Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
Sign in to follow this  
tdo

Printprobleem met UM2

Recommended Posts

Hallo ik ben nieuw op dit forum en had graag wat printproblemen met jullie gedeeld.

Ik heb sinds 4 maand een UM2 en de laatste weken ondervind ik heel wat problemen bij het printen.

Een eerste probleem is dat bij het printen van een 'groot' plat vlak (bvb een iPhone 6) de printer in de Z-as met golven print. Die golven worden alsmaar erger waardoor het printbed begint te trillen. Of komen die golven er doordat het printbed trilt, dit kan ook.

printprobleem 01

Een tweede probleem is het zeer slordig printen bij ronde vormen in de Z-as (bvb de rand van een iPhone 6).

printprobleem 02

Ik gebruik enkel PLA filamenten van UM zelf.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Groeten,

Kris

Hallo, of ik op tape of op een met Pritt ingewreven bed print was tot nu toe hetzelfde probleem. Temperatuur staat standaard ingesteld op 210°C.

Ondertussen zijn de problemen zo goed als opgelost. Met dank aan Jesse Buteneers, zaakvoerder van Trideus uit Lummen.

Ik heb de printsnelheid op 50mm/s gezet ipv 100mm/s, de bottom/toplaag op 0.3mm ipv 1mm en de initial layer thickness ook op 0.3. Dit is nu het resultaat.

C iPhone 6

B iPhone 6

A iPhone 6

Een UM2 kan kwalitatief ongeveer 10mm3/s aan. Alles hoger gaat achteruit.

De instellingen die jij daar aanhaalt komen neer op

0.4mm (nozzle) * 100mm/s (snelheid) * 1mm (laagdikte) = 40mm3/s

Er is geen UM2 die dat deftig kan printen volgens mij.

Gezien de instellingen verbaast het me enorm dat het resultaat nog zo goed is, chapeau van Ultimaker! :)

Ik druk meestal af tussen 0.1 a 0.25 mm laagdikte (afhankelijk van de kwaliteit die ik wil en met een snelheid van 30 tot 75mm/sec. Hangt er allemaal beetje vanaf hoeveel geduld ik heb ;)

Bij hogere "vloeisnelheden" kan het nuttig zijn om de temperatuur te verhogen trouwens, aangezien het filament zo snel door de nozzle moet dat het niet eens de kans krijgt om deftig te smelten.

Blizz> ik zie nergens dat er met 1 mm laagdikte wordt geprint. Dat sloeg denk ik alleen op de bottom/top.

Tdo> er wordt vaak aangehouden dat voor een goede afwerking van de top je een top laagdikte van 6x je layerhoogte moet nemen

Dus als je met 0.1 lagen print een toplaag van minimaal 0.6.

Arjan: Ja inderdaad was ik ook net achter :) Die 0.3 is wsl wel de oorzaak van de pillowing. Als er een 0.1mm laagdikte gebruikt is zijn dat maar 3 lagen, da's niet genoeg om het netjes dicht te krijgen (afhankelijk van de infill)

Tdo> er wordt vaak aangehouden dat voor een goede afwerking van de top je een top laagdikte van 6x je layerhoogte moet nemen

Dit soort is info is erg belangrijk, zeker voor nieuwe gebruikers. Kan ik ergens lezen wat je altijd beslist wel en niet moet doen m.b.t. tot settings. Ik heb al heel wat bij elkaar geharkt maar het zou mooi zijn ergens te kunnen lezen over en solide set basissettings per laaghoogte. Misschien moeten we daar eens voor iedere laaghoogte een draad opzetten. Ik weet dit is tricky want er zijn veel variabelen, maar toch.

Leon het probleem is gewoon: Hoe onderhoud je zoiets, hoe ga je het structureren? Iedere mens denkt anders. Alles veranderd ook zo snel. Een soort van glossary ergens zou alleszins een zeer nuttig iets zijn, dat veranderd niet vaak. Maar een manual, dunno. Lijkt me zeer lastig om up to date te houden.

Leon het probleem is gewoon: Hoe onderhoud je zoiets, hoe ga je het structureren? Iedere mens denkt anders. Alles veranderd ook zo snel. Een soort van glossary ergens zou alleszins een zeer nuttig iets zijn, dat veranderd niet vaak. Maar een manual, dunno. Lijkt me zeer lastig om up to date te houden.

Ook dat is waar, lastig bij te houden. Een update van Cura en hup daar ga je weer. Maar ik blijf het jammer vinden dat er zoveel kennis 'verborgen' zit in al die postings. Je kan natuurlijk ook gewoon een moeilijk model posten met dunne toppen en lastige overhang e.d. en dan alle settings erbij zetten. Maar wie wil zich hier mee bezighouden? Als fabrikant zou ik mijn klanten in ieder geval willen helpen met een bepaalde basis waar een redelijke print mee gemaakt kan worden. Daid heeft al gezegd moeite te hebben met de settings die onder de low,normal en high knoppen schuilen. We moeten maar zien of er vandaag iets aangekondigd wordt op dat vlak, misschien wel een hele nieuwe printer :mrgreen:

Blizz> ik zie nergens dat er met 1 mm laagdikte wordt geprint. Dat sloeg denk ik alleen op de bottom/top.

Bedankt voor deze nuttige tip.

Zoals ik zei: Ik denk dat ik persoonlijk veel geholpen zou zijn initieel met een glossary. Dan moet je niet elk begrip gaan liggen opzoeken. Bij voorkeur ook nog eens met fotos erbij

Inderdaad een goed idee. Een soort van sub-pagina met tips en tricks.