Jump to content

UM 5 of 3?


3dcase

Recommended Posts

Collega Printers,

 

een vraag, 

 

Wat is er nu echt beter of het voordeel aan/van een UM5 ten opzichte van een 3?

UM5 is 6600€ tegenover 3600 voor een UM3.

waarom is een 5 3000€ meer waard dan een UM3?

3000 dat zijn 2 UM1's, waar van ik zeker weet dat er even goede prints uitkomen ( afgezien van support materiaal natuurlijk) dan een UM3.

 

Ik heb een budget van 10.000, met een beetje korting mazzel heb je dan 3 UM3's,

hoe praat je dan dat prijsverschil met een UM5 recht bij je baas?

 

Groeten

kees

 

 

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted (edited) · UM 5 of 3?

    Tsja, van de prijs kun je van alles vinden... maar inhoudelijk;

     

    S5;

    Natuurlijk als je groter volume moet printen.

    Gehard aandrijfwiel in de feeders, voor printen van abrasive materiaal

    Stillere stepper drivers

    Betere autoleveling 

    Modernere bediening, touchscreen.

     

    UM3;

    Kleiner..

    Als je abrasive materiaal wilt printen kun je beide feeders upgraden naar bondtech

    Autoleveling werkt, zal op termijn neem ik aan meeprofiteren van de verbetering van de S5 (firmware)

     

    Algemeen;

    lichtere printkop is betere kwaliteit bij dezelfde snelheid, dus UM2 is de snelste, dan de 3, dan de 5

    (bij de 5 is niet alleen de kop zwaarder, ook de XY assen zijn dikker en zwaarder)

     

    UM3 en S5 vs UM2 :

    De core is super handig qua onderhoud, makkelijker dan vervangen onderdelen in een UM2 kop

    De 3 en de 5 hangen aan je netwerk, makkelijk bij beheer meedere machines.

    De 3 en de 5 bieden meer gebruiksgemak, herkennen van Ultimaker materiaal.

    De 3 en 5 kunnen bij hogere temperaturen printen door de core, dus meer materiaal opties.

    Nadeel van het gebruiksgemak van 3 en 5 is wel dat bij problemen (bv volgelopen kop) de 3 en 5 lastiger schoon te maken (cq reparen) zijn dan de meer eenvoudige UM2 kop.

    de UM2 is single extrusion.

    voor UM2 is alternatieve firmware beschikbaar, beter voor de knutselaar, de 3 en 5 zitten toch "op slot" qua firmware.

     

    Bij budget voor meerdere printers lijkt mij een mix van modellen het meest slim...

     

    Bij low budget of 'meer tijd dan geld' is een 2e hands UM2 met bv een upgrade naar duet3D electronica een leuke optie.

     

     

     

    Edited by ultiarjan
    • Like 1
    Link to post
    Share on other sites

    Posted · UM 5 of 3?

    Bedankt voor de antwoorden heren!!

     

    ik denk dat ik er wel iets van kan maken...

    Het is bedoeld voor op een technische school, moeilijke materialen heb ik niet echt mee te maken. 

    Capaciteit is mijn grootste probleem. Zoals een goede student betaamd, moeten de projecten en opdrachten op het laatste moment gebouwd worden.

    Voor grote prints heb ik nu 2 goedkope creality printers. 500x500x500mm voor 1200€. Technisch gezien ziet het er niet uit.

    Maar kwaliteit en betrouwbaarheid valt niet tegen. Je moet ze alleen goed in de gaten houden...

    De BigBuilder met 2 materialen, is eigenlijk een miskoop (je had gelijk Sander 😞 !!! ) ik gebruik hem af en toe nog wel, maar mijn oude vintage protobox doet het nog beter....

     

    De 2 UM3's die er nu staan bevallen supergoed, bijna plug & play zoals geadverteerd 😉.

    Het wisselen van materiaal en printheads vindt ik nog wat omslachtig, Maar na de printopdracht geen omkijken meer naar !!!!

    Dan denk ik dus toch maar dat ik voor UM3 ga als werkpaarden en van een volgend budget een UM5...

     

    Wat ik ook nog wel een goed verkoopargument zou vinden en dus geld mag kosten.... is het netwerk...

    Onze ICT afdeling, heeft de boel goed dichtgetimmerd (niet gek met 16000 leerlingen op 15 locaties).

    Dus updates en opdrachten versturen moet nog altijd met usb sticks.

    Gister een gesprek met een Ict'r gehad, wat we nodig hebben is een inlogcode en wachtwoord.

    Ze zijn schijnbaar verplicht om terug te kunnen traceren wie, hoe , en wat ergens ingelogd is,

    de UM3's neem ik nu mee naar huis voor updates, thuis lukt het wel.

    Is het inloggen met een UM5 een beetje veiliger?

    Als iemand van jullie ,als R&D'ers,  het precies wil weten moet ik het ff navragen voor het goede protocol.

     

    Heeft een van jullie ervaring met electrisch geleidend materiaal? Je leest er wel over.

    Maar is het bij jullie in R&D al mogelijk om printplaten of iets dergelijks te printen?

    als dat zo is mag ik morgen 2 UM5's bestellen denk ik !!! 

     

    Misschien te veel vragen, maar in elk geval bedankt voor de antwoorden.

     

    Groeten Kees.

     

     

     

     

     

     

  • Link to post
    Share on other sites

    We zijn ook bezig om gebruikersbeheer te introduceren op de machines. Maar dit kost domweg tijd, zeker omdat er best veel verschillende setups mogelijk zijn (en dit een van die dingen is die je als je het doet, goed moet doen) 

  • Link to post
    Share on other sites

    Als cappaciteit je grootste probleem is, dan zou ik eerder meer UM3's dan minder UM S5s aanschaffen. Software wise, zijn deze identiek voor netwerk functies enzo. Dus met de een of de andere ga je niet meer of minder ICT op je nek krijgen.

     

     

    Je "electrical conductive material" opmerking, nee. Dit is er nog niet. Alles wat er is kun je hoogstens voor ESD en cap-touch gebruiken. Niet om electrische schemas mee te printen, daarvoor geleid het gewoon niet goed genoeg.

  • Link to post
    Share on other sites

    Ik denk niet dat ik hier nog veel aan toe hoef te voegen. Jammer dat ik gelijk had @3dcase! Als je primaire behoefte meer capaciteit is dan neig ik ook eerder naar het advies van David; meer UM3's ipv 1 UMS5. 

    Argument van abrasive materials vind ik ook een goede, maar je zegt niet echt om meer materiaal verlegen te zijn. (anderzijds, aanbod stuurt ook de vraag). 

    Wat betreft materiaal, kun je misschien deze thread in de gaten houden voor meer informatie. In theorie zijn alle materialen op zowel UMS5 en UM3 te gebruiken, tenzij ze abrasive zijn. Dan alleen UMS5. 

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 18 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...