Jump to content

Ultimaker Original Plus werkt niet helemaal zoals behoren


datisniels

Recommended Posts

Posted (edited) · Ultimaker Original Plus werkt niet helemaal zoals behoren

Hoi ik heb sinds een jaar heel erg veel problemen met mijn printer van kapotte temperatuursensor tot een kapot onderdeel in mijn material feeder. Maar mijn huidige probleem is dat ik heel veel prints niet op mijn Ultimaker kan doen omdat hij het niet doet dus hier mijn probleem: De material feeder van mijn Ultimaker geeft vaak weinig tot geen filament door waardoor mijn Hot-End vaak verstopt raakt. Wanneer ik mijn printer schoonmaak(Filament doorspoelen etc.) heb gedaan en mijn printer vervolgens weer aanzet krijg ik meestal een succesvolle brim en een klein deel van de eerste laag(voor een print van 137.5 x 144 x 41.3mm) Vervolgens worden het weer puntjes en loopt het uit op een ramp. Ik heb de material feeder geprobeerd iets strakker aan te draaien maar dit heeft niet gewerkt ik gebruik mijn printer met de volgende instellingen

Printer Instellingen:

Filament: PLA 2.85 Wit
Infill 30%
Temperatuur: Nozzle: 210, Bed: 60

 

 

Edited by datisniels
Onvolledige post
  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker Original Plus werkt niet helemaal zoals behoren

    Ik ken de Ultimaker Original (Plus) niet, dus hier alleen een algemeen antwoord:

     

    - Heb je al geprobeerd om "atomic pulls" te doen? Voor een zachtere methode, zie mijn handleiding: https://www.uantwerpen.be/nl/personeel/geert-keteleer/manuals/ . En daar een beetje naar beneden scrollen.

     

    - Probeer ook eens om bij warme nozzle (ca 100°C) zeer voorzichtig met een zeer dunne naald doorheen de nozzle te prikken, om eventueel roet eruit te duwen. Maar echt wel zeer voorzichtig, zodat je de nozzle niet beschadigt.

     

    - Verwijder ook eens de bowden tube, warm de nozzle op, en probeer een stukje filament manueel doorheen de nozzle te drukken. Doe daarna hetzelfde maar dan doorheen de hele bowden tube (=dus losmaken achteraan feeder). Dan kan je makkelijker voelen of daar ergens een probleem zit.

     

    - Kijk ook eens of het feeder wiel niet slipt op de feeder as?

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker Original Plus werkt niet helemaal zoals behoren
    2 hours ago, geert_2 said:

    Probeer ook eens om bij warme nozzle (ca 100°C) zeer voorzichtig met een zeer dunne naald doorheen de nozzle te prikken

     

    Ik zou dat NOOIT doen op 100 graden. Je wilt dat alleen doen als het materiaal in de nozzle zo goed mogelijk gesmolten is. Hoe minder druk je namelijk op die naald hoeft te zetten hoe kleiner de kans dat je de nozzle of de naald beschadigt.

     

    Deze optie zou ik voor het laatst bewaren als niets anders werkt.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker Original Plus werkt niet helemaal zoals behoren
    15 hours ago, ahoeben said:

    Ik zou dat NOOIT doen op 100 graden. Je wilt dat alleen doen als het materiaal in de nozzle zo goed mogelijk gesmolten is. Hoe minder druk je namelijk op die naald hoeft te zetten hoe kleiner de kans dat je de nozzle of de naald beschadigt.

     

    Deze optie zou ik voor het laatst bewaren als niets anders werkt.

    Ja, daar heb je een goed punt. Mijn bekommernis was dat wanneer je op 100°C per vergissing de nozzle aanraakt, dan heb je nog een fractie van een seconde tijd om je vinger terug te trekken voordat hij verbrandt. Bij +200°C heb je bijna ogenblikkelijk brandwonden. Mijn PLA is bij 100 à 120°C al behoorlijk zacht, maar veel andere materialen niet.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Ultimaker Original Plus werkt niet helemaal zoals behoren

    waar je ook even naar kunt kijken of het kleine zwarte wieltje in de feeder normaal draait. Deze kan nog wel eens beschadigd zijn (niet rond) of klem zitten.

    Een andere mogelijkheid is je witte coupler in de printkop controleren, als deze wat ouder is kan deze aan vervanging toe zijn.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • UltiMaker Cura 5.8 beta released
        Another Cura release has arrived and in this 5.8 beta release, the focus is on improving Z seams, as well as completing support for the full Method series of printers by introducing a profile for the UltiMaker Method.
          • Like
        • 1 reply
      • Introducing the UltiMaker Factor 4
        We are happy to announce the next evolution in the UltiMaker 3D printer lineup: the UltiMaker Factor 4 industrial-grade 3D printer, designed to take manufacturing to new levels of efficiency and reliability. Factor 4 is an end-to-end 3D printing solution for light industrial applications
          • Thanks
          • Like
        • 3 replies
    ×
    ×
    • Create New...