Jump to content
Ultimaker Community of 3D Printing Experts
Sign in to follow this  
meltx

XT Copolyester (colorfabb)

Recommended Posts

Heeft iemand ervaring met dit filament?

Ik heb de afgelopen week geprobeerd een fatsoenlijk model te printen maar het is me nog niet gelukt.

Gespeeld met temperatuur en snelheid maar tot nu toe vind ik het niks.

Als iemand betere ervaringen heeft dan hoor ik het graag !!

gr. Renier

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit weekend zo'n 12 uur met de transparante XT geprint, zonder probleem. ik gebruik 245 graden, bed 70 graden (schoon glas zonder lijm) en een aardige snelheid (geloof 0.2 layer & 60mm/s). Ik heb de voorkant van m'n UM2 dicht (stukje perspex aan een beugeltje) maar dit is niet perse nodig. Ik gebruik wel aan aangepaste feeder.

Welke settings heb je gebruikt? Wat gaat er niet goed? foto?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Renier,

Print zelf nagenoeg alleen met XT.

Instellingen:

Bij een snelheid van 50mm/s minimaal 240C en een HB van 65C met kapton tape.

Naarmate de snelheid hoger toeneemt tevens de temperatuur van de nozzle mee laten stijgen.

Verder: indien het model het toelaat, gebruik minimaal of geen fan.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik zelf ook alleen nog maar XT..

40 of 50 mm/s, layers van 0.15 bij 40 mm/s, en 0.1 bij 50mm/sec. ik doe er ook mechanische prints mee en soms heb je dan dat detail nodig. ik zet de fan wel aan, maar op max 40 procent. zo krijg ik altijd een goede mix tussen strakke prints en nette afwerking.

gebruik soms pritt op het bed als er een kans op warping is.. verder echt perfect spul, printen op 240 en bed op 70..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie tips !!

Maar ik krijg echt het gevoel dat het filament niet door de extruder wil !!

Ik hoor aldoor een hoog piep geluidje en volgens mij slipt de extruder dan door.

De nozzle raakt ook aldoor verstopt.

Ik had er niet aan gedacht om de snelheid te verhogen i.p.v. te verlagen.

Ik zal direct een foto uploaden dan zie je het resultaat.

Glijblokjes t.b.v. alu. rail.

Glijblokjes t.b.v. alu. rail.

Glijblokjes t.b.v. alu. rail.

Glijblokjes t.b.v. alu. rail.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit weekend zo'n 12 uur met de transparante XT geprint, zonder probleem. ik gebruik 245 graden, bed 70 graden (schoon glas zonder lijm) en een aardige snelheid (geloof 0.2 layer & 60mm/s). Ik heb de voorkant van m'n UM2 dicht (stukje perspex aan een beugeltje) maar dit is niet perse nodig. Ik gebruik wel aan aangepaste feeder.

Welke settings heb je gebruikt? Wat gaat er niet goed? foto?

 

Beste Arjan,

Ik heb de foto's net toegevoegd.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Renier,

Print zelf nagenoeg alleen met XT.

Instellingen:

Bij een snelheid van 50mm/s minimaal 240C en een HB van 65C met kapton tape.

Naarmate de snelheid hoger toeneemt tevens de temperatuur van de nozzle mee laten stijgen.

Verder: indien het model het toelaat, gebruik minimaal of geen fan.

 

Beste Harold,

Heb jij nog een standaard feeder?

gr. Renier

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

wellicht een iets uitgebreidere reactie;

wanneer je UM2 een beetje door zijn Teflon heenzit (de PTFE coupler) dan vernauwt hij aan het einde. daardoor "stroept" je filament en dat kan de orginele feeder bij lange niet aan..

oftewel : onderextrusie..

die brosheid krijg je o.a. door onderextrusie.. maar ook door verkeerde temperatuur..

ik blijf dus even bij de vraag, hoe lang ben je al aan het printen met deze coupler?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

wellicht een iets uitgebreidere reactie;

wanneer je UM2 een beetje door zijn Teflon heenzit (de PTFE coupler) dan vernauwt hij aan het einde. daardoor "stroept" je filament en dat kan de orginele feeder bij lange niet aan..

oftewel : onderextrusie..

die brosheid krijg je o.a. door onderextrusie.. maar ook door verkeerde temperatuur..

ik blijf dus even bij de vraag, hoe lang ben je al aan het printen met deze coupler?

 

 

wellicht een iets uitgebreidere reactie;

wanneer je UM2 een beetje door zijn Teflon heenzit (de PTFE coupler) dan vernauwt hij aan het einde. daardoor "stroept" je filament en dat kan de orginele feeder bij lange niet aan..

oftewel : onderextrusie..

die brosheid krijg je o.a. door onderextrusie.. maar ook door verkeerde temperatuur..

ik blijf dus even bij de vraag, hoe lang ben je al aan het printen met deze coupler?

 

Ik heb de Printer 23 september gekocht en sindsdien wel wat dingen geprint maar niet extreem veel.

Nu zit inmiddels de PLA er weer in en dat print weer geweldig !!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

MeltX;

dat is helaas geen antwoord op de vraag :)

PLA is net wat gladder dan XT.. maar hoeveel uur is er nu mee geprint? dat is te vinden via maintenance..

ik denk dat je tussen de 300 en 500 uur zit.... en dat je de kop eens uit elkaar moet halen.. denk dat je PTFE koppeling weg is..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

MeltX;

dat is helaas geen antwoord op de vraag :)

PLA is net wat gladder dan XT.. maar hoeveel uur is er nu mee geprint? dat is te vinden via maintenance..

ik denk dat je tussen de 300 en 500 uur zit.... en dat je de kop eens uit elkaar moet halen.. denk dat je PTFE koppeling weg is..

 

Beste Korneel,

Ik heb net even gekeken de teller staat op 382 uur.

Goed ingeschat !! (^^)

Zijn er instructies ergens te vinden hoe ik dit kan vervagen?

gr. Renier

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik heb gedaan: schilderstape rond de kop langs de twee naadjes wikkelen zodatie niet uit elkaar valt. (Afgekeken van een engineer bij Ultimaker...). Dan de zijfans eraf schroeven. Die bungelt er dan aan het draadje bij (voorzichtig!). Dan de 4 schroeven op de kop voorzichtig uitelkaar halen, zodat de onderkant vrijkomt. Je kan de witte koppeling er dan zo uitwippen. Post even een pic van je koppeling hier, ik ben benieuwd hoe die eruit ziet na 382 uur. Welke temperatuur print je gemiddeld? Ik print zelf hoofdzakelijk met ColorFabb PLA, op de voorgeschreven warmte van 210 graden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, eerder een kwestie van ervaring dan goed inschatten ;)

ik gok zelf dat wanneer je je koppeling uit elkaar haalt dat je het volgende gaat zien :

wat het moet zijn :

een mooie kaarsrechte lijncilinder die door je PTFE koppeling loopt

wat je gaat zien:

een verdikking onderin met een verdunning er net boven.

een semi-oplossing hiervoor is uitboren op 3.2MM. tijdelijke oplossing en tijdens retractie krijg je weer issues..

goede oplossing : vervang de PTFE koppeling door een nieuwe.. die zou ik sowieso altijd een of meer op spare hebben liggen. lead time voor orders kan soms ineens heel hoog liggen..

ik zou ook investeren in wat Taulman Nylon. dit is hands-down het beste materiaal voor een atomic methodcold pull. dit in combinatie met cleaning filament (te verkrijgen bij kunststofshop.nl) houd je printer in top conditie..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, eerder een kwestie van ervaring dan goed inschatten ;)

ik gok zelf dat wanneer je je koppeling uit elkaar haalt dat je het volgende gaat zien :

wat het moet zijn :

een mooie kaarsrechte lijn\cilinder die door je PTFE koppeling loopt

wat je gaat zien:

een verdikking onderin met een verdunning er net boven.

een semi-oplossing hiervoor is uitboren op 3.2MM. tijdelijke oplossing en tijdens retractie krijg je weer issues..

goede oplossing : vervang de PTFE koppeling door een nieuwe.. die zou ik sowieso altijd een of meer op spare hebben liggen. lead time voor orders kan soms ineens heel hoog liggen..

ik zou ook investeren in wat Taulman Nylon. dit is hands-down het beste materiaal voor een atomic method\cold pull. dit in combinatie met cleaning filament (te verkrijgen bij kunststofshop.nl) houd je printer in top conditie..

 

Beste Korneel,

Bedankt voor je uitleg.

Ik ga er direct een paar bestellen !! en de nylon natuurlijk ook.

gr. Renier

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik heb gedaan: schilderstape rond de kop langs de twee naadjes wikkelen zodatie niet uit elkaar valt. (Afgekeken van een engineer bij Ultimaker...). Dan de zijfans eraf schroeven. Die bungelt er dan aan het draadje bij (voorzichtig!). Dan de 4 schroeven op de kop voorzichtig uitelkaar halen, zodat de onderkant vrijkomt. Je kan de witte koppeling er dan zo uitwippen. Post even een pic van je koppeling hier, ik ben benieuwd hoe die eruit ziet na 382 uur. Welke temperatuur print je gemiddeld? Ik print zelf hoofdzakelijk met ColorFabb PLA, op de voorgeschreven warmte van 210 graden.

 

ik gebruik meestal een verbogen paperclip om the fans aan de Y-as te hangen ipv aan de draadjes, zeker als je de kop gaat verwarmen is het handig om'm uit de weg te hebben.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las hier iets hoger over dat cleaning filament, Wat is dat juist? Is dat een soort van schuurpapier dat je door je nozzle trekt? :p Dat alles opkuist?

Wat is het beste alternatief voor atomic pull? PLA, ABS of XT?

 

ik denk niet helemaal het juist topic..

maar over je vragen;

ik heb dat cleaning filament getest, het is heel erg plakkerig spul wat je door je nozzle voert en alle troep eruit meegeeft.

en het beste alternatief ? dat snap ik niet..

bedoel je het beste materiaal voor een Atomic Pull?

dat is, zonder twijfel, Taulman Nylon..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Our picks

    • Print Core CC | Red for Ruby
      Q: For some users, abrasive materials may be a new subject matter. Can you explain what it is that makes a material abrasive when you are not sure which print core to use?
      A: Materials which are hard in a solid piece (like metals, ceramics and carbon fibers) will generally also wear down the nozzle. In general one should assume...
      • 1 reply
    • "Back To The Future" using Generative Design & Investment Casting
      Designing for light-weight parts is becoming more important, and I’m a firm believer in the need to produce lighter weight, less over-engineered parts for the future. This is for sustainability reasons because we need to be using less raw materials and, in things like transportation, it impacts the energy usage of the product during it’s service life.
        • Like
      • 12 replies
×

Important Information

Welcome to the Ultimaker Community of 3D printing experts. Visit the following links to read more about our Terms of Use or our Privacy Policy. Thank you!