Jump to content

Even voorstellen


klucky_13

Recommended Posts

Posted · Even voorstellen

Hallo,

Ik ben nu al ongeveer een jaar bezig met 3D printen, tot nu toe altijd geprint met mijn Velleman K8200. In dat jaar altijd al aan het dromen geweest van een UM2 maar vond het altijd wat te duur. Nu vandaag heb ik 1ntje aangeschaft in 2dehands voor een in mijn ogen zeer goede prijs.

Op de maintenance screen is het volgende te lezen wat betreft de printuren maar ik kom er niet helemaal uit:

Machine on for:

366:03

Print 265:32 Mat: 348m

Wat wil dit juist zeggen? Die dubbel punt en het getal erachter? Dat hij 366 uur en 3 minuten heeft aan gestaan en daarvan 265 uur en 32 minuten heeft geprint? Waar staat die Mat: 348m dan nog voor?

Ik heb vandaag al 2 testprints gedaan met PLA en dat zag er meteen al een pak beter uit dan wat ik uit mijn Velleman K8200 kreeg. Het enige wat ik wel zag is het krom trekken van scherpe randen (zoals de ultimaker robot aan de oren). Maar dat moet wel goed te krijgen zijn.

Een van de eerste dingen wat ik wil gaan doen is de feeder vervangen door een geprinte variant. Maar ik vind zo veel alternatieven terug. Welke is de meest bewezen en best werkende?

Als er gekeken wordt naar het aantal uren geprint, zijn er bepaalde onderdelen die best vervangen worden?

Alvast bedankt!

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    goedemorgen!

    366:03 betekend 366 uur en 3 minuten.

    348M is 348 meter materiaal.

    onderhoud, ik zou denk ik kijken naar de PTFE coupler.. en het beste wat je kunt doen is een keer naar een UltiEvening komen en daar kennis op doen :)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Aha, 2 vragen:

    - Dat van die PTFE coupler had ik al gelezen en ben van plan van er daar enkele van op voorraad te leggen voor als het moment daar is dat deze vervangen moet worden. Waar kan ik deze gemakkelijk bestellen?

    - Ikzelf ben van België maar zou zeer graag eens naar zo een evening komen, waar zijn die meestal en waar kan ik daarvan een agenda vinden?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Oh ja, en nog een bijkomende vraag. Ik heb nog nooit een werkende UM2 gezien voor de mijne. Ik had altijd overal al gelezen wat voor een stille machine dit is. Maar de mijne is dat niet bepaald denk ik. De ventilator die de cold-end moet koelen is behoorlijk luid naar mijn mening. Die andere 2 zijn dan weer wel geruisloos. Maar ik zal eerst eens kijken op een Ulti-evening of mijn ventilator wel degelijk luider is dan dat hij zou moeten zijn.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Ik heb echt geluk gehad :smile: Ik heb het overgekocht van iemand die een Stratasys industriële printer heeft gekocht. De UM was toch nog dat beetje te veel DIY/hobby toestel voor hem. Dus hij heeft het te koop gezet voor een heeeel goede prijs en nu ben ik natuurlijk super blij met de aankoop!

    Alvast bedankt voor de linkjes, ik probeer zoizo een avond mee te pikken, alleen is het niet bij de deur voor mij.

    Trouwens, waar kan ik het snelst en goedkoopst aan een TPFE coupling geraken? Ik wil deze op voorraad hebben voor als deze echt versleten is

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Geen idee hoe lang het duurt als je bij um besteld. Weet wel dat makerpoint ze nu op voorraad heeft. Als je daar toch besteld... ik vindt hun huismerk pla ook fijn (en betaalbaar)

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    UM is dikwijls niet de snelste en ook niet de goedkoopste voor spares aangezien dat de verzendingskosten vast zijn, dat je een PFTE coupler of een printer koopt...

    Ik weet niet als er in België iets te vinden is... Je kan misschien Trideus proberen. Ik ben vorige week ginder geweest omdat ik dringend een spool ColorFabb moest hebben, en ik heb gezien dat ze toch veel materiaal hadden.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Ok, dat spare part is in orde, deze bestel ik bij Trideus. Echter ben ik nu aan het printen gegaan en dat is heel wat minder goed nieuws voorlopig.

    Gisteren heb ik het ultimaker robotje geprint zonder al te veel problemen (ok de instelling was misschien niet optimaal maar het ding geraakte wel geprint). Deze had ik geprint met PLA van ultimaker (2.85mm)

    Vandaag daarentegen wil ik iets printen met een 3mm rol die ik had liggen en dat gaat al heel wat minder goed. Eerst was ik vergeten de setting te verzetten van 2.85 naar 3mm met resultaat dat tijdens het printen de nozzle onder te veel druk komt te staan en de extruder stappenmotor een stap skipt / terugtrekt. Dan dacht achja! vergeten die setting op 3mm te zetten. Ok nu terug printen, nu ging het al veel beter eerste 2 lagen geprint zonder probleem, vanaf laag 3 lap, terug skip na skip.. Dan verhoogt naar 3.05mm, ongeveer hetzelfde verhaal. hier een filmpje om het te verduidelijken wat er gebeurd:

    Je hoort echt duidelijk wanneer het gebeurd, meteen in het begin van het filmpje hoor je de retract:

     

    Wat gebeurd er??

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Je hebt waarschijnlijk te veel friqtie in de bowden. Denk dat je die 3mm niet moet gebruiken op je um

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Ik heb het probleem ondertussen gevonden. Ik had al een paar atomic pulls gedaan dus ik had een clogged nozzle uitgesloten. Daarnet toch nog maar eens gedaan en plots kwam er echt een brok verkoolde zooi uit.. Eens opnieuw geprobeerd en alles werkt perfect! Wel zeer vreemd dat met het 2.85mm filament gisteren alles wel gewoon werkte.

    Trouwens, ik zal toch wel niet de enige zijn dat 3mm filament gebruikt zeker?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Trouwens, ik zal toch wel niet de enige zijn dat 3mm filament gebruikt zeker?

    De vraag is of het echt 3mm is, veel 2,85mm wordt verkocht als 3mm. Als het na meten echt 3mm is is de kans op problemen met te veel weerstand gewoon erg groot.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Het is wel degelijk 3mm maar het probleem zat bij een verstopte nozzle, nu merk ik geen problemen meer met het filament.

    Het enige probleem dat ik nog steeds heb is dat prints met scherpe kantjes heel erg gaan krullen. Dit is iets dat ik met mijn cheapo k8200 nooit had.. En dan met deze printer enorm..

    Ik post zodadelijk een foto

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Hier de foto:

    Foto%2B11-01-15%2B20%2B26%2B17.jpg

    is heel hard ingezoomd maar je snapt wat er gebeurd. Bij scherpe hoeken en wanneer de helling van het ontwerp sterk is krijg ik dit soort krullingen. Ik snap niet goed waar dit aan kan liggen? Met mijn K8200 heb ik dit soort problemen niet en dat is nu niet meteen een high end printer... Dit slaagt me wel tegen :-/ Is dit kwestie van te slechte koeling van de 2 ventilators of is dit iets anders?

    Het is trouwens ook altijd duidelijk erger aan de rechterzijde. Beide ventilatoren werken nogtans..

    Even de settings meegeven:

    PLA: 210 °C, Fan 100%, 0.15mm LH

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen
    Het is wel degelijk 3mm maar het probleem zat bij een verstopte nozzle, nu merk ik geen problemen meer met het filament.

     

    3mm op een Ultimaker is problemen zoeken het is echt niet aan te raden...

     

    Het enige probleem dat ik nog steeds heb is dat prints met scherpe kantjes heel erg gaan krullen. Dit is iets dat ik met mijn cheapo k8200 nooit had.. En dan met deze printer enorm..

     

    Glas goed opkuisen, bed temperatuur rond de 70 graden, het zou moeten blijven plakken. Als het echt niet lukt, een beetje lijm (of haarlak). ABS is een ander verhaal, maar PLA zou geen probleem mogen geven...

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    PLA plakt het beste aan een schoon bed (schoonmaken met alcohol om het echt schoon te krijgen) en inderdaad een temp van tussen de 60 en 70 graden, kun je een betere foto maken?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Ik denk dat jullie het verkeerd begrijpen. Bed-hechting is super, nooit last van warping. het gaat om krullen op de top-lagen. Ik heb op een ander forum al de opmerking gekregen dat dit komt omdat er niet genoeg tijd is tussen de lagen en daardoor de toplagen niet snel genoeg afkoelen en dit zorgt voor het krullen. Oplossing zou zijn van meerdere objecten tegelijk te printen of snelheid vertragen of koeling verhogen (maar de fans stonden beide op 100%)

    @amedee, ik heb nu al 10 printuren gedaan met dat 3mm filament zonder enig probleem hoor... Ik weet niet waarom dit problemen zoeken is? Ik kreeg het de eerste dag niet geprint omdat de nozzle potdicht zat. Na enkele atomic pulls was dit verholpen. Geen enkel probleem meer gehad sinds dan

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Ik vraag me af waarom 3mm draad problemen zou geven. Lijkt mij dat er voldoende speling in de bowden tube zit voor deze diameter.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Ik had gisteren per ongeluk mijn slicer (cura) op 100 mm/s gezet (ik wou eigenlijk infill op 100% zetten).

    Tot nu toe had ik altijd geprint op 50mm/s. Maar toen zag ik de printer bezig op 100mm/s en dit gaat zonder problemen, dan heb ik zelfs even getest op 150mm/s en dat ding blijft super precies printen! Helemaal onder de indruk van dit toevalig "testje"

    Nu stel ik mij enkel de vraag, kunnen hogere print-snelheden kwaad? Ik denk aan verhoogde slijtage of dergelijke Wat is het snelste dat je kan printen. En wat is een aangeraden snelheid?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Die 50mm/s is verradelijk, omdat het de snelheid van de kop in x-y richting is. De printer kan naast een bepaalde X-Y snelheid (Ik heb dat ding wel eens opgevoerd tot 300 mm/s, dat laat em flink schudden, je printjes zijn lelijk, maar het gaat vaak nog wel. Soort van) ook een bepaalde doorvoer van materiaal aan. Die doorvoer is weer afhankelijk van de layer thickness en de snelheid in x-y richting. Daarnaast is het ook per materiaal verschillend.

    Qua doorvoer in mm3 van fillament kan de umo een stuk meer hebben dan de um2, vanwege de grotere overbrenging.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Wat bedoel je met 50 mm/s is "verradelijk"?

    Toen ik printte op het dubbele (100 mm/s en zelfs 150 mm/s) merkte ik weinig geschud of weinig kwaliteitsverlies. Is er een reden waarom ik niet altijd zou printen op deze snelheid als alles goed gaat? Dit scheelt zich enorm in print-tijd!

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Omdat die waarde niet perse iets zegt over wat mogelijk is. Als alles goed gaat, print vooral op die snelheid. Mijn punt is vooral dat het niet alleen de 50 mm/s is die bepaald of iets lukt. Bij dikkere lagen gaat het je waarschijnlijk niet lukken om op een um2 op 100 mm/s te printen.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Even voorstellen

    Oh ok, maar mijn vraag was niet perse welke snelheid wel zou moeten lukken om te printen. Ik weet ook dat het al dan niet lukken van een print niet alleen afhangt van de snelheid.

    De vraag was voornamelijk op welke snelheid het "veilig" is om te printen met een UM2. Stel dat ik het zo ver krijg om te printen op 200 mm/s, vraag ik me vooral af of dit het toestel niet onder verhoogde stress legt. Dat het dus eigenlijk al dan niet af te raden is om op hoge snelheid te printen. Dus is de machine voorzien op het printen op hoge snelheid voor langere tijd zonder hier iets mee stuk te doen. :-)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 18 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...