Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
RBRCH

Print oppervlak aan bouwplaat zijde

Recommended Posts

Hallo,

 

Wanneer ik een onderdeel print dan is de eerste layer aan bouwplaat zijde niet zo heel fraai. Wel in de zin van gladheid en cherpte, maar optisch niet zo fraai.

In een aantal gevallen moet deze zijde juist de zichtzijde worden en dan is het toch jammer.

 

Weet iemand of dit te voorkomen is of heeft misschien een oplossing?

 

Een andere print oriëntatie heb ik uiteraard overwogen maar dat verplaatst het probleem. Op de twee foto's is het goed te zien, onderkant versus binnenkant.

Ik heb hier Jupiter PLA gebruikt, en de lijmstick van UHU.

 

M.vr.gr,

Roy

bouwplaat oppervlak 1.JPG

bouwplaat oppervlak 2.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaal zou de onderzijde bijna hoogglans moeten zijn. Bij mij wil de camera er soms niet op focussen, en dan focust hij op hetgeen erin gespiegeld wordt. In dit geval het beschermnetje en de bladen van een bureau-ventilator die erachter stond.

 

Heb je al geprobeerd om de lijm dun uit te smeren met een natte doek? De nozzle iets dichter bij de glasplaat brengen zoals peggyb zegt, zou ook helpen. Er kunnen evtl. nog andere oorzaken zijn, vb. ongelijkmatig ingestelde printsnelheid van randen en infill, of onderextrusie, of filament met een onregelmatige diameter of samenstelling, maar best lijkt mij om eerst deze dingen te proberen.

 

underside_mirror.thumb.jpg.d9e8c12251778b0a33338a0eac202c6f.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo @peggyb en @geert_2,

Bedankt voor jullie reactie en meedenken. De plaat iets dichter bij de nozzle stellen heb ik inmiddels gedaan, hij staat nu wat strakker op het papiertje afgesteld.

Een nieuwe print maken moet nu nog gebeuren.

De lijm dun uitsmeren, ik gebruik nu een glue stic, ik stift er een enkele laag mee op zodat he print oppervlak helemaal mat is. Niet dubbeldik.

Bedoel je deze lijm met het uitsmeren of in combinatie met andere lijm?

Met een vochtige doek veeg ik de lijm namelijk geheel weg. Welk type gebruiken jullie?

 

T.a.v. onderextrusie en printsnelheid ben ik geneigd te zeggen dat die wel goed is omdat de rest van de layers fraai geprint worden. In dit geval zou ik over alle layers nadelige effecten moeten kunnen zien toch?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, sommige mensen smeren die lijm van de lijmstick nadien uit met een natte doek, tot er alleen een uiterst dunne laag overblijft, bijna onzichtbaar na drogen.

 

User gr5 gebruikt een mengsel van 10% witte houtlijm in water, als bonding method. Je moet zijn film daarover eens opzoeken. User neotko gebruikt haarlak. Sommige mensen gebruiken 3DLAC (=lijkt op haarlak, maar speciaal voor 3D-prints).

 

Ikzelf gebruik voor PLA alleen zout water: een doekje een beetje nat maken en daarmee de glasplaat afvegen, tot het droog is. Na afloop zie je alleen een soort "mist" op het glas, net zoals bij een wijnglas dat jarenlang in de kast gestaan heeft. Groot voordeel is: een goede hechting bij warme glasplaat (60°C), maar nul hechting bij koude plaat: dus de modellen komen vanzelf los, zonder geweld, en zonder dat ik de glasplaat uit de printer moet halen. Voor de volledige methode met beelden, zie mijn handleiding:

https://www.uantwerpen.be/nl/personeel/geert-keteleer/manuals/

(En dan een beetje naar beneden scrollen.)

 

Maar dit werkt alleen bij PLA, niet bij PET of andere materialen. Dan gebruik ik gr5's methode (10% witte houtlijm in water), maar soms lijmt dat zo goed dat het stukjes glas uit de plaat lostrekt.

 

Ieder heeft zijn voorkeurmethode.

 

Als de rest van je print goed is, zou ik voorlopig niet aan de andere settings prutsen. En nu eerst alleen proberen om je bonding en afregeling van de glasplaat te optimaliseren. Niet teveel ineens veranderen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een eenvoudige methode die je beschrijft, lijkt me de moeite waard eens te proberen. Ik ga het artikel doorlezen en dan de test even doen.

De 3dlac bus zie ik regelmatig voorbij komen, maar omdat het gebruik ervan in de printer niet wenselijk is en je dus eigenlijk de glasplaat er steeds uit moet halen om hem schoon te houden vond ik de stic prettiger.

Het uitwrijven zal ik ook eens proberen maar ik merk wel dat je deze lijm erg snel wegveegt, wanneer er nog genoeg overblijft zal ik eens moeten ondervinden.

Wort vervolgd:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondertussen wat testprints gemaakt met de zout water methode. En inderdaad deze werkt prima, de hechting aan de plaat was goed en het oppervlak wat de bouwplaat raakt is nu een stuk fraaier, veel egaler en ook glanzend.. Wel had ik de verhouding zout/water wat te rijk waardoor er wat witte puntjes zichtbaar waren maar dat is een kwestie van uitproberen.

Het oppervlak wat ik geprint heb was ongeveer 130x100mm, met een dikte van 4mm. De hechting was dermate goed dat het geheel ook niet kromtrok.

Ik heb hem wel met een brim geprint van 5mm. Ik vraag mij af of het nodig geweest was als ik zie hoe dit is gegaan. Gebruiken jullie een brim of alleen een skirt?      

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik bijna nooit een brim.

 

Alleen als het hoge modellen zijn met grote overhangs, dan soms wel om te vermijden dat ze omver geworpen worden. Immers, bij grote overhangs (denk aan een ondersteboven prisma, punt naar beneden), hebben de randen de neiging om omhoog te krullen, en dan bots de nozzle daar met geweld tegen. Dat systematisch kloppen kan de print doen loskomen.

 

Meestal zien mijn modellen er zo uit, en die print ik alleen met een skirt: om de nozzle goed te purgen, om te checken of de flow goed is, en om de afstand glasplaat-nozzle te controleren. Het kromme model is door verhitting in de oven tot ca. 70°C of 80°C (als ik mij goed herinner), om te proberen hoe ze kromtrekken. Bij het printen was hij mooi recht, zoals dat vooraan. Dit is PLA.

 

Om een idee te krijgen van de hechting, kan je best na afloop van de print, terwijl de glasplaat aan het afkoelen is, regelmatig eens aan de modellen trekken (wel voorzichtig, nooit met bruut geweld) om te zien hoe vast ze zitten, en bij welke temperatuur ze loskomen. Dan krijg je een goed idee hoeveel "reserve" je hebt, en hoe groot het risico is dat ze tijdens het printen zouden loskomen. De hechting kan immers verschillen van materiaal tot materiaal, en van omgeving tot omgeving (vochtitgheid, luchtstromen). Ook de bedtemperatuur heeft veel invloed: bij 60°C is het bij mij het beste, bij 50°C en 70°C is het duidelijk minder. Bij 40°C springen de modellen er soms af.

 

Ik zou zeggen: probeer dit allemaal eens met kleine testmodellen, vb. kubusjes van 10mm^3.

 

warped1.thumb.jpg.c796132c0f7622f90d967d7645ae0c9c.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Geert,

 

Vrijwel geen brim dus, ik ben ondertussen flink aan het printen met inderdaad ook allerlei verschillende testjes. En ik moet zeggen, ook meerdere zonder brim met goed resultaat hoor.

Dat hier de hechting erg belangrijk is mag duidelijk zijn maar kromtrekken in zijn geheel waardoor de nozzle gaat botsen en het onderdeel los tikt heb ik nog niet meegemaakt maar wel dat hoekjes iets optrekken. Dat zie je ook op de eerste foto die ik poste in dit topic. Op zo'n moment neig je toch weer naar een brim.

Ik was benieuwd of je daar een best practice in had en wat voor belang jij hecht aan een brim. Ik print uiteraard het liefste zonder want de afwerking is dan stukken fraaier. 

 

Ik expirimenteer nog even verder, bedankt voor je reactie:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn niet de onderranden die omhoogtrekken, wel de bovenranden. Zie deze foto. Dit is een extreem voorbeeld voor het printen van extreme overhangs zonder supports. In dit geval was deze voet nog niet groot genoeg. Door de hoogte en de harde botsen van de nozzle tegen de omhoogkrullende delen, was de krachtarm te groot en kwamen ze los. Dit soort dingen is het enige waarvoor een brim of een nog bredere voet bij mij nodig is. Voor de rest niet. Onderaan is er soms een hoekje van 0.5mm tot 1mm dat iets loskomt, maar meer niet. Overigens is dit al een beetje teveel zout op de glasplaat, minder is beter.

 

DSCN5679b.jpg.369ab32c7990bf99558d198e2ecf8321.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een duidelijk voorbeeld wat je daar geeft, in dat geval zijn het inderdaad de bovenste hoeken die duidelijk een stukje optrekken.

In mijn eerste foto is te zien dat het wel gaat om de onderste hoeken die iets optrekken, het daar getoonde vlak zat op de bouwplaat.

De afstand dat hij kromtrok is maar heel gering, wellicht een 0,5mm maar het is genoeg om op te vallen in het spiegelende vlak. Het sluit aan met jou bevindingen zo te horen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

Welcome to the Ultimaker Community of 3D printing experts. Visit the following links to read more about our Terms of Use or our Privacy Policy. Thank you!