Jump to content

Test print bubbels


jeroenm

Recommended Posts

Posted · Test print bubbels

Hallo,

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van UM2 en heb al een aantal printjes gemaakt met PLA. Nu was ik net begonnen aan een nieuwe print en zag het volgende onstaan:

Test print bubblesExtrusion test photo 1Extrusion test photo 2Extrusion test photo 3

Er zitten allerlei bubbels op het lijkt net of de nozzle er overheen smeert, ik heb gisteren de plaat nog wel gekalibreerd de vraag is of dat goed is gegaan.

tevens waren de eerste lijnen vrij dik weet niet of dat hoort.

Kan iemand misschien aangeven wat hier fout is gegaan of dat het normaal gedrag is ?

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Is dit de eerste laag? Als dat het geval is dan is de leveling niet goed en zit de nozzle te dicht op het bed. Gebruik een papiertje om tussen de nozzle en bed te schuiven bij een koude nozzle. Als er wat rommel ontstaat op de eerste laag is dat meestal niet zo'n groot probleem in de volgende lagen word dat wel opgelost. Zijn de bobbels erg groot dan kan het gebeuren dat het onderdeel los komt.... Je krijgt bij dit soort bobbels meestal wel een print eruit en het patroon aan de onderkant is dan wat rommelig.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    gebruik je de lijmstift? Als je deze er op smeert is de laag namelijk vrij dik en kan dus doorwerken in de eerste laag van de print.

    De lijm van de lijmstift kun je na opbrengen uitsmeren / oplossen met een nat doekje en de verdunde laag laten opdrogen door het bed aan te zetten. Zo houd je een dun egaal laagje over, wat een heleboel print beurten goed blijft. Het is dus niet nodig om dit voor elke print te doen...

    Als dit bij jou niet het geval is….. dan is het gewoon nuttige informatie….

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    @Zoev89

    Ik had de plaat gekalibreerd met een papiertje maar zal het nog eens proberen, ik had niet het idee dat het echt los kwam maar meer los werd geduwd door de nozzle.

    @PeggyB

    Ik heb inderdaad de lijm er zo op gesmeerd en niet echt uit geveegd ik zal het eens schoon maken met vochtige doek.

    Kwam vanmorgen ook nog de volgende website tegen:

    support.3dverkstan.se/article/23-a-visual-troubleshooting-guide

    Daar stond ook de tip van uitsmeren, en adviseerde ze Tesa easy stick lijm.

    Bedankt voor jullie reacties.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Welk filament gebruik je en welke temperatuur? Staat de fan op 100%? Staan al je cura settings nog goed? Je kan je profile resetten. Verder de eerste laag van 0.3 terugzetten naar 0.2. Bij het levelen gaat het goed als je het papiertje net eronder door kan trekken. Neem je printer een keer mee naar 1 van de ultimaker evenings in Utrecht. Dan krijg je boel tips van lotgenoten :-).

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Ik heb ondertussen aardig wat dingen geprint en op het moment ben ik met PLA het U2RS systeem aan het printen hij staat al paar dagen uren te printen, nu was ik begonnen aan de spool holder maar het mislukt elke keer (andere modellen mislukte ook).

    Hier onder een filmpje wat er gebeurd.

    http://youtu.be/

    Gisteren zat het filament ook vast in de feeder, die heb ik er met moeite weer uit gekregen er was een hele hap uit de draad. Toen heb ik hem er opnieuw in gedaan na dat ik de nozzle verwarmd had naar 260 graden voor 10 min en er wat materiaal doorheen heb geduwd. Ik heb het bed opnieuw schoon gemaakt en nieuwe pritt erop deze uitgewreven met een vochtige doek. En op nieuw gecalibreed met papier of een voelermaatje van 0.1mm. Dit alles mocht niet baten.

    Je hoort het systeem ook schoken (ik gok dat het de feeder is). In het filmpje is ook te zien dat er soms geen materiaal uit komt en dat het niet goed blijft plakken. Ook smeert de nozzle nog door het materiaal heen.

    De instellingen zijn allemaal standaard, heb van de week nieuwe cura en firmware geinstalleerd en alles geprint op normal.

    Wat zou ik kunnen doen om dit te fixen ?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    als ik dat zo zie vallen me een paar dingen open

    allereerst staat je kop te ver van de glasplaat. als de lijn rond is aan de bovenkant, zoals bij jou, smeert je kop het filament niet uit. dat hoort je shoulder te doen (de ruimte rond het gaatje). hij moet dus iets dichter bij de plaat.

    in principe heb je met PLA printen (ik neem aan ultimaker blue dat je aan het printen bent) geen pritt nodig, een schone glasplaat is meer dan voldoende.

    dat tokken wat je hoort is de feeder. het lijkt erop dat je het filament niet goed doorgevoerd krijgt. wat je moet doen is de printkop schoonmaken. dit kun je doen door Taulman Nylon te gebruiken. kop verhitten tot 240, bowden tube uit de kop halen, Nylon doorvoeren tot het er goed uitkomt. kop laten afkoelen tot 30 graden terwijl je langzaam druk blijft houden op het nylon. laat het een paar minuten staan op 30 graden, dan weer temperatuur opvoeren tot 150 terwijl je stevig aan het nylon trekt. rond de 140 graden schiet het nylon los.

    zie http://www.korneel.nl voor wat foto's.

    voordeel is dat het U2RS je feeder issues en de issues die je gaat krijgen bij Ultimaker PLA als de rol 2 derde op is gaat oplossen.. het nadeel is dat je hem eerst moet printen ;)

    ik heb ondertussen al bij een aantal dat U2RS opgebouwd, kan wel een kitje voor je printen..

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Dit lijkt goed op te lossen.

    1. controleer de bowden tube, dat er geen achtergebleven materiaal in zit

    2. zorg dat feeder goed schoon is. haal die evt uit elkaar

    3. doe een cold pull

    4. het bed staat vrij laag waardoor de eerste laag niet goed blijft plakken stel deze nog eens in

    Heb je overwogen om robert's feeder te gaan gebruiken?

    Verder vind ik je temperatuur (250?) vrij hoog om te printen... Maar daar zou ik eens wat mee experimenteren als de extrusie weer op orde is.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Bij de voor gaande prints smeerde hij het inderdaad uit, heb hem elke keer op de zelfde manier gekalibreerd. Ik heb zo geen nylon liggen alleen PLA en ABS. Tot nu toe heb ik alleen nog met de ultimaker PLA geprint. Ik zal de kop nog eens schoon proberen te maken en de feeder even open maken en schoon maken hopelijk dat het helpt. De print temperatuur is geen 250 graden, gewoon standaard 210. Enige instellingen die ik veranderd heb is de snelheid die ik lager heb gezet.

    De rol PLA is ook al voor meer dan de helft op.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Ik heb nu jou methode geprobeerd Korneel maar dan met ABS. Een paar keer gedaan en er leek wel wat mee te komen. Nu heb ik de PLA rol er weer in gedaan en er komt geen wit ABS meer uit, maar als ik handmatig move material doe hoor de feeder wel schokken (er komt wel PLA uit de nozzle).

    Van de week was hij ook in de lucht aan het printen er kwam dus geen materiaal meer uit. Toen is de ellende een beetje begonnen.

    EDIT:

    Ik heb een print aan gezet op 260 graden nu lijkt hij goed te printen, dadelijk de temperatuur terug zetten naar 210 na 10min

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    ik ben het zelf absoluut niet eens met de methode van Ultimaker om met ABS de kop te reinigen. ABS breekt af..

    zou zeker met Nylon doen! Nylon smelt namelijk ook goed op 210, ABS niet..

    even op 260 printen zorgt gegarandeerd voor nieuwe troep in je kop. het is echt het ene probleem inwisselen voor het andere.

    toen er lucht uit kwam deze week is er waarschijnlijk wat PLA verbrand.

    een heel bekend probleem van de rollen van Ultimaker is dat wanneer ze inderdaad over de helft ze ze eigenlijk te rigidestrak op de rol zitten om nog goed doorgevoerd te komen worden.

    het tokken wat je hoort van de feeder is een feeder die het materiaal niet doorgevoerd krijgt.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Ja had geen nylon liggen dus dacht probeer met ABS, maar heeft niet veel geholpen denk ik. Nylon staat wel op de bestellijst voor volgende keer. De 260 graden heeft op het moment wel geholpen.

    Dus voorlopig kan ik weer vooruit, dus alvast bedankt voor de tips.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Toch blijft de feeder schokken en heb ik vooral problemen bij de eerste laag en aan het begin van top laag.

     

    Dus heb de atomic methode geprobeerd (bij gebrek aan nylon met PLA) nu een paar keer gedaan. Met als laatste dit resultaat:

     

    Dit zou toch goed moeten zijn lijkt mij, maar blijf problemen hebben.

    PS: elke keer als ik een link of iets wil toevoegen aan een post krijg ik een pop-up maar daarna kan ik niks meer (behalve F5) IE11.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Hier fotos van de extrusion test:

    Extrusion test photo 3

    Extrusion test photo 1

    Extrusion test photo 2

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Jeroen,

    NOOIT meer gaan schoonmaken met ABS, vragen om moeilijkheden. Ik heb ook geen nylon, maar doe gewoon af en toe een atomic met PLA. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen (2x dit jaar) de gasbrander gebruikt om de nozzle schoon te maken.

    Het is handig alleen "print one at a time" te gebruiken in cura, zodat de items een voor een geprint worden, heb je dan een probleem zijn niet alle stukken mislukt. Dit werkt soms niet als je hoge items print. Check of dit goed gaat door altijd even de layer view te checken in cura.

    Voor wat betreft je extrusie zou ik eerst een ander feeder printen, voor je het hele U2RS gaat printen..

    Bijvoorbeeld;

    https://www.youmagine.com/designs/alternative-um2-feeder-version-two

    https://www.youmagine.com/designs/and-another-um2-feeder-design

    Kun je tenminste vooruit, en zo'n feeder is handig als spare part.

    Print deze feeder langzaam, b.v. 30mm. layer 0.1, temp 210 (desnoods nog iets warmer wanneer nodig).

    Haal ook de rol plastic van je printer en hang'm wat lager, desnoods aan een bezemsteel tussen 2 stoelen ;) als het plastic maar wat rechter je feeder ingaat...

    Laatste vraag, als je met de hand fillament extrudeert komt het plastic er netjes recht naar beneden uit of begint het eerst te krullen? in het laatste geval is je nozzle nog niet goed schoon.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Ik ben nu bijna klaar met de U2RS feeder en bij behoren te printen, ik krijg ze met wat tunen van de temperatuur wel geprint maar heel netjes zijn ze niet. Vooral de eerste laag is een probleem.

    als ik het materiaal er met de hand in doe krult hij bijna niet, wel zie ik elke keer bij de atomic methode de zelfde vorm als hierboven en die niet perfect rond. Er zit elke keer een deukje in met het zelfde patroon.

    Dus ik vermoed dat er nog wat aangekoekt is, gezien hij van de week meer als een uur in de lucht heeft staan printen.

    Ik zal morgen eens proberen de rest van de onderdelen te printen die ik nog nodig heb met de bezemsteel methode.

    En dan eens de nozzle eruit halen en kijken of ik hem schoon krijg met de brander.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Jeroen;

    kom je er nu niet aan uit is het wellicht een idee om naar de volgende ulti-evening te komen.. die zal over een week of 2 a 3 week plaatsvinden in Utrecht..

    ik heb altijd een stel reserve feeders liggen, je kunt er wel eentje van me ruilen tegen wat filament ;)

    ik heb ook het U2RS erop zitten en dan kun je dat meteen bekijken..

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Ik heb uit eindelijk alles kunnen printen met wat moeite, nu ben ik het U2RS systeem erop aan het zetten en zag dat de FAN connector links van de PCB los zat.

    Hoort dat zo ?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Ik heb de nozzle schoon gemaakt met brander en het complete U2RS systeem geinstalleerd. Plaat schoon gemaakt en op nieuw gekalibreerd.

    Alleen bij het starten van een print gaat het nog niet helemaal goed, zoals je kunt zien in het onderstaande filmpje krult hij helemaal op. En bij 0:31 hoor je de U2RS feeder eenmaal schokken. Is hier nog wat aan te doen dat hij zo op krult ?

     

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Komt volgens mij omdat je materiaal met de hand geladen hebt tot in de kop. Normaal aan het einde van een print wordt het plastic wat teruggetrokken. Het zou me verbazen wanneer je dit weer ziet wanneer je de volgende print doet, er zat gewoon veel druk op het filament... hierdoor begint normaal de extrusie pas wanneer je bed omhoog is gekomen, dit is rond het moment waarop je de feeder een keer hoort skippen. Niks aan de hand dus ...

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Test print bubbels

    Je hebt gelijk, ik heb net de tweede print ingeladen en die ging wel goed zonder ingrijpen. Het lijkt erop dat alles weer in orde is :D.

    bedankt voor alle hulp.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 18 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...