Jump to content

Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt


jan-gert

Recommended Posts

Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

Goedemiddag,

Inmiddels een Ultimaker 2 gekocht, prachtig apparaat maar...

1.Wanneer ik wil gaan bouwen en de lijm (Pritt) op de bouwplaat gesmeerd heb droogt de lijk (logisch) op. Wanneer de eerste extrusie-lijnen (PLA) geplaatst worden trekt de extruder soms de constructie los van de bouwplaat. Hoe kan ik dit oplossen?

2.Tijdens het bouwen van een model, zeg maar het bijgeleverde sleutelhanger- hartje, is de onderzijde krom, ook hier; hoe kan ik dit oplossen?

Groeten,

Jan-Gert

 

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Ik gebruik de hele dag door PLA en een lijmstift. Ik breng wel 2 dunne lagen kruislinks aan. Opgedroogd of niet maakt niet uit. Ik begrijp niet wat je bedoeld met dat de extruder het object lostrekt. Hij zou er tegenaan moeten botsen of er aan vastkleven wat mij niet logisch lijkt. De extruder heeft steeds gesmolten filament als uitstoot, hoe kan deze het object dan lostrekken. De onderzijde krom kan betekenen dat je te weinig lijm gebruikt, het object laat daar alleen dus los. Je kunt ook een foto plaatsen dan kunnen we beter zien wat je bedoeld.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Denk dat het object los komt om dat het omhoogkrult omdat het loslaat van het bouwplatform en dat daarom de nozzle het voorwerp wegduwt. Is mij ook een paar keer overkomen.

    Edit: omdat het me ook maar niet wilde lukken om objecten goed te laten hechten heb ik uit eindelijk een van deze build plates besteld: http://printinz.com/printer-plates/

    Nu is mijn grootste probleem dat sommige objecten moeilijk los laten. Gelukkig is de plaat flexibel en kan je met een beetje buigen het object los werken.

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Goedemiddag,

    Inmiddels een Ultimaker 2 gekocht, prachtig apparaat maar...

    1.Wanneer ik wil gaan bouwen en de lijm (Pritt) op de bouwplaat gesmeerd heb droogt de lijk (logisch) op. Wanneer de eerste extrusie-lijnen (PLA) geplaatst worden trekt de extruder soms de constructie los van de bouwplaat. Hoe kan ik dit oplossen?

    2.Tijdens het bouwen van een model, zeg maar het bijgeleverde sleutelhanger- hartje, is de onderzijde krom, ook hier; hoe kan ik dit oplossen?

    Groeten,

    Jan-Gert

     

    Hoi Jan-Gert,

    Mischien dat je een heel speciale print hebt. Maar als je een goede 1e laag hebt, lukt het zelfs zonder pritt op een koude glasplaat.

    Wat wel superveel helpt is een Brim aanzetten in cura. Bijv. van 10 lijnen. Je hebt dan 10 lijnen de tijd om je bedhoogte in te stellen dat je een mooie 1e laag hebt. Waaraan je ziet dat de lijnen mooi vlak op elkaar aansuiten. De 1e laag hoogte kun je zelfs nog instellen op 0.3mm.

    Mijn ervaring is dat een UM2 wat moeilijker van te voor is in te stellen, de papiertjestruc, zoals bij een UM1 is omstreden schijnbaar. Het enigste wat telt is wat jij met je ogen ziet. Vergt misschien enig oefening maar is prima te doen ;).

    Met een heated bed en PLA zou ik die prittstift echt niet gebruiken, denk dat het nog eerder loslaat dan kaal op warm glas. De glasplaat even goed ontvetten,, temp op 70graden en printen maar.....

    Tenmiste dat is wat ik ervan denk :)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Ik gebruik die pritt eigenlijk nooit... Gewoon zorgen dat je plaat goed ontvet is en de hechting is meestal meer dan voldoende. Tenzij je grote platte vlakken of zo aan het afdrukken bent, of ABS.

    Ik heb daar zo'n fles ontvettingsalcohol voor staan (ethyl- denk ik, zou het eens moeten bekijken).

    Bij het losmaken ook best een loswrik tooltje gebruiken, niet met je vingers aan het glas komen.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Alcohol bij drogist halen, daar je platform mee schoon maken. Platform tot 70 graden stoken, alcohol verdampt dan netjes. Direct op platform printen en het plakt perfect. Geen prit nodig.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Ik heb loslaatgevallen gehad na tig uur printen. Dat waren objecten met een grote platte bodem. Die frustratie wil je echt niet meer, maar ik zal er nog eens naar kijken voor objecten die wat kleiner zijn. Mijn gevoel is dat er maatverschillen kunnen ontstaan doordat de buildplate warm is en minieme vervorming kan ontstaan. Als maatvastheid belangrijk is wil je op een koud bed printen. Voor ABS heb ik daar problemen mee gehad PLA weet ik nog niet. Om die reden wil ook niet eens ABS meer gebruiken.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Naast een lijm stick kun je ook kapton tape gebruiken op je glasplaat.

    Werkt voor ABS, PLA, Nylon en XT.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    ik maak het glas gewoon eens per paar weken schoon met warm water en zeep, wel zeer goed afspoelen en drogen... gebruik voor PLA en XT geen lijm, wel voor Bronzefill.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Heb je de Ultimaker wel goed afgesteld?

    Ik heb hem op de volgende manier afgesteld:

    * Doorloop het afstellingsprogramma (doe dit ook nauwkeurig)

    * Eenmaal afgesteld plak ik Tesa Professional precision mask outdoor op de glasplaat

    Dit is flinterdunne tape maar met fijne structuur. De afstand tot de nozzle is dus nu afgenomen met de dikte van de tape.

    Als je nu begint met printen heb je een keurige eerste laag en een keurige verdere print. PLA is amper meer los te krijgen van het bed :mrgreen:

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    dank voor de tip Dirkels! heb ook zo'n plaat besteld :)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Ik heb een spuitbus IPA (iso propyl alcohol) dat ontvet goed. Met colorfabb filament, platform op 60 graden, en nozzle op 210 graden, hecht dat gelijk goed.

    Als ik die staples pritt gebruik, vooral bij grotere oppervlakten, dan heb ik zo ongeveer grof geweld nodig om het object van de plaat af te krijgen....

    Dus eind van het liedje is dat ik de pritt alleen gebruik bij hele klein contactpunten, zoals de door meshmixer gemaakte supportsteuntjes.

    Ik moet trouwens nog een nieuwe bus ipa bestellen. Als iemand er ook één wil, wil ik die vanmiddag meebestellen, dan kan die maandagavond mee naar de ultimaker evening. Kostprijs ongeveer een tientje.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Ik heb voor meshmixer bij de support de voetjes een stuk groter gezet, dat helpt dan ook alweer :)

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Ik gebruik de UHU stic lijm. Net voor het printen het bed wat instrijken. PLA op 205°, bed op 55°. Stukken zijn nog nooit los gekomen.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Zelf print ik nu voor hooguit 5-6 maandjes, niet gek lang dus maar heb hier wel exact het zelfde probleem, gebruik nu ABS en daarbij willen voornamelijk de hoekjes omhoog krullen bij inderdaad grotere vlakken, bij de Coffin's Cube is dat een stuk minder.

    We hebben diverse soorten lijm gebruitkt, Lyreco lijmstift, Pritt stift noem het maar op maar het blijft zich voordoen. Ik ga de alcohol methode maar eens proberen denk ik dan.

    Dit probleem was er trouwens niet bij PLA, maar daarbij was het probleem dat het niet lekker door kwam en dus de nozzle wel door ging maar het filament niet door de rotor werd doorgetrokken, die hebben we verscheidene keren moeten demonteren en weer moeten monteren.

    Ook kwam laatst bij het printen van een folderbakje voor dat het ging scheuren, zelf denk ik dat het dus door de bolling op de bodem komt.

    Sommige van jullie zeggen dat jullie bij ABS geen lijm laag gebruiken.

    Mochten er nog meer tips zijn, hoor ik het graag!

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Ik ontvet met spiritus maar ik verdenk dat het toch niet zo goed gaat. Ik probeer zoveel mogelijk van het platform af te blijven maar ik toch regelmatig dat de boel los laat. Zonder prit gaat het eigenlijk niet betrouwbaar en met prit duurt het ongeveer 1 week en dan is het mis. Misschien is mijn laag prit te dun. Ik veeg meestal wat heen en weer en smeer uit met een kwast met wat water voor een mooie verdeling.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Ik heb wat tests gedaan met het heatbed, maar ik blijf toch bij mijn glue-stick. Soms zit het met stick extreem vast en moet ik de glasplaat eruit halen om met een hamer en plamuurmes het model los te tikken. Heb je een te dunne lag lijm dan kan het met de stick mis gaan. Ik doe meestal twee lagen aanbrengen kruislinks en kom er dan niet meer aan.Ik heb een stick van het huismerk Office Depot. Het ziet er allemaal niet zo clean uit op de glasplaat maar het gaat vrijwel altijd goed.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    ABS warpt zowiezo veel, veel meer. Je kan overigens ook nog blauwe tape gebruiken, dan zit het helemaal goed vast.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Gebruik bij lastige prints altijd een brim. Als de brim klaar is en het model geprint wordt plak ik meestal een stukje tape over de brim zodat deze niet op kan krullen. Zeker aan de kant van de fan. De brim doet z'n werk zolang er geen lucht onder komt, daarbij kan een stukje tape net even helpen..

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Leuke tip met dat stukje tape..

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Heb gemerkt dat als je pritt kruislings aanbrengt, er soms wat dikkere stukken (klodders zelfs) ontstaan. Onderkant van printjes lijken gedeukt als printer over de bobbels print.

    Net als eerste poster gemerkt dat printkop soms de eerste laag (gedeeltelijk) meesleurt. Vaak als hij 2 scherpe bochten maakt dicht bij elkaar.

    Op Ulti-event in Utrecht heb ik 2 dingen geleerd van mede-UM gebruikers.

    1. Pritt is wateroplosbaar, dus met water en kwast een laag uitsmeren en dan heated bed opstoken om water te verdampen. Deze techniek gebruik ik nu en hechting is stuk beter dan pure pritt kruislings smeren. Printjes blijven wel muurvast zitten. Als glasplaat voldoende is afgekoeld komt het makkelijker los.

    2. Andere gebruiker vertelde dat ze een houtlijm-water mengsel op de plaat smeert. Nog niet zelf geprobeerd, maar klinkt ook goed.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    OM heel eerlijk te zijn ligt hier de pritstift uit te drogen. Ik heb nog nooit problemen gehad met loslatende prints. Nu printen wij alleen met PLA.

    Veel grote vlakken, plakken zelfs weer Vacuüm vast als je ze na het loshalen weer op de glasplaat laat vallen.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    Ik print ook zonder lijm met PLA.

    idd platform goed ontvetten en verwarmen op 70°

    Voor het ontvetten gebruik ik een spuitbusje remreiniger !! werkt perfect.

    Baseplate goed afstellen en dan moet het geen probleem zijn.

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Posted · Model blijft niet goed vastzitten op bouwplaat met Pritt

    hoihoi,

    Ik gebruik al sinds enkele weken na mijn aanschaf van de um2 geen lijmstift niet meer. Ik heb altijd een bokaaltje aceton met wat abs afval in opgelost. niet té veel, alleen maar dat je melk hebt (het dikke spul gebruik ik om mijn meerdelige prints te koud-lassen).

    Voor je print je bed heetstoken, en als ie de 90 gepasseerd is dit spul aanbrengen met een borsteltje (dat 't een beetje bruist). Prints blijven nu hééél mooi kleven, zawel abs als pla (enkel de extreme gevallen).

    Zeker niet koud aanbrengen, dan is de hechting minder.

    PS. Voor diegene die op 'n propere plaat printen, als je het gedumlt hebt om je print af te laten koelen plopt ie vanzelf los.

    Gr,

     

  • Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now
    • Our picks

      • UltiMaker Cura 5.7 stable released
        Cura 5.7 is here and it brings a handy new workflow improvement when using Thingiverse and Cura together, as well as additional capabilities for Method series printers, and a powerful way of sharing print settings using new printer-agnostic project files! Read on to find out about all of these improvements and more. 
         
          • Like
        • 18 replies
      • S-Line Firmware 8.3.0 was released Nov. 20th on the "Latest" firmware branch.
        (Sorry, was out of office when this released)

        This update is for...
        All UltiMaker S series  
        New features
         
        Temperature status. During print preparation, the temperatures of the print cores and build plate will be shown on the display. This gives a better indication of the progress and remaining wait time. Save log files in paused state. It is now possible to save the printer's log files to USB if the currently active print job is paused. Previously, the Dump logs to USB option was only enabled if the printer was in idle state. Confirm print removal via Digital Factory. If the printer is connected to the Digital Factory, it is now possible to confirm the removal of a previous print job via the Digital Factory interface. This is useful in situations where the build plate is clear, but the operator forgot to select Confirm removal on the printer’s display. Visit this page for more information about this feature.
          • Like
        • 0 replies
    ×
    ×
    • Create New...