Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
Sign in to follow this  
victor

PLA papje

Recommended Posts

Hallo ik heb sinds een paar weken een ultimaker original gekocht.

Maar ik zit met een probleem.

Als ik iets probeer uit te printen lijkt het alsof de spuitmond veels te veel pla uitspuit.

Waardoor het een papje word waar de spuitmond als het ware in roert.

Of ik nu 0,1mm ruimte heb tussen het bed en spuitmond of dat er bijna een kwart cm tussen zit.

Ik zou het heel erg fijn vinden als iemand mij zou willen helpen want na ongeveer 100 mislukte prints begin ik radeloos te worden.

Met vriendelijke groeten,

Victor

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op welke temperatuur staat je printer ingesteld? Als er een soort papje uitkomt is het waarschijnlijk dat de nozzle veel te warm word. Probeer ook eens op 190 graden iets te printen.

Het kan overigens voorkomen dat je temperatuur sensor kapot is, waardoor deze een afwijking heeft.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

probeer als je een print start, eerst voor te verwarmen: prepare--> preheat pla. Als 210 bereikt is even aan het feeder wiel achterop draaien en check of het filament lekker doorloopt. print starten en eventueel het bed wat verstellen door aan de grijze bus te draaien onderaan de z-as.

Iets anders om te controleren: je gebruikt , neem ik aan, Cura voor Original. Te herkennen aan de tekst 'Ultimaker" op het Cura, normal view, scherm. (en niet toevallig 'Ultimaker2'….)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb temperaturen geprobeerd van 190-240 graden, bij 190 verstopt de extruder waardoor er geen pla meer uitkomt.

Als ik preheat pla doe en aan het wiel draai komt er wel pla uit maar niet heel makkelijk.

En het verstellen van de z-as heb ik ook al geprobeerd dan doet die t ff goed maar hoopt het pla op en word het alsnog een papje.

Heel erg bedankt voor jullie reacties :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het mogelijk om een filmpje te maken van wat je bedoeld met papje? Als het er moeilijk uitkomt bij 190, dan moet de temperatuur in principe goed zijn (want dat is normaal).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier heb ik nog een filmpje ik krijg ze niet veel scherper sorry,

https://www.youtube.com/watch?v=PlWgElk6mrQ&feature=youtu.be

Als je op groot scherm goed kijkt zie je dat de spuitmond door het uitgeprinte pla heen gaat.

De spuitmond zit IN het uitgeprinte pla, ipv erboven.

Dat verstoppen was omdat 190 blijkbaar te koud was waardoor het pla te snel afkoelde.

Ik stel het zeer op prijs dat jullie me helpen

met vriendelijke groet

victor

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat dit iets te maken heeft met de 'initial layer thickness' setting. Die staat bij cura standaard op 0.3 mm. Hij extrudeerd in het begin altijd te veel, om zo betere aan het bed te blijven plakken. Als je het bed dus heel erg dicht op de nozzle hebt afgesteld dan extrudeerd hij dus inderdaad te veel.

Dit kan je oplossen door dus het bed wat minder strak af te stellen, of onderaan bij de bevestiging van de z-motor aan de schroef as een paar tikjes met de hand te draaien.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dus geprobeerd om de afstand wat groter te maken, helaas maakt het niets uit.

Het lijkt wel of het bed te langzaam zakt, want het pla haalt uiteindelijk tog de spuitmond weer in.

Als in in cura de initial layer thickness lager doe blijft de printer dezelfde dikte filament printen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien ook even voor de zekerheid Cura resetten, dat alle instellingen weer op default staan,

Waar zit je precies, misschien is er iemand in de buurt die kan helpen ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gister idd alles gereset in cura, hij doet het veel beter!

Het enige probleem wat ik nog heb ik dat het lijkt alsof het bed niet snel genoeg zakt.

Dus de eerste paar layers gaan goed maar dan moet ik hem met de hand lager maken omdat de spuitmond dan gaat schrapen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probeer eens zonder te printen, in Cura of Ulticontroller, handmatig het bed naar beneden te bewegen in vaste stappen van (10mm of zo)

en dan meten of het op grote afstand maat klopt (10X keer....)

het kan zijn dat de basis instellingen in Cura van de UM niet goed zijn,

je kan ook eens de firmware updaten naar de laatste versie.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo sorry voor de late reactie ik heb het erg druk gehad,

Wat houd stepper drivers precies in? (a-technisch).

De maat klopt als ik het bed 10x 10mm laat zakken.

Ik heb alles opnieuw gedowload en alles gereset, ik het begin doet alles het prima maar na een paar lagen blijft de spuitmond schrapen.

Ik snap er helemaal niets meer van ik begin langzamerhand spijt te krijgen dat ik zoveel geld heb uitgegeven voor zoveel kopzorgen...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha Victor,

die Steps per mm kan ik niet meer checken, heb er een heated bed in met een andere spoed.

Misschien gezichts bedrog maar het lijkt inderdaad of ie de 1ste lag een mm spuit.

Het is wel een zootje inderdaad, dat komt niet alleen door een tiende verkeerde bedhoogte

ik zie dat je een ulticontroler hebt, het is vrij eenvoudig om bij het begin van de 1ste laag de flow eens op 50% te zetten.

(zit uit mijn hoofd, onder het tune menu). en kijken wat er dan gebeurt.

Je kan ook checken of je draaddiameter en nozzle diameter goed zijn ingevuld. 2.85 als start en 0.4mm.

Suc6

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

3D printers zijn nog lang niet plug & play. Ondanks wat iedereen roept. Ik denk dat de beste optie is om eens naar de ulti evening te komen, daar zijn zat mensen die je probleem op kunnen lossen (en je een hoop over 3D printen kunnen vertellen).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas moet ik die datum werken,

Ik ben al wel wat verder, de infill gaat goed daar schrapt die extruder niet overheen en heb ik ook geen overextrusion.

Op een of andere vage manier doet hij dat nu alleen bij de 'outlines'.

Dus de binnenkant van de print gaat goed alleen de buitenkant niet..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probeer ook eens een simpel blokje uit te printen, of de UM robot

om een fout in de tekening ui te sluiten.

en laat deze geheel uit printen, en post een foto van het resultaat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de flow op 100 en 80% geprobeerd ik krijg bij beide hetzelfde probleem.

Hier heb ik nog een filmpje ( krijg ze helaas niet scherper ).

In deze printsessie probeer ik de ultimaker robot te printen.

Ik heb hem vroegtijdig moeten stoppen omdat de extruder ging schrapen.

Zoals je in het filmpje (hopelijk) ziet zie je dat de rechter achterkant een zooitje is.

Op de plaatjes ( die in in het filmpje geplakt heb) zie je de resultaten.

Op het eerste en laatste plaatje zie je geprobeerde ultimaker robots, die ik allemaal vroegtijdig heb moeten stoppen.

https://www.youtube.com/watch?v=niELvt-VFSo

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er uit als veel te warm extruderen. Heb je al geprobeerd om de firmware opnieuw te installeren? Kan zijn dat iets in het afregelen van de hot-end iets fout gaat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Terms of Use Privacy Policy