Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts

XT Copolyester (colorfabb)


meltx
 Share

Recommended Posts

Posted · XT Copolyester (colorfabb)

Heeft iemand ervaring met dit filament?

Ik heb de afgelopen week geprobeerd een fatsoenlijk model te printen maar het is me nog niet gelukt.

Gespeeld met temperatuur en snelheid maar tot nu toe vind ik het niks.

Als iemand betere ervaringen heeft dan hoor ik het graag !!

gr. Renier

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Dit weekend zo'n 12 uur met de transparante XT geprint, zonder probleem. ik gebruik 245 graden, bed 70 graden (schoon glas zonder lijm) en een aardige snelheid (geloof 0.2 layer & 60mm/s). Ik heb de voorkant van m'n UM2 dicht (stukje perspex aan een beugeltje) maar dit is niet perse nodig. Ik gebruik wel aan aangepaste feeder.

    Welke settings heb je gebruikt? Wat gaat er niet goed? foto?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Hallo Renier,

    Print zelf nagenoeg alleen met XT.

    Instellingen:

    Bij een snelheid van 50mm/s minimaal 240C en een HB van 65C met kapton tape.

    Naarmate de snelheid hoger toeneemt tevens de temperatuur van de nozzle mee laten stijgen.

    Verder: indien het model het toelaat, gebruik minimaal of geen fan.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    ik gebruik zelf ook alleen nog maar XT..

    40 of 50 mm/s, layers van 0.15 bij 40 mm/s, en 0.1 bij 50mm/sec. ik doe er ook mechanische prints mee en soms heb je dan dat detail nodig. ik zet de fan wel aan, maar op max 40 procent. zo krijg ik altijd een goede mix tussen strakke prints en nette afwerking.

    gebruik soms pritt op het bed als er een kans op warping is.. verder echt perfect spul, printen op 240 en bed op 70..

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Bedankt voor jullie tips !!

    Maar ik krijg echt het gevoel dat het filament niet door de extruder wil !!

    Ik hoor aldoor een hoog piep geluidje en volgens mij slipt de extruder dan door.

    De nozzle raakt ook aldoor verstopt.

    Ik had er niet aan gedacht om de snelheid te verhogen i.p.v. te verlagen.

    Ik zal direct een foto uploaden dan zie je het resultaat.

    Glijblokjes t.b.v. alu. rail.

    Glijblokjes t.b.v. alu. rail.

    Glijblokjes t.b.v. alu. rail.

    Glijblokjes t.b.v. alu. rail.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    welke feeder gebruik je eigenlijk?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Gewoon de standaard feeder waarmee de printer is uitgevoerd.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Dit weekend zo'n 12 uur met de transparante XT geprint, zonder probleem. ik gebruik 245 graden, bed 70 graden (schoon glas zonder lijm) en een aardige snelheid (geloof 0.2 layer & 60mm/s). Ik heb de voorkant van m'n UM2 dicht (stukje perspex aan een beugeltje) maar dit is niet perse nodig. Ik gebruik wel aan aangepaste feeder.

    Welke settings heb je gebruikt? Wat gaat er niet goed? foto?

     

    Beste Arjan,

    Ik heb de foto's net toegevoegd.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Hallo Renier,

    Print zelf nagenoeg alleen met XT.

    Instellingen:

    Bij een snelheid van 50mm/s minimaal 240C en een HB van 65C met kapton tape.

    Naarmate de snelheid hoger toeneemt tevens de temperatuur van de nozzle mee laten stijgen.

    Verder: indien het model het toelaat, gebruik minimaal of geen fan.

     

    Beste Harold,

    Heb jij nog een standaard feeder?

    gr. Renier

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    hoe lang heb je de UM2 al? ik gok zelf dat je een uur of 200 a 300 hebt geprint?

    dit soort dingen krijg je als je teflon er doorheen zit...

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Beste Harold,

    Heb jij nog een standaard feeder?

    gr. Renier

     

    Hallo Renier,

    Heb een Ultimaker Original met de orginele feeder.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    wellicht een iets uitgebreidere reactie;

    wanneer je UM2 een beetje door zijn Teflon heenzit (de PTFE coupler) dan vernauwt hij aan het einde. daardoor "stroept" je filament en dat kan de orginele feeder bij lange niet aan..

    oftewel : onderextrusie..

    die brosheid krijg je o.a. door onderextrusie.. maar ook door verkeerde temperatuur..

    ik blijf dus even bij de vraag, hoe lang ben je al aan het printen met deze coupler?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    wellicht een iets uitgebreidere reactie;

    wanneer je UM2 een beetje door zijn Teflon heenzit (de PTFE coupler) dan vernauwt hij aan het einde. daardoor "stroept" je filament en dat kan de orginele feeder bij lange niet aan..

    oftewel : onderextrusie..

    die brosheid krijg je o.a. door onderextrusie.. maar ook door verkeerde temperatuur..

    ik blijf dus even bij de vraag, hoe lang ben je al aan het printen met deze coupler?

     

     

    wellicht een iets uitgebreidere reactie;

    wanneer je UM2 een beetje door zijn Teflon heenzit (de PTFE coupler) dan vernauwt hij aan het einde. daardoor "stroept" je filament en dat kan de orginele feeder bij lange niet aan..

    oftewel : onderextrusie..

    die brosheid krijg je o.a. door onderextrusie.. maar ook door verkeerde temperatuur..

    ik blijf dus even bij de vraag, hoe lang ben je al aan het printen met deze coupler?

     

    Ik heb de Printer 23 september gekocht en sindsdien wel wat dingen geprint maar niet extreem veel.

    Nu zit inmiddels de PLA er weer in en dat print weer geweldig !!

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    MeltX;

    dat is helaas geen antwoord op de vraag :)

    PLA is net wat gladder dan XT.. maar hoeveel uur is er nu mee geprint? dat is te vinden via maintenance..

    ik denk dat je tussen de 300 en 500 uur zit.... en dat je de kop eens uit elkaar moet halen.. denk dat je PTFE koppeling weg is..

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    MeltX;

    dat is helaas geen antwoord op de vraag :)

    PLA is net wat gladder dan XT.. maar hoeveel uur is er nu mee geprint? dat is te vinden via maintenance..

    ik denk dat je tussen de 300 en 500 uur zit.... en dat je de kop eens uit elkaar moet halen.. denk dat je PTFE koppeling weg is..

     

    Beste Korneel,

    Ik heb net even gekeken de teller staat op 382 uur.

    Goed ingeschat !! (^^)

    Zijn er instructies ergens te vinden hoe ik dit kan vervagen?

    gr. Renier

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Wat ik heb gedaan: schilderstape rond de kop langs de twee naadjes wikkelen zodatie niet uit elkaar valt. (Afgekeken van een engineer bij Ultimaker...). Dan de zijfans eraf schroeven. Die bungelt er dan aan het draadje bij (voorzichtig!). Dan de 4 schroeven op de kop voorzichtig uitelkaar halen, zodat de onderkant vrijkomt. Je kan de witte koppeling er dan zo uitwippen. Post even een pic van je koppeling hier, ik ben benieuwd hoe die eruit ziet na 382 uur. Welke temperatuur print je gemiddeld? Ik print zelf hoofdzakelijk met ColorFabb PLA, op de voorgeschreven warmte van 210 graden.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    tja, eerder een kwestie van ervaring dan goed inschatten ;)

    ik gok zelf dat wanneer je je koppeling uit elkaar haalt dat je het volgende gaat zien :

    wat het moet zijn :

    een mooie kaarsrechte lijncilinder die door je PTFE koppeling loopt

    wat je gaat zien:

    een verdikking onderin met een verdunning er net boven.

    een semi-oplossing hiervoor is uitboren op 3.2MM. tijdelijke oplossing en tijdens retractie krijg je weer issues..

    goede oplossing : vervang de PTFE koppeling door een nieuwe.. die zou ik sowieso altijd een of meer op spare hebben liggen. lead time voor orders kan soms ineens heel hoog liggen..

    ik zou ook investeren in wat Taulman Nylon. dit is hands-down het beste materiaal voor een atomic methodcold pull. dit in combinatie met cleaning filament (te verkrijgen bij kunststofshop.nl) houd je printer in top conditie..

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    tja, eerder een kwestie van ervaring dan goed inschatten ;)

    ik gok zelf dat wanneer je je koppeling uit elkaar haalt dat je het volgende gaat zien :

    wat het moet zijn :

    een mooie kaarsrechte lijn\cilinder die door je PTFE koppeling loopt

    wat je gaat zien:

    een verdikking onderin met een verdunning er net boven.

    een semi-oplossing hiervoor is uitboren op 3.2MM. tijdelijke oplossing en tijdens retractie krijg je weer issues..

    goede oplossing : vervang de PTFE koppeling door een nieuwe.. die zou ik sowieso altijd een of meer op spare hebben liggen. lead time voor orders kan soms ineens heel hoog liggen..

    ik zou ook investeren in wat Taulman Nylon. dit is hands-down het beste materiaal voor een atomic method\cold pull. dit in combinatie met cleaning filament (te verkrijgen bij kunststofshop.nl) houd je printer in top conditie..

     

    Beste Korneel,

    Bedankt voor je uitleg.

    Ik ga er direct een paar bestellen !! en de nylon natuurlijk ook.

    gr. Renier

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Wat ik heb gedaan: schilderstape rond de kop langs de twee naadjes wikkelen zodatie niet uit elkaar valt. (Afgekeken van een engineer bij Ultimaker...). Dan de zijfans eraf schroeven. Die bungelt er dan aan het draadje bij (voorzichtig!). Dan de 4 schroeven op de kop voorzichtig uitelkaar halen, zodat de onderkant vrijkomt. Je kan de witte koppeling er dan zo uitwippen. Post even een pic van je koppeling hier, ik ben benieuwd hoe die eruit ziet na 382 uur. Welke temperatuur print je gemiddeld? Ik print zelf hoofdzakelijk met ColorFabb PLA, op de voorgeschreven warmte van 210 graden.

     

    ik gebruik meestal een verbogen paperclip om the fans aan de Y-as te hangen ipv aan de draadjes, zeker als je de kop gaat verwarmen is het handig om'm uit de weg te hebben.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    post je wel even een plaatje van je koppeling? straks is t dat niet?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    post je wel even een plaatje van je koppeling? straks is t dat niet?

     

    Ja, dat is goed !!

    gr. Renier

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Ik las hier iets hoger over dat cleaning filament, Wat is dat juist? Is dat een soort van schuurpapier dat je door je nozzle trekt? :p Dat alles opkuist?

    Wat is het beste alternatief voor atomic pull? PLA, ABS of XT?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Ja, dat is goed !!

    gr. Renier

     

    je houdt ons wel in spanning ;)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · XT Copolyester (colorfabb)

    Ik las hier iets hoger over dat cleaning filament, Wat is dat juist? Is dat een soort van schuurpapier dat je door je nozzle trekt? :p Dat alles opkuist?

    Wat is het beste alternatief voor atomic pull? PLA, ABS of XT?

     

    ik denk niet helemaal het juist topic..

    maar over je vragen;

    ik heb dat cleaning filament getest, het is heel erg plakkerig spul wat je door je nozzle voert en alle troep eruit meegeeft.

    en het beste alternatief ? dat snap ik niet..

    bedoel je het beste materiaal voor een Atomic Pull?

    dat is, zonder twijfel, Taulman Nylon..

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
     Share

    • Our picks

      • New here? Get ahead with a free onboarding course
        Hi,
         
        Often getting started is the most difficult part of any process. A good start sets you up for success and saves you time and energy that could be spent elsewhere. That is why we have a onboarding course ready for
        Ultimaker S5 Pro Bundle, Ultimaker S5, Ultimaker S3 Ultimaker 2+ Connect.   
        They're ready for you on the Ultimaker Academy platform. All you need to do to gain access is to register your product to gain free access. 
        Ready? Register your product here in just 60 seconds.
          • Like
        • 8 replies
    ×
    ×
    • Create New...