designs/filament-clip-3mm-or-1-75mm dat zorgt voor een wat nettere opslag.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    De bedoeling van die "atomic pull" is dat je het filament eerst opwarmt tot een temperatuur dat al het filament in de nozzle zeker smelt en dan laat afkoelen tot het punt dat het net harder wordt (PLA 90º, ABS 130º).

    Als je het er op de juiste moment uittrekt zul je zien dat het rekt tot een dunnere sliert en dat alle rommel er blijft in plakken. Er wordt ook meestal aangeraden om dat met wit filament te doen (en een paar keer achter elkaar bij zeer vuile nozzle's) omdat je op wit heel goed ziet of er nog gunk meekomt.

    En wat die filament klemmen betreft, daar kun je er nooit genoeg van hebben ;)

    3mm Filament Clips

    Hint: Ze printen beter als je ze roteert zoals in mijn foto, by default liggen ze rechtop en dan heb je veel overhang.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Vanmorgen heb ik nog zitten rommelen met de printkop. Sateprikkers deden niet veel weghalen. "Atomic pull" heeft wel wat rommel verwijderd.

    20140903 082028

    20140903 082613

    20140903 084025

    Ik kon zelfs door de nozzle heen kijken...

    Ik probeer nu een nieuwe feeder te printen op lage snelheid. Vanaf een nieuwe rol, misschien geeft de spanning in het filament aan het einde van de rol net de doorslag...

    word vervolgd....

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Die verdikking na ongeveer een cm is geen goeie zaak volgens mij. Filament heeft blijkbaar de mogelijkheid om naar opzij te lopen terwijl dit niet zou mogen kunnen. Ben je zeker dat je teflon stuk goed aansluit op de nozzle?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Dank jullie voor alle tips!

    Ik heb sateprikkers klaargelegd om morgen te proberen!

    Moet ook maar eens op ebay snorren naar een stapeltje accupunctuur-naalden. Het verwarmen van de kop had ik idd al onder de knie! Maar je zal er maar naar opzoek zijn...

    Ik neem aan dat de temperatuur rond de 210 de beste schoonmaakresultaten geeft?

    Als de printkwaliteit weer is zoals het was, gaan we eerst maar eens 2 setjes feeders printen...

    overigens kwam ik filament klemmetjes tegen https://www.youmagine.com/designs/filament-clip-3mm-or-1-75mm dat zorgt voor een wat nettere opslag.

     

    als je geen acupunctuur naalden kunt vinden kun je ook 1 draadje van een roestborstel gebruiken, gewoon gamma/praxis spul.

    En die clipjes zou ik NIET gebruiken.

    http://umforum.ultimaker.com/index.php?/topic/6999-unspooling-jam/?p=64951

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Ik zal nog eens controleren of de teflon aansluit op de nozzle.. En dat van de kruisende filament ken ik inderdaad. Eens kijken wat ik nog aan borstels heb liggen thuis... Die clipjes werken dat wel in de hand. Toch weer erg leerzaam hier!

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    If I might interpose in English: nobody seems to have commented on all the debris inside the feeder. That looks like a particularly large piece in the upper hole?

    I suspect that when filament is withdrawn for changing, a lot of junk gets dragged back through the Bowden tube and is deposited inside the feeder. I think this debris can sometimes cause problems, e.g. if a particle gets trapped between the knurled drive gear and the filament. One big advantage of Robert's feeder is that it's open and hence easy to keep clean.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    I commented on it, you refer to the green particle visible in the feeder. I also suggested cleaning the feeder, making it fat free. Some IPA solvent should do the job. Any thoughts on that? Of course Robert's feeder is definitely the way to go.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Now that I use Robert's feeder I just blow away any dust with one of those aerosol duster cans. An alcohol wipe might be useful too. Of course on the original feeder you have to get it open first.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Heb ondertussen de printkop uit elkaar gehad, de feeder vervangen en alles nogmaals schoongemaakt...

    Printen op hele lage snelheid gaat goed. Maar niet boven de 5mm3/s. De feeder gaat "skippen" vreet zich eigenlijk nooit in. Ik weet t niet meer... :-|

    20140905 134249

    20140905 125758

    20140905 131037

    Ik begin te denken aan het aanschaffen van een nieuwe aanvoerbuis, en teflon deel.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    Ja dat is dan misschien een optie, maar er zal toch iets te zien moeten zijn aan die onderdelen wat de toevoer vertraagd. Zitten er ergens bramen in o.i.d. De binnenmaat van het teflon moet 3mm zijn. Heb je ook al geprobeerd een los stuk filament met de hand door de aanvoerbuis te bewegen. Op die manier kwam ik er achter dan bepaald filament de dik was en onmogelijk door de feeder verder te transporteren was. Het moet allemaal vrij losjes te bewegen zijn.

    feeder wel zonder spanning erop natuurlijk;-)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Extruder Um2 geeft geen continu doorlopend resultaat

    De nozzle is geen enkel probleem met handmatige doorvoer..(direct in pfte) Buis lijkt wel wat meer weerstand te geven. erin gaat wel moeilijker dan eruit. (vreemd?)

    Ja, leuk die um1-achtige klem op de feeder... Ga je een testprint maken, zit de klem niet dicht.

    ik ga nog eens kijken of ik wat kan ontdekken....

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • Introducing Universal Cura Projects in the UltiMaker Cura 5.7 beta
        Strap in for the first Cura release of 2024! This 5.7 beta release brings new material profiles as well as cloud printing for Method series printers, and introduces a powerful new way of sharing print settings using printer-agnostic project files! Also, if you want to download the cute dinosaur card holder featured below, it was specially designed for this release and can be found on Thingiverse! 
        • 0 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...